Subpage photo

Typowe objawy dla uszkodzonego filtra cząstek stałych DPF i FAP

Aleksandra Cubera
Czas przeczytania tekstu: 5 minut
E-mail Skopiuj link
Oceń:
/ Aktualna ocena: 4.98

Dla wszystkich użytkowników pojazdów posiadających silnik wysokoprężny i tym samym filtr cząstek stałych powinno być jasne, że eksploatacja tego rodzaju pojazdu nie jest taka prosta i należy się do niej dobrze przyłożyć, ponieważ zapchany podzespół na pewno da o sobie znać, zatem poniżej przedstawimy Ci typowe objawy dla uszkodzonego filtra cząstek stałych DPF i FAP, na które od razu należy zwrócić uwagę i podjąć odpowiednie kroki.

Pierwszą bardzo charakterystyczną oznaką, że z DPF lub FAP dzieje się coś niedobrego jest, chociażby spadek mocy i osiągów silnika. Podczas jazdy kierowca może odczuć szarpnięcia silnikiem i niemoc w przyspieszaniu, a także utratę płynności w poruszaniu się samochodem. Innymi czynnikami są również zwiększony pobór paliwa przez dodatkowy wtrysk oleju napędowego oraz utrudniona praca turbosprężarki, wyświetlenie się kontrolki wypalania DPF oraz check engine, która często jest lekceważona i przez to sterownik silnika dość często sam inicjuje proces samoczynnej regeneracji, jednak bezskutecznie.
Poważny problem pojawia się także w momencie, gdy odczuwalny jest smród spalin wewnątrz auta.

Wiesz już, po czym poznać, że DPF jest zapchany, więc bądź odpowiedzialnym kierowcą i podejmij się sam próby wypalania w celu udrożnienia zatkanego sadzą i popiołem filtra DPF i FAP. Jeśli zaś wypalanie filtra nie pomoże, umów się na właściwą regenerację tego podzespołu w autoryzowanym serwisie, w którym wykonają tę usługę za naprawdę atrakcyjną cenę.

 

Typowe objawy dla uszkodzonego filtra cząstek stałych DPF i FAP
Typowe objawy dla uszkodzonego filtra cząstek stałych DPF i FAP


1. Regeneracja / Czyszczenie DPF - czy warto przeznaczyć na nią pieniądze?

Przede wszystkim regeneracja DPF, która zostanie przeprowadzona przez fachowców, przyniesie o wiele większe efekty i będzie całkowicie bezpieczna dla wkładu filtra cząstek stałych. My akurat filtr myjemy wodą pod odpowiednio ustawionym ciśnieniem w specjalistycznej maszynie. Jeśli chodzi o czyszczenie FAP, to ten drugi rodzaj filtra montowanego do silników diesla, jest on tak samo traktowany takim sposobem regeneracji. Po procesie oczyszczania filtr jest poddawany suszeniu i ponownemu montażowi do układu wydechowego, a dodatkowo otrzymasz wydruk parametrów sprzed i po przeprowadzonej regeneracji.
Niestety, nie wszystkie rodzaje czyszczenia filtra cząstek stałych są skuteczne; w przypadku wypalania DPF w piecu indukcyjnym, może zostać narażony na przetopienie pod wpływem bardzo wysokiej temperatury albo na przykład domowy sposób wyczyszczenia podzespołu Kretem lub Domestosem, co nie powinno mieć miejsce, ponieważ zazwyczaj kończy się to uszkodzeniem właśnie delikatnego wkładu filtra.

 

Regeneracja / Czyszczenie DPF - czy warto przeznaczyć na nią pieniądze?
Regeneracja / Czyszczenie DPF - czy warto przeznaczyć na nią pieniądze?


2. Zapchany filtr DPF, czy można jeździć i czy nie będę stanowić zagrożenia dla innych oraz dla środowiska?

Poruszanie się autem, który ma w układzie wydechowym całkowicie zapchany filtr cząstek stałych, jest zwyczajnie nieodpowiedzialne. Istnieje duże ryzyko obciążenia silnika, spaliny nie mają możliwości wydostać się z jednostki napędowej, układ korbowo-tłokowy narażony jest na uszkodzenie przez napotkany opór wypływających się spalin z cylindrów. Zapamiętaj więc, że jazda na zapchanym DPF jest niebezpieczna dla Ciebie i także dla Twojego otoczenia, ponieważ dochodzi do jego zanieczyszczenia. Jak najszybciej powinieneś Twój DPF albo FAP zregenerować, do czego Cię zachęcamy i przestrzegamy przez zbagatelizowaniem tego.

Chcemy pomóc, dlatego wypiszemy Ci poniżej kilka istotnych wskazówek na to, jak wypalić DPF.

Aby skutecznie wypalić sadzę z filtra cząstek stałych, niewskazane jest przerywanie procesu w trakcie jego trwania. Masz trzy możliwości wybrania sobie metody wypalania, a są to:
• wypalanie w trasie (regeneracja pasywna);
• wypalanie postojowe (regeneracja aktywna);
• podobna do regeneracji aktywnej – wypalanie w trybie serwisowym.

Pierwsza z nich metoda jest najbardziej naturalnym sposobem pozbycia się sadzy i nie obciąża tak silnika, jak pozostałe dwie wymienione rodzaje samoregeneracji. Podczas podróży ważne jest, aby zwiększyć prędkość jazdy wraz z obrotami, aby dobrze rozgrzać silnik. Przy posiadaniu filtra DPF – temperatura spalin powinna wynieść nawet do około 600 stopni Celsjusza, natomiast przy filtrze mokrym, poprzez dodanie ceryny, czyli płynu katalitycznego do specjalnego zbiorniczka, to ta wartość będzie o połowę niższa, a i tak sadza zostanie wypalona bez problemu.

W przypadku wypalania na postoju, za podniesienie temperatury spalin odpowiedzialny jest sterownik silnika (ECU), który sam inicjuje ten proces i podaje on nową porcję paliwa. Po dłuższej chwili sadza jest usunięta.
Na pewno także jesteś ciekawy, ile trwa samo wypalanie DPF na postoju oraz w trasie, dlatego zaraz się tego dowiesz. Otóż ten czas nie jest stały. Procedura samoczynnej regeneracji może trwać to od 15 do nawet 30 minut, w zależności od tego, jak bardzo zapchane jest osadami wnętrze filtra cząstek stałych.

Pamiętaj, że za jakiś czas samo wypalanie będzie niewystarczające, ponieważ trzeba pozbyć się popiołu, który powstaje po procedurze wypalania DPF/FAP. Już czytając ten artykuł, na pewno masz świadomość, że popiół może być usunięty metodą wodną, czyli oznacza to też, że musi zostać zdemontowany z układu wydechowego, jednakże metoda czyszczenia wodnego jest ekologiczne oraz całkowicie bezpieczna, a co najważniejsze – da radę w pełni odblokować zatkane kanaliki filtrujące.

 

Zapchany filtr DPF, czy można jeździć i czy nie będę stanowić zagrożenia dla innych oraz dla środowiska?
Zapchany filtr DPF, czy można jeździć i czy nie będę stanowić zagrożenia dla innych oraz dla środowiska?


Regeneracja DPF - na jak długo będzie owocna i co powinieneś robić, aby te efekty przedłużyć?

Zaczynając od zalet, jakimi są: całkowite udrożnienie filtra, dobra cena oraz bezpieczeństwo i pewność co do jakości wykonania usługi już można powiedzieć, że warto, a nawet trzeba taką usługą się zainteresować dla dobra środowiska i odgórnie narzuconych przez rząd dyrektyw dotyczących spełniania norm emisji spalin. Poza tym to od Ciebie zależy, jak długo te efekty regeneracji się utrzymają. Zwracaj uwagę na tankowane przez Ciebie paliwo oraz stosowanie dodatków do paliwa, odpowiednio eksploatuj pojazd z filtrem cząstek stałych i wymieniaj uszkodzone elementy pojazdu, a z pewnością przez długi czas będziesz mógł cieszyć się skutecznością regeneracji.

Podsumowując: nie ignoruj już pierwszych występujących objawów zatkanego/uszkodzonego DPF/FAP, ponieważ może to bardzo negatywie wpłynąć na resztę podzespołów!

 

Regeneracja DPF - na jak długo będzie owocna i co powinieneś robić, aby te efekty przedłużyć?
Regeneracja DPF - na jak długo będzie owocna i co powinieneś robić, aby te efekty przedłużyć?

Komentarze

SYLWEK 2021-08-25 08:13:06

Dobrze, ze piszecie o tak istotnych sprawach, jak objawy zapchanego DPF, a wszyscy, którzy nie wiedza co zrobic z zapchanym dpf to niech udadza sie na regeneracje tego podzespolu! Artykuł super, polecam przeczytać!

Leo 2021-09-03 13:14:57

Zapchany DPF to zepsuty DPF, więc wymaga reaktywacji, wizyta w serwisie powinna uskutecznić ten podzespół. Wydruki parametrów przed i po czyszczeniu będą najlepszym dowodem na to, jak efektywna jest technologia hydrodynamiczna.

Karol 2021-09-08 11:08:59

Objawy zapchanego DPF dotknęły również moje auto. Pojechałem na serwis, gdzie profesjonalnie został mi wyczyszczony filtr cząstek stały w tempie ekspresowym. Polecam, rekomenduje, serwisowe mycie podzespołów.

Mateo 2021-09-08 16:06:19

Czy możliwa jest jazda na zapchanym DPF? Forum jest pełne różnych opinii, ja wiem swoje. Nie polecam, jeżeli chcesz znokautować swoje auto, to tylko w taki sposób. Lepie umówić się na serwis, zostawić samochód na parę godzin i masz spokój. Czyszczenie w serwisie do dobra opcja dla wymagających i lubiących mieć wszytko na cacy, polecam wizytę w ASO.

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane

17 września 2021

DPF a moc silnika

Umieszczenie filtra cząstek stałych nie powinno być odbierane...

16 września 2021

DPF | Usuwać czy nie?

Filtr cząstek stałych jest niezwykle bardzo ważnym podzespołem,...

15 września 2021

Zapchany DPF | Jak wyczyścić?

Zapchany filtr cząstek stałych jest to bardzo częsty problem...

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer