DPF a FAP - różnice, podobieństwa i ich rola w kontroli emisji spalin

Filtr FAP to mokry filtr cząstek stałych, który w swojej konstrukcji przypomina filtr DPF. Główną różnicą jest zastosowanie płynu katalitycznego (Eolys), który obniża temperaturę zapłonu sadzy z 600 stopni do zaledwie 300 stopni Celsjusza. Dzięki temu filtr ten może spalać się nawet podczas jazdy miejskiej i na krótkich dystansach. Niestety istnieje pewien problem związany z koniecznością regularnego uzupełniania płynu katalitycznego. Dodatkowo obecność tego płynu skróciła znacznie żywotność filtrów FAP, co sprawia, że są one traktowane jako element podlegający wymianie w trakcie eksploatacji pojazdu. Mokra odmiana filtra cząstek stałych jest umieszczana w pojazdach należących do koncernu PSA i nie jest to prawdą, że FAP jest bardziej wytrzymały od suchego DPF. Nieistotne czy jest to DPF, czy FAP, ponieważ trzeba regenerować oba w celu wydłużenia ich działania. Podsumowując, FAP czy DPF - który lepszy? Otóż nie ma dobrej i złej odpowiedzi na to pytanie.

Filtr cząstek stałych DPF

Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    Cena - od 390 zł netto  Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    CZAS REALIZACJI  1-2 dni robocze

  • check

    Cena - od 550 zł netto  Nowe filtry DPF FAP i katalizatory

  • check

    GWARANCJA  2 lata bez limitu kilometrów

  • check

    Stan dostępne

Image City 1 Image City 2
Diagnostyka filtra DPF kamerką endoskopową

Jak sprawdzić, czy jest wycięty DPF?

Aby sprawdzić, czy filtr DPF został usunięty z pojazdu, można zastosować kilka metod:

• Sprawdzenie numeru VIN - numer VIN dostarcza szeregu cennych informacji na temat pojazdu, w tym o silniku i normie, jaką spełnia. Warto rozszyfrować numer VIN, aby sprawdzić, czy filtr DPF powinien być w pojeździe.
• Wygląd pojazdu - sprawdź, czy pojazd posiada puszkę filtra DPF. Brak puszki może być pierwszym sygnałem, że filtr został usunięty.
• Wycięcie wkładu - specjalistyczne warsztaty mogą zostać zmuszone do zastąpienia wkładu filtra DPF zwykłą rurą. Aby wykryć taki proceder, sprawdź, czy wkład filtra DPF został zastąpiony.
• Podpięcie pojazdu do systemu diagnostycznego - mechanicy mogą odczytać informacje o obecności filtra DPF z komputera podpiętego do pojazdu.

Czy DPF ma sens?

Podpis klienta

Tak, montaż DPF w układach wydechowych pojazdów ma sens. Filtr cząstek stałych służy do oczyszczania spalin z cząstek stałych, takich jak sadza i popiół. Cząstki te są toksyczne dla zdrowia i środowiska, ponieważ mogą powodować choroby układu oddechowego, a także przyczyniać się do zmian klimatycznych. DPF jest skuteczny w usuwaniu cząstek stałych ze spalin. Według badań samochody wyposażone w DPF emitują o ponad 90 procent mniej szkodliwych związków w porównaniu z autami bez filtrów cząstek stałych. Obecnie filtr DPF jest obowiązkowym wyposażeniem wszystkich nowych samochodów z silnikami Diesla sprzedawanych w Unii Europejskiej.

Czy zapchany DPF zmniejsza moc?

Tak, zatkany filtr cząstek stałych (DPF) może znacząco zmniejszyć moc silnika. Gromadzenie się zanieczyszczeń w DPF, takich jak sadza i popiół, może prowadzić do spadku wydajności silnika. Zanieczyszczony DPF może również wpływać na inne podzespoły, takie jak wtryskiwacze czy turbosprężarka, co dodatkowo obniża moc pojazdu i generuje wysokie koszty naprawcze. W przypadku zapchania filtra DPF zaleca się jego regenerację lub czyszczenie w specjalistycznym warsztacie, aby przywrócić jego sprawność i uniknąć dalszych problemów z mocą silnika.

Udostępnij

Co o tym myślisz?

Komentarze

Popularne wpisy

21 października 2021

Adaptacja nowego filtra DPF

Wymiana starego zużytego podzespołu na nowy wymaga dodatkowego zadania, jakim jest adaptacja, inaczej inicjalizacja filtra cząstek stałych, aby sterownik jednostki napędowej pracował według nowo wprowadzonych ustawień w komputerze ECU ...