Subpage photo

Wypalanie DPF Mazda – część 19

Anna Skalna
Czas przeczytania tekstu: 13 minut
E-mail Skopiuj link
Oceń:
/ Aktualna ocena: 5.00
Jak wypalić DPF w Maździe?
Wypalanie DPF Mazda - część 19

 

Japoński koncern Mazda, który istnieje od 1920 roku, ma swoje fabryki na całym świecie. Przedsiębiorstwo z siedzibą główną w Hiroszimie wyraża filozofię zrównoważonego zoom-zoom, łącząc troskę o dobro środowiska naturalnego z nawiązaniem do przyjemności i satysfakcji odczuwanych podczas jazdy. Do realizacji tych założeń z pewnością przyczyniło się uzupełnienie pracy silników wysokoprężnych Diesla w Mazdach o działanie filtra cząstek stałych DPF. W tym artykule o filtrach cząstek stałych DPF Mazda zebraliśmy najważniejsze informacje na temat tego, jak pracuje DPF w pojeździe oraz co zrobić w sytuacji, gdy poziom sadzy w jego wnętrzu uzyska określony poziom. Skoncentrowaliśmy się na modelach cieszących się w kraju dużą popularnością, takich jak Mazda 6, 5 i 3. Dowiedz się, jak wypalić filtr cząstek stałych w tych pojazdach w optymalny sposób.

 

Prezentujemy metody wypalania DPF Mazda
Sposoby na wypalenie DPF Mazda


Mazda 6

Każda z trzech dostępnych na rynku generacji Mazdy 6 cieszy się zainteresowaniem oraz zaufaniem kierowców. Model produkowany od 2002 roku w pierwszej generacji był produkowany w mającej 121, 136 oraz 143 koni mechanicznych wersji 2.0 MZR-C. Druga generacja pojazdu zaprezentowana w 2007 roku charakteryzowała się większą różnorodnością jednostek napędowych, obejmując wersje 2.0 MZR-CD 121 KM, 2.0 MZR-CD 140 KM, 2.2 MZR-CD 163 KM, 2.2 MRZ-CD 180 KM oraz 2.2 MZR-CD 185 KM. Najnowsza, trzecia generacja Mazdy 6 z silnikiem Diesla jest dostępna w wersji 2.2 Skyactiv-D 150 KM oraz 175 KM. Czy Mazda 6 ma DPF? Czy wymuszone wypalanie DPF Mazda 6 jest koniecznością? Okazuje się, że najnowocześniejsze modele Mazdy wyposażone w DPF wypalają filtr cząstek stałych DPF automatycznie po określonej liczbie przejechanych kilometrów, co liczni użytkownicy uważają za rewelacyjne rozwiązanie. DPF Mazda 6 2.0 Diesel może zapchać się cząstkami sadzy oraz popiołem, dlatego też wypalanie stanowi obowiązek odpowiedzialnego użytkownika samochodu z silnikiem wysokoprężnym Diesla. W przypadku opisywanego modelu, filtra DPF dotyczy komunikat o zbyt dużym nagromadzeniu cząstek stałych w DPF, a także wiadomość „DPF malfunction” czyli usterka filtra cząstek stałych równoznaczna z wprowadzeniem silnika w tryb awaryjny. Jeśli jesteśmy posiadaczami egzemplarzy Mazdy 6 z najwcześniejszych generacji, warto wyposażyć się w informacje na temat tego, jak powinna wyglądać procedura wypalania DPF Mazda 6 GY oraz jak wymusić wypalanie DPF w sytuacjach, gdy pojazd nie ma możliwości wykonać procesu automatycznie.
Filtry cząstek stałych są otoczone wręcz legendami. Zwolennicy wskazują na szereg zalet, jakie wynikają z faktu, że spaliny są oczyszczane, natomiast przeciwnicy prezentują liczne argumenty wskazujące na problemy z DPF Mazda 6 oraz z filtrami montowanymi w samochodach innych modeli i marek. Jak z filtrami cząstek stałych DPF/FAP jest naprawdę? Nowoczesne samochody charakteryzują się interesującym, przykuwającym uwagę wyglądem, dużą zawartością elektroniki oraz spełnianiem nie tylko najbardziej wymyślnych wymagań użytkowników, ale także narzuconych odgórnie przepisów i norm, w tym norm EURO. Z uwagi na to, że DPF Mazda 6 2.2 Diesel oraz filtry w pozostałych modelach japońskiego samochodu jest elementem podlegającym częstej i intensywnej eksploatacji, więc każdy przejaw nieprawidłowego użytkowania ma szkodliwy wpływ na działanie filtra. Stąd właśnie narzekania kierowców na awaryjność DPF Mazda 6 2.2 Diesel. O tym, że DPF nie pracuje w prawidłowy sposób, kierowca zostanie powiadomiony, gdy zostanie aktywowana migająca kontrolka DPF Mazda 6. Uruchomienie diody i świecącej stałym światłem wskazuje na to, że zapełnienie filtra przekroczyło 80%, a wypalanie jest konieczne, aby kanaliki nie uległy całkowitemu zablokowaniu. Mazda 6 2.2 Skyactiv DPF podczas jazdy po trasie powinien wypalić się sam, niekiedy jednak nie dajemy mu na to szansy, pokonując jedynie krótkie dystanse. Jeśli na desce rozdzielczej Mazdy 6 pojawi się check engine bądź kontrolka DPF, warto dokładnie zbadać przyczynę problemu. Pomocne może okazać się podłączenie oprogramowania, które poinformuje nas, jakiego rodzaju błędy odczytuje silnik. Błąd P2458 Mazda 6 jednoznacznie wskazuje na nieprawidłowości w zakresie czasu trwania regeneracji filtra cząstek stałych, dlatego też należy zareagować na ten komunikat. Mazda 6 GH i filtr DPF można wypalić na trzy sposoby. Oprócz wspomnianego przez nas wypalania pasywnego na trasie, można jeszcze oczyścić filtr cząstek stałych z sadzy poprzez wypalanie na postoju bądź wymuszone wypalanie w serwisie. Mazda 6 2.2 Skyactiv Diesel DPF wypalimy, gdy samochód pracuje na biegu jałowym, a kierowca podniesie obroty na tyle, że w pojeździe zostanie dostarczona dodatkowa dawka oleju napędowego do spalenia. Wówczas pozakomorowe spalenie dotrysku pozwala na to, aby filtr DPF uzyskał odpowiednią temperaturę niezbędną do wypalenia nagromadzonej sadzy. Wypalanie DPF Mazda 6 GJ bądź wypalanie Mazda 6 GY oraz innych typów szóstki podczas postoju to prosta procedura, dzięki której zawartość cząsteczek węgla w filtrze DPF zostanie ograniczona. Bardziej skomplikowane przypadki zatkanego DPF warto skonsultować z mechanikiem. Jeśli filtr nie chce wypalić się metodą pasywną bądź aktywną, najlepiej udać się do warsztatu, gdzie mechanik w modelu Mazda 6 wypalanie DPF kabelkiem, czyli metodą serwisową, przeprowadzi z zastosowaniem odpowiedniego oprogramowania. Kasowanie kontrolki DPF Mazda 6 bez wypalania DPF oraz wszelkich innych pojazdów wyposażonych w filtr cząstek stałych nie jest dobrym pomysłem. Co prawda mruganie lampki nie będzie nas niepokoić, jednak nie dowiemy się, czy z DPF w pojeździe jest wszystko w porządku. Natomiast jazda z uszkodzonym lub zapchanym filtrem przynosi złe skutki w postaci uszkodzenia silnika czy turbo, nie wspominając o postępującej awarii samego DPF.
W przypadku opisywanego modelu DPF Mazda 6 2.2 Diesel i cena za nowy filtr to wydatek rzędu kilku tysięcy złotych. Z tego powodu nie opłaca się nie dbać o DPF. Liczne warsztaty proponują również dla modelu Mazda 6 DPF off, czyli odłączanie czujników filtra cząstek stałych, o które często jest uzupełniany mechaniczny demontaż DPF. Powtarzamy jednak, że Mazda 6 DPF i usuwanie tego elementu to działanie, którego nie rekomendujemy. Jeśli usunięcie filtra cząstek stałych jest wskazane, to jedynie w okolicznościach, gdy zaopatrzyliśmy się w nowy DPF. Wówczas każdy zajmujący się montażem nowego filtra mechanik musi pamiętać o tym, aby wykonać reset DPF Mazda 6. Na czym polega ta procedura? Mazda 6 i DPF reset to nic innego, jak wprowadzenie do komputera danych o tym, że filtr został wymieniony bądź wyczyszczony, więc poziom zapchania znacznie się zmniejszył. Jeśli reset filtra cząstek stałych nie zostanie przeprowadzony, samochód będzie funkcjonował tak, jakby nadal pracował w nim zapchany DPF. W każdym modelu z filtrem, w tym w Mazda 6, wymiana DPF jest przeprowadzona kompletnie właśnie wraz ze zresetowaniem filtra. Niektórzy, zasugerowani specyfiką filtra FAP w modelu Mazda 3, pytają nas o to, czy w przypadku „szóstki” także niezbędny jest płyn do DPF. Mazda 6 wyposażona w filtr cząstek stałych o odmianie suchej tego typu płynu nie wymaga. Plusem jest to, że nie będziemy musieli płacić za jego uzupełnianie, jednakże warto wiedzieć, że w filtrach suchych sadza dopala się dopiero wówczas, gdy temperatura w DPF osiągnie 600-650 stopni Celsjusza. Aby uzyskać takie wartości, należy generować wysokie prędkości oraz wysokie obroty pojazdu przez dostatecznie długi czas. Mazda 6 2015 DPF to struktura wymagająca szczególnego traktowania.

 

Jak można wypalić DPF Mazda 6?
Procedura wypalania DPF Mazda 6


Mazda 5

Następczyni Premacy, jaką jest Mazda 5 to model kompaktowego vana, który jest w produkcji japońskiego koncernu od 2005 roku. Pierwszą generację modelu wyposażono w jednostkę napędową Diesla 2.0 MZR-CD 110 oraz 143 KM, natomiast przedstawiciele generacji drugiej mają pod maską 1.6 MZ-CD 115 KM, 2.0 MZR-CD 110 KM bądź 143 KM. Miłośnicy japońskiej technologii oraz Mazdy 5 wyposażonej w silnik diesla często mają mnóstwo pytań dotyczących użytkowania filtra cząstek stałych. U mechaników oraz na forach dopytują o to, czy w ich modelu Mazda 5 wypalanie DPF kabelkiem przyniesie oczekiwane rezultaty, czy Mazda 5 bez DPF będzie mogła przejść przegląd techniczny oraz co może oznaczać aktywowana kontrolka DPF. Sygnalizacyjna lampka DPF w modelu Mazda 5 może zostać uruchomiona, gdy pojazd porusza się z prędkością niższą niż 15 km/h przez dłuższy czas, gdy silnik nie zdąży się rozgrzać podczas przejazdów trwających krócej niż 10 minut oraz w sytuacji, gdy jednostka napędowa przez długi czas pracuje na biegu jałowym. Migająca kontrolka DPF Mazda 5 może świadczyć o zanieczyszczeniu nie tylko w obrębie samego filtra cząstek stałych, ale także w zaworze EGR. DPF Mazda 5 zyskał również pogłos ze względu na to, że liczni kierowcy skarżą się na wystąpienie całkowitego zapchania filtra po przejechaniu zaledwie 100 tys. km. Co więcej, aktywowana kontrolka DPF może wskazywać również na błędy inspekcji oleju, dlatego też bez diagnostyki nie można precyzyjnie odpowiedzieć na pytanie, co może oznaczać w modelu Mazda 5 kontrolka silnika i trakcji, i DPF. Praktycznym rozwiązaniem jest odczytanie i zdekodowanie błędów, na przykład P2459 Mazda 5 świadczący o nieskasowanej inspekcji olejowej. Producent podkreśla, że kontrolki DPF nie należy bagatelizować, gdyż samochód użytkowany mimo problemów z filtrem cząstek stałych może mieć po pewnym czasie uszkodzony silnik. Aby wypalić filtr cząstek stałych, zgodnie z zaleceniami producenta należy przez 10-15 minut utrzymać przekraczające 2000 rpm obroty silnika, a także przekraczającą 40 km/h prędkość pojazdu. Przeprowadzona w ten sposób procedura wypalania DPF Mazda 5 pozwoli na pozbycie się z filtra PM, czyli cząstek ciał stałych. Opisaną metodę określamy jako wypalanie DPF podczas jazdy. Wypalanie DPF na postoju również jest możliwe, przynosi jednak słabsze efekty, niż regeneracja pasywna Mazdy 5 podczas jazdy. W sytuacjach, gdy jesteśmy pewni, że problem pojazdu dotyczy właśnie DPF, lecz chcemy fachowej konsultacji, warto przeprowadzić wypalanie DPF Mazda 5 w serwisie. Wówczas rozpoczęcie, przebieg oraz zakończenie procedury to kwestie, za które będzie odpowiedzialny mechanik. Co należy zrobić w sytuacji, gdy wypalanie DPF okaże się nieskuteczne? Kolejne działania są uzależnione od przyczyny tego zjawiska. Jeśli DPF jest zapchany popiołem, warto skorzystać z opcji, jaką jest regeneracja filtra cząstek stałych w serwisie. Usługa ta obejmuje mycie filtra cząstek stałych w przeznaczonej do tego maszynie, suszenie DPF oraz przeprowadzenie testów ukazujących skuteczność czyszczenia. W sytuacji, gdy filtr jest stopiony bądź w inny sposób uszkodzony mechanicznie, sugerujemy w przypadku modelu Mazda 5 usunięcie DPF i wstawienie nowego filtra. Wówczas w każdym samochodzie, w tym w modelu Mazda 5, reset DPF to obowiązkowy element wymiany. Nowy filtr wiąże się z poniesieniem wysokich kosztów, dlatego też radzimy skorzystanie z tej metody wówczas, gdy wypalanie i regeneracja w serwisie nie przyniosą efektów. DPF Mazda 5 – cena, którą zapłacimy za czyszczenie, będzie kilka razy niższa od kosztu zamiennika.

 

Filtr cząstek stałych - jaki jest w modelu Mazda 5?
DPF Mazda 5


Mazda 3

Popularna na rynkach całego świata Mazda 3 jest w produkcji od 2003 roku i od tamtej pory producent zaprojektował cztery generacje tego pojazdu. W pierwszej generacji użytkownicy mogli korzystać z zalet silników 1.6 oraz 2.0 CD. Kolejne pokolenia Mazdy to rozszerzenie oferty silników wysokoprężnych. Na liście dostępnych jednostek napędowych znalazły się 1.6 CD oraz 2.2 DOHC. W trzeciej generacji identyfikuje się silniki 1.5 SkyActiv-D 105 KM oraz 2.2 SkyActiv-D 150 KM, natomiast generacja czwarta odznacza się wyposażeniem w jednostki napędowe zasilane benzyną. Mazda 3 1.6 Diesel – czy ma DPF? Według obowiązujących norm czystości spalin filtr cząstek stałych stanowi obowiązkowe wyposażenie tych diesli. Co interesujące, sucha odmiana filtra cząstek stałych została w modelu Mazda 3 zastąpiona odmianą mokrą znaną jako FAP (Filtre a Particules). Z uwagi na tożsame funkcje DPF i FAP, nazwy te stosuje się zamiennie, tak też będzie w niniejszym opracowaniu. Co oznacza zastosowanie filtra FAP dla użytkowników Mazdy? Mazda 3 FAP to odmiana filtra cząstek stałych, która wymaga zastosowania płynu katalitycznego. Jego główną właściwością jest obniżanie temperatury spalania sadzy, dzięki czemu filtr powinien być mniej podatny na zapchanie, a wypalanie sadzy jest możliwe nawet podczas jazdy po mieście. Kwestia ta jest deklarowana przez producenta, który podkreśla jednak, że w pewnych okolicznościach cząstki mogą zostać niewypalone. Wtedy naszym głównym problemem staje się zapchany DPF Mazda 3. Wówczas dla modelu Mazda 3 wypalanie DPF to sposób, z którego warto skorzystać, aby zmniejszyć zawartość sadzy, chociaż producenci podkreślają, że filtry FAP to elementy, które należy po prostu wymieniać na nowe za kwotę kilku tysięcy złotych. Przeciętnie nowy FAP wystarcza na pokonanie 120 – 140 tys. km. Jeśli chodzi o wypalanie mokrego filtra cząstek stałych FAP, jeśli jest ono realizowane podczas jazdy, możemy nie zauważyć przebiegu tego procesu. Wypalanie DPF i objawy tej procedury to na przykład uruchomienie ogrzewania lusterek czy tylnej szyby, a także wzrost spalania chwilowego. Warunkiem do wypalenia osadów węgla jest wygenerowanie podczas postoju temperatury przekraczającej 400 stopni Celsjusza – wartość ta jest charakterystyczna dla filtrów FAP. Mazda 3 1.6 Diesel 2004 DPF czy też FAP to struktura, której działanie warunkuje dodatek płynu takiego jak Eolys, Infineum bądź DPX. Jeśli zastanawiasz się, jaki płyn do DPF Mazda 3 będzie optymalny, najlepiej skorzystać z produktu Eolys 176. Mazda 3 i jej FAP będą działać najlepiej. Infineum jest natomiast dedykowane dla najnowocześniejszych modeli. O tym, że płynu katalitycznego z zawartością ceru w filtrze jest zbyt mało, kierowcę poinformuje kontrolka na tablicy rozdzialczej. W przypadku modelu Mazda 3 uzupełnienie płynu najczęściej oferowane jest w ASO, operację można jednak przeprowadzić samodzielnie mając na uwadze, że Eolys to substancja o właściwościach żrących. Podkreślamy, że do zbiornika należy dostarczać dużych zawartości płynu, gdyż dolewanie go po trochę może stać się przyczyną błędów dawkowania substancji. Co istotne, w modelu Mazda 3 uzupełnienie płynu DPF wiąże się także z koniecznością wprowadzenia komunikatu o tej akcji do komputera. Zbiornik DPF Mazda 3 sam nie wyśle tego typu informacji, dlatego też należy je wprowadzić. Mazda 3 2006 i FAP wymagają uważnego traktowania, gdyż awarii może ulec nie tylko sam filtr, ale także zbiorniczek DPF Mazda 3 oraz przewody transportujące płyn katalityczny. Warto wiedzieć, że większość usterek, które może sygnalizować migająca kontrolka DPF Mazda 3, filtr cząstek stałych FAP nabywa przez niewłaściwą pracę silnika. Mówimy zatem tutaj o wielopłaszczyznowych problemach z dieslem, turbo filtrami powietrza bądź ze świecami żarowymi. Zakup Mazdy 3 z rynku wtórnego powinien wiązać się ze sprawdzeniem konkretnego modelu – przykładowo Mazda 3 1.6 Diesel – czy ma DPF lub FAP? Weryfikacja filtra cząstek stałych jest bardzo istotna, gdyż obecnie poruszanie się samochodem z wyciętym FAP jest niezgodne z prawem i niesie za sobą konsekwencje w postaci mandatu, zatrzymania dowodu rejestracyjnego, a także odholowania pojazdu bądź brak możliwości uzyskania pozytywnego rezultatu przeglądu technicznego. DPF Mazda 3 1.6 Diesel to obecnie struktura obowiązkowa dla każdego samochodu, który emituje cząstki stałe wskutek pracy wysokoprężnej jednostki napędowej. 

 

Aktywne, pasywne i wymuszone wypalanie DPF Mazda
Mazda 3 - wypalanie DPF


Mazda a filtry cząstek stałych

Japoński koncern w wybranych modelach Mazdy zastosował dwa rodzaje rozwiązań w kwestii filtrów cząstek stałych, a mianowicie filtry suche DPF oraz filtry mokre FAP. Model Mazdy można wybrać zatem kierując się kryterium okoliczności użytkowania samochodu. Do miasta spośród opisanych w niniejszym artykule modeli najlepsza byłaby Mazda 3 z filtrem FAP, którego działanie wspomagane jest dodatkiem płynu katalitycznego, natomiast filtrem polecanym na dłuższe trasy jest występujący w większości modeli filtr DPF. W opracowaniu wymieniliśmy dostępne metody oczyszczania filtrów cząstek stałych z sadzy, odwołując się do wypalania DPF, a także do czyszczenia i regeneracji filtra w serwisie z zastosowaniem specjalistycznych urządzeń oraz detergentów. Skoncentrowaliśmy się na tego typu rozwiązaniach, gdyż DPF Mazda 5 i cena za nowy element jest dla wielu kierowców zbyt wysoka, nie wspominając już o kosztach zakupu nowego filtra FAP, charakterystycznego chociażby dla modelu Mazda 3 1.6 Diesel. DPF w Maździe wymaga uważnego traktowania, a także dodatku, jakim jest płyn do DPF Mazda 3. Na koniec chcemy zasygnalizować, że racjonalne użytkowanie pojazdu przyczynia się do przedłużenia żywotności filtra cząstek stałych. FAP Mazda 3 1.6 Diesel 2004 i DPF Mazda 6 2.0 będą działać dłużej, jeśli dostarczymy im olejów niskopopiołowych (Low Saps), nie będziemy jeździć na rezerwie oraz od czasu do czasu wybierzemy się w dłuższą trasę. W kontekście wypalania filtrów cząstek stałych DPF Mazda 2 oraz Mazda CX-3 charakteryzują się niemalże identycznymi cechami. Silnik Diesla oraz filtr cząstek stałych DPF odnajdziemy również w modelu Mazda CX-5. Mamy nadzieję, że informacje dotyczące wypalania filtra cząstek stałych przydadzą się użytkownikom każdego rodzaju Mazdy z DPF.

 

Mazda - zastosowanie FAP i DPF
Mazda a filtry cząstek stałych

Komentarze

Krystian 2019-09-10 15:02:56

Ja swoją Mazdą jeżdzę już 5 lat i jak narazie filtr sprawuje się bardzo dobrze, ale artykuł ciekawy.

barto789 2019-09-23 14:39:27

Ciekawy artykuł, fajne odniesienia do filtrów w kontekście konkretnych modeli.

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane

12 września 2019

Wypalanie DPF Ford – część 23

Wypalanie DPF Ford – część 22   Czym zajmuje...

11 września 2019

Wypalanie DPF Chrysler – część 22

Wypalanie DPF Chrysler - część 22   Wybrane modele...

11 września 2019

Wypalanie DPF Subaru – część 21

Wypalanie DPF Subaru – część 21   Na temat tego,...

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer