Wypalanie DPF, czyli jak poprawnie wyczyścić filtr cząstek stałych

01 marca 2018
   Fakt, że filtr cząstek stałych można regenerować, jest dobrą informacją dla każdego, kto zdecydował się na wykorzystanie samochodu z silnikiem diesla do intensywnej miejskiej eksploatacji. Nie od dziś wiadomo, że diesle najlepiej sprawdzają się na długich trasach i w zasadzie najlepiej nie gasić silnika diesla, tylko dbać o poziom oleju. Zmienne obciążenia, jakim poddawany jest silnik na olej napędowy podczas jazdy po mieście, sprawiają, że sadzy w DPF-ie zbiera nam się znacznie więcej i znacznie szybciej niż w przypadku jazdy w trasie. Dziś o tym, jak odpowiednie przepalić DPF i przy okazji nie zrobić krzywdy turbosprężarce.
 
 
Filtr DPF do dostawczego Mercedesa na stole w pracowni
Wypalanie DPF dostawcze Mercedes
 
 

Regeneracja mokrych i suchych filtrów

 
   Cena filtra DPF nie należy do najniższych wśród elementów eksploatacyjnych samochodu. Nic dziwnego, biorąc pod uwagę cuda, jakie kryje w sobie prosta metalowa obudowa. Wewnątrz metalowego korpusu, ułożone w kształt plastra miodu znajdują się zaślepione naprzemiennie z jednej z lub drugiej strony kanaliki zbudowane z węglika krzemu. Porowatość materiału sprawia, że cząsteczki sadzy ze spalonego niecałkowicie oleju napędowego zatrzymuje się na ściankach filtra, a spaliny tłoczone są dalej. Jednak niewyjaśniona pozostałaby wysoka cena wkładu, gdybyśmy nie wspomnieli w tym miejscu o pierwiastkach, jakie można znaleźć wśród cząsteczek węglika krzemu. A mianowicie są to cząsteczki tlenku ceru – rzadkiego lantanowca, katalitycznego tlenku glinu oraz platyny. W przypadku filtrów mokrych FAP – francuskich filtre a particle - zadaniem dostarczenia tych związków i pierwiastków zajmuje się dodatek do paliwa bogaty w tlenek ceru, katalizator utleniający posiadający zasobnik z tlenkiem glinu oraz cząsteczki platyny (również w kanalikach FAP-a). Nic więc dziwnego, że znaleźć skup katalizatorów czy filtrów DPF nie jest specjalnie trudno. Dlatego też warto, zamiast wymieniać, zastanowić się nad regeneracją. Ta z kolei przebiega w trzech różnych trybach.
 

Pasywna regeneracja filtra DPF

 
   Pod wpływem forsownej jazdy i dużego wyrzutu spalin, może zdarzyć się, że sterownik silnika na podstawie odczytów z czujnika różnicowego uzna, że jest to odpowiedni moment na przepalenie filtra DPF. Oczywiście muszą być spełnione pewne specyficzne warunki, a mianowicie różnica ciśnienia sprzed i zza filtra musi być znacząca i temperatura spalin musi sięgnąć około 350 stopni. Wtedy dzięki dodatkowi do paliwa z tlenkiem ceru może dojść do rozpoczęcia procesu.
Kierowca powinien starać się utrzymać równe, wysokie obroty silnika i utrzymać podobne warunki do momentu sygnału zakończenia procesu. Tak przebiega wypalanie DPF VW.
 
 
Filtr DPF z Volkswagena Caddy przed procesem regeneracji
Wypalanie DPF Volkswagen Caddy
 
 

Aktywna regeneracja filtra DPF

 
   Jest to proces inicjowany przez sterownik silnika, wypalanie DPF na postoju. Dzięki informacjom z sondy lambda określającej ilość tlenu w gazach wydechowych i czujnika różnicowego może zainicjować proces, a dzięki informacjom z czujnika temperatury rozpocząć go. Konieczna jest współpraca ze strony kierowcy. Po otrzymaniu informacji na konsoli o zużyciu DPFa, zadajemy silnikowi wysokie obroty na biegu jałowym, konieczne jest to do uzyskania temperatury, w której sterownik zacznie podawać dodatkową dawkę wtrysku oleju napędowego w fazie suwu wydechu, zwaną dotryskiem. Spalanie dawki odbywa się pozakomorowo co prowadzi do podniesienia temperatury w samym filtrze i wypalanie sadzy. W celu uzyskania odpowiednich wyników procesu należy utrzymywać silnik pojazdu w warunkach dedykowanych do procesu przez około 15 minut. Dla filtrów suchych temperatura, w jakiej powinno się odbywać czyszczenie aktywne to około 600-650 stopni, dla mokrych temperatury rzędu około 200 stopni mniej. Warto tu nadmienić, że nie jest to proces, który umożliwia pozbycia się zanieczyszczeń z filtra a jedynie wypalenie znajdującej się w wewnątrz sadzy. Z tlenku ceru i zanieczyszczeń wychwyconych przez katalityczny film filtru często pozostaje charakterystyczny brązowy popiół, który finalnie zatka DPFa. Nie ma możliwości pozbycia się go w procesie aktywnego czyszczenia filtra.
 
Warto w tym miejscu wspomnieć, że niecałkowite lub niewłaściwe przeprowadzenie tego procesu sprawi, że dotryskiwany olej napędowy, zamiast wraz ze spalinami trafiać poza komorę spalania, spływa po licu cylindra do części smarującej, co powoduje rozrzedzenie oleju silnikowego. O ile sam silnik powinien podobną sytuację przetrwać, a jedynym sygnałem, że coś jest nie w porządku, byłaby rosnąca temperatura silnika, tak delikatna turbosprężarka z filmem olejowym na łożysku ślizgowym, niestety nie poradzi sobie równie sprawnie. Co gorsza, uszkodzenia na przykład uszczelnień łożyskowania doprowadzi prędzej czy później do rozbiegania silnika, a w następstwie do gruntownego przepalenia nie tylko DPF, ale również tłoków i cylindrów, rozerwania turbiny, samozapłonu oleju lub sadzy w DPF-ie i przedwczesną śmiercią samochodu.
 
 
Wymontowany filtr DPF z Volkswagena Passata B7
Wypalanie DPF Volkswagen Passat B7
 
 

Pełna regeneracja

 
   Z racji wspomnianej już wysokiej ceny pojawiły się sposoby jak radzić sobie z niesprawnym filtrem DPF. Większość niebezpieczna lub niezgodna z prawem
1. Usuwanie DPF.
Dzięki przepisom z września tego roku być może uda się ukrócić proceder producentów chemicznych bomb na kołach. Do niedawna popularną praktyką było usuwanie dpfów z układów wydechowych i przeprogramowanie sterownika silnika. Powodowało to produkcję szkodliwych i trujących substancji na niespotykanym poziomie, który uniemożliwiałby korzystanie z dróg publicznych nie tylko w 2005 roku, przy wprowadzeniu normy EURO IV, ale również w czasach kiedy dopiero narodziła się idea ograniczenia emisji trujących substancji.
2. Wyżarzanie DPF w piecach
Proces prosty jak konstrukcja DPFa. Rozcinamy konstrukcję, wsadzamy do pieca, przedmuchujemy, spawamy i instalujemy. Niestety w praktyce... uszkodzenie spójności konstrukcji filtra może prowadzić do nieszczelności, osłabienia materiału oraz nierównomiernego rozkładu temperatury. Dodatkowo pod wpływem 48 godzin wypalania w piecu może bez większego problemu dojść do stopienia tlenku ceru, platyny i zatkania kanalików oraz utraty właściwości katalitycznych.
3. Czyszczenie ultradźwiękowe
Sprawdza się w zasadzie, jeśli mamy do czynienia z niewielkimi filtrami DPF, jednak jest niskiej skuteczności i nie przekracza 70%. Pomoże gdy filtr DPF objawy zapchania przedstawia stosunkowo niewielkim stopniu
4. Czyszczenie na specjalnych maszynach do regeneracji DPF
Jedynym minusem jest niewielka dostępność w Polsce. Maszyny są opatentowane i bardzo drogie, jednak skuteczność i wydajność procesu oscyluje powyżej 99%. Jest to relatywnie najskuteczniejszy i najtańszy sposób na odzyskanie sprawności filtra cząstek stałych.
 
 
Jeśli znalazłeś ten artykuł, może szukałeś:
- Wypalanie dpf passat b6
- wypalanie dpf opel insignia
Oceń:
/ Aktualna ocena: 5.00

Komentarze

Brzydki Zły i Szczery 2019-01-24 13:31:49

Poprawnie czyści się filtry w Bosch Service Pawlik, a wy nawet nie macie takiego mechanika na stronie dodanego w Stalowej Woli.

Mitek 2019-01-24 15:30:03

E tam wypalanie, najlepiej oddać od razu do regeneracji.

antekzdieslem91 2019-01-18 15:37:35

Jak dobrze, że ktoś wymyślił opcję regeneracji filtrów, bo jednak zakup nowego DPF to koszt nie na moją kieszeń.

Zeluś 2019-01-25 10:39:52

Jestem mechanikiem i mówię szczerze - wypalanie pomaga.

Mechanik 2019-01-25 11:08:04

Jestem mechanikiem i mówię szczerze- wypalanie pomaga.

Snicker5 2019-01-21 15:21:00

Super! Bardzo wyczerpujący artykuł!

fdgsw6jd 2019-01-21 15:31:51

czysczzenie dpf? pierwszy raz słyszę

maniek 2019-01-23 11:30:41

Samemu się to jakaś wypala czy u mechanika trzeba?

12JACEK34 2019-01-28 10:17:02

Hej wszystkim....a słyszał ktoś o środkach czyszczących K2? Stosował ktoś, są jakieś efekty? Warto wydać pieniądze czy szkoda kasy?

Bolek 2019-01-31 13:45:36

Mam mieszane uczucia odnośnie tych myjek ultradźwiękowych. Niby wszędzie mówią, że to nie działa, a w sumie prawie czysty wyjąłem, długo nie leżał, ale z drugiej strony ja rzeczywiście mam ten filterek malutki...

Edgard 2019-01-17 15:34:18

Czy wypalanie na postoju dobrze wyczyści mój filtr? Znajomy chwalił się, że on nigdy nie oddaje filtra do regeneracji, tylko cały czas wypala na postoju i nic się z nim nie dzieje. Czy to prawda?

pucuś21 2019-01-31 15:20:16

Jak już coś robić to porządnie, dlatego polecam pełną regenerację. Efekt super, auto jeździ o wiele lepiej!

Rysia 2019-01-22 15:30:32

Ten artykuł to skarbnica wiedzy.

Sławomir 2019-01-29 10:37:02

Adam - Co jakiś czas trzeba wypalać, u mnie tak średnio co 600 km.

jurek343 2019-01-23 09:14:11

Ja polecam regeneracje turbo, a cały artykuł bardzo fajny!

michał22 2019-01-21 15:20:34

Wypalanie dobra rzecz, mój DPF po tym działa bez zarzutów, a autko śmiga jak marzenie!

arti21 2019-01-30 08:21:28

Ja stawiam na regenerację. Ceny u was bardzo przystępne, efekty super, czego chcieć więcej?

heniusiek 2019-01-23 11:42:26

Samemu nigdy nie wyczyścimy, trzeba do serwisu od regeneracji dpf jechać.

ignacyr 2019-01-28 08:19:49

Fajnie fajnie, ale jednak regeneracji DPF-a nic nie pobije i każdemu będe polecał właśnie tę opcję!

Iwan Trzeci Czwarty Groźny 2019-01-23 13:24:33

Czy ja muszę włączyć samochód pod komputer żeby to zrobić, czy wystarczy samemu coś nacisnąć? Czy tylko trzeba wciśnięty pedał trzymać 15 minut?

jurek56 2019-01-22 09:40:31

Wyczerpująco opisany temat, myśle że nic dodać nic ująć, oby więcej takich artykułów!

turekjurek 2019-01-24 12:19:16

Ja ze swojej strony polecam oddać DPFdo regeneracji, po takim zabiegu auto śmiga jak nowe! :)

serek 2019-01-22 11:28:53

Czym mogę sam wyczyścić dpfa?

Richie Rich 2019-01-28 11:26:46

@Edgard Jak ma suchy filtr to długo tak jeszcze będzie mógł. W suchych DPF wypala się wszystko prawie do zera. W mokrych zostaje ten rudy osad z dodatku do paliwa, który zapycha filtry

Helenka 2019-01-31 14:34:47

Dziękuje Wam za zregenerowanie dpf, autko śmiga mi jak nigdy dotąd :)))

krystek 2019-01-29 08:21:32

Jak nie ma popiołu to spoko, można przepalać. Jak już pojawi się popiół to tylko regeneracja pozostaje.

Zorrro 2019-01-24 15:45:31

Co ile kilometrów wypalać dpfa najlepiej???

Juriiii 2019-01-25 10:58:51

Ludzie nie da się samemu wyczyścić dpf, nie kombinujcie, szkoda kasy na jakieś pseudo cudowne środki czyszczące, od razu jechać do serwisu na czyszczenie i po sprawie.

Albert 2019-01-29 15:25:27

Ja bym nie wypalał bo to robota głupiego. Zapchany i nie jedzie sadza, wypalisz, zapchany i nie jedzie, popiół. Jak się pojawia problem przed 200 tysięcy to trzeba brać go na warsztat czy tak czy tak a filtr sobie wymyj na przykład w Stalowej Woli, tam robią z dokumentacją i jak masz walnięty filtr to od razu będziesz wiedział co jest nie tak.

Meta i Dieta 2019-01-25 12:44:06

Poprawnie wyczyścić filtr to wyczyścić go w specjalistycznej pracowni a nie w domu czy u Janusza co coś tam wypali, coś tam popuka i niby ma być ok... nie nie nie, to tak nie działa, na wszystko mają być dokumenty

Edgard 2019-01-30 10:33:25

@Richie Rich dzięki za info! :D

magda 2019-01-22 11:36:14

Robiłam kiedyś wypalanie, pomaga.

lolek 2019-01-22 11:55:22

Wiele wnoszący artykuł, dzięki Wam!

Michał 2019-01-22 13:17:35

Czyścić DPF lub FAP to najlepiej szybko i skutecznie bo jak tego nie zrobisz to nie wybieraj się w dłuższą trasę, bo masz 50% szans - albo dojedziesz albo nie :D haha

Olkus 2019-02-13 11:03:14

Metoda czyszczenia zarówno fapa jak i dpfa taka sama jest??

Ewka 2019-02-07 15:45:11

A niezależnie od marki samochodu można to wypalanie robić? W każdym aucie się to sprawdzi??

do wiesiek 2019-02-13 11:11:32

wiesiu kochanie, przeczytałeś o jakie wypalanie chodzi? bo widzę, że autor o chlebie, a ty o niebie.

adzio 2019-02-07 15:51:40

Samemu jakimikolwiek środkami nie wytrzyścicie tak jak trzeba, trzeba to w serwisie zrobić.

Tadzioradzio 2019-02-04 15:17:58

Wypalanie okej, jednak dla najlepszego efektu to ja polecam oddać DPF-a do regeneracji, no ale to tylko moja rada.

Teodor 2019-02-08 15:06:34

Czyli mówicie, że jak mi się już całkowicie popiołem zapcha to sam już nie wypale/nie wyczyszczę tylko co wtedy??? Nowy filtr muszę kupić?

fan 2019-02-08 15:18:34

Hehehe co Wy to koledzy wymyślacie, jakieś środki czyszczące do dpf, to wszystko bzdura...najlepiej na warsztacie wam wyczyszczą

Shooter 2019-02-14 09:42:25

A to wypalanie to skuteczne jest? CZy efekt tylko chwilowy?

Eliot54 2019-02-05 08:21:55

Widzę, że niektórzy chcą się porywać na wypalanie samemu, Życzę powodzenia, ja jednak sój filtr oddaje w ręce fachowców.

Ziomek 2019-02-11 12:37:49

@Zorrro u mnie tak średnio co 500/600 km muszę wypalać filtr i chyba tak jest prawidłowo z tego wiem...

Szymek 2019-01-29 10:45:33

12JACEK34 słyszłem też o tych K2 ale, że to lipa jest, szkoda kasy na to, najlepiej chyba do mechanika dpfa oddać.

SławekMicek 2019-02-11 12:49:36

@Fabia21 co masz ryzykownego w wypalaniu dpf??? Przecież to jest dobra opcja.

Asertywny 2019-02-01 13:53:14

Wypalanie filtrów cząstek stałych DPF jest o kant kuli rozbić. Jak wyskoczyłem z tym pomysłem w warsztacie aż się Łysemu grzywka wyprostowała.

złośnik 2019-02-14 12:07:35

Pisze Wam,że wypalanie możecie samemu robić na podwórku to po dziesięć razy się pytacie o to samo wrrr

Zbyszko 2019-02-14 12:23:19

@wojtek nie masz się co bać, wszytsko będzie ok

MarekGGGG 2019-02-05 10:41:25

@12JACEK34 szkoda kasy na to.

Wiesiek 2019-02-11 13:56:55

Wypalanie to nie jest poprawna metoda czyszczenia DPFa, może doprowadzić do uszkodzenia.

Suzuki 2019-02-15 09:20:40

Autor artykułu dobrze prawi, polać mu! :D

szczerytakijestem 2019-02-01 14:51:33

Też nie widze sensu się bawić w to wypalanie dpf, jak mi się zapchał to od razu do regeneracji oddałem.

Florian 2019-02-05 13:33:37

@Norbert To stosunkowo mało jeździsz. Nie dziw się więc, że zapycha Ci się DPF - nawet nie zdążysz zagrzać silnika jak już go gasisz, a w takich sytuacjach diesel dymi najbardziej.

grzesiek 2019-02-12 10:13:13

@Brzydki Zły i Szczery a skąd ta firma jest, co tak dobrze naprawiają dpfy mówisz?

Fabia21 2019-02-01 15:22:26

Wypalanie troche ryzykowne. Moim zdaniem lepiej filtr zregenerować :)

Alicja 2019-02-12 10:34:41

Witam, potrzebuję pomocy, jakbym chciała w profesjonalnym warsztacie sobie wyczyścić filtr dpf do audi A3 to jaki koszt będzie?

erazm 2019-02-15 11:23:29

@Rysia zgadzam się, teraz już będę wiedział jak sobie zrobić to wypalanie dpf.

Fikus3 2019-02-06 08:22:59

Ja już teraz rozumiem skąd taka cena fitrów. Wystarczy popatrzeć w jakich warunkach one pracują i w ilu stopniach są wypalane.

Sznycel 2019-02-15 11:34:02

Będę chciał wkrótce zostawić Wam dpfa do czyszczenia, tylko ja pracuje do 15, a u Was do której godziny można załatwić usługę??

Mada 2019-02-12 13:11:48

Ja swojego dpf o wypalam i wypalam i nic to nie daje, auto zamulone, jakby go do drzewa przywiązało, jechać nie chce, focha ma, co ja mam robić?

Sererk 2019-01-30 10:43:49

Wypalanie to przecież nie czyszczenie, czyścić można u mechanika a wypalisz samemu.

Adam 2019-01-28 10:27:10

Mechanik, owszem pomaga wypalanie, ale na jaki czas dokładnie???

bąbelek 2019-02-06 12:21:43

@Zorrro nie da się chyba tak określić tego, najlepiej wypalać dpfa jak się coś zacznie dziać, jak zacznie dymić itd.

Azgard 2019-02-04 14:30:29

Wypalaj póki możesz bo jak się zapcha popiołem to wypalaj ile chcesz, ale nic Ci to nie da.

wojtek 2019-02-13 10:29:40

@Wiesiek serio??? A czym to grozi? Ja właśnie na weekendzie wypalałem mojego dpfa :(

Norbert 2019-02-04 14:34:54

@Adam ja pół roku temu czyściłem, przejechałam już około tysiąca km i na razie spokoj z dpf :)

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane

29 sierpnia 2018

DPF - co to jest, jak to wygląda, ile to kosztuje?

DPF – co to jest, jak to wygląda, ile to kosztuje?   DPF...

29 sierpnia 2018

Jak wygląda zapchany DPF? - Objawy

Jak wygląda zapchany DPF objawy   Jak wygląda zapchany...

29 sierpnia 2018

Ile kosztuje filtr DPF CENA?

Ile kosztuje filtr DPF? – CENA   Ile kosztuje filtr...

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer