Subpage photo

Sprawdź, ile można przejechać na nowym filtrze DPF

Anna Skalna
Czas przeczytania tekstu: 5 minut
E-mail Skopiuj link
Oceń:
/ Aktualna ocena:
Filtr nowy i filtr po regeneracji mają taką samą żywotność - sprawdź jaką
Sprawdź, ile można przejechać na nowym filtrze DPF

 

Wymieniłeś właśnie filtr DPF w swoim samochodzie albo kupiłeś nowe auto wyposażone w filtr cząstek stałych DPF lub FAP? Z pewnością zastanawia Cię, ile można przejechać na nowym filtrze. W tym artykule obok zapewnień producentów w kwestii żywotności zarówno suchych, jak i mokrych filtrów cząstek stałych, zamieściliśmy praktyczne wskazówki dotyczące użytkowania i konserwacji pojazdu w sposób, który pozwoli zachować maksymalnie długą funkcjonalność i całkowitą skuteczność filtra cząstek stałych DPF/FAP.

 

 

 

Filtr zapchał się po przejechaniu kilkunastu tysięcy kilometrów i został wysłany do regeneracji - przyczyną mogą być problemy z silnikiem
Co ile kilometrów trzeba wymieniać DPF?

 


Działanie filtrów DPF i FAP bez tajemnic

Ograniczona żywotność filtrów FAP i DPF wynika z tego, jak specyficzną pracę wykonują one w układzie paliwowym. Jak działa filtr DPF w pojeździe z silnikiem wysokoprężnym Diesla? W budowie filtra cząstek stałych wyróżniamy jego metalową obudowę, matę ochronną, znajdujący się we wnętrzu obudowy monolit, czyli wkład ceramiczny, którego praca jest realizowana dzięki kanalikom z węglika krzemu wzbogaconym platyną, a także powłokę katalityczną z tlenku glinu. Fachowcy wyróżniają także sekcję wlotową oraz sekcję wylotową filtra DPF, istotne elementy filtra stanowią też czujniki temperatury oraz ciśnienia. Działanie filtra suchego cząstek stałych opiera się na przepuszczaniu spalin z silnika przez kanaliki filtra oraz na mechanicznym oczyszczaniu dymu powstałego w trakcie spalania oleju napędowego z sadzy, tlenków metali ciężkich oraz wodorotlenków. Szkodliwe substancje zostają zatrzymane w filtrze, a spaliny o składzie o wiele bardziej przyjaznym dla środowiska niż spaliny wydobywające się wprost z silnika uchodzą rurą wydechową do atmosfery.

Filtry charakterystyczne dla francuskich pojazdów produkowanych przez grupę PSA, czyli filtry mokre FAP, działają bardzo podobnie, jednak do prawidłowego funkcjonowania jest dostarczanie im płynu katalitycznego, który wpływa na obniżenie temperatury spalania sadzy. Etap pracy FAP polegający na odfiltrowaniu ze spalin cząstek ciał stałych jest analogiczny do trybu działania w tym zakresie suchego filtra DPF.

 

Działający filtr po przeprowadzeniu regeneracji montowany jest z powrotem w samochodzie
Działanie filtrów DPF i FAP bez tajemnic

 


Niezawodne działanie nowego filtra – jak długo?

Kiedy mamy do czynienia z nowym filtrem cząstek stałych? Możemy go mieć z salonu, w którym kupiliśmy fabrycznie nowe auto z DPF lub FAP, albo zyskamy nowy filtr w chwili wymiany zużytego DPF. Ponieważ zakup nowego samochodu bądź nowego filtra wiąże się z poniesieniem pewnych kosztów, mamy motywację do tego, by jak najwięcej wiedzieć o tym novum w naszym życiu i aby starannie dbać o jego stan. Nowe filtry DPF przeciętnie mogą funkcjonować przez tysiące kilometrów, natomiast problemy z nimi, przy jednoczesnym właściwym użytkowaniu, mogą zacząć się pojawiać w granicach pokonania około 250 tysięcy kilometrów.

Nieco inaczej wygląda sprawa z filtrami mokrymi FAP. Ich producenci zaznaczają, iż są to części podlegające wymianie, a z nowym filtrem cząstek stałych FAP przejedziemy około 120-180 tysięcy kilometrów. Należy pamiętać, iż informacje te zawierają uśrednione dane, natomiast sposób użytkowania samochodu może wpłynąć na wydłużenie bądź skrócenie żywotności filtrów FAP i DPF.

 

Niezawodność filtra związana jest ze sprawnością również innych układów
Niezawodne działanie nowego filtra - jak długo?

 


Zapchany DPF – i co dalej?

Zgromadzone w filtrach DPF i FAP popioły oraz sadze stopniowo zmniejszają drożność filtra, finalnie zatykając wszystkie kanaliki znajdujące się w jego wnętrzu. Gdy zatkaniu ulegnie filtr DPF, warto poddać go wypaleniu, które możesz zrealizować, korzystając z jednej z metod: wypalania wymuszonego w warsztacie, wypalania pasywnego podczas jazdy bądź wypalania aktywnego podczas postoju. Z poważniejszymi operacjami wiąże się zapchanie DPF popiołem, gdyż na to zaradzić mogą jedynie specjaliści, którzy są w stanie przeprowadzić regenerację i czyszczenie filtra DPF. Metoda ta stanowi wydatek rzędu kilkuset złotych i przywraca filtrowi DPF wszystkie funkcje, pozostając nadal kilkukrotnie tańszym sposobem niż zakup nowego filtra.

Wypalanie filtrów FAP jest o wiele prostsze, gdyż potrzeba do niego stosunkowo niskich temperatur, a poza tym dopalanie sadzy w FAP można realizować w warunkach miejskich, bez konieczności udawania się w dłuższą trasę.

 

Po zapchaniu się filtra cząstek stałych trzeba go wymontować i wysłać do czyszczenia
Zapchany DPF - i co dalej?

 


DPF i FAP jak najdłużej w samochodzie

Zgromadziliśmy proste, krótkie wskazówki, jak dbać o pojazd, aby obecny w nim filtr cząstek stałych mógł pracować z wysoką wydajnością przez jak najdłuższy czas. Szczerze mówiąc, działania pozwalające na korzystanie z filtra DPF przekładają się na komfort użytkowania pojazdu z silnikiem wysokoprężnym Diesla oraz na niezakłóconą pracę kluczowych układów w samochodzie.

Jeśli chcesz, aby DPF i FAP działał jak najdłużej, a do tego spełniał wszystkie funkcje, jakie zostały określone przez producentów, zwracaj uwagę na to, co wlewasz do auta. Mamy tu na myśli zarówno olej napędowy, jak i silnikowy. Paliwo dostarczane do jednostki napędowej powinno charakteryzować się wysoką jakością i niską zawartością siarki, natomiast spośród szerokiej gamy olejów silnikowych najlepiej wybierać te niskopopiołowe, dedykowane samochodom z filtrami cząstek stałych DPF.

Chroniąc DPF/FAP przed zbyt wczesnym zużyciem, poddawaj diagnostyce wszelkie nieprawidłowości działania układu paliwa i zasilania, a także zaworu EGR, aby możliwe nieszczelności nie doprowadzały do wpadania oleju napędowego do tłoków silnika, zaburzając właściwości smarne. Jeśli w Twoim samochodzie źle pracuje turbosprężarka, także reaguj, gdyż do silnika może dostawać się zbyt mało powietrza, co skutkuje produkcją nadmiernej ilości sadzy podczas spalania oleju napędowego.

Pamiętaj o tym, aby nie częściej niż co 1000 kilometrów dopalać sadze, a także o tym, by nie męczyć filtra DPF częstym staniem w korkach i jazdą jedynie na krótkich odcinkach. Być może nawyki za kółkiem sprawiły, że Twoja jazda, manewrowanie gazem i biegami zatraciły płynność – zwróć zatem uwagę, aby ją podtrzymywać.

 

DPF to najdłużej działający filtr w samochodzie, FAP działa krócej
DPF i FAP jak najdłużej w samochodzie

 


Jazda z nowym filtrem cząstek stałych

Człowiek ma tendencję do poszanowania tego, co jest nowe i drogie. Nowy filtr DPF lub FAP w samochodzie powinien skłonić Cię do rozsądnego, ekonomicznego użytkowania samochodu oraz do stosowania wysokiej jakości środków eksploatacji i konserwacji pojazdu. To, ile można przejechać na nowym filtrze DPF, w dużej mierze jest uzależnione od sposobu, w jaki korzystasz na co dzień ze swojego samochodu z silnikiem Diesla.

 

Nowy filtr cząstek stałych ma takie same parametry jak regenerowany
Jazda z nowym filtrem cząstek stałych

 

Komentarze

Diego46 2019-08-22 10:28:35

E na nowym filtrze to można zrobić z 200 tyś km prawda?

niego 2019-08-23 15:38:11

Diego
No raczej, a nawet i więcej

Romek123 2019-08-26 08:50:32

Lepiej zapłacić więcej za olej czy paliwo niż za czyszczenie zatkanego filtra, taka prawda

doradca34 2019-08-27 09:34:57

@Romek123 tym bardziej że paliwo i olej wpływają korzystnie nie tylko na dpf ale na całe auto.

Staszek 2019-09-02 14:08:58

Zależy jak kto dba. Jak się nie jeżdzi autem daleko, nie wymienia się oleju, czy leje słabe paliwo, to filtr nawet 200 nie przejedzie.

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane

12 września 2019

Wypalanie DPF Ford – część 23

Wypalanie DPF Ford – część 22   Czym zajmuje...

11 września 2019

Wypalanie DPF Chrysler – część 22

Wypalanie DPF Chrysler - część 22   Wybrane modele...

11 września 2019

Wypalanie DPF Subaru – część 21

Wypalanie DPF Subaru – część 21   Na temat tego,...

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer