Uszkodzony katalizator niekorzystnie wpływa na pracę jednostki napędowej, ale również na komfort jazdy. Jego uszkodzenie czy awaria mogą spowodować wystąpienie szeregu usterek np. silnika, a nawet całkowite unieruchomienie pojazdu i przejścia w tryb awaryjny pracy. Zapchany katalizator negatywnie wpływa na działanie komputera pokładowego, wysyłając mu sprzeczne sygnały oraz na monitoring stanu spalin. Czy katalizator ma wpływ na moc silnika? Uszkodzony reaktor katalityczny może mieć wpływ na moc silnika, a także na obniżenie dynamiki samochodu, co może stwarzać zagrożenie podczas aktywnej jazdy.
Zdecydowanie nie powinno się zwlekać z wizytą u fachowca, jeśli zaobserwowaliśmy najmniejszy, niepokojący nas sygnał wskazujący na uszkodzenie katalizatora. Wczesne rozpoznanie usterki jest w stanie ochronić nas przed pojawieniem się szeregu następnych awarii, co wiąże się także z generowaniem większych kosztów.
Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - od 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - od 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Jak rozpoznać, że katalizator jest uszkodzony?
Typowymi oznakami wskazującymi na uszkodzenie katalizatora są:
• sygnalizacja kontrolki „check engine” na desce rozdzielczej auta,
• problem z osiągami silnika,
• dające się odczuć nierównomierne obroty,
• znaczący wzrost ilości spalanego przez auto paliwa,
• emitowanie specyficznego hałasu podczas jazdy.
Objawy mogące wskazywać na uszkodzonego katalizator w dieslu, jak też i benzynie są niemal identyczne. Kiedy zaobserwujemy którykolwiek niepokojący nas objaw, wskazana jest niezwłoczna wizyta w warsztacie samochodowym, gdzie specjaliści zdiagnozują problem dotyczący katalizatora i podejmą odpowiednie kroki, by przywrócić jego sprawności.
Jak sprawdzić stan katalizatora w aucie?
Aby sprawdzić stan katalizatora, najodpowiedniejszym rozwiązaniem jest skorzystanie z wizyty w profesjonalnym serwisie, gdzie fachowcy zdiagnozują jego stan, poprzez podłączenie auta do komputera diagnostycznego lub przez jego demontaż, i sprawdzenie stanu za pomocą kamerki endoskopowej. Samodzielna diagnostyka jest dość problematyczna, chociażby z uwagi na lokalizację elementu w układnie wydechowym. Wystąpienie którejkolwiek z wymienionych wyżej oznak powinno skłonić nas do skorzystania niezwłocznie z wizyty w warsztacie samochodowym. Szybka reakcja jest w stanie uchronić nas przed podniesieniem wysokich kosztów związanych z naprawą, czy wymianą reaktora katalitycznego na nowy.
Kiedy katalizator jest do wymiany?
Katalizator należy wymienić w momencie, w którym przestaje spełniać swoją prawidłową funkcję, jaką jest redukcja szkodliwych substancji emitowanych podczas jazdy i nie nadaje się już do przeprowadzenia regeneracji. Reaktor katalityczny jest do wymiany, gdy dojdzie do jego usterki bądź uszkodzenia i niemożliwe jest jego naprawa. Jednym z pierwszych sygnałów uszkodzenia katalizatora jest zapalenie się kontrolki ,,check engine” na desce rozdzielczej pojazdu. Może pojawić się też spadek mocy auta oraz drgania pojazdu wywołane niewłaściwą pracą silnika. Po zaobserwowaniu niepokojących objawów powinniśmy zgłosić się do serwisu samochodowego, gdzie szybko i fachowo zostanie zdiagnozowany stan naszego katalizatora oraz będziemy mogli zasięgnąć porady specjalisty przy ewentualnym wyborze nowego elementu.
Komentarze