Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Pojazdy z linii produkcyjnej Automobile Dacia S. A. to samochody często i chętnie użytkowane przez polskich kierowców. Fabryka, która współpracuje z Renault, zwłaszcza w ostatnich latach zaskarbiła sobie sympatię kierowców, produkując niedrogie modele takie jak Sandero czy Logan, które charakteryzują się interesującym designem. Modele Dacii działające na podstawie pracy silnika wysokoprężnego są w większości wyposażone w filtry cząstek stałych DPF, których żywotność możemy skutecznie przedłużyć dzięki wypalaniu DPF.
1. Dacia – historia i filozofia koncernu
Producent Dacii zakłada budowanie samochodów w wysokiej jakości w stosunku do cen nowych aut. Współpraca z grupą Renault owocuje produkcją prostych w obsłudze pojazdów, których użytkowanie wiąże się z dużym komfortem. Oryginalna nazwa Dacii wiąże się z dawną nazwą krainy geograficznej w Rumunii, gdyż to właśnie w jej lokalizacji wybudowano pierwszy koncern, natomiast powstanie marki datuje się na rok 1966. Obecnie z fabryk Dacii współpracującej z Renault wychodzą modele takie jak Dokker, Sandero, Lodgy oraz Logan. Pojazdy tych modeli przyniosły marce wiele sukcesów wyrażonych chociażby w tysiącach nowych klientów, natomiast fabryki koncernu znajdują się nie tylko na terenie ojczystej Rumunii, ale także w Brazylii, Indiach, Iranie, Kolumbii, Maroko i Rosji.
2. Dacia i DPF – rezultaty połączenia
Montaż silników zaprojektowanych przez Rudolfa Diesla w Dacii został wzbogacony o pracę filtrów cząstek stałych DPF. To właśnie dzięki ich działaniu pojazdy z silnikami wysokoprężnymi nie kopcą, co zmniejsza w znaczny sposób ilość wydzielanych do atmosfery cząsteczek o szkodliwym działaniu. Filtr DPF Dacia Duster, DPF Dacia Logan czy DPF Dacia Sandero działa identycznie, zatrzymując pyły w kanalikach o średnicach wyrażanych w nanometrach. Określony charakter pracy filtra cząstek stałych DPF jest warunkowany budową samego filtra. W stanowiącej obudowę szczelnej, metalowej puszce można odnaleźć wkład monolityczny, który przyjmuje postać bardzo wąskich kanalików, natomiast spaliny mogą się przez nie przedostawać tylko w jednym kierunku. Filtracja DPF ma charakter mechaniczny, jest jednak wspomagana przez zawartość platyny bądź innych metali szlachetnych o właściwościach katalitycznych. Dacia Dokker i DPF, podobnie jak inne modele opisywanej marki, współpracują niezawodnie pod warunkiem, że układ wydechowy charakteryzuje się szczelnością, właściciel pojazdu dba o odpowiednią częstotliwość wymian oleju, a ponadto tankuje olej napędowy o dobrej jakości. Prawidłowej pracy filtra DPF sprzyja również użytkowanie pojazdu na długich trasach, gdyż wówczas może dojść do pasywnego wypalania filtra cząstek stałych DPF podczas jazdy. Wśród kolejnych zagadnień omawianych w artykule poruszyliśmy kwestię tego, jak przeprowadzić w pojazdach z rodziny Dacii Duster wypalanie DPF, gdy zacznie mrugać do nas kontrolka DPF Dacii Duster bądź gdy napotkamy inne typowe objawy.
3. Metoda pasywna – wypalanie DPF podczas jazdy
Uważni kierowcy pojazdów marki Dacia z pewnością szybko wyłapią moment wystąpienia początkowych objawów zatkanego sadzami i popiołem filtra cząstek stałych DPF. Zasygnalizują nam to problemy z rozruchem i przyspieszaniem, zwiększona objętość spalin, obniżone osiągi pojazdu, a w najgorszych przypadkach uruchomienie awaryjnego trybu pracy jednostki napędowej bądź zatarcie silnika, gdyż olej silnikowy (na przykład Dacia Oil Plus DPF Diesel 5w30), do którego dostały się drobne elementy ciał stałych bądź olej napędowy, zatracił właściwości smarne. Wskutek wystąpienia tego typu oznak na przykład w modelu Dacia Lodgy, DPF kwalifikuje się do wypalenia bądź do czyszczenia w serwisie. W dieslowskich silnikach Dacii, czyli w jednostce napędowej 1.5 dCi, wypalanie DPF podczas jazdy może zachodzić automatycznie, jeśli tylko korzystamy z samochodu do poruszania się drogą szybkiego ruchu bądź autostradą z utrzymaniem wysokich obrotów przez około 30 minut. Wypalanie DPF Dacia realizowane w okolicznościach, gdy duże prędkości obrotowe generowane podczas jazdy wpływają na podniesienie temperatury i spalenie sadzy, jest korzystne dla filtra cząstek stałych, gdyż umożliwia pozbycie się dużych ilości osadów węgla, przywracając potrzebną drożność DPF. Istotną wskazówką jest to, że nie należy manewrować pojazdem podczas wypalania DPF. Warto unikać zbędnego hamowania czy zmian biegów, a ponadto nie należy wyłączać silnika, gdyż może to wpłynąć na zaburzenie pracy turbo, układu wtrysku bądź samej jednostki napędowej.
4. Aktywne wypalanie DPF podczas postoju
Wśród metod wypalania cząstek stałych warto pamiętać o metodzie dopalania sadzy opisywanej jako aktywna. Jak wymusić wypalanie DPF Renault bądź Dacia? Wystarczy, że zatrzymamy samochód i pozostawimy go na jałowym biegu. Kolejnym krokiem jest zwiększenie obrotów silnika. Działanie to stanowi jednoznaczny sygnał mówiący, iż jednostka napędowa ma za zadanie zainicjować dodatkowy wtrysk paliwa, przeprowadzić proces spalania pozakomorowego i zwiększyć temperaturę do wartości, które warunkują spalanie sadzy, czyli do 450-600 stopni Celsjusza. Zgodnie z tym, co mówi opis procedury wypalania DPF Dacii Duster oraz innych przedstawicieli Dacii, jest to nieskomplikowana metoda, którą z powodzeniem można przeprowadzić samodzielnie pod warunkiem, że silnik w naszym pojeździe pracuje w stu procentach prawidłowo.
5. Dacia w warsztacie – wymuszone wypalanie DPF
Ostatnią metodą oczyszczania filtra cząstek stałych DPF poprzez dopalanie sadzy jest zewnętrzne zainicjowanie wypalania. Dokonują tego mechanicy, którzy wysyłają silnikowi sygnał do rozpoczęcia dopalania poprzez przyłączenie zewnętrznego oprogramowania. Wypalanie DPF Renault czy Dacii w serwisie nie wymaga Twojej ingerencji, natomiast przebieg całej procedury jest monitorowany poprzez program. W przypadku modeli Dacii oraz Renault, przykładowy Koleos powinien być poddawany wypalaniu sadzy. Konsultacja w warsztacie może zaowocować także sprawdzeniem poziomu popiołu w filtrze. Jeśli DPF jest zapchany popiołami, warto skierować go do serwisu na specjalistyczne czyszczenie filtra cząstek stałych metodą wodną.
Dacią przez tysiące kilometrów
Co należy robić i w jaki sposób użytkować samochód, aby cieszyć się bezpieczeństwem i komfortem jazdy przez maksymalnie długi czas? Warto dbać o wymiany oleju i filtrów, częste kontrole funkcjonalności eksploatowanych elementów oraz stan filtra cząstek stałych DPF. Jeśli jesteś właścicielem Dacii i obawiasz się, że DPF przysporzy Ci problemów, dbaj o to, aby udawać się na dłuższe przejażdżki umożliwiające dopalenie sadzy, aby tankować wysokiej jakości olej napędowy oraz o to, by reagować na pierwsze objawy zapchania filtra cząstek stałych.
Komentarze