To, że filtr cząstek stałych wszedł w proces samooczyszczania, informuje chwilowy wzrost zużycia paliwa, podwyższone obroty silnika na biegu jałowym, niekiedy także kontrolka DPF widoczna na desce rozdzielczej oraz rury wydechowej zauważa się dym. W takim wypadku należy kontynuować jazdę samochodem i jeśli warunki na drodze sprzyjają, doprowadzić do skutecznego dopalenia sadzy. Jeżeli nie wybierasz się w dłuższą trasę, to udaj się za miasto w celu samoregeneracji filtra DPF na postoju. Warunkiem jest oddalenie się od ludzi i niezamykanie się w pomieszczeniu, aby nie wdychać toksycznych spalin. Warto pamiętać, że alternatywą dla wypalania filtra cząstek stałych jest hydrodynamiczne czyszczenie DPF w serwisie. Ten sposób jest o wiele lepszy i nieobciążający jednostki napędowej. Pamiętaj, że raz w roku trzeba się na taką usługę umówić w serwisie.
Co się dzieje podczas regeneracji filtra DPF?
Podczas regeneracji filtra cząstek stałych DPF wypala się sadza oraz pyły, które były toksyczne dla środowiska. W serwisie proces regeneracji zachodzi przeważnie w maszynie i w niej przy zastosowaniu strumienia wody pod ciśnieniem przepłukiwany jest DPF. W trakcie mycia wydostają się z jego wnętrza wszelakie brudy, w tym sadza, resztki oleju itd. Jest to niezwykle skuteczna i bezpieczna metoda przywracająca parametry komponentu.
Po czym poznać, że DPF jest zapchany?
Jeśli DPF jest zapchany, można zaobserwować poniższe objawy:
1. Wzrost zużycia paliwa: Jeśli zauważysz, że Twój samochód zaczyna zużywać więcej paliwa niż zwykle, może to być oznaka, że filtr cząstek stałych nie działa prawidłowo.
2. Kontrolka DPF na desce rozdzielczej - wiele nowoczesnych pojazdów wyposażonych jest w systemy monitorujące stan filtra DPF. Jeśli zapali się ów kontrolka, to będzie wyraźny sygnał, że należy czym prędzej zregenerować podzespół.
3. Spadek mocy silnika – jeśli filtr cząstek stałych jest całkowicie zapchany, to przepływ spalin jest utrudniony, przez co jednostka napędowa jest obciążona.
4. Dymienie z rury wydechowej - jeżeli zauważysz, że z auta wydobywają się kłęby czarnego dymu, może to świadczyć o problemach z DPF.
5. Częste załączanie się samoregeneracji - filtr DPF, który jest niesprawny, będzie próbował się samodzielnie oczyścić, ale bez wyraźnych efektów. Jest to bardzo niebezpieczne zarówno dla DPF, jak i silnika.
6. Nieprzyjemny zapach spalin w kabinie - w przypadku, gdy z układu wydechowego wydobywa się nieprzyjemny zapach, szczególnie przy niskich prędkościach, może to wskazywać na problem z filtrowaniem spalin. Jest to groźne dla kierowcy i pasażerów oraz dla środowiska.
Ile razy można przerwać wypalanie DPF?
Przerywanie procesu wypalania filtra cząstek stałych jest zabronione, chyba że zmuszą Cię do tego warunki panujące na drodze. Oczywiście zdarzają się sytuacje, na które nie ma się wpływu, dlatego w takich jednorazowych przypadkach nic wielkiego się nie stanie ani filtrowi DPF, ani jednostce napędowej. Najlepiej po całym zdarzeniu jeszcze raz spróbować wyjechać w dłuższą trasę w celu wypalenia sadzy lub zastosować preparat chemiczny, który ułatwi przebieg dopalania zanieczyszczeń.
Komentarze