Kontrolka DPF FAP i katalizatorów
27 lutego 2018Najczęściej sygnałem informującym o zapchanym filtrze DPF jest świecąca na naszych zegarach kontrolka wyobrażająca DPF i informująca... no właśnie, o czym informuje kontrolka DPF? Czy ta kontrolka oznacza konieczność wymiany DPF, informuje o przeładowaniu filtra sadzą, czy może sygnalizuje rozpoczęcie wypalania DPF?
Garść faktów o DPF
Filtr DPF jest najbardziej technologicznie zaawansowanym filtrem, jaki znajdziemy w samochodzie. Może to tłumaczyć jego wysoką cenę, choć znacznie lepiej tłumaczą ją aktywne platyna i złoto, których molekuły wbudowane są w ściany kanalików filtra. Drogocenne filtry DPF byłyby prawdziwym utrapieniem, gdyby nie fakt, że nie są jednorazowe. Głównym zadaniem DPF jest wychwytywanie cząstek stałych i magazynowanie ich wewnątrz swojej konstrukcji. Cząstkami stałymi nazywa się cząstki węgla oblepione zanieczyszczeniami takimi jak węglowodory, tlenki siarki, metali. Akumulują się one wewnątrz konstrukcji filtra tylko do pewnego momentu – w końcu przestrzeń wewnątrz filtra jest ograniczona.

Dlaczego świeci się kontrolka filtra cząstek stałych?
Współczesne diesle nie mają wiele wspólnego z dieslami sprzed 20-30 lat. Naszpikowane elektroniką, czujnikami i sterownikami, wymagają sprawnej współpracy wszystkich podzespołów, by spełniać wymagania użytkownika i obietnice producenta. Warto wspomnieć o tym podczas tematu filtra cząstek stałych, ponieważ to odczyty z czujników zmuszają sterownik ECU do włączenia kontrolki symbolizującej DPF. Filtr cząstek stałych instalowany jest w układzie wydechowym, a przed urządzeniem i za nim instalowane są próbniki ciśnienia, z których informacje przekazywane są do różnicowego czujnika ciśnienia. Jeśli różnica ciśnienia pomiędzy środowiskiem sprzed i zza filtra jest zbyt duża, oznacza to, że przepustowość filtra została zmniejszona i sterownik o tym poinformuje kierowcę. O tym i tylko o tym, że przepustowość została zmniejszona. To istotne w celu właściwej identyfikacji problemu.

Zapchany DPF? - zapchany filtr cząstek stałych, objawy.
To niewątpliwie, jednak czym, to już zupełnie inna sprawa. Dzięki czujnikom ciśnienia, sondzie lambda, błyskawicznie otrzymamy informację o tym, że filtr nie pracuje, jak powinien, a da nam o tym znać kontrolka DPF, symbolizująca obudowę dpf z wypełniającymi ją drobinami zanieczyszczeń. Jest to jednocześnie sygnał o gotowości układu zasilania silnika do rozpoczęcia procedury dopalania zanieczyszczeń obecnych w filtrze (jednocześnie mając nadzieję, że to sadza). Odbywa się to na kilka sposobów: pasywnie, aktywnie i wymuszenie, co oznacza kolejno, dopalanie sadzy w czasie jazdy, na postoju i w warunkach serwisowych.
Pasywne czyszczenie DPF - dopalanie sadzy na postoju?
W zasadzie powinniśmy tu napisać pasywne czyszczenie FAP. Jest to odmiana filtra cząstek stałych wykorzystująca dodatkowe wzbogacenie do paliwa, jakim jest zawierający tlenek ceru Eolyss. FAP powstał w koncernie PSA, więc jest nierozerwalnie związany z markami takimi jak Citroen czy Peugeot. Filtr FAP nazywany jest filtrem mokrym, właśnie z racji posiadania układu wzbogacania paliwa, który znalazł swoje zastosowanie jedynie z powodu obecności filtra DPF. Dotryskiwana substancja ma za zadanie obniżenie temperatury, w jakiej dochodzi do wypalenia sadzy w DPF-ie. I obniża, nawet o ponad 200 stopni. Dzięki temu nie ma większego problemu, by osiągnąć taką temperaturę w czasie jazdy, oczywiście pod warunkiem spełnienia wszystkich niezbędnych wymagań do rozpoczęcia procesu.

Aktywne czyszczenie DPF - jak wymusić wypalanie DPF?
Odbywa się na postoju. Inicjowane automatycznie przez sterownik silnika przy spełnieniu identycznych warunków jak w przypadku czyszczenia pasywnego – konieczne jest utrzymanie obrotów silnika na poziomie 3 do 4 tysięcy obrotów, przez okres około 15-20 minut. W czasie jazdy jest to o tyle trudne, że musi odbywać się w trasie, na postoju nie ma takiej konieczności – jedynym warunkiem jest wspomniane utrzymanie wysokich obrotów. Dzięki temu silnik rozgrzewa się, a common rail rozpoczyna procedurę poprzez podawanie dodatkowej dawki wtrysku. Podawana ona jest w cyklu pracy tłoka w suwie wydechu, przez co nie jest spalana w komorze, tylko pozakomorowo i podnosi temperaturę wewnątrz filtra DPF. W suchym filtrze ta temperatura musi przekraczać 600 stopni, aby wypalanie DPF było skuteczne.
Wymuszone dopalanie sadzy DPF
Odbywa się w sposób analogiczny do poprzednich procedur wypalania DPF. Jedyną różnicą jest to, że dokonuje się tego w warunkach serwisowych bez znaczenia, jakie odczyty są z czujników ciśnienia czy z sondy lambda. Konieczne jest do tego podpięcie pod komputer diagnostyczny i zadanie odpowiedniej funkcji sterownikowi.
Czy to czyszczenie DPF działa?
Oczywiście, że tak, co więcej jest doskonałym, tanim, choć nieco niebezpiecznym sposobem na oczyszczenie DPF z sadzy, ale tylko z sadzy. Pamiętajmy, że odczyty z czujnika cienienia poinformują nas o zapchanym filtrze, a nie o tym, co go zapchało – w przypadku sadzy problem jest prosty w rozwiązaniu, jeżeli jednak filtr jest zapchany popiołem po uprzednich wypalaniach, niestety nie pozostaje nam nic innego jak oddać filtr do regeneracji. Warto zdecydować się na zakład, który będzie dysponował odpowiednim do tego sprzętem.
Czy wśród poszukiwanych haseł nie było:
- Zapaliła się kontrolka filtra cząstek stałych
- wypalanie dpf passat b6
Dodaj komentarz

Komentarze
@Łukasz W
Łukaszu jest bardzo możliwe, że jest tak jak mówisz. Musisz mieć nowe auto. Sygnalizacja DPF pochodzi z odczytów z czujników ciśnienia zainstalowanych przed i za filtrem i jeśli różnica jest nie duża, ale jednak większa niż powinna może wyświetlać zapchany filtr w jakimś tam stopniu. Sprawdź sobie w instrukcji obsługi swojego konkretnego modelu. Jak nie masz takiej książeczki to sprawdź w necie. Pozdrawiam. Iwona.
Najgorzej jak się w trasie zapali... Ale dobrze wiedzieć, co ta kontrolka znaczy :D
Jak się swieci kontrolka najlepiej zdiagnozować to w serwisie!
Nie panikujcie!!! Sama kontrolka dpf nie oznacza od razu konieczności regeneracji dfpa:)
Mi się ta kontrolka wyświeciła kilka dni temu i zgasła, ale ani braku mocy ani dymienia nic więcej nie zauważyłem. Ale jak myślicie jest konieczność skonsultowania to z mechanikiem, czy odpuścić, miał już ktoś tak kiedyś, że Dpf się pojawił i po 2 dniach znikał z deski???
Uturbaniony dobrze mówi - jak masz do roboty filtr, to masz do roboty katalizator.
@tomi chyba raczej nie. Ta kontrolka zapala się i gaśnie na podstawie danych z różnicowego czujnika ciśnienia, który jest przed i za filtrem DPF. Musisz wyczyścić DPFa żeby zniknęła kontrolka, katalizator może być ok, ale na wszelki wyślij go również do czyszczenia, bo skoro coś zawaliło Ci filtr to identycznie ma się katalizator.
Katalizator mi się zepsuł :( znaczy ja zepsułam, bo mi chłopak wyciągnął i jak niosłam do mechanika to mi wypadł i tam się coś połamało. Pomocy, co robić?
@abus2 e tam nie ma takiej potzreby od razu, można samemu coś popróbować, wypalić dpfa albo coś :)
Czyli kontrolka pojawia się wtedy gdy różnica w ciśneniu przed i za filtrem jest bardzo duża, a jak coś mi zatka filtr i nie będzie to sadza? To też świeci?
Ooo a ja myślałam, że to kontrolka akumulatora zawsze :SD
Miałem w swoim dieselku problem z zapchanym filtrem, ale na szczęście opcja aktywnego czyszczenia załatwiła sprawę i auto jeździ bez zarzutów!
Ula skoro Ci upadł jak szłaś do mechanika to czego już nie weszłaś do tego mechanika i nie zapytałaś jego osobiście co teraz tylko tutaj szukasz pomocy???
HeHe to już wiem co to mi sie świeci w aucie... dzięki za pomoc!
To jak mi się zaświeci kontrolka dpf, to od razu to oznacza, że mam go regenerować?
Ktoś powie, że banalny temat. Za to ja powiem, że szanuje firmy/osoby, które piszą właśnie nawet o takich rzeczach! Przecież nie każdy jest specjalistą, a podstawowe informacje warto mieć :)
A to to go dławi... o matko a już się bałem, że coś poważnego. Zawalony filtr to jest dzień roboty w porządnej firmie i po problemie. Można się przez Was serwis umówić na czyszczenie filtra gdzieś blisko?
Fajnie wytłumaczone, aż pokaże żonie, żeby zapamiętała co ta kontrolka znaczy :)
Jak wyczyszczę kata to zniknie kontrolka?
Naprawdę bardzo dobrze, że postęp techniki poszedł tak daleko, że taka kontrolka szybko daje znać o uszkodzeniu i problemie z DPF.
Nigdy nie wiedziałam, co oznacza ta kontrolka świecąca się w moim samochodzie, dzięki temu artykułowi już wiem.
Aha czyli ja mogę mieć czujnik padnięty, bo auto szarpie, kopci i odczuwalny jest brak mocy a kontrola się nie zapala :(
@Czepialski - Eee jak katalizator to chyba inna kontrolka już jest.
Świetnie, przynajmniej teraz dostałam odpowiedź, co o czym mnie informuje! :D
A co to może być, że wszystkie objawy zapchanego dpfa są u mnie, a mimo wszystko kontrolka się nie wyświetla, błąd komputera czy co?
Tyle informacji w artykule, że już chyba o filtrach wiem wszystko. Po prostu szacun!
A to tak kontrolka to się włącza również przy zapchanym katalizatorze? A jaki czujnik za to odpowiada...?
Dobrze się dowiedzieć co mi mruga w aucie. Ocena jak nic 5.
Zdecydowanie dobry artykuł dla każdego nowicjusza za kierownicą diesla! Polecam serdecznie przeczytać!
Te kontrolki włączają się i wyłączają na bazie tego co podaje czujnik różnicowy ciśnienia, dlatego trzeba uważać, bo jak czujnik jest walnięty to nic nie pokaże albo będzie pokazywać cały czas.
@Łukasz W z tego co wiem to może się świecić tak jak na zdjęciu albo do połowy i podobno to nie oznacza stopnia zapchania dpf...
Dobrze, że teraz wiem jak w ogóle wygląda kontrolka od DPF :d
A ta kontrolka się zawsze tylko na żółto świeci czy na czerwono też?
zacznij czytać, a później zadawać pytania :)
haha od akumulatora kontrolka inaczej wygląda, ja pikole co za ludzie :D
A jak usunę DPF to będzie się świecić ta kontrolka???
No mi się ostatnio zaświciła kontrolka i dzięki temu uratowałem filtr czyszczeniem! Artykuł super :)
Ooooo! to to wsszystko ma swoje ikonki? Super :D
Objawów zachanego DPF-a jest wiele, ale na szczęście kontrolka w aucie daje znać szybko o jakimkolwiek problemie.
Właśnie a w przypadku katalizatora to taka sama kontrolka będzie?
Przy katalizatorze nie będzie świecić bo tam nie ma czujników takich, ALE za katalizator odpowiada sonda lambda jak dobrze pamiętam, sprawdź sobie jaką kontrolkę ma sonda lambda. Ona bada poziom tlenu w spalinach.
A mi się świeci właśnie taka kontrolka od jakiś dwóch tygodni. Pomocy! Co mam robić?
Mi się własnie kilka dni temu zaświeciła ta kontrolka! Jak dobrze, że trafiłam na Waszą stronę, już teraz wiem co się dzieje.
Na kiedy można się umówić na czyszczenie do passata b6 właśnie? Bo ja się za wypalanie nie biorę, szkoda tłoków.
Jak się Wam wyświetli ta kontrolka to możecie najpierw próbować wypalać dpfa, dopiero w ostateczności regeneracja...
A ja nie mam diesla i nie mam problemu. Dzięki temu że nie mam filtra cząstek stałych nie mam problemu z filtrem cząstek stałych.
To sadzę można wypalić? :O Jak?
@Czepialski tak głównie wtedy włąśnie jak jest zapchany dpf to się pojawia :)
No, jak kontrolka się świeci to nie ma żartów. Lepiej od razu gonić do mechanika hehe :)
A ja mam Fiata 500 i co będę miała tam, katalizator czy dpf??
@Kacha to w takim razie goń szybko do mechanika i sprawdz co się dzieje, co by filtra nie zajechać na Amen. Pozdro
@zielony ta kontrolka tylko na zółto się sieci :)
@madzik nie popadaj w paranoję, można najpierw spróbować samemu wypalić fpfa w trasie, tzn. przegonić auto na autostradę, przytrzymać obroty na 3000, około 15-20 min. Jak to nie pomoże to wtedy dopiero do regeneracji będziesz musiała oddać. A z ciekawości spytam: jakie masz autko koleżanko? :P
Dobrze, że kontrola daje znać, że coś jest nie tak. Potem to już tylko trzeba czyścić, bo inaczej to dalej filtr będzie się zapychać.
@tomi tak wtedy już zniknie na długo :)
Ładne te kontrolki, takie nie za kolorowe :D Ciekawe kiedy u mnie się zaświeci :D
Ooo teraz przynajmniej wiem jak ta kontrolka wygląda, oby mi się zaświecała jeszcze przez długi czas :)
@Mariusz pewnie, że lepiej skonsultuj to z mechanikiem, niby Ci znikła kontrolka dpf ale znowu się może za jakiś czas pojawić, ja tak miałem :)
@madzik no niekoniecznie od razu musisz regenerować, możesz próbować wypalać go, jak to nie pomoże to dopiero wtedy regeneracja
Koledzy potrzebuję podpowiedzi z Waszej strony, jak mi się wyświetla kontrolka taka jak tu widnieje u Was na stronie tylko u mnie jest wypełniona tymi kropeczkami do połowy to oznacza to, że ,mój filtr Dpf jest tylko do połowy zapchany czy o co w tym chodzi? Podpowiedzcie plisss