W jakich samochodach jest FAP?

Filtr cząstek stałych FAP możesz znaleźć w samochodach takich marek jak: Citroen, Peugeot, Mazda, Fiat, Volvo i Volkswagen. Mokry filtr jest wynalazkiem Francuzów. Aby mógł poprawnie pracować, to należy uzupełniać płyn katalityczny Eolys. Dzięki niemu sadza znacznie szybciej się wypala. DPF i FAP mają tendencję do zapychania, dlatego trzeba je wypalać oraz czyścić w serwisie. Tylko w taki sposób będzie możliwe odzyskanie parametrów wraz z właściwościami.
Co to jest FAP i jakich samochodów dotyczy? - Jak sprawdzić, czy auto ma DPF?
Jeśli nie jesteś do końca pewien, czy w Twoim aucie jest filtr cząstek stałych, bo niedawno zakupiłeś pojazd z drugiej ręki, to warto sprawdzić ilość nazbieranej sadzy na końcówce rury wydechowej albo po prostu zwrócić się o pomoc do serwisu. Najprostszym rozwiązaniem będzie wpisać numer VIN, dzięki czemu mechanikowi wyświetlą się wszystkie informacje o pojeździe. Filtr FAP ma za zadanie czyścić spaliny z toksycznych substancji, które się w nim znajdują. Różni się on od filtra DPF tym, że wymaga specjalnego płynu Eolys, który obniża temperaturę samozapłonu sadzy. Właściwie pojazd z mokrym filtrem może lepiej się sprawdzić w mieści, niż DPF, ponieważ o wiele szybciej wypala się z niego sadza. Jeżeli szukasz filtra FAP w samochodzie, to warto zainteresować się autami, które należą do francuskiego koncernu PSA.
1. Który z filtrów mam w samochodzie: DPF czy FAP, a może żaden z nich? - Auto fabrycznie bez DPF-a - przegląd
We wcześniejszych akapitach napisaliśmy, w jakich samochodach można znaleźć mokry filtr cząstek stałych, natomiast jeśli chodzi o suchy DPF, to znajduje się w większości samochodów. Różni je to, że FAP potrzebuje płynu, który ułatwia kierowcy dopalanie sadzy. Jeśli zakupiłeś pojazd, który fabrycznie nie wymaga tego podzespołu, to nie musisz się martwić konsekwencjami prawnymi. W takim razie unikniesz utraty dowodu rejestracyjnego, nie zapłacisz mandatu ani nie będziesz mieć problemu z przejściem przeglądu technicznego.

2. Filtr cząstek stałych FAP – co to jest? Jak obsługiwać? Kiedy wymieniać? - DPF w benzynie
Filtr cząstek stałych ma oczyszczać produkowane przez silnik spaliny z toksycznych cząstek PM, aby nie zatruwać środowiska. Jego praca zachodzi w trudnych i jednocześnie brudnych warunkach, co w efekcie prowadzi do jego zapchania. Obowiązkowe jest, aby pozbywać się tych zanieczyszczeń, gdyż po pewnym czasie filtr DPF utraci swoje właściwości. Ponadto oprócz wypalania DPF należy również czyścić go w serwisie. Podzespół ten będzie wymagać wymiany, gdy zostanie mechanicznie uszkodzony. Jeśli chodzi o DPF w benzynie, to w tych autach filtr cząstek stałych jest znany pod nazwą GPF i ma on takie samo zadanie. Nieco łatwiej się go eksploatuje, ponieważ sadza wypala się często niezauważalnie w trakcie jazdy.
Dodaj komentarz

Komentarze
Filtr cząstek stałych (FAP) jest elementem układu wydechowego samochodu, którego zadaniem jest oczyszczanie spalin z niebezpiecznych cząstek stałych, takich jak sadza i pyły metaliczne. FAP jest stosowany głównie w samochodach z silnikiem Diesla. Wśród marek i modeli samochodów, w których można znaleźć FAP, są m.in. Peugeot, Renault, Fiat, Opel. Aby dowiedzieć się, czy Twój samochód posiada FAP, najlepszym rozwiązaniem jest skonsultowanie się z mechanikiem lub zapoznanie się z instrukcją obsługi samochodu.