Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Czy wiesz, za co w samochodzie odpowiada układ SCR i jak o niego zadbać, by mógł pracować w układzie wydechowym jak najdłużej? Szczegóły dotyczące tej jakże ważnej w zakresie oczyszczania spalin ujmiemy poniżej, odwołując się do tego, co to znaczy SCR oraz dlaczego w ogóle moduł ten jest instalowany w samochodach. Zacznijmy zatem od początku – SCR, czyli Selective Catalytic Reduction to działający dzięki dodatkowi płynu eksploatacyjnego AdBlue układ selektywnej redukcji katalitycznej, którego głównym zadaniem jest ograniczanie emisji tlenków azotu do atmosfery. Skoro mamy już teoretyczną podstawę do dalszych wnioskowań, przejdźmy do tego, dlaczego selektywna redukcja katalityczna jest współcześnie tak istotna i jakiego rodzaju czynniki mogą zaburzyć jej przebieg.
Selektywna redukcja katalityczna w Twoim samochodzie
Poruszające się współcześnie po drogach całego świata Diesle generują sporo dymów i oparów, które po prostu nie powinny trafiać do atmosfery. Dotyczy to także tlenków azotu, których ilość ogranicza właśnie opisywany w niniejszym artykule SCR system. Od 2014 roku, kiedy to w Unii Europejskiej została ogłoszona i wprowadzona norma EURO 6 dotycząca emisji spalin Diesli, dopuszczalna wartość emitowanych tlenków azotu została znacznie zmniejszona, a jej graniczny poziom został sprecyzowany i określony wartością 400 mg/kWh. Wskutek wprowadzenia w życie tych restrykcji koniecznym dodatkowym elementem układu wydechowego okazał się system SCR AdBlue. Na temat tego, czym jest realizowane przez ów moduł odazotowanie spalin, Wikipedia dostarczy Ci informacji o charakterze teoretycznym, my natomiast skoncentrujemy się na zagadnieniach praktycznych, ponieważ zarówno z filtrami cząstek stałych DPF/FAP, jak i z katalizatorami selektywnej redukcji spalin SCR mamy do czynienia na co dzień. Początki zgłębiania tego tematu masz już za sobą, ponieważ skrót SCR – co to znaczy, masz już rozwinięty i przetłumaczony. Możemy zatem przejść nieco dalej, wyjaśniając pokrótce ogólną zasadę działania układu SCR. Co to jest? Moduł ten definiuje się jako układ o dość zaawansowanej budowie. Mimo tego, że jego funkcjonowanie stanowi dodatkowe obciążenie dla pojazdu, obecnie w Dieslach jego zastosowanie jest niezbędne. Zazwyczaj układ SCR znajdziemy tuż za filtrem cząstek stałych DPF/FAP w układzie wydechowym, nierzadko zdarzają się także przypadki, w których katalizator SCR jest zlokalizowany w tej samej puszce, co znany Ci z licznych naszych artykułów filtr DPF. Katalizator w układzie selektywnej redukcji spalin to nie wszystko, gdyż działanie układu SCR wymaga jeszcze sterowników i czujników. Pierwszy z nich, odpowiedzialny przede wszystkim za to, że układ w ogóle zadziała, to sterownik elektroniczny. Dzięki jego funkcjonowaniu możliwy jest wtrysk płynu AdBlue, bez którego SCR nie będzie działać. Istotnym zadaniem tego czujnika jest także informowanie o wystąpieniu jakichkolwiek awarii oraz o zbyt niskim poziomie płynu AdBlue. Działanie SCR bazuje także na czujnikach tlenku azotu – dzięki uzyskanym za ich pomocą informacjom możliwe jest dostosowanie dawki AdBlue do odczytanej zawartości tlenków azotu. Kolejnym czujnikiem, jaki znajdziemy w układzie selektywnej redukcji katalitycznej, jest czujnik temperatury spalin oraz element, który odpowiada za dozowanie dawek AdBlue i wtryskiwanie ich do strumienia spalin. Równie istotne są przewody SCR oraz sam katalizator SCR, w którym następuje redukcja szkodliwych dla człowieka i dla środowiska tlenków azotu. Informację na temat tego, jaka ilość owych tlenków została wypuszczona przez katalizator, odczytuje i przekazuje do zapisu drugi zlokalizowany w układzie SCR czujnik azotu. Aby płyn AdBlue mógł być dostarczany do określonych miejsc, niezbędna jest także obecność i pełna sprawność modułu tłoczącego. Znając budowę układu charakteryzowanego w niniejszym artykule, szybko można wywnioskować, że z pewnością liczne i dość precyzyjne elementy mogą ulegać nie tylko zużyciu eksploatacyjnemu, ale i licznym usterkom. Na temat tego, jakie z AdBlue problemy mogą wystąpić we współczesnych Dieslach oraz jakie objawy mogą zasugerować kierowcy, że w jego samochodzie postępuje właśnie awaria AdBlue czy też awaria SCR, napiszemy nieco więcej w kolejnej części niniejszego artykułu.
Awaria SCR – objawy i sposoby naprawy
Kierowcy oraz mechanicy zazwyczaj określenia awaria SCR i awaria AdBlue stosują zamiennie. Na to, że w układzie zaczynają występować jakiekolwiek nieprawidłowości, zazwyczaj wpływ ma sam kierowca, który nie wie, jak postępować z tym stosunkowo nowym elementem układu wydechowego w Dieslu. Warto wiedzieć, że dostępny obecnie niemalże na każdej stacji benzynowej płyn AdBlue jest substancją o silnych właściwościach korozyjnych, dlatego też podczas uzupełniania jego poziomu w zbiorniku należy pamiętać, że nie może mieć on styczności z karoserią, ponieważ po prostu ją zniszczy. Na to, jak funkcjonuje układ SCR w naszym samochodzie, wpływają czynniki oczywiste, takie jak poziom AdBlue, który nie może być zbyt niski, a także stan filtrów w układzie SCR. Przyczynami usterek zazwyczaj są kwestie mniej oczywiste i wielu kierowcom jeszcze nieznane, a należy do nich przestarzały płyn lub przemarznięty AdBlue, który będzie krystalizował już poniżej 11 stopni Celsjusza na minusie, blokując tym samym drożność katalizatora lub przewodów. Z uwagi na to, że układ SCR znajdziemy przede wszystkim w nowszych samochodach, o wszelkich nieprawidłowościach powinny powiadomić kierowcę kontrolki bądź komunikaty wyświetlane na desce rozdzielczej. Dlaczego niektórzy decydują się na ryzykowne dla kondycji pojazdu oraz dla naszego zdrowia usuwanie AdBlue? Opinie skłaniające się ku temu zabronionego prawnie procederowi dotyczą głównie tego, że układ SCR okazuje się dość kosztowny w eksploatacji. Oprócz dość częstych pomyłek, podczas których użytkownik nalewa do AdBlue oleju napędowego i układ należy wyczyścić w serwisie, równie częste są przypadki krystalizacji płynu wskutek niskiej temperatury oraz zużycia lub uszkodzenia, jakiemu może ulec wtryskiwacz AdBlue. Brak szczelności układu SCR, stosowanie złej jakości lub przestarzałego płynu, a także zablokowanie katalizatora lub inne dotyczące go uszkodzenia mechaniczne to także czynniki składające się na to, że wystąpi awaria systemu AdBlue. Praktycznie w każdym przypadku zauważymy znacznie ograniczoną moc silnika bądź przejście jednostki napędowej w tryb awaryjny. Jeżeli diagnostyka wskaże na zablokowanie przepływu w katalizatorze SCR, zapraszamy do pracowni regeneracji filtrów cząstek stałych DPF/FAP oraz katalizatorów samochodowych w naszym autoryzowanym serwisie. Każdy dostarczony przez Klienta katalizator zostanie wyczyszczony bez naruszenia jego delikatnej struktury, a przywrócenie przepływu to aż 98% skuteczności w naprawdę korzystnej cenie.
Komentarze