Subpage photo

Wypalanie DPF Alfa Romeo – część 16

Anna Skalna
Czas przeczytania tekstu: 6 minut
E-mail Skopiuj link
Oceń:
/ Aktualna ocena:
Proces wypalania sadzy w Alfa Romeo
Wypalanie DPF Alfa Romeo – część 16

 

Włoska marka Alfa Romeo ma wielu sympatyków, którzy doceniają przyjemny wygląd samochodów tej marki oraz ich osiągi. Co interesujące, większość modeli Alfy Romeo nie została wyposażona w ostrzegawczą kontrolkę poziomu zapchania sadzami filtra cząstek stałych DPF, dlatego też wyłapanie momentu, w którym poziom sadzy osiąga zbyt wysokie wartości, jest nieco utrudnione. Postanowiliśmy dokonać charakterystyki objawów zatkanego filtra cząstek stałych typowych dla samochodów marki Alfa Romeo. Oprócz tego tłumaczymy, jak wymusić wypalanie DPF Alfa 159 oraz dlaczego usuwanie DPF Alfa 159 bądź innego modelu z silnikiem Diesla lub demontaż DPF Alfa 159 nie jest najlepszym pomysłem.

 

Filtrowanie spalin w Alfa Romeo
Alfa Romeo z DPF


DPF w samochodach włoskiej marki Alfa Romeo

Funkcje pełnione przez filtr cząstek stałych DPF w Alfie Romeo sprowadzają się do precyzyjnego oczyszczania spalin z cząstek stałych. Działanie to jest bardzo istotne, gdyż samochody bez DPF uwalniałyby do atmosfery szkodliwe cząsteczki tlenków metali, węgla oraz węglowodorów, a substancje te charakteryzują się wysoką szkodliwością, a nawet właściwościami rakotwórczymi. Wnętrze filtra cząstek stałych to ceramiczny wkład (monolit), który przyjmuje postać kanalików o ustalonym kierunku przepływu spalin. Struktura utworzona z monolitu jest powleczona metalami szlachetnymi pełniącymi funkcję katalityczną, najczęściej jest to platyna. Aby kanaliki mogły odfiltrować cząstki ciał stałych o mikroskopijnych średnicach, ich światła również muszą być wyrażane w ułamkach milimetrów. Funkcje pełnione przez filtr cząstek stałych doprowadzają do zatkania wąskich kanalików. Proces ten przyspiesza jazda jedynie na krótkich odcinkach, gdyż wówczas silnik nie ma możliwości rozgrzać się na tyle, aby wypalić sadze. W przypadku posiadania diesla z filtrem cząstek stałych warto wiedzieć, jak wypalić DPF. Wiedza w tym zakresie pozwoli w wielu przypadkach uchronić DPF od całkowitej destrukcji, a w przypadku modeli pokrewnych do Alfa 159 2.4 wypalanie DPF nie jest trudne.

 

Jaki filtr cząstek stałych w Alfa Romeo?
DPF w samochodach włoskiej marki Alfa Romeo


Alfa Romeo i oznaki niedrożnego filtra DPF

Przejdziemy teraz do kwestii objawów zatkanego DPF charakterystycznych dla przedstawicieli marki Alfa Romeo. Sygnałem ostrzegawczym może być żądane przez silnik częste wypalanie DPF Alfa 159 oraz pokrewnych jej modeli. Kierowcy diagnozujący błąd DPF Alfa 159 wcześniej zauważają także zwiększone zużycie oleju napędowego, a także gwałtowne i skrajne skoki obrotów. Samochód z zapchanym filtrem cząstek stałych dusi się spalinami, co może spowodować awarię turbo bądź zaworu EGR. W przypadku Alfa 159 zapchany DPF i objawy tej sytuacji są najczęściej zauważalne od razu. Kierowcy napotykający problem zatkanego DPF często poszukują odpowiedzi na temat tego, jak wyczyścić filtr cząstek stałych w ich samochodzie. Jakie jeszcze sytuacje powinniśmy odebrać jako wskazówkę, że najwyższy czas na wypalanie DPF Alfa 159? Prędkość samochodu jest osiągana znacznie wolniej niż takie same wartości przy sprawnym filtrze cząstek stałych. Błąd może wykazywać również czujnik temperatury spalin Alfa 159. Mając na uwadze, że zaburzenie działania jednego z układów pojazdu często niesie za sobą awarie współpracujących układów, należy jak najszybciej zareagować. Od niedawna sprawdzanie poziomu zatkania filtra cząstek stałych jest jeszcze prostsze, gdyż powstała aplikacja Alfa Romeo DPF Monitor. Po połączeniu się z samochodem możemy zweryfikować informacje dotyczące zawartości sadzy i popiołu w DPF, a także odczytać bieżącą wartość temperatury filtra, różnicę ciśnień na filtrze DPF oraz średnie dystanse pomiędzy regeneracjami. Narzędzie to możemy zastosować w modelach Alfa Romeo 159, Giulietta 1.6 i 2.0, Giulia 2.2, Stelvio 2.2 oraz Brera i Spider.

 

Objawy zatkanego DPF w Alfie Romeo
Alfa Romeo i oznaki niedrożnego filtra DPF


Podpowiadamy, jak wypalić DPF w Alfa Romeo

Czy w przypadku modelu Alfa Romeo 159 usunięcie DPF i cena za tę usługę są warte Twojego zainteresowania? W kwestii filtrów cząstek stałych nie możemy się z tym zgodzić. Usuwanie filtra cząstek stałych jest uznawane za złoty środek przez osoby, które chcą tylko i wyłącznie zarobić na wykonaniu stosunkowo prostej usługi. Problemy związane z nieposiadaniem DPF napotkamy z pewnością podczas spotkania z diagnostą bądź policjantem, gdyż obowiązujące aktualnie normy EURO dotyczące emisji spalin jasno określają dopuszczalne wartości zanieczyszczeń. Proste badanie zadymienia wykaże, że filtr DPF w naszym pojeździe został wycięty bądź jest, ale nie działa tak, jak powinien. Dalsze konsekwencje przedstawiają się następująco – na stacji kontroli pojazdów nie uzyskamy przeglądu, a podczas kontroli drogowej dostaniemy mandat albo podróż lawetą. A przecież w modelach z rodziny Alfa Romeo 159 JTD DPF wypalić jest tak prosto! Wystarczy poświęcić chwilę na zapoznanie się z trzema możliwymi opcjami wypalania sadzy, a następnie wybrać tę, której realizacja będzie dla nas najbardziej wygodna. Być może wielu kierowców nawet nie zdaje sobie sprawy z tego, że mogli już kilka razy doświadczyć pasywnego wypalania DPF. Wypalanie DPF w sposób pasywny, czyli podczas jazdy samochodem, zachodzi samoczynnie, jeśli tylko komputer odbierze sygnał, że w filtrze pyłów węgla jest już za dużo. Aby proces mógł zostać przeprowadzony, samochód powinien przez około 30 minut poruszać się z wysokimi prędkościami obrotowymi. Wówczas temperatura spalania oleju napędowego wzrasta i sadze mogą zostać dopalone, gdyż potrzebują do tego około 600 stopni Celsjusza. Wypalanie DPF Alfa 147 oraz innych modeli podczas jazdy to prosty i efektywny sposób na pozbycie się nadmiernej zawartości sadzy w samochodach, którym nie jest obce pokonywanie długich tras. Warto wiedzieć, że wypalanie DPF w Alfa 159 i każdej innej Alfie nie powinno być przerwane. Jazda w celu przeprowadzenia pasywnej regeneracji powinna być zorganizowana na takiej trasie, gdzie nie będziemy zmuszeni manewrować biegami czy hamulcem.
Brak możliwości przeprowadzenia wypalania pasywnego nie oznacza końca DPF. Spokojnie, dopalenie sadzy jest możliwe również dzięki procedurze wypalania aktywnego, czyli podczas postoju samochodu. DPF Alfa 159 1.9 JTDM może zostać bez problemu wypalony na postoju. Potrzebujemy do tego jedynie pół godziny wolnego czasu, otwartej przestrzeni, na której plama sadzy nie będzie stanowiła problemu, oraz umiejętności wprowadzenia silnika na pracę na wysokich obrotach podczas postoju na biegu jałowym z zaciągniętym hamulcem ręcznym. Wspomniane wysokie wartości prędkości obrotowej stają się inicjatorem dotrysku paliwa oraz zapoczątkowanego w ten sposób spalania pozakomorowego. Wtedy właśnie spalany dodatkowo olej napędowy pozwala na osiągnięcie wysokich temperatur i wypalanie DPF na postoju Alfa 159, 166 czy Brera. Inną opcją jest wymuszone wypalanie DPF Alfa 159 i innych modeli. Procesem tym zajmuje się zazwyczaj mechanik samochodowy posiadający odpowiednie oprogramowanie. Dzięki niemu możliwe jest zapoczątkowanie wypalania DPF w sposób elektroniczny. Alfa 159 i DPF to temat nurtujący wielu kierowców samochodów włoskiej marki. Zagadnienie jest bardzo istotne ze względu, że kontrolka DPF Alfa 159, Stelvio bądź Giulietta nie zawsze istnieje bądź działa, a niewykonanie dopalania DPF na czas może poskutkować poważnymi konsekwencjami, a w najgorszym przypadku – koniecznością wymiany filtra cząstek stałych DPF na nowy. Inną opcją jest nieco tańszy emulator DPF Alfa 159, jednakże zamiennik ten nie ma wiele wspólnego z filtrowaniem spalin, zatem go nie polecamy.

 

Wskazówki dotyczące wypalania DPF Alfa Romeo
Podpowiadamy, jak wypalić DPF w Alfa Romeo


Filtr cząstek stałych w dieslach Alfa

O tym, że posiadanie filtra cząstek stałych jest istotne, co więcej – obowiązkowe z punktu widzenia przepisów, na szczęście zdaje sobie sprawę coraz więcej kierowców. Właściwie eksploatowany DPF jest w stanie przejechać z nami setki tysięcy kilometrów, a wypalanie go uznaje się za skuteczną metodę oczyszczania z sadzy. Jeśli filtr zostanie mocno zanieczyszczony i oprócz sadzy zgromadzą się w nim duże zawartości popiołu, wypalanie nie wystarczy. Niepalne popioły najlepiej wypłukać, kierując się do serwisów regeneracji DPF. Miejsca tego typu powinny charakteryzować się autoryzacjami producentów oraz pracowniami wyposażonymi w wysokiej jakości maszyny do czyszczenia DPF. Wówczas możemy mieć pewność, że filtr cząstek stałych z naszego pojazdu zostanie skutecznie i w zupełności wyczyszczony.

 

Współpraca silnika wysokoprężnego i DPF
Filtr cząstek stałych w dieslach Alfa

Komentarze

Marcin 2019-09-02 14:05:23

Też mam alfe z dpf, ale nie mam z nim żadnych problemów.

Eryk 2019-09-03 15:03:16

@Marcin to widać, że zadbane auto masz... bo u mnie moja alfa po przejściach już miała czyszczony dpf.

Aleksasnder 2019-09-06 14:35:27

Ciężko teraz o dobry serwis zajmujący się naprawą fitrów, a u was jakaś gwarancja na to jest?

Karlos 2019-09-23 15:20:14

@Aleksander ja czyściłem tu w serwsie i dostałem gwarancję aż na dwa lata i jestem zadowolony, także polecam!

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane

12 września 2019

Wypalanie DPF Ford – część 23

Wypalanie DPF Ford – część 22   Czym zajmuje...

11 września 2019

Wypalanie DPF Chrysler – część 22

Wypalanie DPF Chrysler - część 22   Wybrane modele...

11 września 2019

Wypalanie DPF Subaru – część 21

Wypalanie DPF Subaru – część 21   Na temat tego,...

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer