Jak poznać wypalanie FAP?

Wypalanie filtra cząstek stałych FAP można rozpoznać po głośniejszej pracy silnika, zwiększeniu obrotów, wzrostu spalania, a także przez włączanie ogrzewania tudzież wycieraczki tylnej szyby. Nie pozostaje wtedy nic innego, jak kontynuować jazdę z wyższą prędkością i z obrotami, przejechać kilkadziesiąt kilometrów i czekać na całkowite dopalenie sadzy. Filtr FAP działa z płynem katalitycznym, którego zadaniem jest obniżyć temperaturę samozapłonu sadzy. Oznacza to, że proces samooczyszczania FAP powinien być krótszy niż w przypadku filtra DPF. Mokry filtr cząstek stałych znajdziesz w samochodach, pochodzących z koncernu PSA, natomiast znacznie częściej spotyka się pojazdy, w których wmontowany jest suchy filtr. Oba rodzaje filtra cząstek stałych wymagają poprawnej eksploatacji, aby mogły być sprawne przez długi czas.
Filtr cząstek stałych FAP – jak działa? Jak dbać, regenerować i wypalać, w jaki sposób dolewać płyn? Wymieniać czy usuwać FAP? - Procedura wypalania FAP Peugeot
Filtr FAP ma takie samo zadanie co filtr DPF, czyli jest odpowiedzialny za oczyszczanie spalin z toksycznych cząstek stałych. Wymaga on jednak płynu katalitycznego, ponieważ bez niego nie będzie właściwie działać. Ponadto zastosowanie Eolys wpływa na potencjalny czas ukończenia procesu samooczyszczania FAP np. w pojeździe marki Peugeot, gdyż zmniejsza on temperaturę samozapłonu sadzy, przez co powinien przebiegać sprawniej i znacznie krócej niż w przypadku wypalania DPF. Uzupełnianie Eolys jest bardzo istotne, więc zaraz, gdy zauważysz na kokpicie kontrolkę, informującą o niskim poziomie płynu, to Twoim obowiązkiem jest go dolać. W przeciwnym razie nie uruchomisz silnika. Mokry filtr wymaga także regeneracji w serwisie. Niedrożny FAP jest czyszczony wodą pod ciśnieniem w specjalistycznej pralce pod okiem mechanika. Pamiętaj, że przeszkodą w przeprowadzeniu regeneracji tego podzespołu będą wszelkie mechaniczne uszkodzenia, a jeśli już faktycznie się pojawią, to niezwłocznie należy ten element wymienić na nowy.
1. Objawy zapchanego filtra DPF - Wypalanie DPF - jak rozpoznać?
Objawami zanieczyszczonego filtra cząstek stałych są: znaczny spadek mocy auta, pogorszone osiągi, większe zapotrzebowanie na paliwo, nierównomierne obroty, kopcenie z układu wydechowego, jak również zapalone kontrolki: DPF i check engine. Jeżeli DPF sam wejdzie w tryb samooczyszczania, to z reguły zauważa się wtedy większe spalanie i odczuwa się szarpnięcia jednostki napędowej w trakcie dodawania gazu. Na pewno nie możesz tego procesu przerwać.

2. Wypalanie DPF: objawy, montaż kontrolki wypalania filtra sadzy - Kontrolka wypalania DPF
Niektóre samochody są pozbawione kontrolki filtra cząstek stałych i ich właściciele muszą się nieco nagłowić, aby zrozumieć, co się dzieje z danym podzespołem. Na szczęście można zamontować taką diodę, dzięki czemu będziesz wiedzieć, kiedy rozpoczęła się procedura wypalania DPF i kiedy nie wolno gasić silnika.
Dodaj komentarz

Komentarze
Wypalanie FAP (filtra cząstek stałych) to proces, w którym zanieczyszczenia gromadzące się w strukturze filtra są usuwane poprzez ich spalenie. Wypalanie FAP jest automatycznie uruchamiane przez samochód, gdy komputer samochodu wykryje, że filtr jest zapchany i potrzebuje oczyszczenia. Proces wypalania FAP może być uruchamiany przez samochód w różny sposób, w zależności od modelu samochodu i jego systemu redukcji emisji zanieczyszczeń.
Jeśli chcesz poznać, czy w samochodzie trwa proces wypalania FAP, warto zwrócić uwagę na następujące objawy:
Dym unoszący się z układu wydechowego
Gorsze osiągi lub moc - wypalanie FAP może prowadzić do pogorszenia osiągów samochodu lub jego mocy.
Wzrost zużycia paliwa - podczas wypalania FAP samochód może mieć wyższe zużycie paliwa.
Wzrost temperatury silnika - wypalanie FAP może prowadzić do wzrostu temperatury silnika.
Sygnały ostrzegawcze na desce rozdzielczej - komputer samochodu może wyświetlić sygnały ostrzegawcze dotyczące wypalania FAP.
Jeśli zauważysz któryś z tych objawów, warto skontaktować się z mechanikiem lub specjalistą w celu uzyskania pomocy w diagnozie i naprawie układu wydechowego.