Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
W tym artykule zgromadziliśmy informacje, które rozwieją wątpliwości użytkowników pojazdów z silnikiem Diesla na temat tego, czy warto usuwać filtr DPF z samochodu. Zgodnie z tym, co ujęliśmy w tytule, postaramy się udowodnić, że wycięcie DPF jest nieopłacalne, a wręcz pod wieloma względami niedozwolone, a także wymienimy kluczowe zalety posiadania tego rodzaju filtra w samochodzie.
DPF – czy jest niezbędny? Podstawowe funkcje filtra
Filtr cząstek stałych znany w świecie motoryzacyjnym pod skrótem DPF to element pojazdu, który budzi wiele sporów i kontrowersji. Wiele osób decyduje się na wycięcie DPF, ponieważ obawiają się możliwości ponoszenia wysokich kosztów wymiany filtra, który wskutek eksploatacji uległ zapchaniu. Pragniemy jednak zwrócić Twoją uwagę na kilka aspektów z różnych dziedzin – prawa, ekologii, a nawet w pewnym sensie ekonomii, które przemawiają za tym, że filtr cząstek stałych powinien jednak pozostać na swoim miejscu, a poprawne użytkowanie samochodu z filtrem DPF uchroni Cię od wysokich kosztów związanych z wymianą filtra cząstek stałych. Aby w pełni zrozumieć znaczenie filtra DPF w pojeździe, należy znać jego funkcje. Najprościej mówiąc, zadaniem filtrów cząstek stałych jest zatrzymanie zanieczyszczeń powstających podczas spalania oleju napędowego. Zadania, jakie spełnia DPF, wynikają ze specyfiki jego budowy. Filtr cząstek stałych charakteryzuje się ogromną powierzchnią właściwą, dzięki czemu w stosunkowo małym elemencie możliwe jest zamieszczenie wielu warstw gęstych siateczek i kanalików o niezwykle małych średnicach. Filtrowanie spalin produkowanych przez pojazd jest możliwe dzięki temu, że średnica elementów szkodliwych w filtracie jest większa od średnicy wspomnianych kanalików. Co ważne, w filtrze DPF mechaniczne zatrzymywanie cząsteczek substancji szkodliwych dla atmosfery jest wspomagane reaktywnością zamieszczonych w filtrze cząsteczek metali szlachetnych (złota, platyny), tlenku glinu oraz ceryny, nazywanej fachowo tlenkiem ceru. Kombinacja tych substancji oraz działania węglika krzemu we wkładzie ceramicznym filtra sprawia, że filtr cząstek stałych posiada zdolności katalityczne, natomiast tlenek ceru wpływa także na obniżenie temperatury potrzebnej do procesu wypalania sadzy.
Skutki braku filtra cząstek stałych
Nietrudno wyobrazić sobie, że samochód pozbawiony filtra cząstek stałych po prostu dymi, wydzielając do atmosfery wszystkie szkodliwe elementy, takie jak sadza, aromatyczne węglowodory pierścieniowe czy tlenki wielu metali. Często kolejnym filtrem, przez które przechodzą owe substancje unoszące się już w powietrzu, jest dopiero nasz nos oraz pozostałe narządy układu oddechowego. Wysoki poziom zanieczyszczania środowiska naturalnego był jednym z głównych powodów, dla których podejmowano kolejne debaty i nakazano wręcz, by filtr cząstek stałych DPF był obecny w każdym samochodzie z silnikiem wysokoprężnym Diesla. Również opowiadamy się za opinią, że nie warto wdychać cząsteczek, które wydobywają się z rur wydechowych samochodów z wyciętymi filtrami. Koszty związane z regeneracją filtra cząstek stałych to często o wiele mniejsze stawki niż zapłata za badania, konsultacje u specjalistów bądź naprawy przedwcześnie zużytego silnika, który został pozbawiony istotnego elementu, jakim jest filtr DPF.
Bohater wśród filtrów – zalety DPF
Posiadanie filtra cząstek stałych niesie za sobą wiele korzyści. Po pierwsze, dbamy o swoje zdrowie, chroniąc czystość powietrza. Po drugie, jazda bez filtra DPF to łamanie prawa, co wiązać się może z konsekwencjami finansowymi. Po trzecie, silnik wspomagany pracą filtra cząstek stałych DPF działa optymalnie, a jego praca nie jest zaburzona przez mylne informacje z czujników, które po usunięciu DPF nie pełnią swoich funkcji. Po czwarte, samochód z filtrem cząstek stałych to doskonały pretekst, żeby od czasu do czasu wybrać się na dłuższą przejażdżkę z wyższą niż zwykle prędkością, a także wypracować równy, harmonijny wręcz styl jazdy.
Silniki wysokoprężne traktują DPF jako stały, nienaruszalny element i nawet po jego lekkomyślnym usunięciu odczytują informacje ze sterowników, komendy te jednak są mylne i sprawia to, że silnik, wtryskiwacze oraz układ recyrkulacji spalin znany jako EGR. Od mylnych informacji szaleje system sterowania silnikiem, stając się z biegiem czasu systemem coraz bardziej awaryjnym. Jeśli w samochodzie znajduje się filtr DPF, problemy te są nieznane właścicielom samochodów z silnikami Diesla.
Na temat tego, że filtr cząstek stałych oczyszcza spaliny z substancji rakotwórczych, mówiono i pisano już wiele razy, lecz jest to kwestia na tyle istotna, że warto ją wielokrotnie powtarzać. Pozostawienie DPF na swoim miejscu oznacza po prostu ograniczenie wydzielania sadzy, tlenków metali oraz innych substancji, które nigdy nie powinny docierać do naszych płuc. Skutecznie działający filtr cząstek stałych zatrzymuje szkodliwe zanieczyszczenia z jednego pojazdu, warto jednak spojrzeć na ten problem globalnie i wyobrazić sobie, że sadze oraz pozostałe substancje są zatrzymywane w milionach samochodów z silnikami wysokoprężnymi użytkowanych na co dzień na całym świecie.
Co z kwestiami prawnymi? Obecnie niemożliwe jest zakończenie przeglądu technicznego z wynikiem pozytywnym bez filtra DPF, gdyż pracownicy stacji diagnostycznych muszą stosować się do odgórnych zaleceń. Co więcej, funkcjonariusze Policji są także wyposażeni w mierniki spalin, a po wykryciu nieprzefiltrowanych zanieczyszczeń mogą zatrzymać dowód rejestracyjny oraz ukarać kierowcę mandatem w maksymalnej wysokości 500 zł. Mimo tego, że wycięcie filtra DPF jest tanie jako sama usługa, na dłuższą metę to zabieg całkowicie nieopłacalny. Wiąże się z ponoszeniem kosztów naprawy uszkodzonego silnika bądź konieczności wstawiania zamienników, ryzykiem otrzymania sankcji finansowych czy koniecznością finansowania opieki medycznej teraz bądź w przyszłości. Filtr DPF, często uważany za zbędny balast w samochodzie, może Cię po prostu od tego uchronić.
Komentarze