Subpage photo

Wypalanie DPF w piecu | Opinie

Anna Skalna
Czas przeczytania tekstu: 6 minut
E-mail Skopiuj link
Oceń:
/ Aktualna ocena: 4.82

Niektórzy kierowcy Diesli decydują się na wypalanie DPF w piecu. Opinie na ten temat są podzielone, my zatem przedstawimy Wam zarówno wady, jak i zalety tego rozwiązania. Wypalanie filtra cząstek stałych w piecu indukcyjnym ma wprawdzie korzystną cenę, jednakże wiąże się z pewnym ryzykiem, które opiszemy w kolejnych częściach artykułu. Opinie dotyczące wypalania DPF w piecu uzyskujemy zazwyczaj od tych Klientów, którzy po wypalaniu ich filtra kierują się do nas, by zakupić nowy DPF/FAP. Dzieje się tak, ponieważ procedura dosłownego wypalania DPF w skrajnych przypadkach może całkowicie uszkodzić filtr poprzez stopienie jego wkładu. Wystąpienie tego rodzaju niefortunnej sytuacji skutkuje bardzo negatywnymi opiniami na temat usługi charakteryzowanej w niniejszym opracowaniu.

 

Opinie o wypalaniu DPF w piecu indukcyjnym
Wypalanie DPF w piecu | Opinie

  


1. Czy wypalanie to dobry sposób na to, jak usunąć popiół z DPF?

Niektórzy mechanicy uważają wypalanie filtra cząstek stałych DPF za jedną z metod regeneracji, my jednakże bylibyśmy dość ostrożni w określaniu owej metody w ten sposób. Ogólne założenia regeneracji wskazują na to, że po jej przeprowadzeniu podzespół ma działać dokładnie tak samo, jak element fabrycznie nowy, ponieważ zostają mu przywrócone wszelkie parametry. Niestety poprzez wypalanie DPF/FAP w piecu serwisanci nie są w stanie uzyskać takich efektów.

Wykonując tego typu czyszczenie, nie masz także pewności, czy popiół zostanie całkowicie usunięty z wnętrza filtra. Wynika to ze sposobu realizacji poszczególnych etapów wypalania filtra cząstek stałych w piecu indukcyjnym, które scharakteryzujemy w kolejnych akapitach.

Z całkowitą szczerością przyznajemy zatem, że wypalania DPF w piecu nie jest najlepszym sposobem na usunięcie z wnętrza filtra popiołu. Istnieje ryzyko, że monolityczny wkład zostanie stopiony albo całkowicie zapchany, ponieważ - ogólnie mówiąc - sadza nagromadzona w jego wnętrzu najpierw musi ulec dopaleniu, zamieniając się w popiół. Dopiero później owe osady zostają przedmuchiwane z kanalików, jednakże skuteczność tego działania niestety nie jest stuprocentowa. Serwis oferujący usługę wypalania filtra cząstek stałych w piecu nie może dać klientowi całkowitej pewności, że popiół zostanie usunięty z jego wnętrza. Jakie inne wady oraz zalety wykazuje ta metoda czyszczenia DPF? Sprawdźmy to w kolejnej części opracowania!

 

Czy dzięki wypalaniu można usunąć popiół z DPF?
Czy wypalanie to dobry sposób na to, jak usunąć popiół z DPF?

  


2. Wady i zalety wypalania filtra cząstek stałych DPF w piecu indukcyjnym

Zwolennicy tej metody oczyszczania filtra DPF/FAP z nagromadzonych osadów wskażą oczywiście liczne zalety wypalania w piecu indukcyjnym, które my także scharakteryzujemy. Oczywiście owe cechy pozytywne skonfrontujemy z wadami, które mogą istotnie rzutować nie tylko na kondycję samochodu, ale także na stan portfela kierowcy decydującego się na dopalenie sadzy w piecu. Zacznijmy zatem od początku, jakie zalety ma zastosowanie pieca indukcyjnego w celu wypalenia nagromadzonej w filtrze DPF sadzy?

 

Wady i zalety wypalania DPF w piecu indukcyjnym
Wady i zalety wypalania filtra cząstek stałych DPF w piecu indukcyjnym

  

  
- Zalety wypalania filtra DPF w piecu indukcyjnym

Wśród zalet wypalania sadzy z filtra cząstek stałych za pomocą pieca indukcyjnego niewątpliwie wymienić można szybki czas realizacji usługi, ponieważ zazwyczaj można je przeprowadzić w ciągu jednego lub dwóch dni. Zazwyczaj procedura wypalania jest poprzedzona diagnostyką, zatem stan filtra zostaje sprawdzony. Większość serwisów oferuje także diagnostykę końcową przeprowadzaną po wyczyszczeniu i przedmuchaniu DPF. Dzięki temu efekty czyszczenia zostają na bieżąco ocenione, a Klient zyskuje pewność, że podzespół jest gotowy do montażu w pojeździe.


- Wady wypalania filtra DPF w piecu indukcyjnym

Mówiąc najbardziej ogólnie, wypalanie filtra cząstek stałych DPF/FAP w piecu indukcyjnym jest po prostu niebezpieczne dla jego delikatnego, monolitycznego wkładu. Po pierwsze, w celu przeprowadzenia tego typu wypalania, obudowę filtra cząstek stałych należy rozciąć, by wyjąć z niej monolit. Po zakończeniu procedury wkład jest z powrotem instalowany w metalowej puszce, którą mechanik musi zaspawać. Tego typu ingerencja, która zazwyczaj jest dość widoczna, może budzić podejrzenia zarówno diagnosty przeprowadzającego przegląd techniczny, jak i funkcjonariusza Policji podczas wnikliwego sprawdzania pojazdu. Widoczny ślad po spawaniu może być dla nich sugestią, że wkład filtra cząstek stałych został nie wyczyszczony, a usunięty bądź zastąpiony emulatorem. Warto mieć także na uwadze, że rozcinanie obudowy może skończyć się uszkodzeniem mechanicznym wkładu, jeżeli działanie to było przeprowadzone przez kogoś, kto nie posiadał odpowiednich umiejętności.

Nieodpowiednio dobrana, zbyt wysoka temperatura sprawić może, że wypalany wkład filtra cząstek stałych ulegnie stopieniu. Wówczas jedynym ratunkiem pozostaje zakup nowego DPF/FAP, ponieważ przetopionego monolitu nie można już w żaden sposób zregenerować.

Pragniemy także podkreślić, że główną funkcją wypalania DPF jest usunięcie sadzy, natomiast do pozbywania się popiołu przykładana jest znacznie mniejsza waga. Nawet po usuwaniu popiołu za pomocą powietrza całkowite wyczyszczenie filtra cząstek stałych nie jest możliwe.

Warto dodać, że większość serwisów przeprowadzających regenerację w postaci wypalania udziela zazwyczaj bardzo krótkiej gwarancji, gdyż może wynosić ona zaledwie 6 miesięcy, co jest okresem stanowczo za krótkim.


Jak skutecznie wyczyścić DPF/FAP?

Mamy nadzieję, że udało się nam Cię przekonać co do dość wątpliwej skuteczności metody, jaką jest wypalanie filtra cząstek stałych w piecu indukcyjnym. W obliczu zaprezentowanych zalet oraz wad, które niestety przeważają, warto poszukać innych metod odznaczających się większą skutecznością.

Z pomocą na zapchany sadzą i popiołem filtr cząstek stałych przychodzi czyszczenie hydrodynamiczne, które okazuje się najbardziej efektywne w kontekście oczyszczania filtra cząstek stałych zarówno z sadzy, jak i z nagromadzonych niepalnych cząsteczek popiołu. Określane także mianem regeneracji wodnej czyszczenie w specjalistycznej maszynie, które możesz przeprowadzić w naszym serwisie, przywraca do 99% drożności filtra, co w praktyce oznacza, że DPF/FAP będzie działał jak nowy, ponieważ wszystkie jego kanaliki są całkowicie drożne i mogą wydajnie oraz w pełni skutecznie pełnić nadane im funkcje.

 

Jak skutecznie wyczyścić filtr cząstek stałych DPF/FAP?
Jak skutecznie wyczyścić DPF/FAP?

  


Regeneracja serwisowa DPF | Czyszczenie wodne

Czyszczenie filtra cząstek stałych DPF/FAP w wielu serwisach jest realizowane z zastosowaniem metody hydrodynamicznej. Czyszczenie wodne bazuje na zastosowaniu odpowiednio podgrzanej wody z dedykowanym detergentem, mieszankę tę wpuszcza się do wnętrza filtra cząstek stałych pod ciśnieniem. Dzięki temu, że czyszczenie jest zazwyczaj przeprowadzane ze zmianą kierunku przepływów, wszelkie zanieczyszczenia mogą zostać z powodzeniem usunięte. Po procedurze mycia, którą przeprowadza się aż do momentu przywrócenia całkowitej przepustowości, filtr jest poddawany suszeniu. Osuszanie to jest w pełni bezpieczne dla delikatnej struktury monolitycznego wkładu. Zarówno przed myciem hydrodynamicznym, jak i po nim wykonywane są testy mierzące przepustowość DPF. Przed myciem określamy poziom zapchania kanalików, natomiast po czyszczeniu i suszeniu jesteśmy w stanie zweryfikować skuteczność wykonanej usługi.

Regenerując filtr cząstek stałych DPF z zastosowaniem metody wodnej nie ryzykujesz ewentualnymi uszkodzeniami jego wkładu, ponieważ nie ma potrzeby ingerencji w metalową obudowę. Co więcej, w naszym autoryzowanym serwisie filtry cząstek stałych są obejmowane tak samo długim okresem gwarancyjnym, jak fabrycznie nowe DPF/FAP. Oznacza to, że na wyczyszczony filtr cząstek stałych z Twojego samochodu otrzymujesz gwarancję na 2 lata bez limitu przejechanych kilometrów.

Komentarze

marcin 2021-08-25 08:36:40

Juz chyba wolalbym zrobic czyszczenie dpf bez demontazu niz skusic sie na wypalanie dpf w piecu indukcyjnym... Dobrze, ze piszecie o wadach i zaletach tej metody, dzieki temu kazdy bedzie mogl zdecydowac samodzielnie, czy taki rodzaj regeneracji bedzie odpowiedni dla jego filtra.

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane

17 września 2021

DPF a moc silnika

Umieszczenie filtra cząstek stałych nie powinno być odbierane...

16 września 2021

DPF | Usuwać czy nie?

Filtr cząstek stałych jest niezwykle bardzo ważnym podzespołem,...

15 września 2021

Zapchany DPF | Jak wyczyścić?

Zapchany filtr cząstek stałych jest to bardzo częsty problem...

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer