Filtr cząstek stałych (DPF) to bardzo istotny element układu wydechowego pojazdów z silnikami Diesla, jego celem jest ograniczenie emisji szkodliwych substancji. Filtr wychwytuje i zatrzymuje sadzę, powstającą w procesie spalania oleju napędowego, która jest szkodliwa dla zdrowia, jak i środowiska.
Aby zapewnić bezproblemową jazdę z DPF, należy przestrzegać kilku prostych zasad:
• Unikaj wyłącznie krótkich tras oraz przeciążania silnika.
DPF potrzebuje odpowiedniej temperatury, aby skutecznie spalać cząstki stałe. Podczas krótkich tras i jazdy na niskich obrotach temperatura spalin może być zbyt niska, co może prowadzić do zatykania filtra.
• Stosuj dobrej jakości paliwo.
Używanie oleju napędowego o niskiej jakości może powodować szybsze zapychanie się filtra DPF.
• Nie ignoruj ostrzegawczych lampek kontrolnych i niepokojących symptomów.
Jeśli na desce rozdzielczej zapali się lampka kontrolna DPF, oznacza to, że filtr jest zatkany i wymaga regeneracji. Nie ignoruj niecodziennych niepokojących objawów, ponieważ może to prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika.
• Regularnie serwisuj filtr DPF.
Zaleca się regularne kontrolowanie DPF, aby upewnić się, że działa on prawidłowo. W ramach serwisu zalecane jest przeprowadzenie przeczyszczenia filtra z nagromadzonego popiołu.
Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - od 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - od 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Pierwsze symptomy wskazujące na problem z filtrem DPF
Do jednych z pierwszych objawów świadczących o problemie z filtrem cząstek stałych zaliczamy spadek mocy jednostki napędowej. Zapchany DPF uniemożliwia przepływ spalin. W konsekwencji silnik musi zdecydowanie ciężej pracować, by wytworzyć właściwą moc. Kolejnym z symptomów jest zaświecona kontrolka DPF na desce rozdzielczej auta, pojawia się też większe spalanie paliwa. Oprócz wymienionych powyżej oznak niesprawny filtr DPF może powodować trudności z rozruchem silnika i zwiększone zadymienie z wydechu.
Aby uniknąć usterki, należy regularnie kontrolować stan DPF i przestrzegać zasad prawidłowej eksploatacji pojazdu, które zapobiegają zapychaniu się filtra.
Czy warto regenerować filtr DPF?
Regeneracja filtra cząstek stałych jest opłacalną inwestycją, ponieważ dzięki regularnemu oczyszczaniu DPF unikamy jego awarii oraz znacząco możemy przedłużyć okres jego żywotność. Regeneracja pozwala niewielkim nakładem finansowym przywrócić filtrowi pełną sprawność, ponadto jest też ekologicznym rozwiązaniem. Profesjonalne oczyszczanie przywraca fabryczne parametry komponentu, dzięki czemu DPF działa jak nowy, a koszt usługi stanowi ułamek ceny nowego filtra. Wykonanie usługi jest możliwe tylko, jeśli podzespół jest w dobrym stanie technicznym i nie posiada on uszkodzeń mechanicznych. Precyzyjne czyszczenie pozwala na usunięcie zabrudzeń nagromadzonych podczas eksploatacji, które utrudniają prawidłowe funkcjonowanie. Wpływa również pozytywnie na wydajność silnika.
Skuteczność, jak również wszelkie korzyści płynące z regeneracji DPF są na tyle przekonujące, że usługa cieszy się dużą popularnością wśród posiadaczy Diesli.
Ile wytrzymuje filtr cząstek stałych?
Filtr DPF jest w stanie wytrzymać od 150 000 do nawet 200 tys. kilometrów. W wielu przypadkach może to być mniej lub więcej. Jego żywotność zależy od wielu czynników, a głównymi z nich są:
• Typ DPF - filtry wykonane z ceramiki są o wiele bardziej wytrzymałe niż te ze stali nierdzewnej.
• Styl codziennej eksploatacji – jazda wyłącznie na krótkich dystansach sprzyja zapychaniu się filtra cząstek stałych.
• Stan techniczny silnika – jednostka napędowa w złym stanie technicznym uniemożliwia prawidłową pracę , co skraca żywotność filtra DPF.
• Jakość paliwa – stosowanie oleju napędowego słabej jakości także przyczynia się do szybszego zużywania filtra.
Komentarze