Co daje mechaniczne czyszczenie DPF? Ile wytrzyma filtr?

Mechaniczne czyszczenie filtra DPF jest skuteczną metodą usuwania nagromadzonej sadzy i innych zanieczyszczeń z wnętrza filtra. W przeciwieństwie do czyszczenia chemicznego czy wypalania, mechaniczne czyszczenie polega na fizycznym usuwaniu zanieczyszczeń, na przykład za pomocą specjalnych narzędzi, takich jak urządzenia ultradźwiękowe, piaskowanie lub metody pneumatyczne. Taki zabieg pozwala przywrócić pełną drożność filtra, poprawiając przepływ spalin i efektywność pracy silnika. Mechaniczne czyszczenie DPF pomaga usunąć nagromadzone osady węglowe, które mogą blokować filtr, co w efekcie zmniejsza ryzyko awarii skrzyni biegów, poprawia moc silnika, zmniejsza zużycie paliwa i redukuje emisję spalin.

Maszyna do czyszczenia filtrów FAP, DPF, katalizatorów

Ile wytrzyma DPF po czyszczeniu?

Żywotność filtra DPF po czyszczeniu zależy od jego stanu przed czyszczeniem oraz warunków eksploatacji pojazdu. Jeśli filtr był regularnie czyszczony i nie był nadmiernie zniszczony, może on funkcjonować jeszcze przez 150 000 - 250 000 km po przeprowadzeniu czyszczenia. Jednakże, jeśli filtr był zapchany przez długi czas lub uszkodzony, czyszczenie może jedynie przywrócić mu częściową sprawność, a jego żywotność po zabiegu będzie ograniczona. Długotrwałe eksploatowanie filtra DPF po jego wielokrotnym czyszczeniu może prowadzić do konieczności jego wymiany.

Po czym poznać, że DPF jest zapchany?

Po czym poznać, że DPF jest zapchany?

Istnieje kilka objawów, które mogą świadczyć o zapchanym filtrze DPF:

  • Spadek mocy silnika - zatkanie filtra DPF powoduje zwiększenie oporu w układzie wydechowym, co utrudnia przepływ spalin i obniża wydajność silnika.
  • Zwiększone zużycie paliwa - zmniejszona efektywność pracy silnika w wyniku zapchanego filtra może prowadzić do wyższego zużycia paliwa.
  • Kontrolka „Check Engine” lub DPF - większość nowoczesnych pojazdów wyposażonych jest w systemy monitorujące stan filtra DPF, które sygnalizują jego zapchanie za pomocą kontrolki na desce rozdzielczej.
  • Problemy z przyspieszaniem - zapchany filtr może powodować opóźnienia w reakcji silnika na przyspieszenie lub nieregularną pracę jednostki napędowej.
  • Wzrost emisji spalin - zatkany filtr DPF może powodować wzrost emisji cząsteczek stałych, co wpływa na jakość spalin wydobywających się z rury wydechowej.
  • Zwiększone temperatury silnika - zmniejszenie przepływu spalin powoduje wzrost temperatury pracy silnika, co może prowadzić do jego przegrzewania.
Na jakim biegu wypalać DPF?

Na jakim biegu wypalać DPF?

Aby skutecznie wypalić filtr DPF, najlepiej utrzymywać stałą prędkość na wyższych obrotach silnika, dlatego najczęściej zaleca się jazdę na 3., 4. lub 5. biegu (w zależności od pojazdu). Wypalanie filtra DPF wymaga, aby temperatura spalin wzrosła do poziomu 600–700°C, co jest możliwe przy jeździe na autostradzie lub w dłuższych trasach, gdzie silnik pracuje na wyższych obrotach. Jazda na wyższym biegu przy równoczesnym utrzymaniu stałej prędkości umożliwia osiągnięcie odpowiedniej temperatury do skutecznego wypalenia nagromadzonej sadzy. 

Udostępnij

Co o tym myślisz?

Komentarze

Dariusz S.
star star star star star
Wystawiono miesiąc temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Można spróbować, co mi szkodzi właściwie

Popularne wpisy

30 grudnia 2020

Mycie DPF

Czy wiesz, w jaki sposób przeprowadzić mycie DPF, aby uzyskać jak najlepsze efekty tej procedury? Jeżeli jeszcze nie odkryłeś sposobu mówiącego, jak usunąć popiół z DPF, ten artykuł będzie najlepszym i najbardziej rzetelnym źródłem wiedzy w tym zakresie. ...