Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
W tym artykule ponownie skłaniamy się ku samochodom terenowym. Tym razem scharakteryzujemy przebieg procedury wypalania cząstek stałych DPF w pojazdach marki Land Rover. Zaczniemy od przybliżenia podstawowych informacji na temat DPF – jak wygląda, w jaki sposób pracuje i co wpływa na to, że może ulegać zatkaniu. Miłośnicy pojazdów terenowych serii Land Rover bądź Range Rover często fundują swoim samochodom niezwykle trudne warunku funkcjonowania. Jazda off-road to dla filtra cząstek stałych DPF nie lada wyzwanie, dlatego też informujemy, jak postępować, gdy kontrolka DPF bądź charakterystyczne objawy DPF/FAP wskazują na zatkanie kanalików, wlotu bądź wylotu filtra. DPF, objawy zapchania filtra oraz rozważania typu: zapchany filtr DPF – czy można jeździć, to przedmiot naszych motoryzacyjnych rozważań.
1. Land Rover – modele diesli rodem z Anglii
Marka Land Rover została założona w 1948 roku i ma brytyjskie korzenie. Pierwotnie samochody miały logo Rovera, obecnie natomiast spotykamy się z seriami Land Rover oraz Range Rover. Miłośnicy masywnych pojazdów o dużej mocy poruszają się po drogach Europy modelami takimi jak Land Rover Freelander czy Defender, a także Land Rover Discovery, Range Rover, Evoque czy Velar. Wszystkie te pojazdy są dostępne z wyposażeniem w silnik wysokoprężny diesla. Tak, jak już wspomnieliśmy, jazda terenowa, do której są przeznaczone Land Rovery, to trudne zadanie dla filtra cząstek stałych DPF, który ma za zadanie w sposób mechaniczny oczyszczać spaliny. Przejdźmy do dalszych części artykułu, gdzie znajdują się praktyczne wskazówki jak rozpoznać zapchany DPF oraz czy jazda na zapchanym DPF może stanowić zagrożenie dla turbo bądź silnika.
2. Land Rover – po czym poznać zatkany DPF?
Pierwsze objawy zapchanego DPF zazwyczaj budzą czujność kierowców. W obliczu znacznie obniżonej mocy i falowania obrotów każdy z nas niewątpliwie byłby zaniepokojony stanem pojazdu. Zapchany DPF może sygnalizować nieprawidłowości poprzez aktywowanie kontrolki DPF lub check engine, a kolejną jasną wskazówką jest zwiększone zużycie oleju napędowego. Jeśli zastanawiałeś się, po czym poznać, że DPF jest zapchany, objawy te są jednymi z najbardziej typowych kryteriów. Samochody Land Rover wyposażone w DPF współpracujący z silnikiem diesla nie powinny być jednakże oceniane jako problematyczne, gdyż właściwe użytkowanie auta z filtrem cząstek stałych pozwala zminimalizować problemy. Pojazdy z zapchanym DPF mogą kopcić, zwłaszcza jeśli dochodzi do konfrontacji kilku zepsutych układów, na przykład w korelacji typu lejące wtryski a DPF. Praca poszczególnych układów w samochodzie jest najczęściej mocno ze sobą powiązana, dlatego też należy dbać o prawidłowe działanie każdego z nich, aby uniknąć awarii następnych. Kierowcy niezorientowani w mechanice samochodowej powinni posiadać podstawową wiedzę na temat tego, jakie w przypadku DPF objawy zapchania mogą wystąpić, a także jak sprawdzić zapchany DPF. Zduszona praca pojazdu, nieuzasadnione aktywowanie lampek kontrolnych czy emitowanie czarnych spalin to sytuacje, które mogą przydarzyć się każdemu właścicielowi Diesla z DPF. W tym opracowaniu dzielimy się z Tobą praktyczną wiedzą na temat tego, jak samemu wyczyścić DPF z sadzy, gdyż jest to jak najbardziej możliwe.
Wypalamy filtr cząstek stałych DPF Land Rover
Wypalanie sadzy w filtrze DPF jest opłacalne nie tylko dla środowiska, ale i dla naszej kieszeni. Zapchany DPF to większe spalanie, a co za tym idzie – zwiększone wydatki na stacji benzynowej. Oprócz tego zapchany DPF może poważnie uszkodzić silnik albo turbo, dlatego też podpowiadamy, jakim sposobem przeprowadzić wypalanie DPF. Objawy niedrożnego filtra, a także przyczyny tej sytuacji mogą zniknąć, jeśli skłonisz się ku serwisowej, pasywnej lub aktywnej metodzie wypalania sadzy. Najwygodniejszą, lecz najmniej naturalną dla Land Rovera opcją jest serwisowe wypalanie sadzy z filtra cząstek stałych. Wówczas w warsztacie podpina się samochód pod dedykowany wypalaniu program, a następnie sztucznie inicjuje się wypalanie DPF. Temperatura wypalania DPF powinna osiągnąć wartość z przedziału 450-650 stopni w skali Celsjusza, dlatego też niezbędne jest wygenerowanie wysokich prędkości obrotowych silnika. Podobnym sposobem, który w kontekście wypalania DPF możemy zrealizować na własną rękę, jest aktywne wypalanie DPF na postoju. Jeśli samochód zakomunikuje, że procedura dopalania sadzy jest niezbędna, regenerację aktywną przeprowadzimy podczas postoju samochodu na biegu jałowym. Wówczas należy wciskać pedał gazu aż do momentu, w którym silnik wywoła dodatkowy wtrysk paliwa spalanego pozakomorowo w celu uzyskania pożądanej temperatury optymalnej do wypalenia sadzy. Proces trwa przez około 30 minut, natomiast jego efektem jest zmniejszenie zawartości osadów węgla we wnętrzu filtra. Ostatnią prezentowaną przez nas opcją jest pasywne wypalanie DPF, czyli oczyszczanie filtra z sadzy podczas jazdy. Jest to bardzo prosta procedura przeprowadzana przez samochód automatycznie, jeśli tylko naszym Land Roverem pokonujemy długie dystanse po drogach o dozwolonych wysokich prędkościach. Aby przeprowadzić wypalanie sadzy podczas jazdy, należy znaleźć odcinek, na którym będziemy mogli rozwinąć wysoką prędkość i utrzymać ją przez jakieś 20-30 minut. Przestrzegamy jednocześnie przed przerywaniem wypalania sadzy w filtrze cząstek stałych. Przerwany proces wypalania DPF może poskutkować nieodwracalnymi zmianami we wkładzie filtra, a sam DPF będzie nadawał się jedynie do wymiany. Proces dopalania sadzy to prosty zabieg, który przywraca możliwość filtrowania spalin, natomiast zapchany DPF Insignia i jego objawy należy potraktować porównywalnie, jak niedrożny filtr z Land Rovera.
Komentarze