Tak, użytkowanie pojazdu głównie na krótkich trasach może skrócić okres eksploatacji filtrów cząstek stałych. Filtry te służą do usuwania cząstek stałych z gazów spalinowych w silnikach wysokoprężnych. Krótkie trasy zazwyczaj nie zapewniają wystarczająco długiego czasu, aby silnik osiągnął optymalną temperaturę pracy, co może prowadzić do gromadzenia się sadzy i innych zanieczyszczeń w filtrze cząstek stałych. Gdy filtr DPF / FAP nie osiąga odpowiedniej temperatury do samoregeneracji (czyli procesu spalania zgromadzonych cząstek), może dochodzić do nadmiernego zanieczyszczenia i blokowania filtra. W efekcie może to skrócić jego okres eksploatacji, a nawet prowadzić do konieczności wymiany. Aby zmniejszyć ryzyko skrócenia okresu eksploatacji filtrów cząstek stałych, zaleca się regularne jazdy na dłuższe trasy lub wydłużanie czasu jazdy, aby silnik osiągnął temperaturę, która umożliwi regenerację filtra. Dodatkowo regularne przeglądy techniczne mogą pomóc w identyfikacji problemów związanych z filtrem cząstek stałych i jego ewentualnej konserwacji lub wymianie.
Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - od 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - od 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Czy można wyciąć filtr cząstek stałych?
Wycięcie filtra DPF jest możliwe, ale z pewnością nie obejdzie się bez poniższych konsekwencji:
1. Negatywny wpływ na środowisko – filtr cząstek stałych zatrzymuje szkodliwe cząstki PM, które w przeciwnym razie trafiłyby do atmosfery. Wycięcie DPF / FAP powoduje znaczne pogorszenie emisji spalin i zwiększa zanieczyszczenie powietrza.
2. Konsekwencje prawne - w Polsce jazda samochodem bez filtra DPF jest nielegalna i grozi za to mandat w wysokości do 5000 zł oraz zatrzymanie dowodu rejestracyjnego.
3. Problemy z przeglądem technicznym - samochód bez filtra DPF nie przejdzie badania technicznego.
4. Negatywny wpływ na silnik – wycięcie filtra cząstek stałych może negatywnie wpłynąć na pracę silnika, m.in. zwiększyć zużycie paliwa i oleju silnikowego.
Czy można przerwać proces wypalania DPF?
Przerwanie procesu wypalania filtra cząstek stałych jest możliwe, ale zdecydowanie niezalecane. Może to mieć negatywne skutki dla filtra i całego układu wydechowego. Dlaczego nie wolno wyłączać silnika podczas wypalania DPF?:
• Nieskuteczne wypalanie - sadza nie zostanie całkowicie usunięta, przez co jeszcze bardziej podzespół będzie zapchany, a silnik utraci moc.
• Uszkodzenie filtra cząstek stałych- nagłe przerwanie procesu może spowodować naruszenie struktury filtra DPF, co będzie się wiązało z kosztowną naprawą lub wymianą.
• Zagrożenie dla jednostki napędowej - nadmiar sadzy w filtrze może blokować gazy, które są odpowiedzialne za wzrost ciśnienia w silniku oraz w układzie wydechowym.
Ile wytrzymuje filtr cząstek stałych?
Zaleca się, aby wymieniać filtr DPF co około 120 000 kilometrów, ale istnieją przypadki, gdzie można wydłużyć ten okres nawet do 250 000 kilometrów, przy założeniu odpowiedniej eksploatacji. Wsparciem dla jego pracy mogą być różnorodne preparaty, które pomagają wypalać zgromadzoną sadzę, ale równie istotna jest regularna wymiana oleju w pojeździe.
Komentarze