Zapchany filtr cząstek stałych wpływa na pogorszenie pracy układu wydechowego oraz napędowego. Nadmiar nagromadzonej sadzy oddziałuje bezpośrednio na pogorszenie pracy jednostki napędowej, znacznie traci ona na wydajności, co skutkuje problemami z przyspieszaniem. System elektroniczny bardzo często blokuje możliwość uruchomienia silnika, a samochód samoczynnie wchodzi w tryb awaryjny pracy. Wystąpieniu takich niepokojących symptomów towarzyszy równoczesne wyświetlanie w sterowniku błędów o numerach P2463 bądź P2002.
Charakterystycznym objawem niezwiązanym z pracą pojazdu jest ulatnianie się z rury wydechowej intensywnego zapachu spalin o ciemnym zabarwieniu. Wyczuwanie przez kierowcę odoru podczas jazdy to poważna oznaka, której nie należy lekceważyć. Często zapchaniu DPF towarzyszy także nagłe i nieuzasadnione zwiększenie obrotów i zwiększone zużycie paliwa.
Po zaobserwowaniu któregokolwiek z powyższych objawów, należy jak najszybciej udać się do serwisu, aby zdiagnozować problem i oczyścić filtr DPF. Ignorowanie zapchanego DPF-u może prowadzić do poważnych awarii silnika i kosztownych napraw.
Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - od 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - od 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Za co odpowiada filtr DPF?
Filtr DPF jest elementem układu wydechowego w samochodach z silnikiem Diesla. Pełni on kluczową rolę w ochronie środowiska poprzez wyłapywanie i zatrzymywanie szkodliwych cząstek stałych powstających podczas spalania paliwa. Obecność tej części to krok w stronę ekologii. Podczas spalania paliwa efektem ubocznym jest powstawania pyłów węgla, cząsteczek metali i innych toksycznych związków, które są trujące dla środowiska i rakotwórcze dla człowieka.
Filtr działa samoobsługowo. Gdy na jego powierzchni osiądzie określona ilość sadzy, DPF rozpoczyna proces spalania, aby samodzielnie się oczyścić. Odbywa się to co kilkaset pokonanych kilometrów. DPF jest niezbędny do spełniania coraz bardziej rygorystycznych norm emisyjnych dla silników Diesla. Należy pamiętać, że filtr wymaga regularnej konserwacji, aby utrzymać jego optymalną sprawność.
Zapchany filtr DPF – czy można jeździć dalej?
Kierowcy nawet po zdiagnozowaniu problemów z filtrem DPF często odkładają w czasie wizytę w serwisie i decydują się na dalszą jazdę. Czy to możliwe? Owszem. Czy opłacalne? Niekoniecznie. Jazda z zapchanym filtrem DPF nie tylko jest szkodliwa dla środowiska, ale również może poważnie uszkodzić silnik i inne komponenty Twojego samochodu. Zapchany filtr ogranicza przepływ spalin, co powoduje wzrost ciśnienia wstecznego w układzie wydechowym. Może to prowadzić do uszkodzenia turbosprężarki, tłoków, pierścieni tłokowych, a nawet całkowitego zatarcia silnika. Naprawa takich usterek wiąże się z wysokimi kosztami.
Jak nie dopuścić do zapchania filtra DPF?
Częstotliwość, jak i tryb jazdy samochodem mają znaczący wpływ na to, ile wytrzymuje filtr DPF. Kierowcy poruszający się w głównej mierze po mieście wiele szybciej spotkają się z problemem zatkanego filtra cząstek stałych. Jazda wyłącznie po mieście to częste zatrzymywanie pojazdu i stosunkowo niewielkie prędkości. W takich warunkach pojazd nie ma możliwości, by rozgrzać silnik do odpowiedniej temperatury, przy której dochodzi do procesu spalania w DPF. Dobrym rozwiązaniem jest wybranie się co jakiś czas w dłuższą trasę, podczas której pojazd będzie miał odpowiednie warunki do wypalenia całej sadzy zebranej w DPF.
Komentarze