Subpage photo

Co to jest DPF w dieslu?

Aleksandra Cubera
Czas przeczytania tekstu: 3 minuty
Oceń:
/ Aktualna ocena:
Co to jest DPF w dieslu?
Co to jest DPF w dieslu?

DPF, a raczej filtr cząstek stałych, jest to element, który „zadomowił” się już na stałe w układzie wydechowym pojazdów z silnikiem wysokoprężnym, a jego zadaniem jest oczyszczanie gazów spalinowych z cząstek PM, bo w ich skład wchodzą węgiel w formie sadzy, siarczany, węglowodory, woda oraz tlenki metali i z pewnością nie wpływają one pozytywnie na nasze środowisko. Jak się okazało, ten element stał się zmorą większości kierowców, ponieważ większość porusza się pojazdem wyłącznie po mieście i nie przejeżdża na tyle, aby móc porządnie rozgrzać silnik. Filtr DPF można znaleźć w większości pojazdów z wyjątkami, ponieważ są też auta, w których umieszczono filtr FAP, czyli mokrą wersję DPF (Citroen, Renault, Peugeot). Warunkiem do tego, aby filtr cząstek stałych mógł spełniać swoją funkcję, nie przysparzając problemów innym elementom, jest jego stan, ponieważ z racji tego, że się zapycha, musi być czyszczony z zalegających w nim osadów.

Filtr cząstek stałych - dlaczego się zatyka, czy można się go pozbyć i jak sprawdzić, czy DPF jest zapchany?

W filtrze cząstek stałych podczas filtracji spalin odkładają się cząstki sadzy, które w pewnym momencie tak mocno zapchają wnętrze podzespołu, że kierowca może otrzymać sygnał o zbyt dużym poziomie zatkania i konieczności przeprowadzenia procedury wypalania DPF. Poza tym wskutek wypalania sadzy powstanie popiół, który jest trudny do usunięcia, a gdy on się nazbiera wewnątrz DPF, będzie trzeba umówić się na wizytę do serwisu na fachowe oczyszczanie tego podzespołu. Rozpoznanie zapchanego filtra cząstek stałych jest bardzo proste, ponieważ w trakcie jazdy zauważysz, że pogorszyła się moc pracy silnika, auto będzie kopcić, mogą wystąpić kontrolki, problem z turbosprężarką i tak dalej. Zaznaczamy, że jeśli wystąpią jakiekolwiek niepokojące objawy, powinieneś je jak najszybciej zdiagnozować w ASO.

1. Co niszczy filtr DPF w dieslach i czy można jeździć z zapchanym filtrem DPF?

Nieodpowiednia eksploatacja przyczynia się do uszkodzenia filtra cząstek stałych, zwłaszcza gdy nie jest przez Ciebie czyszczony i nie robisz nic w tym kierunku, aby nie doprowadzić do jego awarii. Jazda z zapchanym DPF jest ryzykowna i w zasadzie nieodpowiedzialna, bo o ile chcesz wypalić sadzę, to poruszanie się autem jest zrozumiałe, o tyle bezcelowa jazda może jeszcze pogorszyć sytuację i w pewnym momencie pojazd zatrzyma się na ulicy.

2. DPF tylko w dieslu i DPF: w jakich samochodach jest obecny?

Od kilku lat jest też skonstruowana trzecia wersja filtra cząstek stałych i jest to GPF montowany w silnikach benzynowych i jego zadanie kompletnie nie różni się niczym od działania DPF oraz FAP. DPF znajduje się w każdym samochodzie z wykluczeniem aut należących do koncernu PSA.

DPF tylko w dieslu i DPF: w jakich samochodach jest obecny?
DPF tylko w dieslu i DPF: w jakich samochodach jest obecny?

3. Usunięcie filtrów DPF w silnikach Diesla oraz filtr DPF – cena

Usunięcie filtra cząstek stałych jest nielegalne i prędzej czy później ktoś zauważy jego brak i poniesiesz tego poważne konsekwencje. Poza tym pozbycie się tego podzespołu jest wbrew pozorom nieopłacalne pod względem finansowym, bo nie dość, że zapłacisz około 1500 złotych za samo usunięcie, zmianę oprogramowania i robociznę, to w późniejszym czasie istnieje duże prawdopodobieństwo, że zapłacisz mandat i będziesz miał nakaz ponownego zakupu filtra DPF, a jego cena może być naprawdę wysoka.

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane

01 Grudzień 2021

Do czego prowadzi zapchany DPF?

Do czego prowadzi zapchany DPF? Zapchany filtr cząstek...

01 Grudzień 2021

Czy warto kupić zamiennik katalizatora?

Czy warto kupić zamiennik katalizatora? Ze względów...

30 listopada 2021

Czym czyścić DPF?

Czym czyścić DPF? Jeżeli podejmujesz się domowego...

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer