Subpage photo

Zatkany FAP | Objawy

Aleksandra Cubera
Czas przeczytania tekstu: 3 minuty
E-mail Skopiuj link
Oceń:
/ Aktualna ocena: 5.00

Filtr cząstek stałych FAP jest mokrą odmianą innego filtra, jakim jest DPF. Jak można się domyślić, zarówno filtr DPF, jak i FAP mają tendencję do zapychania i jego objawy w obu przypadkach są praktycznie takie same, o czym zaraz zresztą napiszemy. Zatem zapchany filtr cząstek stałych DPF / FAP i objawy możesz rozpoznać po:
• zwiększonym dymieniu z układu wydechowego (kolor czarny / biały);
• pojawiające się kontrolki (na ogół niecodzienne w sprawnym aucie) odpowiedzialne za filtr DPF oraz check engine;
• problem z osiągami pracy silnika, co wpływa na pogorszenie się komfortu jazdy;
• nagły problem z pracą turbiny.

To są tak naprawdę przykładowe kłopoty, które mogą, ale nie muszą pojawić się w Twoim pojeździe. Obserwuj i reaguj na każdy niepokojący sygnał!

Co, więcej na temat filtra DPF i FAP możemy napisać? Otóż ten drugi umiejscowiony jest w pojazdach koncernu PSA i charakteryzuje się posiadaniem dodatkowego zbiornika uzupełnianego płynem Eolys (a w nim tlenek ceru), który ma za zadanie obniżyć temperaturę samozapłonu sadzy, przez co wydawać by się mogło, że wypalanie sadzy z filtrem FAP będzie o wiele łatwiejsze. Niestety, ale mylne jest mimo wszystko stwierdzenie, że posiadanie FAP jest lepsze, ponieważ zaobserwowano i tak szybsze zapychanie się popiołem niż w DPF-ach i to właśnie przez cerynę.

 

Zatkany FAP | Objawy
Zatkany FAP | Objawy

1. Czyszczenie DPF i filtra FAP

Obowiązkowe jest czyszczenie nie tylko filtra cząstek stałych DPF, ale również FAP z wszelakich osadów nagromadzonych w trakcie długoletniej eksploatacji pojazdu. Najskuteczniejsze i najmniej obciążające silnik i niezagrażające uszkodzeniem powłoki katalitycznej będzie mycie hydrodynamiczne w specjalnie dedykowanej maszynie. Dzięki temu FAP i DPF odzyska swoją sprawność, zostanie usunięta sadza wraz z popiołem.

2. FAP i DPF – wypalanie

Mamy do wyboru trzy opcje: wypalanie aktywne, pasywne i w trybie serwisowym. Jeśli chodzi o filtr FAP, to sadza wypali się szybciej podczas jazdy, czyli przeprowadzając regenerację pasywną, gdyż temperatura, jaką mogą osiągnąć spaliny, wynosi zaledwie 400 stopni C, więc jest to dużo bardziej osiągalne przez kierowców niż w przypadku filtra DPF, gdzie temperatura to około 600 stopni C. Dodatkowo użytkownik auta musi zwiększyć prędkość i obroty, a także jest to kluczowy czas, aby nie przerwać procesu wypalania w najmniej oczekiwanym momencie. Jeśli ilość osadów nie jest aż tak duża, to cały proceder może trwać zaledwie 15 minut.

Posiadając filtr DPF - ten rodzaj regeneracji jest dobry, bo w dalszym ciągu nie obciążasz silnika niespalonym dodatkowym paliwem (podawana jest nowa dawka paliwa przy wypalaniu postojowym, ale podczas tego procesu nie jest możliwe jej całkowite spalenie). Również w tym przypadku należy poświęcić więcej czasu i wysiłku, aby porządnie rozgrzać spaliny.

3. Ile kosztuje czyszczenie DPF oraz FAP?

Nie podamy jednoznacznej ceny, ponieważ w każdym serwisie jest inny cennik oraz inne metody regeneracji. U nas koszt to zaledwie kilkaset złotych, więc i tak o wiele mniej niż zakup nowego podzespołu.


Zapchany filtr DPF, czy można jeździć (dotyczy także FAP) oraz jakie są konsekwencje bezmyślnej jazdy?

Taka jazda jest skrajnie nieodpowiedzialna, ponieważ grozi to uszkodzeniu filtra i silnika, co może doprowadzić do nagłego zatrzymania się pojazdu na środku drogi. Zatkany filtr DPF i FAP musisz oczyścić albo samodzielnie dzięki wypalaniu osadów, albo w serwisie, co jest mądrzejszym rozwiązaniem, gdyż masz 100% pewność, że usługa zostanie wykonana sumiennie.

 

Zapchany filtr DPF, czy można jeździć (dotyczy także FAP) oraz jakie są konsekwencje bezmyślnej jazdy?
Zapchany filtr DPF, czy można jeździć (dotyczy także FAP) oraz jakie są konsekwencje bezmyślnej jazdy?

Komentarze

Piotr 2021-09-02 12:05:37

czyściłem u WAS mojego FAPa. Minął już rok od mojej ostatniej wizyty w serwisie i wszystko działa jak należy! Szybko i skutecznie, czyli tak, jak lubię.

Ronald 2021-09-03 10:18:46

Właśnie, opisane w artykule objawy zatkania DPFu są tożsame z moimi.

Zadzwonię do Państwa serwisu i skonsultuje się w sprawie czyszczenia swojego DPF-u.

Robson 2021-09-03 10:24:19

Nie polecam nikomu jazdy z zatkanym DPFem, więcej szkody niż pożytku, a zmiany mogą być, niestety, nieodwracalne i bardzo kosztowne. Wyczyścić w sprawdzonym serwisie, zamontować i spokojnie można jeździć w dalekie i bliskie trasy.

Paweł 2021-09-03 11:26:16

W mojej Renówce zatkany FAP zleciłem do Waszego serwisu. 1 dzień i FAP jak nowa sztuka. Polecam!

Tymek 2021-09-03 15:36:37

Jestem przeświadczony, że czyszczenie DPF w serwisie jest jedyną słuszną metodą! Znam to z autopsji, wyczyszczony w Boschu katalizator działa po dzień dzisiejszy , a mija już rok czasu...

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane

24 września 2021

Zastąpienie katalizatora

Katalizator spełnia swoją określoną funkcję i nie jest możliwe...

23 września 2021

Ile trwa wymiana katalizatora?

Nie możemy podać konkretnego czasu wymiany katalizatora, ponieważ...

22 września 2021

Czy brak katalizatora to wada ukryta?

Sam w sobie brak katalizatora nie jest wadą ukrytą. Dopiero...

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer