Wypalanie DPF, czyli jak poprawnie wyczyścić filtr cząstek stałych

01 marca 2018
   Fakt, że filtr cząstek stałych można regenerować, jest dobrą informacją dla każdego, kto zdecydował się na wykorzystanie samochodu z silnikiem diesla do intensywnej miejskiej eksploatacji. Nie od dziś wiadomo, że diesle najlepiej sprawdzają się na długich trasach i w zasadzie najlepiej nie gasić silnika diesla, tylko dbać o poziom oleju. Zmienne obciążenia, jakim poddawany jest silnik na olej napędowy podczas jazdy po mieście, sprawiają, że sadzy w DPF-ie zbiera nam się znacznie więcej i znacznie szybciej niż w przypadku jazdy w trasie. Dziś o tym, jak odpowiednie przepalić DPF i przy okazji nie zrobić krzywdy turbosprężarce.
 
 
Filtr DPF do dostawczego Mercedesa na stole w pracowni
Wypalanie DPF dostawcze Mercedes
 
 

Regeneracja mokrych i suchych filtrów

 
   Cena filtra DPF nie należy do najniższych wśród elementów eksploatacyjnych samochodu. Nic dziwnego, biorąc pod uwagę cuda, jakie kryje w sobie prosta metalowa obudowa. Wewnątrz metalowego korpusu, ułożone w kształt plastra miodu znajdują się zaślepione naprzemiennie z jednej z lub drugiej strony kanaliki zbudowane z węglika krzemu. Porowatość materiału sprawia, że cząsteczki sadzy ze spalonego niecałkowicie oleju napędowego zatrzymuje się na ściankach filtra, a spaliny tłoczone są dalej. Jednak niewyjaśniona pozostałaby wysoka cena wkładu, gdybyśmy nie wspomnieli w tym miejscu o pierwiastkach, jakie można znaleźć wśród cząsteczek węglika krzemu. A mianowicie są to cząsteczki tlenku ceru – rzadkiego lantanowca, katalitycznego tlenku glinu oraz platyny. W przypadku filtrów mokrych FAP – francuskich filtre a particle - zadaniem dostarczenia tych związków i pierwiastków zajmuje się dodatek do paliwa bogaty w tlenek ceru, katalizator utleniający posiadający zasobnik z tlenkiem glinu oraz cząsteczki platyny (również w kanalikach FAP-a). Nic więc dziwnego, że znaleźć skup katalizatorów czy filtrów DPF nie jest specjalnie trudno. Dlatego też warto, zamiast wymieniać, zastanowić się nad regeneracją. Ta z kolei przebiega w trzech różnych trybach.
 

Pasywna regeneracja filtra DPF

 
   Pod wpływem forsownej jazdy i dużego wyrzutu spalin, może zdarzyć się, że sterownik silnika na podstawie odczytów z czujnika różnicowego uzna, że jest to odpowiedni moment na przepalenie filtra DPF. Oczywiście muszą być spełnione pewne specyficzne warunki, a mianowicie różnica ciśnienia sprzed i zza filtra musi być znacząca i temperatura spalin musi sięgnąć około 350 stopni. Wtedy dzięki dodatkowi do paliwa z tlenkiem ceru może dojść do rozpoczęcia procesu.
Kierowca powinien starać się utrzymać równe, wysokie obroty silnika i utrzymać podobne warunki do momentu sygnału zakończenia procesu. Tak przebiega wypalanie DPF VW.
 
 
Filtr DPF z Volkswagena Caddy przed procesem regeneracji
Wypalanie DPF Volkswagen Caddy
 
 

Aktywna regeneracja filtra DPF

 
   Jest to proces inicjowany przez sterownik silnika, wypalanie DPF na postoju. Dzięki informacjom z sondy lambda określającej ilość tlenu w gazach wydechowych i czujnika różnicowego może zainicjować proces, a dzięki informacjom z czujnika temperatury rozpocząć go. Konieczna jest współpraca ze strony kierowcy. Po otrzymaniu informacji na konsoli o zużyciu DPFa, zadajemy silnikowi wysokie obroty na biegu jałowym, konieczne jest to do uzyskania temperatury, w której sterownik zacznie podawać dodatkową dawkę wtrysku oleju napędowego w fazie suwu wydechu, zwaną dotryskiem. Spalanie dawki odbywa się pozakomorowo co prowadzi do podniesienia temperatury w samym filtrze i wypalanie sadzy. W celu uzyskania odpowiednich wyników procesu należy utrzymywać silnik pojazdu w warunkach dedykowanych do procesu przez około 15 minut. Dla filtrów suchych temperatura, w jakiej powinno się odbywać czyszczenie aktywne to około 600-650 stopni, dla mokrych temperatury rzędu około 200 stopni mniej. Warto tu nadmienić, że nie jest to proces, który umożliwia pozbycia się zanieczyszczeń z filtra a jedynie wypalenie znajdującej się w wewnątrz sadzy. Z tlenku ceru i zanieczyszczeń wychwyconych przez katalityczny film filtru często pozostaje charakterystyczny brązowy popiół, który finalnie zatka DPFa. Nie ma możliwości pozbycia się go w procesie aktywnego czyszczenia filtra.
 
Warto w tym miejscu wspomnieć, że niecałkowite lub niewłaściwe przeprowadzenie tego procesu sprawi, że dotryskiwany olej napędowy, zamiast wraz ze spalinami trafiać poza komorę spalania, spływa po licu cylindra do części smarującej, co powoduje rozrzedzenie oleju silnikowego. O ile sam silnik powinien podobną sytuację przetrwać, a jedynym sygnałem, że coś jest nie w porządku, byłaby rosnąca temperatura silnika, tak delikatna turbosprężarka z filmem olejowym na łożysku ślizgowym, niestety nie poradzi sobie równie sprawnie. Co gorsza, uszkodzenia na przykład uszczelnień łożyskowania doprowadzi prędzej czy później do rozbiegania silnika, a w następstwie do gruntownego przepalenia nie tylko DPF, ale również tłoków i cylindrów, rozerwania turbiny, samozapłonu oleju lub sadzy w DPF-ie i przedwczesną śmiercią samochodu.
 
 
Wymontowany filtr DPF z Volkswagena Passata B7
Wypalanie DPF Volkswagen Passat B7
 
 

Pełna regeneracja

 
   Z racji wspomnianej już wysokiej ceny pojawiły się sposoby jak radzić sobie z niesprawnym filtrem DPF. Większość niebezpieczna lub niezgodna z prawem
1. Usuwanie DPF.
Dzięki przepisom z września tego roku być może uda się ukrócić proceder producentów chemicznych bomb na kołach. Do niedawna popularną praktyką było usuwanie dpfów z układów wydechowych i przeprogramowanie sterownika silnika. Powodowało to produkcję szkodliwych i trujących substancji na niespotykanym poziomie, który uniemożliwiałby korzystanie z dróg publicznych nie tylko w 2005 roku, przy wprowadzeniu normy EURO IV, ale również w czasach kiedy dopiero narodziła się idea ograniczenia emisji trujących substancji.
2. Wyżarzanie DPF w piecach
Proces prosty jak konstrukcja DPFa. Rozcinamy konstrukcję, wsadzamy do pieca, przedmuchujemy, spawamy i instalujemy. Niestety w praktyce... uszkodzenie spójności konstrukcji filtra może prowadzić do nieszczelności, osłabienia materiału oraz nierównomiernego rozkładu temperatury. Dodatkowo pod wpływem 48 godzin wypalania w piecu może bez większego problemu dojść do stopienia tlenku ceru, platyny i zatkania kanalików oraz utraty właściwości katalitycznych.
3. Czyszczenie ultradźwiękowe
Sprawdza się w zasadzie, jeśli mamy do czynienia z niewielkimi filtrami DPF, jednak jest niskiej skuteczności i nie przekracza 70%. Pomoże gdy filtr DPF objawy zapchania przedstawia stosunkowo niewielkim stopniu
4. Czyszczenie na specjalnych maszynach do regeneracji DPF
Jedynym minusem jest niewielka dostępność w Polsce. Maszyny są opatentowane i bardzo drogie, jednak skuteczność i wydajność procesu oscyluje powyżej 99%. Jest to relatywnie najskuteczniejszy i najtańszy sposób na odzyskanie sprawności filtra cząstek stałych.
 
 
Jeśli znalazłeś ten artykuł, może szukałeś:
- Wypalanie dpf passat b6
- wypalanie dpf opel insignia
Oceń:

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane

14 marca 2018

Czyszczenie DPF - Jak samemu wyczyścić DPF?

   Duża część kierowców nowoczesnych samochodów...

13 marca 2018

Usuwanie filtra DPF, konsekwencje usunięcia filtra cząstek stałych

   Praktyka niegdyś bardzo popularna, dziś na szczęście...

12 marca 2018

Regeneracja filtra cząstek stałych

   Dzięki zastosowaniu filtra cząstek stałych udało...

Ta strona używa cookie i innych technologii. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer