SCR Mercedes-Benz – katalizator czy DPF – test i opinie – norma EURO 5, 6 – Actros

Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    Cena - 390 zł netto  Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    CZAS REALIZACJI  1-2 dni robocze

  • check

    Cena - 550 zł netto  Nowe filtry DPF FAP i katalizatory

  • check

    GWARANCJA  2 lata bez limitu kilometrów

  • check

    Stan dostępne

Image City 1 Image City 2
Serwis regeneracji FAP

Wśród samochodów ciężarowych poruszających się po drogach Polski i Europy odnaleźć można również pojazdy marki Mercedes-Benz. Istniejące od 1881 roku przedsiębiorstwo przykłada uwagę do jakości wykonania pojazdów oraz realizacji obowiązujących przepisów, w tym norm czystości spalin EURO. Przeczytaj opracowany przez fachowców artykuł, w którym ukazano specyfikę działania filtrów cząstek stałych DPF oraz systemów katalitycznej redukcji spalin SCR w pojazdach ciężarowych marki Mercedes. Jeśli interesują Cię zagadnienia typu wypalanie DPF Mercedes Actros, wymiana DPF Actros bądź kwestia tego, jak rozpoznać uszkodzenia DPF, poświęć kilka minut na przeczytanie tego opracowania.


Mercedes-Benz a selektywna redukcja spalin

Obok filtrów DPF koncern Mercedes-Benz instaluje również w samochodach ciężarowych elementy składające się na system selektywnej redukcji spalin SCR wykorzystujący płyn AdBlue, ich koncepcja jest określana natomiast nazwą BlueTec. Wykorzystanie technologii SCR oznacza w praktyce przeprowadzanie reakcji AdBlue prowadzącej do uzyskania amoniaku, a następnie rozbijanie szkodliwych dla środowiska tlenków azotu na nieszkodliwy azot oraz parę wodną. Mercedes-Benz to marka uznawana za przodującą w dziedzinie spełniania obowiązujących norm czystości spalin, dlatego też modele Actros zostały wyposażone w modele BlueTec. Dzięki temu odnotowano korzyści wyrażające się w znacznym obniżeniu spalania, ponoszeniu niższych kosztów przejazdu ciężarówek przez autostrady, a także w udoskonaleniu dynamiki pojazdów niemieckiego koncernu. Użytkowanie pojazdów wykorzystujących SCR BlueTec w ciągu kilkunastu lat prowadzi jednak do konkretnych wniosków związanych z możliwością wystąpienia określonych problemów z elementami technologii. Na forach internetowych dotyczących ciężarówek kierowcy zgłaszają problemy dotyczące tego, że Mercedes Actros nie pobiera AdBlue albo pomimo dolania roztworu mocznika kontrolka AdBlue Mercedes świeci się bez przyczyny. Kłopoty związane z układem SCR mogą dotyczyć nie tylko poszczególnych elementów układy, ale także samego katalizatora SCR, gdyż prawdopodobne jest jego zatkanie. Wśród osadów blokujących przepustowość katalizatora selektywnej redukcji katalitycznej znajduje się najwięcej kryształków mocznika, gdyż substancja ta krystalizuje w temperaturze poniżej -11 stopni Celsjusza i niekiedy nie udaje się jej przywrócić do postaci ciekłej w stu procentach. Zamarznięte AdBlue w Mercedesie może stać się bezpośrednią przyczyną sytuacji, w której uruchomienie pojazdu uniemożliwia uszkodzony dozownik AdBlue. Mercedes, podobnie jak inne pojazdy z SCR, jest bardzo wrażliwy na uszkodzenia tego systemu. Dolewanie płynu AdBlue należy również przeprowadzać z odpowiednią częstotliwością, gdyż jego niedostatki w zbiorniku powodują wprowadzenie pojazdu w tryb awaryjny bądź brak możliwości uruchomienia silnika. Wówczas do dalszej jazdy należy dostarczyć odpowiednią ilość roztworu mocznika znanego jako AdBlue bądź NOXy, a także często wykasować błędy wynikające z braku płynu. Inne problemy zgłaszane przez użytkowników pojazdów niemieckiej marki to usterka końcówki obróbki spalin MP4, a także w kontekście SCR, redukcja mocy Actrosa. Wszelkie niesprawności związane z układami oczyszczania spalin przekładają się na funkcjonowanie całego pojazdu. Mimo to należy unikać rozwiązań polegających na usunięciu DPF czy usługach typu kasowanie błędów Actros MP4 pozbawionych diagnostyki i niwelowania przyczyn. Usuwanie jedynie objawów problemu prawdopodobnie zakończy się awariami sąsiednich układów, a także konsekwencjami prawnymi w sytuacjach, gdy pojazd nie spełnia ściśle określonych norm emisji spalin. Jeśli w modelu Actros z AdBlue wystąpi problem, należy konsultować go ze specjalistami, gdyż często rozwiązanie jest proste i nie wymaga dużych nakładów finansowych. Postawa przedsiębiorstwa Mercedes-Benz wobec norm EURO jest godna naśladowania, dlatego też pojazdy wyposażone w specjalistyczne systemy oczyszczania spalin należy użytkować w rozsądny sposób. Jeśli w układzie nie działa bezpiecznik AdBlue Actros MP4 bądź funkcjonowanie samochodu zaburza usterka końcówki obróbki spalin, Mercedes wymaga wnikliwej diagnostyki. Dla zainteresowanych tą tematyką są dostępne kody błędów Mercedes Actros w plikach pdf. Dzięki nim można sprawdzić, co dokładnie uległo awarii w pojeździe. Udział mocznika w redukcji cząsteczek NOx to nieoceniona i często jeszcze niedoceniona przysługa dla środowiska i zdrowia człowieka. Warto mieć ten argument na uwadze podczas eksploatacji modelu Mercedes Actros, gdyż ograniczenie mocy to problem towarzyszący awariom z oczyszczaniem spalin. Neutralizowane w systemie SCR tlenki azotu to przyczyna licznych chorób, dlatego też bardzo ważna jest odpowiednia konserwacja modułów odpowiadających za oczyszczanie spalin. Kasowanie inspekcji Actros MP4 bądź w innym modelu ciężarowym Mercedesa to tylko pozornie skuteczne rozwiązanie, które nie stanowi dobrej odpowiedzi na regulacje norm EURO.

 

Pojazd ciężarowy marki Mercedes-Benz wyposażony w DPF i SCR

Filtry cząstek stałych w ciężarówkach Mercedes-Benz

Tworzenie kompendium wiedzy na temat funkcjonowania filtrów cząstek stałych w pojazdach ciężarowych Mercedes-Benz rozpocznijmy od przybliżenia najbardziej podstawowych wiadomości o DPF. Jak wygląda filtr cząstek stałych w autach tego typu? DPF Actros MP4 to duży element, w którym wkład monolityczny jest zamieszczony w metalowej obudowie. W filtrze cząstek stałych odnaleźć można setki kanalików z jednokierunkowym wlotem, przez które przechodzą zanieczyszczone spaliny. Ceramiczne kanaliki filtrujące są pokryte powłoką katalityczną utworzoną z platyny lub innego metalu szlachetnego, co wspomaga mechaniczny proces oczyszczania spalin. Po co montuje się tego typu mechanizmy w pojazdach z silnikami Diesla? Ta kwestia dotycząca dla wielu z nas jest już oczywista, co stanowi pomyślny scenariusz dla środowiska naturalnego. Montaż filtrów cząstek stałych to konieczność i obowiązek producentów pojazdów poruszających się po drogach Europy ze względu na realizację obowiązujących dopuszczalnych wartości czystości spalin. Jeśli struktura filtra cząstek stałych nie ulegnie żadnym zaburzeniom, jego zdolności oczyszczania spalin sięgają niemalże stu procent. Co w przypadku, gdy w użytkowanym przez nas samochodzie z DPF problemy uniemożliwią dalsze korzystanie z Mercedesa? Warto uświadomić sobie, jak wygląda zapchany DPF oraz jakie kłopoty z funkcjonowaniem w układzie wydechowym wykazuje. Filtr, jakim jest DPF (Diesel Particulate Filter), może ulegać zatkaniu drożności przez sadze z przylegającymi cząsteczkami tlenków metali oraz związków chemicznych siarki, a także przez popiół, który jest niepalny. Jeśli materiałem, który zapycha DPF jest jedynie sadza, niezbędna okazuje się procedura wypalania DPF. Mercedes może przeprowadzić ją automatycznie podczas zajmującej około 30-60 minut jazdy drogą ekspresową bądź autostradą, natomiast w przypadku zatkania DPF w mieście należy zainicjować aktywne wypalanie sadzy na postoju. Aby przeprowadzić dopalanie sadzy tego typu, należy podczas postoju na biegu jałowym i zaciągniętym hamulcem postojowym dać jednostce napędowej sygnał, że może przeprowadzać wypalanie nagromadzonego węgla. W określonych modelach odpowiada za to przycisk funkcyjny bądź zainicjowanie należy do kierowcy, który powinien wprowadzić silnik w pracę na wysokich obrotach. Procedura wypalania DPF Mercedesa pozwala na pozbycie się zakumulowanej sadzy oraz przywrócenie skuteczności filtrowania spalin, chroniąc tym samym funkcjonowanie innych układów pojazdu. O tym, że należy wykonać wypalanie DPF Mercedes Actros MP4 kierowcę powiadomi kontrolka od DPF. Aktywną bądź pasywną regenerację filtra cząstek stałych należy przeprowadzić natychmiastowo po aktywowaniu diody, gdyż zwlekanie z dopaleniem sadzy może być groźne w skutkach dla funkcjonowania pojazdu. Oprócz kwestii typu DPF a spalanie pojazdu, warto mieć na uwadze możliwe uszkodzenia układu recyrkulacji spalin, a także pracy turbo i samej jednostki napędowej w pojeździe Mercedes MP4. Filtr cząstek stałych pełny popiołów to problem nieco innej kategorii. Zatkanie przepustowości DPF spalinami wymaga konsultacji z serwisami zajmującymi się czyszczeniem filtrów cząstek stałych, ponieważ jedynie zastosowanie specjalistycznych maszyn z podgrzaną wodą i detergentami umożliwia usunięcie z wnętrza filtra cząstek stałych również popiołów. W tego typu profesjonalnych pracowniach fachowcy zajmują się również innymi awariami filtrów DPF, za które mogą odpowiadać nieszczelności w układzie bądź uszkodzony czujnik różnicy ciśnień DPF. Objawy usterek tego rodzaju przekładają się na pracę pojazdu, dlatego też nie należy ich bagatelizować. Zatrzymywanie cząstek stałych, czyli węgla w postaci sadzy, wielopierścieniowych węglowodorów o właściwościach aromatycznych czy tlenków metali to wyzwanie na miarę współczesnych czasów, gdzie transport samochodowy jest wykorzystywany w każdej dziedzinie życia.

Prezentujemy katalizator charakterystyczny dla pojazdu ciężarowego marki Mercedes-Benz

Mercedes-Benz a selektywna redukcja spalin

Obok filtrów DPF koncern Mercedes-Benz instaluje również w samochodach ciężarowych elementy składające się na system selektywnej redukcji spalin SCR wykorzystujący płyn AdBlue, ich koncepcja jest określana natomiast nazwą BlueTec. Wykorzystanie technologii SCR oznacza w praktyce przeprowadzanie reakcji AdBlue prowadzącej do uzyskania amoniaku, a następnie rozbijanie szkodliwych dla środowiska tlenków azotu na nieszkodliwy azot oraz parę wodną. Mercedes-Benz to marka uznawana za przodującą w dziedzinie spełniania obowiązujących norm czystości spalin, dlatego też modele Actros zostały wyposażone w modele BlueTec. Dzięki temu odnotowano korzyści wyrażające się w znacznym obniżeniu spalania, ponoszeniu niższych kosztów przejazdu ciężarówek przez autostrady, a także w udoskonaleniu dynamiki pojazdów niemieckiego koncernu. Użytkowanie pojazdów wykorzystujących SCR BlueTec w ciągu kilkunastu lat prowadzi jednak do konkretnych wniosków związanych z możliwością wystąpienia określonych problemów z elementami technologii. Na forach internetowych dotyczących ciężarówek kierowcy zgłaszają problemy dotyczące tego, że Mercedes Actros nie pobiera AdBlue albo pomimo dolania roztworu mocznika kontrolka AdBlue Mercedes świeci się bez przyczyny. Kłopoty związane z układem SCR mogą dotyczyć nie tylko poszczególnych elementów układy, ale także samego katalizatora SCR, gdyż prawdopodobne jest jego zatkanie. Wśród osadów blokujących przepustowość katalizatora selektywnej redukcji katalitycznej znajduje się najwięcej kryształków mocznika, gdyż substancja ta krystalizuje w temperaturze poniżej -11 stopni Celsjusza i niekiedy nie udaje się jej przywrócić do postaci ciekłej w stu procentach. Zamarznięte AdBlue w Mercedesie może stać się bezpośrednią przyczyną sytuacji, w której uruchomienie pojazdu uniemożliwia uszkodzony dozownik AdBlue. Mercedes, podobnie jak inne pojazdy z SCR, jest bardzo wrażliwy na uszkodzenia tego systemu. Dolewanie płynu AdBlue należy również przeprowadzać z odpowiednią częstotliwością, gdyż jego niedostatki w zbiorniku powodują wprowadzenie pojazdu w tryb awaryjny bądź brak możliwości uruchomienia silnika. Wówczas do dalszej jazdy należy dostarczyć odpowiednią ilość roztworu mocznika znanego jako AdBlue bądź NOXy, a także często wykasować błędy wynikające z braku płynu. Inne problemy zgłaszane przez użytkowników pojazdów niemieckiej marki to usterka końcówki obróbki spalin MP4, a także w kontekście SCR, redukcja mocy Actrosa. Wszelkie niesprawności związane z układami oczyszczania spalin przekładają się na funkcjonowanie całego pojazdu. Mimo to należy unikać rozwiązań polegających na usunięciu DPF czy usługach typu kasowanie błędów Actros MP4 pozbawionych diagnostyki i niwelowania przyczyn. Usuwanie jedynie objawów problemu prawdopodobnie zakończy się awariami sąsiednich układów, a także konsekwencjami prawnymi w sytuacjach, gdy pojazd nie spełnia ściśle określonych norm emisji spalin. Jeśli w modelu Actros z AdBlue wystąpi problem, należy konsultować go ze specjalistami, gdyż często rozwiązanie jest proste i nie wymaga dużych nakładów finansowych. Postawa przedsiębiorstwa Mercedes-Benz wobec norm EURO jest godna naśladowania, dlatego też pojazdy wyposażone w specjalistyczne systemy oczyszczania spalin należy użytkować w rozsądny sposób. Jeśli w układzie nie działa bezpiecznik AdBlue Actros MP4 bądź funkcjonowanie samochodu zaburza usterka końcówki obróbki spalin, Mercedes wymaga wnikliwej diagnostyki. Dla zainteresowanych tą tematyką są dostępne kody błędów Mercedes Actros w plikach pdf. Dzięki nim można sprawdzić, co dokładnie uległo awarii w pojeździe. Udział mocznika w redukcji cząsteczek NOx to nieoceniona i często jeszcze niedoceniona przysługa dla środowiska i zdrowia człowieka. Warto mieć ten argument na uwadze podczas eksploatacji modelu Mercedes Actros, gdyż ograniczenie mocy to problem towarzyszący awariom z oczyszczaniem spalin. Neutralizowane w systemie SCR tlenki azotu to przyczyna licznych chorób, dlatego też bardzo ważna jest odpowiednia konserwacja modułów odpowiadających za oczyszczanie spalin. Kasowanie inspekcji Actros MP4 bądź w innym modelu ciężarowym Mercedesa to tylko pozornie skuteczne rozwiązanie, które nie stanowi dobrej odpowiedzi na regulacje norm EURO.

 

Realizacja norm czystości spalin EURO przez koncern Mercedes-Benz

Mercedes-Benz – marka rodem ze Stuttgartu

Zgodnie z tym, co wspomnieliśmy na początku artykułu, początków przedsiębiorstwa znanego współcześnie jako Mercedes-Benz należy wypatrywać w latach osiemdziesiątych XIX wieku. Firma powstała z inicjatywy Karla Benza oraz Gottlieba Daimlera, którzy połączyli swoje przedsiębiorstwa. Działalność firmy zajmującej się produkcją samochodów osobowych, aut dostawczych, pojazdów ciężarowych oraz autobusów jest wyznaczana kryteriami, do których należą bezpieczeństwo, innowacja, jakość oraz fascynacja. Obecnie Mercedes kojarzy się większości osób z komfortem użytkowania pojazdu oraz luksusem, nad czym marka pracuje ponad 100 lat. W opracowaniu skupiliśmy się na modelu ciężarowym Mercedesa – Actrosie, którego odnajdziemy również pod nazwą modelu MP4, który jest w produkcji od roku 2011. Poszczególne rodzaje modelu ujęliśmy poniżej w formie przejrzystej tabeli.

Mercedes-Benz – wyposażenie w DPF i SCR spełniające normy EURO 5 i EURO 6
Model Przedstawiciele
Mercedes-Benz Actros 1831, 1832, 1835, 1836, 1840, 1841, 1842, 1843, 1844, 1845, 1846, 1848, 1850, 2031, 2531, 2532, 2535, 2536, 2540, 2541, 2542, 2543, 2544, 2545, 2546, 2548, 2551, 2555, 2631, 2632, 2635, 2636, 2640, 2641, 2643, 2644, 2646, 2648, 2651, 2655, 3235, 3236, 3240, 3241, 3243, 3244, 3246, 3248, 3331, 3332, 3335, 3336, 3340, 3341, 3343, 3344, 3346, 3348, 3351, 4040, 4140, 4141, 4144, 4148, 4155, 5044

Udostępnij

Co o tym myślisz?

Komentarze

Michał
star star star star star
Wystawiono Rok temu
Czy ten komentarz był pomocny?
SCR (Selective Catalytic Reduction) jest technologią redukcji emisji tlenków azotu (NOx) stosowaną w samochodach ciężarowych Mercedes-Benz Actros, która jest zgodna z normami emisji EURO 5 i 6. SCR wykorzystuje specjalny katalizator oraz dodatek AdBlue, czyli roztworu wodnego mocznika, który jest podawany do wydechu. Katalizator SCR działa poprzez redukcję NOx do azotu i paru wodnego. Technologia ta jest uważana za skuteczniejszą niż filtry cząstek stałych (DPF) w redukcji emisji NOx. W testach wykazano, że SCR jest skuteczniejsze w redukcji emisji NOx niż filtry DPF. Jednakże AdBlue, które jest używane jako dodatek do SCR, jest ciągłym kosztem eksploatacyjnym, który należy uwzględnić. Opinie użytkowników samochodów ciężarowych Mercedes-Benz Actros wyposażonych w SCR są pozytywne. Wiele osób chwali skuteczność tej technologii w redukcji emisji NOx, jednakże niektórzy zwracają uwagę na koszty związane z używaniem AdBlue.
Marek
star star star star star
Wystawiono 4 lata temu
Czy ten komentarz był pomocny?
<p>Nie polecam nikomu Mercedesa Arocs w wersji budowlanej to jakaś parodia. Gdy masz zamiar poruszać się po mieście to 6 do 8 kursów i pałza na wypalanie co trwa 45min. Mam takie dwa egzęplaże jeden z 2018 a drugi 2019 obydwa tak samo działają mam jeszcze volva z 2019 tam tego problemu nie ma</p>
Kamil
star star star star star
Wystawiono 4 lata temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Sama procedura wypalania dpf w mercedesie wcale nie brzmi przerażająco. Po waszym opisie myślę, że sobie poradzę.
Mirek
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
<p>Witam Mam problem po przebiegu 550000 nie może mi się wypalić dpf byłem na serwisie mercedesa wymienili filtr i kilka czujników koszt 7700 netto usterka wraca po przejechaniu około 1000 km wymieniłem znów jakieś czujniki koszt 3000 netto nic nie pomogło wymieniłem wtrysk koszt 2700 netto dalej to samo mercedes rozkłada ręce</p>
Bartosz
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Całkiem duże te fitry do tych aut ciężarowych.
Miecio
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Te Mercedesy ciężarowe ładne maszyny, a duże filtry są w takim aucie?
Jagna214
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Bardzo ciekawy artykuł, jest co poczytać :)
Jerry258
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Planuję zakup takiej ciężarówki, dobrze, że w końcu znalazłem jakieś konkretne informacje na jej temat :)

Popularne wpisy