Subpage photo

SCR AdBlue – Volvo FH 12, 13, 16 – katalizator i DPF – jak wyczyścić?

Anna Skalna
Czas przeczytania tekstu: 7 minut
E-mail Skopiuj link
Oceń:
/ Aktualna ocena: 4.67
Zastosowanie technologii SCR w Volvo
SCR AdBlue – Volvo FH 12, 13, 16 – katalizator i DPF – jak wyczyścić?

 

Wprowadzenie radykalnych norm czystości spalin wymusiło na producentach samochodów ciężarowych, w tym Volvo Trucks, stosowanie systemów, które pozwalają na oczyszczanie spalin ze szkodliwych elementów, jakimi są tlenki metali, tlenek azotu, sadze czy węglowodory. Technologia Selective Catalytic Reduction, czyli SCR koncentruje się wokół ograniczania emisji tlenków azotu poprzez neutralizowanie tego związku za pomocą amoniaku. Jak w pojazdach ciężarowych marki Volvo przebiega ten proces? Do zajścia rekcji niezbędne jest wyposażenie samochodu we wkład katalizatora Volvo FH 13 bądź innego modelu, a także uzupełnienie zbiornika płynem AdBlue, czyli roztworem mocznika o stężeniu 32,5% w wodzie destylowanej. Procedura oczyszczania spalin ze szkodliwego tlenku azotu zachodzi wówczas, gdy we wnętrzu katalizatora SCR pod wpływem wysokiej temperatury reaguje AdBlue, rozpadając się na amoniak. Uzyskana substancja pozwala na przereagowanie z tlenkami azotu i w rezultacie z samochodu zamiast szkodliwego związku chemicznego azotu z tlenem wydobywa się azot oraz para wodna. Reakcja przebiega w nieskomplikowany sposób, natomiast liczne ciężarówki są wyposażone w dodatkowe katalizatory odpowiadające za ograniczanie szkodliwości niewykorzystanego amoniaku. Katalizator wykorzystywany do przeprowadzenia reakcji oczyszczania spalin z tlenku azotu może ulegać zatkaniu, natomiast głównym czynnikiem zatykającym jego drożność jest skrystalizowany AdBlue.

 

Ciężarówki Volvo FH i zastosowanie katalizatora SCR
Volvo Trucks i zastosowanie technologii SCR


Katalizator SCR – zablokowanie drożności i inne awarie

Co zrobić w sytuacji, gdy wkład katalizatora Volvo FH uległ zapchaniu? Czy istnieją dostępne sposoby mówiące jak wyczyścić katalizator Volvo FH? Konstrukcja elementów użytkowanych w technologii SCR umożliwia przeprowadzanie licznych działań, dzięki którym drożność katalizatora zostanie przywrócona. Podkreślamy tutaj, że nie warto obawiać się o wkład katalizatora Volvo FH 13 w obliczu wystąpienia pierwszych oznak zapchania, gdyż wymiana wkładu katalizatora nie zawsze jest koniecznością. W obliczu obecnie funkcjonujących technologii można od ręki przeprowadzić czyszczenie katalizatora Volvo FH w wyspecjalizowanym serwisie. Technologia selektywnej redukcji katalitycznej spalin ma wielu zwolenników i w rzeczy samej oddaje przysługę środowisku naturalnemu oraz naszemu zdrowiu. Niektórzy entuzjaści odwracają się jednak od systemu w sytuacji, gdy dochodzi do jego awarii. Co może popsuć się w SCR Volvo? Jeśli temperatura otoczenia osiągnie ujemną wartość 11 stopni Celsjusza poniżej zera, AdBlue zamarznie, rozsadzając pompę AdBlue bądź przewody odpowiadające za transport tej substancji. Jako awarię związaną z układem SCR możemy również określić sytuację, w której pojazd odmawia współpracy, gdyż nie dostarczono mu płynu AdBlue produkowanego w Polsce także pod nazwą NOXy. Regeneracja katalizatorów ciężarowych to proces niezbędny w sytuacjach, gdy katalizator SCR został zablokowany przez skrystalizowane cząsteczki AdBlue. Warto wiedzieć, że płyn ten zamarza w 11 stopniach Celsjusza, a rozlany może zniszczyć blachy bądź tapicerkę samochodu. Jak wygląda czyszczenie katalizatora SCR w serwisie? Specjaliści posiadający rzetelną wiedzę na temat tego, jak wyczyścić katalizator selektywnej redukcji spalin, montują CAT SCR w profesjonalnej maszynie, w której wnętrzu zachodzi zaawansowany proces mycia katalizatora. Czyszczenie odbywa się z zastosowaniem odpowiednich wartości temperatury oraz ciśnienia, a na zakończenie procesu przeprowadza się liczne testy funkcjonalności katalizatora. Czyszczenie katalizatora Scania, MAN czy Volvo przebiega dokładnie tak samo, a jest znacznie tańsze niż zakup nowego elementu. Niekiedy zdarza się jednak, że całkowicie wyeksploatowany SCR nie nadaje się nawet do regeneracji. Wówczas jedyne rozwiązanie stanowi wymiana katalizatora, przy okazji której kierowcy często poszukują opcji typu skup katalizatorów TIR. Pracownicy w miejscach tego typu zajmują się analizowaniem składu wnętrza katalizatora, a na stronach skupu katalizatorów ciężarowych cennik za poszczególne SCR jest ogólnodostępny, a cena katalizatora na złomie jest znaczni niższa od ceny skupu. Wróćmy jednak do interesującego zagadnienia, jakim jest regeneracja katalizatora. Małopolska, Śląsk czy Mazury – jaką lokalizację wybrać? Współcześnie, gdy dostęp do usług kurierskich jest powszechny, warto wybrać taką pracownię, która może pochwalić się najwyższej jakości sprzętem oraz spełnianiem standardów światowych marek motoryzacyjnych. Staranie wyczyszczony katalizator SCR może działać z dużą, niemalże stuprocentową skutecznością przez setki tysięcy kilometrów. Z tych przyczyn rekomendujemy regenerację, jakiej możemy poddać wkład katalizatora Euro 3, 4, 5 oraz 6.

 

Możliwe usterki SCR Volvo
Katalizator SCR – zablokowanie drożności i inne awarie


Volvo i DPF – filtr cząstek stałych

Koncern Volvo zapowiada rezygnację z silników wysokoprężnych, jednakże samochody ciężarowe poruszające się aktualnie po drogach całego świata są jeszcze wyposażone w tego typu jednostki napędowe. Zdążyliśmy pokrótce omówić czyszczenie katalizatora, forum i analiza podejmowanych tam wątków jednakże nakazuje jeszcze opracować najistotniejsze informacje na temat użytkowania oraz czyszczenia filtrów cząstek stałych DPF montowanych w pojazdach Volvo Trucks. W przypadku Volvo FH niskie ciśnienie doładowania można powiązać z zapchanym katalizatorem Volvo FH 13, czym natomiast objawia się zablokowany sadzami bądź popiołem filtr cząstek stałych DPF? Oprócz pojawiających się na desce rozdzielczej błędów kierowcy ciężarówek Volvo odnotowują wzrost poziomu oleju, konieczność częstych wymian oleju, a także podniesione zużycie paliwa. Co więcej, ciężarówka nie chce przyspieszać. Podobnie jak wkład katalizatora Volvo FH, DPF Volvo FH może przysporzyć kierowcom licznych problemów, lecz wypalanie, regeneracja bądź – w ostateczności – wymiana DPF stanowią rozwiązanie tego problemu. Filtry cząstek stałych, które zatrzymują sadzę, tlenki metali oraz aromatyczne węglowodory pierścieniowe, mogą się zapychać, co zasygnalizuje chociażby coraz częstsze żądanie wypalania DPF. Jeśli Volvo wymaga dopalania sadzy co kilkaset lub kilkadziesiąt kilometrów, wskazuje to jednoznacznie na wysoki poziom zablokowania DPF nie tylko sadzą, ale także popiołami. Można spotkać się z opinią, że najskuteczniejszym sposobem pozbycia się problemów z filtrem cząstek stałych jest wycięcie DPF Volvo oraz montaż elementu określanego jako katalizator uniwersalny bądź filtr uniwersalny. Dlaczego nie warto postępować w ten sposób z systemami oczyszczania spalin zarówno w samochodach osobowych, jak i ciężarowych? Mimo tego, że operacja tego typu stanowi niedrogie rozwiązanie, jest ono nieskuteczne w kontekście oczyszczania spalin, a także nieopłacalne ze względu na brak realizacji norm EURO, co może poskutkować wysokimi karami pieniężnymi.

 

Zastosowanie filtra cząstek stałych DPF w Volvo
Volvo i DPF – filtr cząstek stałych


Volvo a oczyszczanie spalin – SCR i DPF

Mamy nadzieję, że ten krótki, lecz treściwy artykuł przybliżył najważniejsze informacje na temat tego, jak oczyszczane są spaliny w pojazdach ciężarowych szwedzkiej marki Volvo. Zarówno SCR, jak i DPF to układy, których zastosowanie pozwala nam na uniknięcie spalin o wysokim poziomie szkodliwości. W naszych artykułach staramy się podpowiadać skuteczne i długofalowe rozwiązania dotyczące problemów zarówno z katalizatorem selektywnej redukcji katalitycznej, jak i filtrem cząstek stałych. Usuwanie tych modułów może wiązać się z problemami podczas kontroli drogowych i przeglądów technicznych, a także w momentach, gdy usunięcie SCR czy DPF przełoży się na funkcjonowanie jednostki napędowej czy współpracujących z nią układów. Jeśli interesują Cię wątki takie jak regeneracja DPF i CAT, katalizator uniwersalny EURO 4 czy czyszczenia katalizatora, forum z pewnością dostarczy Ci praktycznych informacji w tym zakresie. Nam pozostaje jedynie zasugerować, że właściwe użytkowanie pojazdów wyposażonych w opisane systemy oczyszczania spalin przyniesie nam wiele pożytku. Pojazdy liczącej ponad 80 lat marki samochodów ciężarowych Volvo aktualnie spełniają normy Euro 6, natomiast interesujące nas modele: FH 12, FH 13 i FH 16 cieszą się popularnością na drogach i autostradach całego świata.

Modele Volvo wyposażone w DPF i SCR
Model Wersje
FH 12 FH 340, FH 380, FH 400, FH 420, FH 440, FH 460, FH 480, FH 500
FH 13 FH 400, FH 420, FH 440, FH 460, FH 480, FH 500, FH 520, FH 540
FH 16 FH 520, FH 540, FH 550, FH 580, FH 600, FH 610, FH 650, FH 660, FH 700, FH 750

 

Realizacja norm EURO przez Volvo Trucks
Volvo a oczyszczanie spalin – SCR i DPF

Komentarze

Leon 2019-09-06 14:31:50

Drogie takie czyszczenie do ciężarowych aut?

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane

12 września 2019

Wypalanie DPF Ford – część 23

Wypalanie DPF Ford – część 22   Czym zajmuje...

11 września 2019

Wypalanie DPF Chrysler – część 22

Wypalanie DPF Chrysler - część 22   Wybrane modele...

11 września 2019

Wypalanie DPF Subaru – część 21

Wypalanie DPF Subaru – część 21   Na temat tego,...

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer