Subpage photo

Wypalanie DPF Jeep – część 8

Anna Skalna
Czas przeczytania tekstu: 6 minut
E-mail Skopiuj link
Oceń:
/ Aktualna ocena: 4.00
Jak wypala się DPF w Jeepie?
Wypalanie DPF Jeep - część 8

 

Czy filtry cząstek stałych są wyposażeniem samochodów terenowych? Pojazdy marki Jeep działające na zasadzie silnika wysokoprężnego są najlepszym przykładem, że owszem, w terenówkach DPF także jest koniecznością. Sprawdźmy, co można zdziałać po zaobserwowaniu, że pierwsze objawy zapchanego DPF w modelach Jeepa odbierają nam radość z jazdy. Czy jazda na zapchanym DPF w przypadku modelu Renegade bądź Compass to dobry pomysł? Dzięki wiedzy i doświadczeniu fachowców ze specjalistycznego serwisu regeneracji filtrów cząstek stałych opracowaliśmy zbiór praktycznych wskazówek dotyczących tego, jak dbać o filtr cząstek stałych oraz jak poprawnie przeprowadzać proces wypalania DPF.

 

Jaki filtr DPF znajdziemy w pojazdach koncernu Jeep?
DPF w pojeździe terenowym Jeep


Modele Jeep z silnikiem wysokoprężnym i DPF

Amerykański koncern Jeep, który od 2014 roku przynależy do Fiat Chrysler Automobiles, wyposażył niemalże wszystkie swoje modele w silniki Diesla. Tym sposobem na liście przedstawicieli marki zasilanych wysokoprężną jednostką napędową znajdziemy modele takie jak Renegade, Wrangler, Compass, Cherokee oraz Grand Cherokee. Wymienione pojazdy najczęściej należą do sympatyków jazdy terenowej, przy czym warto pamiętać, że im trudniejszą trasę pokonuje pojazd, tym więcej produkuje spalin. Jest to jedna z przyczyn, dla której poruszamy kwestię wypalania DPF Jeep. W kolejnych częściach opracowania wymieniliśmy najlepsze metody wypalania sadzy w modelach Jeepa, a także sformułowaliśmy wskazówki dotyczące użytkowania samochodu tak, aby DPF mógł w nim skutecznie pracować przez setki tysięcy przejechanych kilometrów.

 

Funkcjonalność DPF w modelach Jeepa
Modele Jeep z silnikiem wysokoprężnym i DPF


Diesel Particulate Filter a Jeep

Filtry cząstek stałych w samochodach terenowych mają szczególnie trudne zadanie, gdyż generowane w trakcie spalania oleju napędowego dymy są znacznie zanieczyszczone cząstkami stałymi. Maleńkie elementy, które określamy mianem cząstek stałych, to drobiny węgla (sadza), cząsteczki węglowodorów oraz tlenki siarki i metali. Każda z tych substancji powoduje zanieczyszczenia środowiska naturalnego, a ponadto wpływa na zdrowie człowieka. Nagromadzenie produkowanych przez samochody cząsteczek w powietrzu przyczynia się do chorób nowotworowych, dolegliwości skóry czy astmy, na które cierpi coraz więcej osób. Wróćmy jednak do kwestii DPF. Zadaniem tego elementu układu wydechu jest właśnie mechaniczne oczyszczanie spalin, a umożliwia to struktura filtra zbudowanego z wytrzymałych materiałów. Jeśli rozłożylibyśmy filtr cząstek stałych na pojedyncze części, w DPF z Jeepa pod metalową obudową znaleźlibyśmy matę ochronną oraz wkład z monolitu z powłoką katalityczną. Najistotniejszy w kwestii oczyszczania spalin jest właśnie monolit, który przyjmuje strukturę kanalików o średnicach rzędu nanometrów. Mikroskopijne wymiary światła kanalików gwarantują skuteczne zatrzymywanie osadów powstających wskutek spalania oleju napędowego w niedostatecznej ilości tlenu. System filtrowania spalin działa bez zarzutu dopóty, dopóki zawartość sadzy i popiołu we wnętrzu DPF nie przekroczy określonego poziomu. Wówczas pojawiają się pytania o to, jak samemu wyczyścić DPF oraz jak przeprowadzić wypalanie DPF Jeep Compass czy Cherokee. Poniżej znajdziesz sprawdzone sposoby czyszczenia DPF z sadzy w poszczególnych modelach Jeepa.

 

Oczyszczanie spalin - system DPF stosowany przez koncern Jeep
Diesel Particulate Filter a Jeep


Jeep i wypalanie sadzy – proste instrukcje

Pojęcia typu wypalanie DPF podczas jazdy, wypalanie DPF na postoju czy serwisowe wypalanie DPF z pewnością są Ci znane, my natomiast uporządkujemy informacje na ten temat. O tym, że warto przeprowadzić wypalanie DPF, objawy zatkanego filtra w Jeepie powiadomią kierowcę bardzo wyraźnie. Wśród często opisywanych oznak zatkania filtra cząstek stałych na pierwszym miejscu znajdują się spadki mocy. Inną, równie charakterystyczną oznaką problemów z DPF/FAP jest dławienie się silnika oraz produkowanie zanieczyszczonych sadzami spalin. Oprócz tego DPF zapchany nagarami węgla sprawi, że samochód po prostu nie będzie mógł dynamicznie pracować, co z pewnością zauważy każdy użytkownik Jeepa, bez względu na to, czy jeździ modelem Renegade 1.6 MultiJet 120 KM, czy Grand Cherokee 3.0 CRD 250 KM. Przejdźmy zatem do meritum, czyli do tego, jak wygląda wypalanie sadzy w opisywanych samochodach terenowych. Pierwszą metodą na pozbycie się z filtra cząstek stałych sadzy jest pasywne wypalanie DPF. Innym określeniem tego sposobu jest wypalanie DPF podczas jazdy. Jedną z cech charakterystycznych tego sposobu dopalania sadzy jest to, że realizuje się ono samoczynnie w sytuacjach, gdy Jeep porusza się po autostradzie lub innej drodze szybkiego ruchu, a układ nie jest przez około pół godziny narażony na manewr hamowania czy zmiany biegów. Wówczas jednostka napędowa wytwarza temperaturę odpowiednią do wypalenia nagromadzonych sadzy. Modele Jeepa, które są używane do przemierzania liczących wiele kilometrów tras, w zasadzie nie mają problemów z zapchanym DPF, gdyż pasywne dopalanie sadzy zachodzi w nich automatycznie, a metoda ta jest najlepsza dla silnika.
W przypadku, gdy nie mamy możliwości przegonienia samochodu po trasie, warto mieć na uwadze kolejną opcję dopalania sadzy, jaką jest wypalanie DPF na postoju. Jeep, który sygnalizuje dużą zawartość cząsteczek węgla, z pewnością będzie nam za to wdzięczny. Jeśli kontrolka DPF lub objawy filtra cząstek stałych wskazują na zaczopowanie kanalików DPF, aktywne wypalanie okaże się bardzo skuteczne. Aby efektywnie przeprowadzić proces, należy znaleźć otwartą przestrzeń, na której zatrzymamy pojazd z zaciągniętym ręcznym hamulcem oraz włączonym biegiem jałowym. Utrzymanie wysokich obrotów będzie dla jednostki napędowej wezwaniem do zainicjowania dotrysku paliwa, które spalając się, będzie wytwarzało temperaturę nawet 650 stopni. Ta wysokość temperatury jest odpowiednia, aby nagromadzone sadze mogły się wypalić. Rozwiązanie to jest bardzo dobre, jeśli w Jeepie wykorzystywanym tylko do jazdy po mieście jest zapchany filtr DPF. Czy można jeździć samochodem, w którym DPF jest zatkany? Z całą stanowczością popartą wiedzą motoryzacyjną to odradzamy.
Ostatni sposób na wyczyszczenie sadzy z filtra cząstek stałych to wypalanie serwisowe, a mówiąc inaczej – wymuszone wypalanie sadzy. Do metody tej zazwyczaj odwołują się osoby, u których wypalanie DPF pasywnie bądź aktywnie nie przynosi rezultatu, gdyż w filtrze jest za dużo osadów bądź doszło do awarii czujników współpracujących z filtrem cząstek stałych. Wówczas za rozpoczęcie oraz przebieg wypalania DPF odpowiedzialny jest mechanik samochodowy posługujący się specjalnym oprogramowaniem.

 

Sposoby skutecznego wypalania DPF dla Jeepa
Jeep i wypalanie sadzy - proste instrukcje


Regeneracja DPF w modelach Jeep

Warto wiedzieć, w jaki sposób wypalać sadze z filtrów cząstek stałych, gdyż relacje typu zapchany DPF a turbina prowadzą niemalże w każdym przypadku do groźnych usterek, natomiast naprawa zatartego turbo czy silnika z pewnością okaże się znacznie droższa niż czyszczenie DPF. Dlaczego wspominamy o regeneracji DPF w pojazdach marki Jeep? Regeneracja filtra cząstek stałych Renegade czy Grand Cherokee stanowi niedrogą i skuteczną odpowiedź na pytanie o to, jak usunąć popiół z DPF. Już na początku naszego opracowania wspomnieliśmy, że w filtrze cząstek stałych oprócz sadzy może zalegać także popiół, który nie ma właściwości palnych. Wówczas warto skontaktować się z serwisem, w którym filtry DPF i FAP są poddawane czyszczeniu metodą wodną. W przypadku DPF z Jeepa zastosowanie detergentu oraz podgrzanej wody i wysokiego ciśnienia pozwala na wyczyszczenie filtra bez możliwości uszkodzenia struktury monolitu. Warto dbać o DPF w naszym Wranglerze czy Cherokee. Polecamy stosowanie olejów niskopopiołowych, preparatów do czyszczenia DPF domowym sposobem oraz wypalanie sadzy przeprowadzane. Jeśli metody te zawiodą, rekomendujemy zapoznanie się z ofertą regeneracji filtrów cząstek stałych w autoryzowanym serwisie.

 

Kiedy DPF z Jeepa nadaje się do regeneracji?
Regeneracja DPF w modelach Jeep

Komentarze

Henryk 2019-08-29 12:49:22

Ja w swoim Jeepie czyściłem filtr wodą i teraz już od roku działa prawidłowo.

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane

12 września 2019

Wypalanie DPF Ford – część 23

Wypalanie DPF Ford – część 22   Czym zajmuje...

11 września 2019

Wypalanie DPF Chrysler – część 22

Wypalanie DPF Chrysler - część 22   Wybrane modele...

11 września 2019

Wypalanie DPF Subaru – część 21

Wypalanie DPF Subaru – część 21   Na temat tego,...

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer