Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Wśród wielu ekstremalnie eksploatowanych elementów samochodów na uwagę zasługują filtry cząstek stałych DPF/FAP. Części te charakteryzują się wytrzymałością na pracę w wysokich temperaturach i pod wysokim ciśnieniem, lecz z biegiem czasu ulegają zużyciu. Jak postąpić w sytuacji, gdy mamy zapchany filtr DPF? Objawy zapchania pojawiają się, gdy masa popiołu DPF oraz zawartość sadzy w filtrze są zbyt wysokie. W artykule podpowiemy Ci, co zrobić, gdy masz zapchany DPF, po czym poznać pierwsze objawy zapchanego DPF/FAP oraz jak sprawdzić, czy DPF jest zapchany.
DPF utrzymywany w czystości
Filtr cząstek stałych DPF/FAP ma za zadanie zatrzymać wszystkie szkodliwe cząsteczki, w których zdecydowaną większość stanowią cząstki węgla, czyli sadza. Oczywistym i prostym do wyobrażenia zjawiskiem jest stopniowe ograniczanie zdolności filtracyjnych przez gromadzące się w filtrze osady. Nowe filtry bądź DPF po regeneracji działają jednak przez długi czas ze stuprocentową skutecznością. W tym momencie warto pochylić się nad zasadą działania, według której pracuje filtr cząstek stałych w samochodzie. Jego zadaniem jest przetłoczenie spalin przez kanaliki z węglika krzemu powleczone platyną tak, aby wszystkie szkodliwe cząsteczki ciał stałych na nich osiadły, a do wydechu przedostały się jedynie oczyszczone spaliny. Dlaczego jest to obecnie aż tak istotne? Obowiązek w zakresie posiadania filtra DPF w samochodzie nie jest jedynie wymysłem, który ma wyciągnąć od nas pieniądze. Filtry cząstek stałych zatrzymują to, co może dostać się do naszego organizmu, powodując zachwianie zdrowia, a nawet bezpośrednie zagrożenie życia. Tlenki metali, cząsteczki węgla, węglowodory i związki siarki to tylko część zatrzymywanych przez DPF elementów, które bez tego filtra przedostają się do naszych dróg oddechowych, powodując liczne choroby. Co więcej, emitowanie przez pojazdy gorących, zanieczyszczonych cząstkami ciał stałych spalin sprawia, że dochodzi do poważnych zmian klimatycznych.
Brak drożności w filtrze DPF – czym to grozi?
Wielu kierowców zastanawia się, jaka jest dopuszczalna zawartość sadzy w DPF oraz jaka masa popiołu w DPF kwalifikuje filtr cząstek stałych do czyszczenia bądź wymiany. Precyzyjne określenie, kiedy należy przeprowadzić czyszczenie DPF, jest kwestią, którą opracowują producenci. Każda marka i model posiada inne, charakterystyczne wartości skrajne na temat tego, ile gramów sadzy w DPF oraz jaka zawartość popiołu decyduje o tym, że filtr powinien zostać wymieniony bądź wyczyszczony. Znajomość wytycznych producenta, diagnostyka DPF oraz obserwacja objawów zapchanego filtra to właściwe metody, na których podstawie można przeprowadzić czyszczenie filtra DPF. Cena za tę usługę będzie z pewnością znacznie niższa od zakupu nowego filtra, natomiast skuteczność czyszczenia jest tak wysoka, że przywraca filtrowi cząstek stałych 100% funkcjonalności. Przyjęło się określać, że przeciętnie pojazd może przejechać około 250 000 km z nowym filtrem DPF bądź z filtrem po regeneracji. Mechanicy wymieniają wiele skutków niedrożności w DPF, wśród których najczęściej pojawiają się usterki z układem zasilania, awarie w układzie paliwa, problemy z zaworem EGR, uszkodzenie turbosprężarki, zatarcie silnika oraz inne awarie, za które możemy dużo zapłacić. Mycie DPF jest o wiele bardziej opłacalne i kosztuje mniej, niż naprawa wymienionych usterek pojazdu. Jeśli zastanawiasz się, na czym polega czyszczenie DPF i czy warto stosować tę metodę, zapoznaj się z kolejnymi częściami artykułu.
Pozbywamy się sadzy i popiołu z filtra DPF – proste sposoby
Filtry cząstek stałych DPF/FAP zatkane sadzą to nieco mniejszy problem, gdyż możliwe jest czyszczenie filtra FAP domowym sposobem. Wypełnione cząsteczkami węgla kanaliki można poddać dopalaniu sadzy bądź wykorzystać preparaty przeznaczone do czyszczenia filtrów DPF. Wspomniane wypalanie sadzy jest przeprowadzane samoczynnie w dieslach, które regularnie pokonują dłuższe trasy drogami szybkiego ruchu. Wówczas silnik osiąga przez optymalny czas temperaturę odpowiednią do wypalenia sadzy, dzięki czemu nie dochodzi do nagromadzenia się cząsteczek. Proces ten nazywamy dopalaniem pasywnym. Wypalanie aktywne sadzy oznacza natomiast wymuszenie dopalania na postoju i stanowi metodę, z której często korzystają kierowcy jeżdżący swoimi samochodami tylko po mieście i na krótkie dystanse. W wypalaniu aktywnym, czyli w trakcie wypalania DPF na postoju, wprowadzamy pojazd na wysokie obroty na biegu jałowym, komputer dostaje wówczas komendę do rozpoczęcia procesu wypalania, dochodzi do dotrysku paliwa, występuje kontrolowane spalanie pozakomorowe, udaje się uzyskać w filtrze DPF temperaturę z przedziału 450-600 stopni Celsjusza i zachodzi dopalanie sadzy. Warto pamiętać, że proces ten trwa około 20 bądź 30 minut i nie powinniśmy go przeprowadzać częściej, niż co 1000 kilometrów, gdyż zużyjemy filtr DPF. Inną, podobną metodą na pozbycie się nagromadzonej sadzy w filtrze, jest wymuszony tryb wypalania DPF. Wtedy inicjatorem procesu jest program podpięty do pojazdu. Kierowcy chętnie korzystają z usługi, jaką jest wypalanie DPF, gdyż pozwala to zniwelować objawy zapchanego filtra. Wypalanie DPF VW, Audi, Ford czy w pojazdach innych marek pozwala na pozbycie się z filtra cząsteczek węgla. Niestety, w przypadku filtrów cząstek stałych nie wystarczy jedynie wypalać sadzę, gdyż w kanalikach filtracyjnych gromadzi się także niepalny popiół. Jak usunąć popiół z DPF? Jedyną metodą, która umożliwia pozbycie się nadmiaru popiołu z filtra, jest wodne czyszczenie DPF, określanie inaczej jako metoda wodna bądź pranie DPF. Zastosowanie wody w połączeniu z detergentem pod wysokim ciśnieniem zapewnia, że złogi zostaną rozbite, a następnie wypłukane z filtra bez możliwości uszkodzenia jego struktur. Czyszczeniem wodnym zajmują się nieliczne zakłady w kraju, gdyż proces ten wymaga użycia specjalistycznych maszyn, w innym przypadku pranie DPF byłoby niemożliwe. Pomocne w czyszczeniu filtrów są także środki dedykowane właśnie do DPF, dzięki którym można samodzielnie przeprowadzić proste czyszczenia filtra cząstek stałych.
Nadmiar osadów w filtrze DPF
Filtry cząstek stałych tak naprawdę działają najlepiej wówczas, gdy nie znajdują się w nich żadne osady. Niestety, czystość wnętrza filtra ulega pogorszeniu już po przejechaniu kilku kilometrów, gdyż diesle podczas spalania oleju napędowego produkują znaczne ilości spalin o złej jakości, w których cząsteczki ciał stałych powinny być wychwycone właśnie przez DPF. Jeśli poszukujesz lokalizacji, w której wykonasz profesjonalne mycie DPF, wpisując w okienko wyszukiwarki czyszczenie DPF Kraków bądź regeneracja DPF Warszawa, zapoznaj się także z ofertą serwisu w Stalowej Woli, który może pochwalić się najnowocześniejszymi urządzeniami w Polsce oraz autoryzacjami producentów marek znanych na całym świecie.
Komentarze