Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Wymieniłeś właśnie filtr DPF w swoim samochodzie albo kupiłeś nowe auto wyposażone w filtr cząstek stałych DPF lub FAP? Z pewnością zastanawia Cię, ile można przejechać na nowym filtrze. W tym artykule obok zapewnień producentów w kwestii żywotności zarówno suchych, jak i mokrych filtrów cząstek stałych, zamieściliśmy praktyczne wskazówki dotyczące użytkowania i konserwacji pojazdu w sposób, który pozwoli zachować maksymalnie długą funkcjonalność i całkowitą skuteczność filtra cząstek stałych DPF/FAP.
Działanie filtrów DPF i FAP bez tajemnic
Ograniczona żywotność filtrów FAP i DPF wynika z tego, jak specyficzną pracę wykonują one w układzie paliwowym. Jak działa filtr DPF w pojeździe z silnikiem wysokoprężnym Diesla? W budowie filtra cząstek stałych wyróżniamy jego metalową obudowę, matę ochronną, znajdujący się we wnętrzu obudowy monolit, czyli wkład ceramiczny, którego praca jest realizowana dzięki kanalikom z węglika krzemu wzbogaconym platyną, a także powłokę katalityczną z tlenku glinu. Fachowcy wyróżniają także sekcję wlotową oraz sekcję wylotową filtra DPF, istotne elementy filtra stanowią też czujniki temperatury oraz ciśnienia. Działanie filtra suchego cząstek stałych opiera się na przepuszczaniu spalin z silnika przez kanaliki filtra oraz na mechanicznym oczyszczaniu dymu powstałego w trakcie spalania oleju napędowego z sadzy, tlenków metali ciężkich oraz wodorotlenków. Szkodliwe substancje zostają zatrzymane w filtrze, a spaliny o składzie o wiele bardziej przyjaznym dla środowiska niż spaliny wydobywające się wprost z silnika uchodzą rurą wydechową do atmosfery.
Filtry charakterystyczne dla francuskich pojazdów produkowanych przez grupę PSA, czyli filtry mokre FAP, działają bardzo podobnie, jednak do prawidłowego funkcjonowania jest dostarczanie im płynu katalitycznego, który wpływa na obniżenie temperatury spalania sadzy. Etap pracy FAP polegający na odfiltrowaniu ze spalin cząstek ciał stałych jest analogiczny do trybu działania w tym zakresie suchego filtra DPF.
Niezawodne działanie nowego filtra – jak długo?
Kiedy mamy do czynienia z nowym filtrem cząstek stałych? Możemy go mieć z salonu, w którym kupiliśmy fabrycznie nowe auto z DPF lub FAP, albo zyskamy nowy filtr w chwili wymiany zużytego DPF. Ponieważ zakup nowego samochodu bądź nowego filtra wiąże się z poniesieniem pewnych kosztów, mamy motywację do tego, by jak najwięcej wiedzieć o tym novum w naszym życiu i aby starannie dbać o jego stan. Nowe filtry DPF przeciętnie mogą funkcjonować przez tysiące kilometrów, natomiast problemy z nimi, przy jednoczesnym właściwym użytkowaniu, mogą zacząć się pojawiać w granicach pokonania około 250 tysięcy kilometrów.
Nieco inaczej wygląda sprawa z filtrami mokrymi FAP. Ich producenci zaznaczają, iż są to części podlegające wymianie, a z nowym filtrem cząstek stałych FAP przejedziemy około 120-180 tysięcy kilometrów. Należy pamiętać, iż informacje te zawierają uśrednione dane, natomiast sposób użytkowania samochodu może wpłynąć na wydłużenie bądź skrócenie żywotności filtrów FAP i DPF.
Zapchany DPF – i co dalej?
Zgromadzone w filtrach DPF i FAP popioły oraz sadze stopniowo zmniejszają drożność filtra, finalnie zatykając wszystkie kanaliki znajdujące się w jego wnętrzu. Gdy zatkaniu ulegnie filtr DPF, warto poddać go wypaleniu, które możesz zrealizować, korzystając z jednej z metod: wypalania wymuszonego w warsztacie, wypalania pasywnego podczas jazdy bądź wypalania aktywnego podczas postoju. Z poważniejszymi operacjami wiąże się zapchanie DPF popiołem, gdyż na to zaradzić mogą jedynie specjaliści, którzy są w stanie przeprowadzić regenerację i czyszczenie filtra DPF. Metoda ta stanowi wydatek rzędu kilkuset złotych i przywraca filtrowi DPF wszystkie funkcje, pozostając nadal kilkukrotnie tańszym sposobem niż zakup nowego filtra.
Wypalanie filtrów FAP jest o wiele prostsze, gdyż potrzeba do niego stosunkowo niskich temperatur, a poza tym dopalanie sadzy w FAP można realizować w warunkach miejskich, bez konieczności udawania się w dłuższą trasę.
DPF i FAP jak najdłużej w samochodzie
Zgromadziliśmy proste, krótkie wskazówki, jak dbać o pojazd, aby obecny w nim filtr cząstek stałych mógł pracować z wysoką wydajnością przez jak najdłuższy czas. Szczerze mówiąc, działania pozwalające na korzystanie z filtra DPF przekładają się na komfort użytkowania pojazdu z silnikiem wysokoprężnym Diesla oraz na niezakłóconą pracę kluczowych układów w samochodzie.
Jeśli chcesz, aby DPF i FAP działał jak najdłużej, a do tego spełniał wszystkie funkcje, jakie zostały określone przez producentów, zwracaj uwagę na to, co wlewasz do auta. Mamy tu na myśli zarówno olej napędowy, jak i silnikowy. Paliwo dostarczane do jednostki napędowej powinno charakteryzować się wysoką jakością i niską zawartością siarki, natomiast spośród szerokiej gamy olejów silnikowych najlepiej wybierać te niskopopiołowe, dedykowane samochodom z filtrami cząstek stałych DPF.
Chroniąc DPF/FAP przed zbyt wczesnym zużyciem, poddawaj diagnostyce wszelkie nieprawidłowości działania układu paliwa i zasilania, a także zaworu EGR, aby możliwe nieszczelności nie doprowadzały do wpadania oleju napędowego do tłoków silnika, zaburzając właściwości smarne. Jeśli w Twoim samochodzie źle pracuje turbosprężarka, także reaguj, gdyż do silnika może dostawać się zbyt mało powietrza, co skutkuje produkcją nadmiernej ilości sadzy podczas spalania oleju napędowego.
Pamiętaj o tym, aby nie częściej niż co 1000 kilometrów dopalać sadze, a także o tym, by nie męczyć filtra DPF częstym staniem w korkach i jazdą jedynie na krótkich odcinkach. Być może nawyki za kółkiem sprawiły, że Twoja jazda, manewrowanie gazem i biegami zatraciły płynność – zwróć zatem uwagę, aby ją podtrzymywać.
Jazda z nowym filtrem cząstek stałych
Człowiek ma tendencję do poszanowania tego, co jest nowe i drogie. Nowy filtr DPF lub FAP w samochodzie powinien skłonić Cię do rozsądnego, ekonomicznego użytkowania samochodu oraz do stosowania wysokiej jakości środków eksploatacji i konserwacji pojazdu. To, ile można przejechać na nowym filtrze DPF, w dużej mierze jest uzależnione od sposobu, w jaki korzystasz na co dzień ze swojego samochodu z silnikiem Diesla.
Komentarze