Wypalanie filtra cząstek stałych

Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    Cena - 390 zł netto  Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    CZAS REALIZACJI  1-2 dni robocze

  • check

    Cena - 550 zł netto  Nowe filtry DPF FAP i katalizatory

  • check

    GWARANCJA  2 lata bez limitu kilometrów

  • check

    Stan dostępne

Image City 1 Image City 2
Profesjonalna firma zajmująca się naprawą DPF, FAP i katalizatorów

Dlaczego MY

30 letnie doświadczenie w regeneracji podzespołów samochodowych

  • Najnowocześniejsza pracownia regeneracji / czyszczenia filtrów cząstek stałych DPF, FAP, SCR i katalizatorów w Polsce
  • Autoryzacja Bosch Diesel Service - gwarancja najwyższej jakości usług
  • Najnowocześniejsza maszyna do czyszczenia filtrów szwajcarskiej firmy FFSolution
  • Wydruk protokołu z parametrami przepustowości

Regenerujemy filtry montowane zarówno w samochodach osobowych, dostawczych, ciężarowych, jak i pojazdach rolniczych

  • Filtry spełniają warunki homologacji i normy emisji spalin
  • Szybki czas realizacji zamówienia i najlepsze ceny w Polsce!
  • Przyjmujemy zlecenia wysyłkowe i prowadzimy sprzedaż w Polsce i zagranicą
  • Podzespoły odbieramy / wysyłamy codziennie naszym kurierem

Jak użytkować samochód z filtrem cząstek stałych?
Jak użytkować samochód z DPF?

Jeździsz na co dzień Dieslem? W takim razie wypalanie filtra cząstek stałych DPF nie powinno mieć przed Tobą żadnych tajemnic, ponieważ dopalanie sadzy jest niezbędne, by zachować filtr DPF/FAP w dobrej formie. Jeżeli jeszcze nie wiesz, ile trwa wypalanie DPF na postoju lub podczas jazdy, co ile km wypala się DPF oraz jak wymusić wypalanie DPF, gdy z uwagi na występujące przeszkody nie może zajść ono samoczynnie, zapraszamy Cię do lektury niniejszego artykułu.

Zaczynając od treści najważniejszych, a przy tym najprostszych, chcemy przypomnieć, że zarówno wypalanie filtra cząstek stałych na postoju, jak i w trakcie jazdy, nie powinno trwać dłużej niż 25-30 minut. To w gruncie rzeczy naprawdę krótki czas, a poświęcenie pół godziny na dopalenie zalegającej w DPF sadzy wpływa bardzo dobrze na trwałość i żywotność filtra.

To, jak często bądź co ile kilometrów będzie wypalał się filtr cząstek stałych, zależy od wielu czynników. Przedział, który możemy w bardzo ogólny sposób określić, obejmuje zakres od 400 do 700 kilometrów i jeśli filtr DPF inicjuje dopalanie częściej, filtr najprawdopodobniej jest w złej kondycji. Aby mieć stuprocentową pewność, sprawdź częstotliwość wypalania sadzy określanej też mianem regeneracji filtra cząstek stałych w instrukcji obsługi swojego pojazdu.

W przypadku, gdy po przejechaniu setek kilometrów filtr DPF nie inicjuje procedury dopalania, konieczne może okazać się wymuszenie owej procedury. Jak to zrobić? Metodą uznawaną za ostateczną jest skierowanie się do serwisu, gdzie diagnosta za pomocą specjalistycznego oprogramowania zainicjuje dopalanie sadzy.

Wypalanie filtra cząstek stałych

1. Czy każdy DPF można wypalić?

Nasze doświadczenie w pracy z filtrami DPF wykazuje, że niestety nie w każdym z nich można wypalić sadzę, przywracając w pewnej części ich właściwości.

Filtry cząstek stałych, w które wyposażane są współcześnie produkowane samochody, można podzielić takie, które można regenerować przez wypalanie sadzy oraz na te jednorazowe, w przypadku których czynność ta nie jest możliwa do realizacji.

Najprostszy podział wyróżnia zatem filtry:

a. jednorazowe,

b. regenerowane:

- pasywnie za pomocą:

  • dodatków do paliwa (FBC),

  • pokrycia katalitycznego DPF,

  • katalizatorów utleniających + katalizatorów redukujących dwutlenek azotu + filtrów DPF (CRT),

  • katalizatorów utleniających + katalizatorów redukujących dwutlenek azotu + filtrów DPF + katalizatorów SCR (SCRT);

- aktywnie za pomocą:

  • układów sterujących dzieleniem i wtryskiem dawki paliwa;

  • elektrycznego podgrzewania;

  • palników wypalających zasilanych ciekłym paliwem;

  • zarządzania ciepłem poprzez akumulację ciepła bądź dławienie przepływu powietrza dolotowego lub gazów spalinowych;

  • podgrzewanie mikrofalowe.

  • pasywnie i aktywnie, co określa się metodą systemów kombinowanych.
Czy każdy DPF można wypalić?

2. Po co wypala się filtry cząstek stałych?

Z pewnością już wiesz, że filtracja spalin uznawana jest za jedyny w pełni skuteczny środek przeciwdziałający emisji cząstek stałych w zakresie ich masy i ilości. Wielu ekspertów skłania się ku temu, że skuteczna eliminacja cząsteczek stałych jest możliwa tylko dzięki montowaniu w układach wydechowych Diesli filtrów DPF.

Od tego, czy kierowca regularnie wypala filtr cząstek stałych, zależy jego późniejsza trwałość. Z uwagi na fakt, że główna funkcją DPF jest zatrzymanie i wyeliminowanie cząstek stałych w postaci sadzy. Gdy funkcjonowanie filtra cząstek stałych jest obciążone awarią, filtr wypala się w najmniej odpowiednim momencie i ze zbyt dużą częstotliwością. Wówczas należy podjąć odpowiednie działania naprawcze.

Wypalanie sadzy to warunek konieczny zachowania przepustowości DPF. Z uwagi na to, że jednym z zadań filtra cząstek stałych jest akumulacja sadzy, wypalenie jej nadmiernych ilości sprawia, że filtr w dalszym ciągu może działać prawidłowo.

Gromadząca się we wnętrzu wkładu DPF sadza to wynik spalania oleju napędowego w silniku Diesla. Niekiedy proces spalania jest niezupełny bądź uczestniczą w nim różne zanieczyszczenia, co sprawia, że osadów obciążających filtr cząstek stałych jest jeszcze więcej. Ilość cząstek stałych znajdujących się we wnętrzu DPF jest uzależniona od wielu zróżnicowanych czynników. Kluczowe parametry decydujące o ilości PM to:

  • wielkość natężenia emisji sadzy z jednostki napędowej,

  • szybkość, z jaką utlenia się sadza,

  • ilość wydostawania się sadzy w DPF.

Po co wypala się filtry cząstek stałych?

3. Jak można wypalać filtry cząstek stałych?

Zapraszamy Cię do zapoznania się z przeglądem dostępnych metod regeneracji rozumianej jako wypalanie filtra cząstek stałych. Sprawdź, który sposób na dopalenie sadzy okaże się najlepszy dla Ciebie i Twojego Diesla.

Jak można wypalać filtry cząstek stałych?

- Regeneracja DPF z zastosowaniem dodatków do paliwa

Dodatki do paliwa określane jako FBC od angielskiej nazwy Fuel Borne Catalyst są środkami często stosowanymi jako metody inicjowania oraz wspomagania procedury wypalania DPF przez obniżanie temperatury zapłonu zanieczyszczeń nagromadzonych we wnętrzu filtra cząstek stałych. Potocznie każdy z nich określa się jako płyn do wypalania DPF i w tej części artykułu opiszemy, jak dokładnie przebiega neutralizacja sadzy z jego pomocą.

W celu ograniczenia emisji cząstek stałych PM, a także do przeprowadzania pasywnej regeneracji, stosowane są środki, w których skład często wchodzą metale pełniące funkcję katalizatorów utleniających sadzę.

Wśród najbardziej znanych dopuszczonych do użytku dodatków wspomagających proces regeneracji DPF znajdują się preparaty mające w swoim składzie związki żelaza i ceru. Stosowanie tego typu preparatów pozwala na obniżenie temperatury zapłonu zgromadzonej we wnętrzu cząstek stałych sadzy do temperatury nieprzekraczającej 450 stopni Celsjusza, a czasami nawet niższej od 350 stopni Celsjusza.

Jeżeli do dopalania sadzy stosowane są dodatki FBC bazujące na związkach ceru, to dodatek ten jest dawkowany do przewodu paliwowego w niewielkich ilościach. W rezultacie olej napędowy zawierający od 5 do 30 ppm dodatku jest podawany do komór spalania silnika. Po tym, jak paliwo zostanie spalone, wytwarzane są cząstki tlenków ceru, które stanowią charakteryzujące się wysoką efektywnością katalizatory wspomagające proces utleniania sadzy. Cząsteczki ceru są mieszane z tworzonymi w tym samym czasie cząstkami stałymi, a następnie wyłapywane i osadzane w DPF, gdzie są poddawane procesom okresowego utleniania podczas regeneracji.

Warto wiedzieć, że w sytuacji stosowanie pasywnego wypalania sadzu za pomocą dodatków do paliwa może dojść do tak zwanej regeneracji stochastycznej, czyli losowej. Może zachodzić ona nawet w temperaturach rzędu 200 stopni Celsjusza lub w jeszcze niższych. Aby uzyskać w pełni kontrolowaną, równowagową regenerację, niezbędne jest osiąganie temperatur znacznie wyższych.

Występowaniu regeneracji losowej towarzyszą zazwyczaj wysokie przeciwciśnienia w układzie wylotowym przed filtrem DPF. Przeciwciśnienie to jest spowodowane znacznym obciążeniem filtra DPF osadzonymi w jego wnętrzu cząstkami stałymi. Podkreślamy, że proces tego typu jest trudny do kontrolowania, często także prowadzi do nadmiernych obciążeń cieplnych monolitu ceramicznego, które mogą powodować jego uszkodzenia.

Wbrew pozorom wypalanie DPF jest skomplikowanym procesem chemicznym. Nagromadzone we wnętrzu filtra cząstki stałe zawierają zróżnicowane składniki takie, jak węgiel elementarny, cząsteczki metaliczne będące wynikiem eksploatacji poszczególnych elementów jednostki napędowej, siarczany, cząstki stałe z zanieczyszczeń, a także skondensowane bądź zaabsorbowane na powierzchni sadzy węglowodory.

Mówiąc ogólnie, metoda pasywnej regeneracji DPF z zastosowaniem dodatków FBC do paliwa jest skuteczna i w przeciętnych warunkach użytkowania samochodu gwarantuje szybką, bezpieczną i całkowitą regenerację DPF rozumianą jako dopalanie sadzy.

Zazwyczaj skuteczność stosowanych we współczesnych Dieslach filtrów cząstek stałych DPF mieści się w przedziale od 80 do 90 procent, natomiast pochłanianie sadzy realizowane jest na wysokim, sięgającym 99% poziomie, zatem ilość wydostających się do atmosfery cząsteczek stałych jest naprawdę niewielka.

Od jakich czynników zależy zatem ilościowa i jakościowa emisja cząstek stałych z silnika? Z uwagi na specyfikę pracy Diesla należy wśród nich wymienić:

  • warunki, w jakich eksploatowana jest jednostka napędowa;

  • przebieg procesów spalania w jednostce napędowej;

  • trybu jazdy samochodem;

  • rodzaju stosowanego paliwa;

  • rodzaju oraz jakości uzupełnianego oleju silnikowego.

Zgromadzona we wnętrzu filtra cząstek stałych sadza podlega procesom utleniania w czasie aktywnej bądź pasywnej regeneracji, które znane są także jako wypalanie DPF na postoju i w trakcie jazdy. W efekcie realizacji tych procesów temperatura gazów uwalnianych w wyniku pracy silnika, ich skład, natężenie ich wypływu, odczytany poziom obciążenia filtra cząstek stałych sadzą, rodzaj zastosowanego katalizatora oraz jakość procesu regeneracyjnego to czynniki mające najistotniejszy wpływ ilość utlenianych cząsteczek węgla w postaci sadzy.

Ilość emitowanej sadzy, która przy sprawnie działającym filtrze DPF wynosi nie więcej niż zaledwie 1%, może oczywiście zmieniać się w zależności od wielu czynników, dlatego też należy dbać o jak najlepszy stan techniczny pojazdu. Katalizatory, które są stosowane jako pokrycie monolitów filtrujących CDPF, można podzielić na dwie kategorie:

1. Metale szlachetne, najczęściej platyna, pallad i rod. Metale te w sposób aktywny wspomagają procesy ciągłej regeneracji CDPF, a także znacznie ułatwiają utlenianie HC i CO w gazach spalinowych powstających wskutek pracy jednostki napędowej. Najczęściej jako katalizator stosowane jest pokrycie platyną, jednakże to rozwiązanie jest przyczyną wytwarzania cząstek siarczanowych o bardzo wysokim poziomie szkodliwości. Wymusza to również maksymalne ograniczenie siarki zawartej w oleju napędowym. Platyna stosowana w filtrach cząstek stałych DPF jako substancja katalityczna powoduje powstawanie dużych ilości dwutlenku azotu.

2. Metale nieszlachetne, najczęściej stosowane to: wanad, żelazo, cer. Wykazują one niższą aktywność zarówno we wspomaganiu procesów regeneracji CDPF, jak i w utlenianiu dwutlenku węgla oraz węglowodorów. W rezultacie do zainicjowania i realizacji dopalania sadzy niezbędna jest wyższa temperatura. Zaletą rozwiązania bazującego na zastosowaniu powłoki katalitycznej z metali nieszlachetnych jest znacznie niższa emisja cząsteczek siarczanowych NO2.

W celu zmaksymalizowania skuteczności wypalania DPF, a przy tym - do ograniczenia powstającego w nadmiarze dwutlenku azotu, coraz częściej stosowane są inne pokrycia katalityczne. Często jest to pokrycie palladowe, którego właściwości pozwalają na zmniejszenie formowania NO2 w szerokim zakresie temperatur, a jednocześnie umożliwia tak samo efektywne utlenianie HC i CO, jak dzieje się to w przypadku zastosowania platynowej powłoki katalitycznej.

Warto wiedzieć, że w przypadku wzbogacenia filtra cząstek stałych powłoką z metali szlachetnych, temperatura wypalania sadzy może być obniżona nawet do około 220 stopni Celsjusza, natomiast wykazujące nieco mniejszą skuteczność powłoki z metali nieszlachetnych są w stanie obniżyć tę temperaturę do około 325 stopni Celsjusza. Realizowana w ten sposób pasywna regeneracja zachodzi na powierzchni warstwy katalitycznej i jej przebieg jest wolniejszy niż regeneracja wspomagana zastosowaniem dodatków katalitycznych FBC, które dodaje się do paliwa.

- Wypalanie pasywne za pomocą katalitycznej powłoki DPF

Rozwiązanie tego typu zakłada pokrycie powierzchni ścianek monolitu katalizatorem, który wspomaga zachodzenie reakcji chemicznych pomiędzy składnikami fazy gazowej i fazy stałej cząstek stałych zatrzymanych w DPF w celu jego regeneracji. Tego typu filtry cząstek stałych określa się mianem CDPF bądź CSF, są to skróty anglojęzycznych określeń na filtry DPF z pokryciem katalitycznym. Wykorzystywanym w nich medium filtrującym jest zazwyczaj monolit ceramiczny z kordierytu bądź z węglika krzemu, dzięki któremu niemalże każde zanieczyszczenie DPF pochodzenia organicznego może zostać wypalone.

4. Popiół w filtrze DPF

Warto wiedzieć, że poziom obciążenia DPF cząstkami stałymi oraz popiołem ulega ciągłym zmianom, z tym że popiołu po prostu tylko przybywa, ponieważ niestety nie da się go wypalić tak, jak sadzy. Ilość popiołu zebranego w DPF zwiększa się stopniowo podczas użytkowania pojazdu. W wyniku jej akumulacji wzrastają opory przepływu spalin w filtrze cząstek stałych, ponieważ pojemność robocza DPF przez popiół jest znacznie ograniczona, wpływając negatywnie na ilość zużywanego przez silnik paliwa. Z uwagi na ten fakt pełne uzasadnienie ma regeneracja filtrów cząstek stałych rozumiana jako serwisowe oczyszczanie DPF/FAP. Dzięki regeneracji zdemontowanego z pojazdu DPF można usunąć z niego zarówno sadzę, jak i popiół, który można zwalczyć tylko dzięki czyszczeniu o charakterze mechanicznym.

Ilość popiołu w filtrze cząstek stałych należy zwalczać, ponieważ w najgorszym wypadku może dojść do sytuacji, w której drożność DPF zostanie całkowicie zablokowana. Ekspertyzy Diesli wykazują, że znaczna ilość popiołu, który wraz z innymi zanieczyszczeniami występuje we wnętrzu filtra DPF/FAP, wpływa nie tylko na rozkład sadzy we wnętrzu filtra, ale także na miejscowe poziomy obciążenia wysoką ilością cząsteczek węgla.

Na szczęście w serwisach takich, jak nasz, skuteczne usuwanie popiołu z DPF jest możliwe. Niedrożny filtr cząstek stałych należy poddać regeneracji, ponieważ nagromadzony popiół da się usunąć jedynie w sposób mechaniczny, na przykład za pomocą metody wodnej.

Popiół w filtrze DPF

5. Pomiary ciśnienia w DPF

Jeżeli weźmiemy pod uwagę ilość zróżnicowanych czynników wpływających na akumulację sadzy w DPF oraz stale zaostrzane wymagania - normy emisji spalin, ku zaskoczeniu niektórych kierowców wywnioskować można, że pomiary spadku ciśnienia w filtrze cząstek stałych są podstawą w określaniu poziomu zapchania DPF sadzą. Z uwagi na ten fakt oraz istotne powiązania czujników z działaniem jednostki napędowej, nie warto zastanawiać się, jak oszukać czujnik DPF - może się to okazać opłakane w skutkach. Na spadek ciśnienia w filtrze cząstek stałych wpływ mają także warunki, w jakich gazy spalinowe są usuwane z silnika Diesla. W tym kontekście głównymi czynnikami, które należy brać pod uwagę, są: parametry wypływu gazów spalinowych, ich temperatura, rodzaj wkładu filtrującego DPF, a także ilość oraz rozkład nagromadzonego popiołu i sadzy w filtrze cząstek stałych. Obecnie większość filtrów DPF/FAP wykazuje spadek ciśnienia w postaci nieliniowych wzrostów, zachodzi on natomiast na miarę stopniowego zwiększania się zawartości sadzy. Dzieje się tak, ponieważ sadza początkowo wnika dogłębnie do struktury filtrującej i jest zatrzymywana w porach filtra - określa się to mianem filtracji przestrzennej. Następnie warstwy sadzy formują się na powierzchni filtra DPF, co z kolei jest już filtracją warstwową.

Pomiary ciśnienia w DPF

6. Diagnostyka uszkodzeń DPF

Poważnie uszkodzone lub zapchane filtry cząstek stałych DPF/FAP sygnalizują występowanie awarii. Sprawa wygląda nieco inaczej w sytuacji, gdy awaria jeszcze w pełni się nie rozwinęła, jednakże już w pewnym stopniu wpływa na funkcjonowanie filtra cząstek stałych. System bazujący na pomiarach różnic spadków ciśnienia DPF nie zawsze jest na tyle precyzyjny, by odnotować pierwsze oznaki awarii.

Niemalże każdy silnik Diesla jest już fabrycznie wyposażony w układy kontrolne systemu oczyszczania spalin DPF, chociażby w tym celu, by możliwe było prognozowanie szacunkowych zmian wielkości obciążenia filtra cząstek stałych nagromadzonymi osadami.

W jaki sposób to zadanie jest realizowane? Generalizując, w głównej mierze chodzi o to, aby oszacować najistotniejsze parametry pracy filtra cząstek stałych (m. in. nasycenie DPF sadzą i popiołem) w oparciu o dane w postaci tabelarycznej, a także mapy analizowane przez programy w ECU. Zmierzone wielkości są porównywane z parametrami pomiarowymi z licznych czujników, których zadaniem jest monitorowanie pracy silnika oraz układu oczyszczania spalin wraz z filtrem cząstek stałych DPF.

Za co w kontekście pracy filtra cząstek stałych odpowiada ECU? Jego zadaniem jest:

  • monitorowanie poziomu obciążenia filtra cząstek stałych sadzą;

  • analiza sygnałów napływających z miernika masowego natężenia przepływu powietrza do jednostki napędowej;

  • odczyt danych z czujników temperatury zlokalizowanych przed oraz za filtrem DPF;

  • aktywacja procesu wypalania sadzy w sytuacji, gdy dopuszczalna zawartość sadzy w DPF przekroczyła określony poziom.

Filtry cząstek stałych, nawet te montowane w najnowocześniejszych samochodach, charakteryzują się określoną pojemnością. Jeżeli Kierowca świadomie lub nieświadomie pomijałby wypalanie sadzy, DPF w krótkim czasie nadawałby się do wymiany. Wypalanie nagromadzonych zanieczyszczeń jest skuteczne z uwagi na ich skład, są to bowiem w większości produkty o składzie organicznym.

Do realizacji dopalania sadzy niezbędne jest spełnienie minimum dwóch warunków:

a. temperatura gazów wylotowych przepływających przez filtr cząstek stałych musi osiągnąć wartość 600-650 stopni Celsjusza;

b. szczątkowa zawartość tlenu w spalinach powinna utrzymywać się na poziomie nie mniejszym niż 5%.

Do innych kryteriów uznawanych za istotne w procesie dopalania sadzy można zaliczyć także badane przed filtrem DPF przeciwciśnienie w układzie wylotowym jednostki napędowej oraz szybkość, z jaką gazy spalinowe przepływają przez strukturę filtrującą.

Diagnostyka uszkodzeń DPF

7. W jakich temperaturach pracuje filtr cząstek stałych?

Temperatura, jaka zazwyczaj kojarzona z DPF/FAP, to około 550-650 stopni Celsjusza, ponieważ właśnie wówczas sadza w tradycyjnych, suchych filtrach cząstek stałych ma możliwość wypalenia się. Nie jest to jednak jedyna wartość temperatury, z którą wiąże się poprawne funkcjonowanie filtra cząstek stałych w układzie wydechowym. Ogólnie można określić, że filtry cząstek stałych DPF/FAP pracują zasadniczo w czterech dość charakterystycznych temperaturach:

  • temperatura towarzysząca procesowi zwiększania w czasie pracy filtra cząstek stałych masy zatrzymywanych w nim zanieczyszczeń;

  • temperatura niezbędna do zainicjowania procesu utleniania nagromadzonej sadzy;

  • temperatura równowagi utleniania sadzy - wówczas całkowita masa sadzy w filtrze cząstek stałych jest wypalana w sposób ciągły;

  • temperatura regeneracji całkowitej - jest ona niezbędna do tego, by wypalić zarówno sadzę, która gromadzi się w filtrze cząstek stałych na bieżąco, jak i te osady, które zostały osadzone w monolicie filtrującym wcześniej.

W jakich temperaturach pracuje filtr cząstek stałych?

8. Wspomaganie procesów wypalania sadzy w DPF

Warunki niezbędne do przeprowadzenia najbardziej efektywnej regeneracji całkowitej filtra cząstek stałych mogą przyjąć charakter:

a. pasywny,

b. aktywny,

c. pasywno-aktywny.

Czym po kolei charakteryzują się te metody? Najistotniejsze kryteria ich występowania pokrótce opisaliśmy poniżej.

Wspomaganie procesów wypalania sadzy w DPF

- Techniki pasywnego wspomagania wypalania sadzy

Wspomaganie DPF - wypalanie pasywne sprowadza się do utworzenia w filtrze cząstek stałych takich warunków, które umożliwią samoistne zainicjowanie zapłonu, a w rezultacie - spontaniczne, lecz w pełni kontrolowane wypalenie organicznych składników cząstek stałych bez wykorzystywania jakichkolwiek zewnętrznych źródeł energii.

Do technik pasywnego wspomagania dopalania sadzy w DPF zalicza się zatem dodatki FBC oraz katalityczne pokrycie czynnej powierzchni filtra cząstek stałych.

- Techniki aktywnego wspomagania wypalania sadzy

Podczas aktywnego wspomagania dopalania cząsteczek węgla zgromadzonych w postaci sadzy w filtrze cząstek stałych DPF procedura regeneracji jest inicjowana przez specjalny układ wykonawczy systemu monitorującego wielkość ograniczenia przepływu spalin przez DPF, a także prowadzona z wykorzystaniem energii dostarczanej z zewnątrz.

Wśród najpopularniejszych systemów regeneracji aktywnej z pewnością można zaliczyć rozwiązania bazujące na zastosowaniu elektrycznego modułu grzewczego z palnikiem, który wykorzystuje paliwo do ogrzewania gazów spalinowych przez DPF; a także ze swoistym dławieniem powietrza, w przewodzie dolotowym (jest to wykonywane z pomocą przepustnicy i ma na celu obniżenie współczynnika nadmiernych ilości powietrza w mieszance palnej). Gazy wylotowe mogą być dławione także w samym przewodzie wylotowym, gdyż działanie tego typu także umożliwia zwiększenie temperatury przed DPF.

Konsekwencją tych nieco skomplikowanych operacji zachodzących w układzie wydechowym Diesla jest realizacja regeneracji naturalnej, której nie potrzeba w żaden sposób wspomagać katalitycznie. Może być ona przeprowadzana w przedziale temperatur już od około 620 do ponad 700 stopni Celsjusza. Z uwagi na fakt, że zazwyczaj w praktyce osiągnięcie tej temperatury jest trudne, można ją podwyższyć dzięki zastosowaniu systemów aktywnej regeneracji.

Precyzując, wśród technik aktywnego wypalania sadzy w DPF wymienić należy użycie elektrycznego modułu grzewczego, palnika zasilanego olejem napędowym, przepustnicę w układzie dolotowym lub wylotowym albo katalizator DOC.

9. Z czego składają się cząstki stałe?

O skuteczności dopalania sadzy decyduje także jej skład, który może być naprawdę zróżnicowany. Głównymi czynnikami decydującymi o składzie cząstek stałych, są:

  • uwarunkowania, w jakich pracuje silnik;

  • zróżnicowania współczynnika nadmiaru powietrza spalanej mieszanki paliwowo-powietrznej;

  • sposób, w jaki tworzona jest mieszanka paliwowo-powietrzna;

  • właściwości użytkowo-eksploatacyjne, stopień degradacji oraz wielkość zużycia stosowanego smarowego oleju silnikowego;

  • skład paliwa oraz jego czystość;

  • występowanie chemicznych procesów współdziałania oleju napędowego z olejem smarowym.

10. Rodzaje wypalania DPF ze względu na czas trwania

Jeżeli za kryterium przyjmiemy czas potrzebny na wypalanie sadzy w filtrze cząstek stałych DPF, wyróżnić możemy:

a. regenerację ciągłą,

b. regenerację przerywaną.

W jaki sposób rozróżnić te dwie procedury? Regeneracja ciągła jest realizowana przez cały czas, w którym filtr cząstek stałych DPF wykonuje swoją pracę, natomiast regeneracja okresowa, czyli inaczej przerywana, jest uaktywniana tylko wówczas, gdy filtr cząstek stałych osiągnie określony poziom zapchania. Warto mieć na uwadze, że regeneracji okresowej nie sposób zaplanować, ponieważ szybkość, z jaką zatyka się filtr DPF, jest uzależniona od licznych czynników.

 Rodzaje wypalania DPF ze względu na czas trwania

- Rodzaje wypalania DPF ze względu na sposób realizacji

Jeżeli za kryterium przyjmiemy miejsce oraz warunki regeneracji, wyróżnić należy:

  • regeneracja DPF przeprowadzana w czasie, gdy silnik jest poddawany eksploatacji w pojeździe;

  • regeneracja filtra cząstek stałych realizowana wówczas, gdy silnik znajduje się poza swoim reżimem pracy, lecz bez demontażu DPF z układu wydechowego;

  • przeprowadzaną po demontażu DPF/FAP z pojazdu.

11. Od czego zależy wypalanie DPF/FAP?

Czynniki, od których uzależnione jest wypalanie filtrów cząstek stałych, często są ze sobą powiązane i warto wśród nich wyróżnić:

  • budowę i skład cząstek stałych,

  • ilość nagromadzonych w filtrze DPF cząstek stałych przed rozpoczęciem regeneracji,

  • objętość filtra cząstek stałych DPF/FAP;

  • materiał, z którego został wykonany filtr DPF;

  • średnice i wielkości porów materiału filtrującego;

  • temperatura osiągana przez gazy wylotowe z silnika;

  • zawartość tlenu w produkowanych gazach wylotowych;

  • rodzaj i wielkość stężenia ewentualnych dodatków w paliwie.

Mówiąc ogólnie, do wypalenia sadzy zakumulowanej w filtrze DPF/FAP, niezbędna jest bardzo wysoka temperatura. W tak zwanych filtrach suchych (DPF) musi osiągnąć ona pułap około 600-700 stopni Celsjusza, natomiast w przypadku filtrów mokrych (FAP) temperatura ta jest znacznie niższa, wystarczy bowiem, że będzie się ona mieścić w przedziale 300-450 stopni Celsjusza.

Wypalanie filtra DPF/FAP zależy również od tego, czy sterownik silnika wymusi dostarczenie dodatkowej dawki paliwa do komór spalania bądź bezpośrednio do kolektora wydechowego.

 Od czego zależy wypalanie DPF/FAP?

12. Efekty wypalania DPF/FAP

Zalety, które wynikają z wypalania filtrów cząstek stałych, są bardzo istotne w kontekście bezawaryjnego użytkowania pojazdu. Regeneracja pasywna przeprowadzana w trakcie jazdy, pozwala zdecydowanie wydłużyć żywotność DPF aż do momentu, w którym zawartość popiołu stanie się na tyle duża, że jedynym sposobem na przywrócenie funkcjonalności będzie czyszczenie filtra cząstek stałych w serwisie. Dopalanie sadzy sprzyja nie tylko kondycji filtra DPF, ale także wpływa pozytywnie na stan pozostałych podzespołów. Aktywna bądź pasywna regeneracja filtra cząstek stałych może przyjmować dość zróżnicowane postaci, cel jednakże zawsze jest taki sam - DPF należy oczyścić z sadzy nagromadzonej w dużych ilościach.

Efekty wypalania DPF/FAP

13. Kiedy DPF się wypala?

Nie każdy kierowca Diesla wie i potrafi rozpoznać moment, w którym filtr cząstek stałych DPF znajduje się w fazie wypalania. Na szczęście dopalanie sadzy wiąże się z występowaniem określonych oznak, które tak naprawdę bez żadnego trudu może rozpoznać nawet niewprawiony kierowca. O tym, że filtr DPF wypala się podczas jazdy, świadczy między innymi wzrost chwilowego spalania. Dzieje się tak, ponieważ podniesienie temperatury do optymalnej wysokości wymaga dotrysku paliwa. W samochodach, w których fabrycznie zainstalowano kontrolkę wypalania DPF, z pewnością rozświetli ona deskę rozdzielczą. Podczas dopalania sadzy zaobserwować można także nieco zwiększone zadymienie. W wielu modelach samochodów oznaką zwiększonego wydatku energii niezbędnej do wypalenia sadzy jest włączenie ogrzewania lusterek bądź tylnej szyby. Kierowcy, którzy chcą mieć zawsze jasny i czytelny sygnał mówiący, że filtr cząstek stałych jest w trakcie wypalania sadzy, mają możliwość zainstalowania specjalnej diody, która będzie włączać się podczas realizowanej procedury. Jest to bardzo dobre rozwiązanie, ponieważ wypalanie sadzy w filtrze cząstek stałych DPF wiąże się z koniecznością przestrzegania pewnej podstawowej reguły - nie wolno przerywać dopalania poprzez zgaszenie silnika. Kilkukrotnie powtórzone postępowanie tego typu prowadzi do powstawania nieodwracalnych uszkodzeń w obrębie filtra DPF/FAP.

 Kiedy DPF się wypala?

14. Jak użytkować samochód z DPF?

Właściwie użytkowany samochód z filtrem cząstek stałych DPF/FAP będzie służył Ci przez setki tysięcy kilometrów bez żadnej awarii. Warunki niezbędne do realizacji tej procedury nie są tak naprawdę trudne w realizacji, natomiast stosowanie się do proponowanych przez nas wskazówek posłuży nie tylko filtrowi DPF, ale także innym podzespołom pojazdu. Na dobrą kondycję DPF/FAP przekłada się stosowanie olejów napędowych i silnikowych dobrej jakości. Mając to na uwadze, tankuj na sprawdzonych stacjach, aby uniknąć oleju napędowego o niepożądanym składzie lub takiego, który jest po prostu zanieczyszczony. Jeżeli chodzi o olej silnikowy, należy przestrzegać terminowości wymian oraz wskazań producenta co do właściwości cieczy smarującej. Diesle z filtrami cząstek stałych reagują bardzo dobrze na dłuższe, dynamiczne przejażdżki z prędkością nieco wyższą niż ta dozwolona w terenie zabudowanym. Zachowanie żywotności i trwałości filtra DPF/FAP wyraża się w dbaniu o dobrą kondycję wtryskiwaczy, turbo oraz innych istotnych podzespołów i układów. W przypadku filtrów FAP bardzo ważne jest, by nie dopuścić do braku płynu katalitycznego, bez którego mokry filtr cząstek stałych nie jest w stanie działać. Jazda samochodem z filtrem cząstek stałych powinna być pozbawiona niepotrzebnych, gwałtownych manewrów, dynamicznego przyspieszania na nierozgrzanym silniku oraz pokonywania jedynie krótkich tras w trybie jazdy miejskiej. Warto unikać tych błędów, gdyż ich częste i wielokrotne powtarzanie będzie miało zły wpływ nie tylko na sam filtr cząstek stałych DPF/FAP, ale i na pozostałe elementy kluczowe dla pracy pojazdu.

Udostępnij

Co o tym myślisz?

Komentarze

Krzysiek
star star star star star
Wystawiono Rok temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Wypalanie filtra cząstek stałych, zwane też regeneracją filtra DPF (Diesel Particulate Filter), jest procesem polegającym na usunięciu zanieczyszczeń, czyli sadzy, które zbierają się w filtrze podczas jazdy. Wypalanie filtra jest konieczne, aby zachować jego skuteczność działania i uniknąć jego przepchania. Wypalanie filtra może być przeprowadzone na kilka sposobów, w zależności od rodzaju filtra i modelu pojazdu. Regeneracja termiczna: polega na podgrzaniu filtra do wysokiej temperatury, co powoduje utlenianie sadzy i jej usunięcie. Proces ten może być przeprowadzany przez samochód podczas jazdy (np. poprzez zwiększenie obrotów silnika) lub przez specjalny sprzęt podłączony do układu wydechowego. Regeneracja chemiczna: polega na dodaniu specjalnego dodatku do paliwa, który umożliwia usunięcie sadzy. Proces ten musi być przeprowadzony przez specjalistycznego mechanika. Regeneracja mechaniczna: polega na mechanicznym oczyszczeniu filtra z sadzy za pomocą specjalnego sprzętu. Proces ten wymaga demontażu filtra i jego późniejszego ponownego montażu. Warto pamiętać, że nieodpowiednie użytkowanie pojazdu, takie jak jazda na krótkich dystansach czy niskie obroty silnika, może prowadzić do zanieczyszczenia filtra DPF i konieczności częstszej regeneracji. Dlatego ważne jest regularne przeglądy pojazdu i przestrzeganie instrukcji obsługi.
Wiktor
star star star star star
Wystawiono 3 lata temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Odpowiedz na pytanie: jak wymusic wypalanie dpf znajduje sie w tekscie i to bardzo mi sie podoba, poniewaz jest to bardzo cenna informacja dla wszystkich kierowcow diesli. Przydatny artykul!

Popularne wpisy

7 lutego 2022

Czy w dieslu jest katalizator i DPF?

W pojazdach z silnikiem wysokoprężnym powinien znajdować się zarówno filtr cząstek stałych, jak i katalizator, ponieważ oba podzespoły mają do spełnienia bardzo ważną funkcję w oczyszczaniu spalin z toksycznych związków chemicznych. Filtr cząstek stałych DPF i FAP występuje tylko w dieslu, natomiast katalizator znajdziesz i w dieslu i w autach z silnikiem benzynowym ...