DPF w awarii, czyli jak rozpoznać, naprawić i uniknąć problemów z filtrem cząstek stałych

Główną funkcją DPF jest eliminacja szkodliwych cząstek stałych z gazów wydechowych, co przyczynia się do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń do atmosfery. Jednakże, jak każde urządzenie, DPF może ulec awarii, co może prowadzić do poważnych problemów z samochodem. Oto kilka kroków, jak rozpoznać, naprawić i uniknąć problemów z DPF:

Objawy awarii DPF:

Spadek mocy silnika- DPF ogranicza przepływ spalin, co może prowadzić do spadku mocy i momentu obrotowego.
Wzrost zużycia paliwa- Zapchany DPF powoduje, że silnik musi pracować ciężej, co przekłada się na większe zużycie paliwa.
Problemy z odpaleniem silnika- W skrajnych przypadkach zapchany DPF może uniemożliwić odpalenie silnika.
Zapalenie się kontrolki DPF- W wielu samochodach kontrolka DPF zapala się, gdy filtr jest zapchany lub gdy wystąpi problem z jego pracą.
Kłęby czarnego dymu z wydechu- Może to oznaczać, że filtr DPF nie jest w stanie wychwycić wszystkich cząstek stałych ze spalin.
Zapach spalin- Zapchany DPF może powodować, że spaliny będą przedostawać się do wnętrza samochodu.
Metody naprawy DPF:

Regeneracja DPF- polega na wypaleniu sadzy z filtra, można to zrobić na dwa sposoby:
◦ Regeneracja pasywna- odbywa się automatycznie podczas jazdy autostradą z dużą prędkością.
◦ Regeneracja aktywna- jest inicjowana przez sterownik silnika i polega na wtryskiwaniu dodatkowej dawki paliwa do cylindrów, co powoduje wzrost temperatury spalin i wypalanie sadzy z DPF-u.
Wymiana DPF- jest konieczna, gdy regeneracja nie przynosi rezultatów lub gdy filtr jest uszkodzony mechanicznie.

Unikanie problemów z DPF:
• Regularne przeglądy pojazdu i konserwacja mogą pomóc w wykryciu wczesnych objawów awarii DPF oraz zapobieganiu poważniejszym problemom.
• Prawidłowa eksploatacja, czyli unikanie krótkich tras oraz regularne jazdy z wystarczającą prędkością na drogach szybkiego ruchu może pomóc w zapobieganiu problemom z DPF, ponieważ umożliwia to właściwe oczyszczanie filtra.

Filtr cząstek stałych

Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    Cena - od 390 zł netto  Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    CZAS REALIZACJI  1-2 dni robocze

  • check

    Cena - od 550 zł netto  Nowe filtry DPF FAP i katalizatory

  • check

    GWARANCJA  2 lata bez limitu kilometrów

  • check

    Stan dostępne

Image City 1 Image City 2
kontrolki w pojeździe

Po czym poznać że DPF jest do wymiany?

Oznaki, które mogą wskazywać na konieczność wymiany DPF, obejmują obniżoną moc silnika, trudności w przyspieszaniu, świecącą kontrolkę awarii silnika (Check Engine), oraz utrzymujące się wysokie temperatury wydechu. W przypadku braku skuteczności regeneracji, mechanicznego czyszczenia lub gdy DPF jest uszkodzony, może być konieczna jego wymiana, aby przywrócić prawidłowe działanie i utrzymać sprawność pojazdu. Profesjonalna diagnoza mechanika jest zawsze zalecana w przypadku podejrzeń o awarię DPF.

Jak długo można jeździć z kontrolka DPF?

diagnostyka samochodowa

Jeżeli kontrolka DPF zapala się, oznacza to problem z filtrem cząstek stałych lub związane z nim problemy. Jest to sygnał, że pojazd wymaga uwagi i naprawy. W zależności od stopnia uszkodzenia, jazda z zapalonym kontrolerem DPF może być ryzykowna dla silnika i może prowadzić do pogorszenia jego stanu. Dlatego zaleca się jak najszybsze skonsultowanie się z mechanikiem i naprawę problemu, aby uniknąć poważniejszych uszkodzeń i utrzymania sprawności pojazdu.

Jak wygląda kontrolka od wypalania DPF?

Kontrolka DPF może wyglądać różnie w zależności od modelu samochodu. Najczęściej jest to:
Pomarańczowy symbol filtra DPF (np. ikona puszki/tłumika z kropkami)
Kontrolka "Check Engine"
Napisy "DPF", "FAP" lub "Filtr cząstek stałych"
Czasami kontrolka DPF miga, co oznacza, że proces wypalania jest w toku. W niektórych modelach zapalenie się kontrolki DPF może być połączone z innymi objawami, np. spadkiem mocy silnika, wzrostem zużycia paliwa, czy utrudnionym odpaleniem.

Udostępnij

Co o tym myślisz?

Komentarze

Jarek
star star star star star
Wystawiono miesiąc temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Witam. Kupiłem samochod nie wiedząc o wyciętym dpfie i teraz chcialbym kupic albo nowy albo regenerowany. Toyota auris 2012 rok, pozdrawiam
Michal
star star star star star
Wystawiono miesiąc temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Dzień dobry. Chciałbym zaczerpnąć wiedzy profesjonalistów. Mechanik podejrzewa, ze troche olej z turbo uszkodzil mi wklad. Czzytalem, ze mozna jeszcze go wyczyscic jak uszkodzenia nie są znaczne. Prosze o jakas odpowiedz. Pozdrawiam Michal
Maciej
star star star star star
Wystawiono miesiąc temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Witam mam problem ze swoim dpfem z audi a3 2008 rok jak to u was wyglada? chcialbym go wyczyscic ewentualnie usunac

Popularne wpisy

28 Grudzień 2021

Jak zregenerować katalizator?

Najlepszą metodą regeneracji katalizatora jest oddanie go do serwisu na mycie hydrodynamiczne, ewentualnie spróbować oczyścić go samodzielnie i jeszcze bardziej obniżyć koszty związane z przeprowadzeniem tej usługi w ASO, natomiast będzie to skuteczne wyłącznie w ...

25 lutego 2022

Czy warto kupić zamiennik DPF?

Można kupić zamiennik oryginalnego filtra cząstek stałych, jednak trzeba wziąć pod uwagę jego pochodzenie i czy spełnia on aktualnie obowiązującą normę emisji spalin. Trzeba jednak pamiętać, że nie we wszystkich autach będzie można taki wkład zamienić i chodzi tu głównie ...