Subpage photo

Wypalanie DPF Seat – część 4

Anna Skalna
Czas przeczytania tekstu: 7 minut
E-mail Skopiuj link
Oceń:
/ Aktualna ocena:
Filtr pasujący do samochodów z logo SEAT po wypaleniu sadzy
Wypalanie DPF Seat - część 4

 

Na polskich drogach nie brakuje pojazdów hiszpańskiej marki Seat, która obecnie należy do grupy VAG, czyli Volkswagen Auto Group. Czym charakteryzują się Seaty, dlaczego tak chętnie do nich wsiadamy i jak wygląda praca filtra cząstek stałych DPF w samochodach osobowych marki Seat? Wczytaj się w artykuł, a uzyskasz klarowne odpowiedzi na każde z tych pytań, dowiadując się, czy w pojeździe SEAT Ibiza 1.9 TDI DPF powinien być obecny, a także, czy SEAT Leon 1.9 TDI i DPF to obowiązkowe zestawienie motoryzacyjne z uwagi na obowiązujące normy czystości spalin.

 

Filtr cząstek stałych wypalony z sadzy w Seatach może przywrócić mu sprawność na jakiś czas
Wypalanie filtra cząstek stałych w Seatach

 


SEAT – modele najczęściej użytkowane

Koncern Sociedad Española de Automóviles de Turismo (Hiszpańskie Towarzystwo Samochodów Osobowych) znany w Polsce jako SEAT został założony w Martorell 9 maja 1950 roku. Od tamtej pory fabryka wyprodukowała wiele modeli, które zdobyły zaufanie i sympatię kierowców na całym świecie. Przełomowy dla koncernu SEATa okazał się rok 2002, gdyż właśnie wtedy marka została przyłączona do Volkswagena. Obecnie na polskich autostradach, drogach krajowych i wojewódzkich wypatrzeć można następujące modele SEATa: Alhambra, Altea, Cordoba, Ibiza, Leon, Exeo czy Toledo, fabryka ma w zanadrzu również liczne modele koncepcyjne, których projekty zostaną wykorzystane w następnych generacjach produkowanych przez markę. Przynależność SEATa do grupy VAG zaowocowała wyposażeniem samochodów osobowych marki w filtry cząstek stałych DPF, którym poświęcimy ten artykuł.

 

Wymontowany z jednego z najpopularniejszych modeli Seata filtr DPF
Seat - modele najczęściej użytkowane

 


SEAT i filtr cząstek stałych DPF

Z jakich przyczyn w SEATach montuje się filtry cząstek stałych DPF? Przyczyny są bardzo proste. Obowiązek ten został wprowadzony w życie w 2006 roku, stanowiąc istotną część założeń normy EURO IV. Przez kilkanaście lat, które upłynęły od tamtej pory, właściciele samochodów z silnikiem Diesla wyrabiali sobie różne opinie na temat obecności filtra DPF w pojeździe, obawiając się możliwych kosztów wynikających z konieczności zakupu zamienników, których ceny są wyrażone w tysiącach złotych. Aktualnie jednak mamy do czynienia ze zmianą poglądów, która z pewnością przyczyni się dla dobra środowiska oraz naszego zdrowia. Okazuje się, że coraz więcej użytkowników pojazdów z silnikami wysokoprężnymi zdaje sobie sprawę, że SEAT Leon bez DPF, podobnie jak wszystkie inne modele SEATa, może stanowić zagrożenie dla naszego bezpieczeństwa w ruchu drogowym, zdrowia i środowiska naturalnego. Wniosek ten wyklarował się zapewne dzięki temu, że coraz większa liczba kierowców zdaje sobie sprawę z działania filtrów cząstek stałych DPF. Urządzenia te zazwyczaj montuje się pomiędzy katalizatorem SCR a katalizatorem utleniającym, a w wybranych modelach 1.9 i 1.6 TDI Audi, Volkswagena i Toyoty stanowią już część znajdującą się w komorze jednostki napędowej. We wspomnianym już modelu SEAT Leon, DPF, podobnie jak w pozostałych modelach, jest otoczony czujnikami ciśnienia i temperatury, a we wnętrzu filtra odnajdziemy monolit, powłokę katalityczną, matę ochronną, natomiast na zewnątrz odnajdziemy metalową obudowę DPF. Monolityczny wkład filtra cząstek stałych może być zbudowany z węglika krzemu, tytanianu aluminium bądź dichroitu, a przekrój struktury, którą umieszcza się w filtrze cząstek stałych, przypomina plaster miodu. Na uwagę zasługują również zamieszczane w filtrach DPF powłoki katalityczne, w których skład wchodzą metale szlachetne, najczęściej platyna. Skład chemiczny filtra cząstek stałych w dużej mierze decyduje o cenie DPF zawierającego rzadko występujące bądź drogie pierwiastki i związki chemiczne. Zamieszczona w filtrze DPF siateczka ma pory o średnicach o wiele mniejszych niż rozmiary cząsteczek sadzy, dlatego też filtracja cząstek stałych w DPF może zachodzić ze skutecznością sięgającą 99%. Samochody marki SEAT wyposażone w filtry cząstek stałych mogą pochwalić się bardzo niską emisją spalin, co w połączeniu z dynamiką jazdy i interesującymi bryłami pojazdów sprawia, że SEATy cieszą się dużą popularnością na polskich drogach. W kolejnych częściach artykułu skoncentrujemy się na tym, jak należy postąpić w sytuacji, gdy filtr cząstek stałych DPF w użytkowanym przez nas samochodzie hiszpańskiej marki ulegnie zatkaniu sadzami.

 

Filtr cząstek stałych z Seata
Seat i filtr cząstek stałych DPF

 


Nagary sadzy w filtrze cząstek stałych

W jaki sposób powstają osady sadzy w filtrach cząstek stałych? Dzieje się tak, gdy w procesie spalania uczestniczy zbyt mało tlenu, gdy używamy olejów pozbawionych właściwości niskopopiołowych, gdy poruszamy się samochodem tylko na krótkich trasach oraz wówczas, gdy zaniedbujemy rekomendowane częstotliwości wymiany oleju silnikowego oraz filtrów. Co jeszcze może wpływać na zaburzenie prawidłowej pracy filtra cząstek stałych w pojazdach takich jak SEAT Ibiza? Kontrolka DPF, która niestety nie zawsze się aktywuje, także może być źródłem informacji na temat przekraczającej określony poziom zawartości sadzy w kanalikach filtrujących. Podobnie jest w przypadku innych modeli, SEAT Leon 2 i kontrolka DPF również powinny wzbudzić naszą czujność. Wtedy właśnie warto przeprowadzić wypalania DPF SEAT Leon, wypalanie DPF SEAT Altea i, ogólnie mówiąc, wypalanie DPF w jakimkolwiek modelu hiszpańskiej marki. Czym może poskutkować realizacja procesu wypalania cząstek stałych? Poprawie przeprowadzona procedura wypalania DPF pozwala na pozbycie się nagromadzonych cząsteczek węgla, zwiększając dostępność powierzchni filtracyjnej, dzięki czemu spaliny z powrotem mogą być oczyszczane z cząstek, które nie powinny trafić do środowiska, a oprócz sadzy należą do nich siarczany, tlenki metali oraz węglowodory aromatyczne o wielopierścieniowej budowie. Specjaliści z autoryzowanego serwisu doradzą Ci, jak przeprowadzić wypalanie DPF SEAT Ibiza bądź wypalanie DPF SEAT Altea xl, a po przeprowadzeniu dopalania Twój samochód będzie działał o wiele lepiej. Sprawdź, w jaki sposób wykonać wypalanie DPF SEATa Exeo oraz innych modeli na własną rękę!

 

Zgromadzonych w filtrze ze zdjęcia osadów nie dało się już wypalic
Nagary sadzy w filtrze cząstek stałych

 


DPF do wypalenia – co musisz wiedzieć

Wypalanie DPF to proces, który można zrealizować, korzystając z jednej z trzech nieskomplikowanych metod: wymuszonej, aktywnej oraz pasywnej. W zależności od tego, czy chcesz sam zajmować się wypalaniem filtra DPF SEAT Ibiza, czy wolisz skorzystać z usług warsztatu, powinieneś wybrać odpowiedni sposób wypalania. Metoda wymuszenia zwana inaczej metodą serwisową sprowadza się do odwiedzenia warsztatu, w którym wszelkie czynności wykona mechanik, posługując się podpiętym do pojazdu komputerem. Zewnętrzne oprogramowanie wywołuje początek procesu dopalania, a jego przebieg jest dodatkowo monitorowany. Jeśli chcesz przeprowadzić wypalanie DPF SEAT Leon 2 bądź w innym modelu SEATa, możesz skłonić się ku metodzie aktywnej zakładającej wypalanie na postoju lub w kierunku metody pasywnej, czyli dopalania sadzy podczas jazdy. Dopalanie sadzy na postoju wymaga poświęcenia około 20 minut na postój samochodu na biegu jałowym oraz na generowaniu wysokich prędkości obrotowych silnika, aby uzyskana wysoka temperatura była odpowiednia do wypalenia nagromadzonych pyłów cząsteczek węgla. W metodzie pasywnej dopalanie aktywuje się samoczynnie w sytuacji, gdy w filtrze jest dużo sadzy, a pojazd przez dłuższy czas (około 20/30 minut) porusza się z niezróżnicowaną, wysoką prędkością po drodze, która nie wymaga od niego zmiany biegów bądź podejmowania innych manewrów. Jak widzisz, w pojazdach marki SEAT wypalanie DPF nie jest procesem skomplikowanym, skutecznie jednak zapobiega nadmiernemu gromadzeniu się sadzy w filtrze.

 

DPFy (na zdjęciu) mają wiele zalet
DPF - zalety i korzyści

 


DPF – zalety i korzyści

Warto zadbać o prawidłowe działanie filtra cząstek stałych w silnikach 1.9 TDI. Od kiedy wprowadzono restrykcyjne przepisy dotyczące czystości spalin, brak filtra cząstek stałych bądź niesprawny, zapchany DPF mogą przysporzyć nam licznych kłopotów w postaci braku możliwości podbicia przeglądu, mandatów karnych czy zatrzymania dowodu rejestracyjnego, nie wspominając o kosztach napraw części, które szybciej się niszczą, gdy w układzie nie współpracuje z nimi filtr cząstek stałych DPF. W przypadku zakupu hiszpańskich pojazdów z rynku wtórnego warto sprawdzić model SEAT Leon 2, czy ma DPF, a podobnej kontroli poddać każdy samochód, który planujemy zakupić. Brak filtra cząstek stałych wiąże się z konsekwencjami, które opisaliśmy, a poza tym szkodzi naszemu organizmowi. Warto zadbać o to, aby nasz SEAT działał prawidłowo przez jak najdłuższy czas, wypalanie DPF natomiast pozwala przedłużyć żywotność filtra cząstek stałych.

 

Redukcja emisji spalin to tylko jedna z zalet filtra DPF
DPF - zalety i korzyści

Komentarze

Michał 2019-08-20 15:07:20

W jakich rocznikach Seata Toledo mogę szukać filtra DPF?

Jurek 2019-08-22 10:20:12

@Michał od 2006 r chyba są na bank obiwiązkowe filtry, nie wiem jak wcześniej.

BBS 2019-08-23 15:44:50

Planuję zakup auta z DPF, powiedzcie mi, jakie auto ma najbardziej trwały filtr?

Lukrecja 2019-08-26 08:52:27

Trwałość DPF zależy od marki samochodu?

Arnold 2019-09-02 14:11:34

@Lukrecja raczej od tego, jak się dba o całe auto i o ekspoatację DPF.

krych 2019-09-03 15:15:17

@BBs jak kupujesz używany to cięzko powiedzieć, wszystko zależy od eksploatacji auta, marka nie ma większego znaczenia.

Kazik 2019-09-10 15:13:59

Z tego co wiem to w Seatach filtry często się nie zapychają.

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane

12 września 2019

Wypalanie DPF Ford – część 23

Wypalanie DPF Ford – część 22   Czym zajmuje...

11 września 2019

Wypalanie DPF Chrysler – część 22

Wypalanie DPF Chrysler - część 22   Wybrane modele...

11 września 2019

Wypalanie DPF Subaru – część 21

Wypalanie DPF Subaru – część 21   Na temat tego,...

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer