Główną funkcją DPF jest eliminacja szkodliwych cząstek stałych z gazów wydechowych, co przyczynia się do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń do atmosfery. Jednakże, jak każde urządzenie, DPF może ulec awarii, co może prowadzić do poważnych problemów z samochodem. Oto kilka kroków, jak rozpoznać, naprawić i uniknąć problemów z DPF:
Objawy awarii DPF:
• Spadek mocy silnika- DPF ogranicza przepływ spalin, co może prowadzić do spadku mocy i momentu obrotowego.
• Wzrost zużycia paliwa- Zapchany DPF powoduje, że silnik musi pracować ciężej, co przekłada się na większe zużycie paliwa.
• Problemy z odpaleniem silnika- W skrajnych przypadkach zapchany DPF może uniemożliwić odpalenie silnika.
• Zapalenie się kontrolki DPF- W wielu samochodach kontrolka DPF zapala się, gdy filtr jest zapchany lub gdy wystąpi problem z jego pracą.
• Kłęby czarnego dymu z wydechu- Może to oznaczać, że filtr DPF nie jest w stanie wychwycić wszystkich cząstek stałych ze spalin.
• Zapach spalin- Zapchany DPF może powodować, że spaliny będą przedostawać się do wnętrza samochodu.
Metody naprawy DPF:
Regeneracja DPF- polega na wypaleniu sadzy z filtra, można to zrobić na dwa sposoby:
◦ Regeneracja pasywna- odbywa się automatycznie podczas jazdy autostradą z dużą prędkością.
◦ Regeneracja aktywna- jest inicjowana przez sterownik silnika i polega na wtryskiwaniu dodatkowej dawki paliwa do cylindrów, co powoduje wzrost temperatury spalin i wypalanie sadzy z DPF-u.
• Wymiana DPF- jest konieczna, gdy regeneracja nie przynosi rezultatów lub gdy filtr jest uszkodzony mechanicznie.
Unikanie problemów z DPF:
• Regularne przeglądy pojazdu i konserwacja mogą pomóc w wykryciu wczesnych objawów awarii DPF oraz zapobieganiu poważniejszym problemom.
• Prawidłowa eksploatacja, czyli unikanie krótkich tras oraz regularne jazdy z wystarczającą prędkością na drogach szybkiego ruchu może pomóc w zapobieganiu problemom z DPF, ponieważ umożliwia to właściwe oczyszczanie filtra.
Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - od 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - od 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Po czym poznać że DPF jest do wymiany?
Oznaki, które mogą wskazywać na konieczność wymiany DPF, obejmują obniżoną moc silnika, trudności w przyspieszaniu, świecącą kontrolkę awarii silnika (Check Engine), oraz utrzymujące się wysokie temperatury wydechu. W przypadku braku skuteczności regeneracji, mechanicznego czyszczenia lub gdy DPF jest uszkodzony, może być konieczna jego wymiana, aby przywrócić prawidłowe działanie i utrzymać sprawność pojazdu. Profesjonalna diagnoza mechanika jest zawsze zalecana w przypadku podejrzeń o awarię DPF.
Jak długo można jeździć z kontrolka DPF?
Jeżeli kontrolka DPF zapala się, oznacza to problem z filtrem cząstek stałych lub związane z nim problemy. Jest to sygnał, że pojazd wymaga uwagi i naprawy. W zależności od stopnia uszkodzenia, jazda z zapalonym kontrolerem DPF może być ryzykowna dla silnika i może prowadzić do pogorszenia jego stanu. Dlatego zaleca się jak najszybsze skonsultowanie się z mechanikiem i naprawę problemu, aby uniknąć poważniejszych uszkodzeń i utrzymania sprawności pojazdu.
Jak wygląda kontrolka od wypalania DPF?
Kontrolka DPF może wyglądać różnie w zależności od modelu samochodu. Najczęściej jest to:
• Pomarańczowy symbol filtra DPF (np. ikona puszki/tłumika z kropkami)
• Kontrolka "Check Engine"
• Napisy "DPF", "FAP" lub "Filtr cząstek stałych"
Czasami kontrolka DPF miga, co oznacza, że proces wypalania jest w toku. W niektórych modelach zapalenie się kontrolki DPF może być połączone z innymi objawami, np. spadkiem mocy silnika, wzrostem zużycia paliwa, czy utrudnionym odpaleniem.
Komentarze