Producenci szacują, że katalizator ma średnią żywotność od 180 do 200 tys. km. Po tym okresie może być konieczna jego wymiana, ponieważ jest to element eksploatacyjny, który ulega naturalnemu zużyciu. Katalizator w samochodzie ma jasno określoną rolę – jego zadaniem jest wychwytywanie i neutralizowanie szkodliwych zanieczyszczeń oraz substancji powstających podczas spalania paliwa w jednostce napędowej. Co więcej, jest to od wielu lat obowiązkowy element w pojazdach zarówno z silnikami Diesla, jak i benzynowymi, dlatego nie wolno się go pozbywać. W przypadku koniecznej wymiany reaktora katalitycznego masz możliwość zakupić regenerowany egzemplarz lub katalizator uniwersalny w korzystniejszej cenie.
Po czym poznać, że katalizator jest do wymiany?
Przede wszystkim, mogą wystąpić problemy z uruchomieniem silnika, co jest często trudne do zdiagnozowania. Dodatkowo użytkownicy mogą zauważyć falujące obroty jednostki napędowej oraz znaczący spadek mocy, co negatywnie wpływa na ogólną sprawność pojazdu. Innym istotnym objawem jest wzrost zużycia paliwa, który tylko wygeneruje dodatkowe koszty eksploatacyjne. Warto również zwrócić uwagę na niepokojące dźwięki dochodzące z okolicy podłogi auta, które mogą sugerować, że coś jest nie tak z układem wydechowym.
Od czego psuje się katalizator?
Katalizator może ulec uszkodzeniu w wyniku gwałtownej zmiany temperatury, na przykład podczas przejeżdżania przez zimną kałużę. Również jazda po nierównościach na drodze zwiększa ryzyko uszkodzenia reaktora katalitycznego. Problem może wystąpić także, gdy samochód jest prowadzony na nierozgrzanym silniku, zwłaszcza przy zbyt bogatej mieszance paliwowej. W takiej sytuacji niedopalone paliwo trafia do układu wydechowego i katalizatora, gdzie spala się dopiero w kontakcie z ceramiczną „gąbką”. To prowadzi do gwałtownego wzrostu temperatury i przyspieszonego zużycia katalizatora. Dodatkowo w przypadku samochodów z instalacją LPG, niewłaściwe wyregulowanie systemu może skutkować zbyt bogatą mieszanką gazowo-powietrzną, co może spowodować uszkodzenie katalizatora już po kilku setkach kilometrów jazdy. Warto więc dbać o odpowiednie ustawienia i stan techniczny pojazdu, aby zminimalizować ryzyko uszkodzeń.
Czy auto z zamiennikiem katalizatora przejdzie przegląd?
Jeśli jest to zamiennik spełniający normy emisji spalin, to jak najbardziej uda się pozytywnie przejść badanie techniczne. Jeżeli zamiast katalizatora zostanie zamontowana strumienica, to być może uda się przejść przegląd, o ile nie wzbudzi ona podejrzeń. Jednak jeśli trafi się bardzo dokładny diagnosta, od razu zauważy brak reaktora katalitycznego w pojeździe. Aby potwierdzić swoje przypuszczenia, użyje analizatora spalin. Obecne przepisy mówią, że samochód bez katalizatora jest uznawany za niesprawny i nie może przejść przeglądu. Diagnosta musi zabrać dowód rejestracyjny i skierować auto na naprawę.
Komentarze