Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Właściciele samochodów koreańskiej marki Kia doceniają niskie koszty eksploatacji tych pojazdów, a także ich design i niezawodność. Stosunkowo niedrogie auta osobowe Kia coraz częściej poruszają się po drogach naszego kraju, a wraz z wprowadzeniem norm Euro dotyczących czystości spalin, są obowiązkowo wyposażone w filtry cząstek stałych DPF. Skrótowa nazwa DPF wzięła się od pełnej nazwy anglojęzycznej – Diesel Particulate Filter. Jeśli posiadasz jednego z modeli wyprodukowanych przez koreański koncern i samochód ten działa dzięki jednostce napędowej diesla, poświęć kilka minut na przeczytanie tego opracowania. W poszczególnych częściach artykułu dowiesz się, jak wypalić DPF Kia Sportage, co oznacza aktywowana kontrolka DPF Kia Sportage oraz jak skutecznie przeprowadzić aktywne oraz pasywne wypalanie DPF. Jeśli poszukiwałeś już wcześniej informacji na temat działania i możliwych usterek filtrów DPF/FAP w samochodach osobowych, z pewnością spotkałeś się z opiniami, że DPFy często się zapychają i można mieć z tym sporo kłopotów. Jak jest naprawdę z użytkowaniem pojazdu wyposażonego w Diesel Particulate Filter? Sprawdźmy, jak ten system działa w samochodach Kia rodem z Azji.
1. Samochody Kia kontra cząstki stałe – funkcje DPF
Wśród dostępnych na rynku modeli Kii można spotkać zarówno SUVy, jak i małe, wygodne samochody do jazdy miejskiej i pojazdy gran turismo. Przedstawiciele marki w połączeniu z silnikiem wysokoprężnym odznaczają się dobrą dynamiką i stosunkowo niskim spalaniem, jednakże to nadal Diesel, a zatem – generowanie spalin zawierających szkodliwe dla człowieka i środowiska cząstki ciał stałych. W tych mikroskopijnych elementach, które z łatwością przedostają się do ludzkiego organizmu, odnajdziemy cząsteczki węgla z dosłownie przyklejonymi tlenkami metali czy węglowodorami aromatycznymi o wielopierścieniowej budowie. Mając na uwadze ich wysoką szkodliwość oraz właściwości rakotwórcze, wprowadzono normy czystości spalin, których pojazdy muszą bezwzględnie przestrzegać. Od momentu wprowadzenia regulacji nowe pojazdy mają filtry cząstek stałych, których działanie pozwala na usunięcie z generowanych przez silnik spalin do 100% szkodliwych cząsteczek. Jest to możliwe dzięki specjalnej budowie filtra cząstek stałych, którego przekrój wygląda niemalże tak samo, jak plaster miodu. Strukturę tę tworzą gęsto ułożone kanaliki zbudowane z monolitu – wkładu ceramicznego z powłoką katalityczną. Spaliny trafiające do filtra cząstek stałych napotykają w kanalikach tylko jednokierunkowe ujścia, dlatego też zostają dokładnie przefiltrowane. Pytanie o to, jak wypalić DPF Kia Sportage czy Kia Carens rodzi się w momencie, gdy zapchany filtr cząstek stałych traci zdolności filtracyjne, co przekłada się na pracę jednostki napędowej. Osady, jakich obecność wykazuje się podczas diagnostyki DPF, to głównie sadze oraz popioły. O tym, że ich zawartość w filtrze jest zbyt wysoka, użytkownika samochodu w określonych modelach powiadomi na przykład kontrolka DPF Kia Sportage, natomiast użytkownicy Ceed często zaznaczają, że sygnalizująca zapchanie DPF dioda nie znajduje się w ich modelu. Niezależnie od tego, czy w samochodzie posiadamy, czy nie posiadamy kontrolki filtra cząstek stałych, warto znać typowe objawy zapchanego DPF. Najczęściej kierowcy postanawiają interweniować, gdy spadają osiągi ich samochodu. Innym, charakterystycznym dla Kii objawem zatkanego filtra cząstek stałych jest falowanie obrotów, czyli nagłe przyjmowanie skrajnie niskich bądź wysokich wartości prędkości obrotowych. Zatkany DPF w samochodzie marki Kia będzie sygnalizował problemy także poprzez trudności z przyspieszaniem i dymieniem na czarno. Koreański producent eliminuje problem związany z emitowaniem cząstek stałych poprzez zastosowanie DPF, jednakże filtr ten jest poddawany częstej i intensywnej eksploatacji, dlatego też może ulegać zatkaniu. W kolejnej części opracowania podpowiemy, jak skutecznie pozbyć się sadzy z DPF, jak wyczyścić DPF Kia i tym samym znacznie przedłużyć jego funkcjonalność.
2. Procedura wypalania DPF – Kia
Dlaczego powinno się wypalać filtr cząstek stałych i co tak właściwie kryje się pod tym określeniem? Wypalanie DPF Kia Ceed to proces, podczas którego pozbywamy się z wnętrza filtra cząstek stałych nagarów sadzy, generując odpowiednio wysokie temperatury dzięki spalaniu oleju napędowego. W przypadku samochodów osobowych marki Kia wypalanie DPF nie jest trudną w realizacji procedurą. Dopalanie nagromadzonych osadów sadzy można przeprowadzić na 3 sposoby – poprzez zastosowanie metody wymuszonej, aktywnej bądź pasywnej. Opiszemy pokrótce każdą z nich, dostarczając użytkownikom Kii informacji o tym, jak najefektywniej je przeprowadzić.
Czy w warsztacie można wypalić filtr cząstek stałych Kia Sportage 1.7 CRDI? Cena za wypalanie wymuszone nie powinna być wygórowana, natomiast ten sposób oczyszczania DPF z sadzy jest najwygodniejszy dla kierowców. Przeprowadzenie wymuszonego wypalania sadzy jest uznawane za najmniej korzystne dla układów pojazdu, jednakże liczni kierowcy decydują się na skorzystanie z pomocy mechanika, który po podłączeniu odpowiedniego oprogramowania rozpoczyna dopalanie sadzy w pojeździe. Cały proces trwa około 20 minut i odbywa się w zasadzie bez ingerencji kierowcy.
O zatkaniu filtra cząstek stałych w naszym Sportage informuje nas kontrolka DPF. Co zrobić? Kolejną metodą, którą doradzamy w kontekście dopalania cząsteczek węgla w DPF, jest dopalanie pasywne podczas jazdy. Skłaniamy się ku opinii, że sposób ten jest najbardziej zgodny z funkcjonowaniem pojazdu, gdyż zakłada wypalanie sadzy w okolicznościach pracy jednostki napędowej na trasie. Aby przeprowadzić pasywną regenerację, warto udać się na drogę ekspresową bądź autostradę. Przestrzeń z dozwoloną wysoką prędkością jest niezbędna, gdyż samochód powinien jechać przez około 30 minut dużymi wartościami prędkości oraz wysokimi obrotami. Tylko wówczas wygeneruje sięgającą 600-650 stopni Celsjusza temperaturę niezbędną do wypalenia sadzy. Warto podkreślić, że wypalanie pasywne DPF jest realizowane przez samochód automatycznie, jeśli zajdzie taka konieczność, a my jako kierowcy przemierzamy dłuższe trasy. Podkreślamy, że podczas realizacji dopalania pasywnego niewskazane są zmiany biegów, a tym bardziej zatrzymanie pojazdu. Może to poskutkować poważną awarią filtra cząstek stałych, który po tego typu incydencie będzie kwalifikował się jedynie do wymiany.
Alternatywą dla dopalania pasywnego jest aktywna regeneracja DPF, czyli wypalanie sadzy na postoju. W przypadku wspomnianego już przykładowego modelu Kia Sportage 1.7 CRDi, DPF można wypalić w chwili, gdy jednostka napędowa pracuje na biegu jałowym. Wówczas kierowca odpowiada za rozpoczęcie procesu dopalania, gdyż to do niego należy wprowadzenie silnika na wysokie obroty. Generowanie podwyższonych prędkości obrotowych to znak, że silnik ma zainicjować dodatkowy wtrysk oleju napędowego, którego spalanie pozwoli na osiągnięcie temperatury spalania sadzy. Dopalanie aktywne DPF powinno trwać około 20-30 minut, natomiast na jego przeprowadzenie mogą decydować się jedynie użytkownicy mający pewność co do niezawodnego działania silnika w swoim samochodzie. Wypalanie DPF Hyundai i30 bądź innych modeli kolejnej koreańskiej marki wygląda niemalże tak samo, natomiast o szczegółach można przeczytać w osobnym artykule.
Filtry cząstek stałych w pojazdach marki Kia
Kia Sportage bez DPF to problem, co do którego nie mają litości ani pracownicy stacji diagnostycznych, ani funkcjonariusze patroli drogowych. Co jest tego przyczyną? Restrykcyjne normy czystości spalin zobowiązują producentów do montażu filtrów, natomiast kierowcy, którzy obawiają się problemów z DPF, niekiedy podejmują decyzję o wycięciu filtra cząstek stałych. Nie pochwalamy tego typu ingerencji w układ wydechowy samochodu, gdyż może to poskutkować poważnymi i kosztownymi awariami silnika. Znacznie bardziej skutecznym i rozsądnym rozwiązaniem jest wypalanie filtra cząstek stałych Kia Sportage bądź innego modelu w przypadku zatkania sadzą lub też zastosowanie profesjonalnego mycia DPF, gdy filtr jest zablokowany poprzez zalegający popiół. Wypalanie filtra DPF Kia Proceed czy Kia Optima to bezpieczny proces potrzebny do przywrócenia drożności filtra cząstek stałych. Gdy działanie DPF zostanie zaburzone, znajdzie to odbicie w pracy jednostki napędowej czy turbo, a ich awarii z pewnością wolimy unikać.
Komentarze