SCR – co to znaczy?

Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    Cena - 390 zł netto  Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    CZAS REALIZACJI  1-2 dni robocze

  • check

    Cena - 550 zł netto  Nowe filtry DPF FAP i katalizatory

  • check

    GWARANCJA  2 lata bez limitu kilometrów

  • check

    Stan dostępne

Image City 1 Image City 2
Serwis regeneracji filtrów DPF

Pełna nazwa skrótu SCR wygląda następująco: selektywna redukcja katalityczna, która od kilkunastu lat na stałe zagościła w pojazdach dostawczych i ciężarowych, jak również coraz częściej już można spotkać się z układem SCR w autach osobowych. Ideą umieszczenia SCR w samochodach było jeszcze większe chronienie środowiska przed toksycznymi substancjami chemicznymi. Pamiętaj, że samo posiadanie układu selektywnej redukcji katalitycznej nie wystarczy, jeśli zapomnisz o uzupełnianiu wymaganego AdBlue, dzięki któremu niwelowane są tlenki azotu. Bez AdBlue SCR nie może działać właściwie, dlatego, kiedy w zbiorniku będzie bardzo mała ilość płynu, poinformuje Cię o tym kontrolka.

SCR w samochodzie

Czym jest system SCR? - Układ SCR

Układ SCR potrzebny jest do oczyszczania spalin ze szkodliwych tlenków azotu pod wpływem AdBlue (a raczej amoniaku, który powstaje dzięki odpowiedniej temperaturze płynu w katalizatorze SCR) zamieniane zostają na lotny azot i wodę. AdBlue składa się z 32,5% mocznika oraz pozostała ilość to woda destylowana. Płyn AdBlue jest wstrzykiwany do katalizatora SCR, w którym zachodzą reakcje chemiczne.

Co to jest SCR oraz AdBlue? - W którym miejscu następuje wtrysk płynu AdBlue?

Selektywna redukcja katalityczna ma za zadanie oczyszczać gazy wydechowe z toksycznych związków chemicznych (m.in. NOx), które obecne są w spalinach. To oczyszczanie zachodzi w katalizatorze SCR i pod wpływem odpowiednio wysokiej temperatury AdBlue zamienia się w amoniak i w CO2, a następnie szkodliwe NOx ulegają rozkładowi na lotny azot i parę wodną. O tym, w którym miejscu następuje wtrysk AdBlue, już właściwie odpowiedzieliśmy, ponieważ następuje on tuż przed wlotem spalin do wspomnianego już katalizatora SCR.

SCR i AdBlue – co musisz wiedzieć o konwerterze w dieslach? - SCR z AdBlue

Pierwszą istotną kwestią jest to, że układ SCR bez AdBlue nie pracuje, bo to właśnie od tego płynu zależy, jak bardzo czyste będzie nasze powietrze. Poza tym, gdy tylko zabraknie płynu w zbiorniczku, zostaniesz o tym poinformowany za pomocą kontrolki AdBlue. Trzeba zwracać szczególną uwagę na sposób przechowywania pojemnika z płynem, ponieważ jest on wrażliwy na gwałtowne zmiany temperatur (albo zamarza przy około -11 stopniach C, albo traci swoje właściwości wynikające z kondensacji przy ponad 30 stopniach C). Dużym zagrożeniem między innymi dla układu wtryskowego są kryształki, które mogłyby uszkodzić wtryski albo też pompę, a koszty naprawy są naprawdę wysokie.

Konwerter w dieslu

Awarie układu SCR – co jest ich powodem? - SCR a DPF

Nieodpowiednia temperatura, która utrudnia działanie AdBlue, czyli przykładowo: jest na tyle zimno na zewnątrz, że zamarzł w zbiorniku w samochodzie, to już jest pierwszy powód powstania awarii. Każdy kolejny może być wynikiem niedrożnych przewodów. Rozlanie AdBlue po karoserii może spowodować korozję, a niedostateczna ilość płynu będzie powodem utraty mocy silnika, a nawet jego unieruchomienia. Jeśli chodzi o SCR i DPF, to nie wolno ich ze sobą łączyć, ponieważ DPF ma za zadanie oczyszczać spaliny z cząstek stałych (węglowodory, sadzę oraz tlenki metali).

Udostępnij

Co o tym myślisz?

Komentarze

Łukasz
star star star star star
Wystawiono Rok temu
Czy ten komentarz był pomocny?
SCR (Selective Catalytic Reduction) to selektywna redukcja katalityczna, jest to technologia redukcji emisji tlenków azotu (NOx) w silnikach diesla. Tlenki azotu (NOx) to jedne z najważniejszych szkodliwych substancji, które emitują silniki diesla, SCR pozwala na redukcję ich emisji do poziomów akceptowalnych przez normy emisji spalin. W systemie SCR, do układu wydechowego jest podawany dodatkowy składnik paliwowy, zwany reduktantem, który w połączeniu z katalizatorem i odpowiednimi warunkami termicznymi i chemicznymi, przekształca tlenki azotu w wodór i azot (N2), które są naturalnie występującymi i nieszkodliwymi składnikami powietrza. SCR jest obecnie jedną z najważniejszych technologii stosowanych w celu spełnienia norm emisji spalin w silnikach diesla, zwłaszcza w Europie. Wiele nowoczesnych samochodów diesla wyposażonych jest w układ SCR, aby spełnić normy emisji Euro 6.
Baca-68
star star star star star
Wystawiono 2 lata temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Nie wiedziałem co oznacza ten skrót SCR, muszę więcej czytać takich artykułów.
Amelia
star star star star star
Wystawiono 2 lata temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Dobrze, że jest wytłumaczone co to znaczy, myślę, że są to potrzebne informacje w szczególności dla miłośników aut ;p
Daga_88
star star star star star
Wystawiono 2 lata temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Fajny artykuł o SCR. Polecam się z nim zapoznać

Popularne wpisy

22 lutego 2022

Ile kilometrów trzeba przejechać, aby wypalić DPF?

Nie możemy podać jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ wszystko zależy od rodzaju pojazdu, silnika, mocy, prędkości oraz długości trasy, którą przemierzasz, jednak zakłada się, że musisz przejechać kilkanaście/kilkadziesiąt kilometrów ...