EURO 4 DPF - normy emisji spalin filtrów cząstek stałych

27 lutego 2018

   Rok 2006 zmienił oblicze motoryzacji, to pewne, a już z pewnością oblicze diesla. Wprowadzona wtedy norma emisji spalin EURO 4 sprawiła, że z silników opuszczających linie produkcyjne w europie zniknęły pompowtryskiwacze (niestety), pojawił się 2.0 TDI (niestety) i filtr DPF (tutaj zdania są podzielone, w naszej opinii chyba na szczęście). W efekcie diesle stały się bardziej ekologiczne, mniej ekonomiczne i na pewno znacznie cichsze. Jaki związek łączy filtr cząstek stałych DPF, znany w zasadzie od 1980 roku i normę emisji spalin Euro?

 
Filtr cząstek stałych z samochodu BMW E60 przed regeneracją na stole w pracowni
EURO 4 DPF BMW E60
 
 

Rygorystyczny europejski standard emisji spalin


   Z powodu zaniku powłoki ozonowej, zwiększonej zachorowalności na choroby układu oddechowego, również onkologiczne, oraz gromadzące się nieprzeniknione chmury smogu, zwłaszcza w centrach miast, zdecydowano o wprowadzeniu zaostrzenia przepisów dotyczących emisji spalin, a konkretnie emisji tlenków azotu, węglowodorów i cząstek stałych, czyli zanieczyszczonej innymi domieszkami sadzy powstałej podczas spalania w zbyt niskiej zawartości tlenu. Szczerze mówiąc, problemy pojawiające się przy modernizacji silników diesla pociągały jedne rozwiązania za drugimi. Na przykład efektem wprowadzenia zaworu recyrkulacji spalin, co miało na celu zmniejszenie emisji NOx spowodowało zwiększenie powstawania cząstek stałych, z kolei turbosprężarka sprawiła, że zwiększyła się produkcja wszystkich tlenków, powstających podczas spalania oleju napędowego. Efektem jest bardzo zmieniony i nowoczesny układ wydechowy.

 
Zdjęcie na stole w pracowni filtr DPF z IVECO Daily
EURO 4 DPF IVECO Daily
 
 

Budowa układu wydechowego wyposażonego w DPF


   Zmniejszenie emisji wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń stało się czynnikiem determinującym dopuszczenie do eksploatacji na drogach. Stąd też konieczne stało się wprowadzenie rozwiązań umożliwiających minimalizowanie ilości wydostających się z samochodu zanieczyszczeń. W układ wydechowy wprowadzono rozwiązania takie jak czujniki, katalizatory i oczywiście DPF. Trafiające do kolektora spaliny częściowo wracają do silnika przez zawór EGR, aby zmniejszyć ilość tlenu w komorze spalania, a częściowo na pierwszy na swojej drodze czujnik – sondę lambda. Pozwala ona dzięki swojej budowie (z platyny i cyrkonu) na określenie zawartości tlenu w spalinach, a przez to wysterowanie pracy EGR i turbo. Następnie na drodze spalin znajdziemy pierwszy katalizator, tak zwany wstępny, jego zadaniem jest wychwyt tlenków siarki i metali. Następnie w układzie znajdziemy czujnik temperatury, który jest niezbędny do zainicjowania na przykład wypalania sadzy w DPF oraz jako wsparcie do kontroli temperatury w zaworze EGR. Kolejnym czujnikiem jest pierwsza sonda różnicowego czujnika ciśnienia. Znajduje się ona bezpośrednio przed filtrem cząstek stałych, by we współpracy z drugą sondą znajdującą się za filtrem cząstek stałych, na podstawie różnicy ciśnień definiować stopień zużycia i zapchania filtra DPF. I wreszcie tytułowy filtr DPF lub FAP zależnie od producenta. Po francuskich samochodach możemy spodziewać się filtra FAP (filtr cząstek stałych Peugeot), czyli mokrego filtra cząstek stałych, wykorzystującego dotryskiwaną substancje wzbogacającą olej napędowy bezpośrednio do baku. Zalecany przez producenta (koncern PSA) jest płyn Eolys, bogaty w tlenek ceru, który ma za zadanie obniżać temperaturę wypalania filtra cząstek stałych FAP-a. Jego głównym zadaniem jest zatrzymywanie w sobie cząstek sadzy oblepionych innymi zanieczyszczeniami. Za DPF-em znajduje się wspomniany druga czujka różnicowego czujnika ciśnienia. Prócz tego znajdziemy jeszcze w układzie układ SCR, czyli katalitycznej selektywnej redukcji. Jego zadaniem z kolei jest nastrzykiwanie strumienia spalin roztworem mocznika, który pod wpływem temperatury rozpada się na między innymi amoniak, który wiąże tlenki azotu, których nie udało się wyłapać wśród katalitycznych działań poprzednich elementów układu. Następnie w układach wyposażonych w SCR, znajdziemy jeszcze reaktor katalityczny do wiązania nieprzereagowanych cząstek amoniaku. Potem już tylko tłumik i wolność.

 
Filtr DPF z samochodu marki Mazda model 5 na stole w pracowni
EURO 4 DPF Normy emisji spalin filtrów cząstek stałych Mazda 5
 
 

DPF/FAP czyszczenie


   Biorąc pod uwagę cena filtra dpf, na jakie opiewają rachunki za nowe DPF-y, dobrą wiadomością wydaje się informacja o możliwości regeneracji filtra DPF. Znanych jest kilka metod, z czego część spełnia swoje zadanie w 100%, część jest nieskuteczna a część zwyczajnie niebezpieczna dla filtra i samochodu. Taką skuteczną metodą regeneracji jest wykorzystanie specjalistycznych maszyn przeznaczonych do regeneracji DPF. W nich pod wpływem wysokiego ciśnienia oraz specjalistycznej chemii, służącej do rozbijania zbrylonej sadzy i olejowych nagarów, nawet najbardziej zanieczyszczone filtry cząstek stałych, zapchane popiołami po wypalonych tlenkach, w tym głównie brązowymi pozostałościami po cerynie, przywraca do pełnej sprawności. Do metod nieskutecznych możemy zaliczyć mycie w myjkach ultradźwiękowych. Zwłaszcza w przypadku silnie zabrudzonych i dużych filtrów metoda ta przynosi nikłe efekty, a implodujące pęcherzyki powietrza nie radzą sobie z tłustymi zanieczyszczeniami. Do metod nieskutecznych i niebezpiecznych dla filtra jest jego wypalanie, a dokładniej wyżarzanie (wypalaniem DPF potocznie nazywa się dopalanie sadzy w nim zebranej) w piecu. Dzięki temu na pewno nie pozbędziemy się popiołów z ceryny oraz stwarza niebezpieczeństwo roztopienia katalitycznej części filtra, a przez to zatkanie porów i permanentną utratę właściwości. Słowem, regeneracja jest świetnym rozwiązaniem, jednak jedynie pod warunkiem skorzystania z zakładu zajmującego się tym profesjonalnie i z niejakim doświadczeniem. Warto dodać że usuwanie filtra cząstek stałych jest nielegalne.

 
Skoro czytasz ten artykuł być może zainteresuje Cię:
- dpf w jakich samochodach
- filtr cząstek stałych od kiedy montowany
Oceń:
/ Aktualna ocena: 4.84

Komentarze

Gucek 2019-01-29 10:21:38

Ejjj słyszałem, że kara za brak dpf to nawet 5 tysięcy???Prawda to?

grizli23 2019-01-31 15:42:56

@Leszek No może dlatego, że zanieczyszczenia powietrza są tak ogromne, że nie da się już oddychać, dlatego w dieslach są fitry i te całe normy? Przerzuć się na rower, to wjedziesz wszędzie :D

Romcio Pomcio 2019-02-01 14:24:43

Tym co usuwają dpfy to pozabierać samochody, niech jeżdżą hulajnogą :D

Geniusz 2019-01-31 14:20:40

I dobrze trzeba rygor trzymać trucicielom środowiska!

GTR 2019-01-24 13:55:54

Euro tak 4 jak i każda następna jest skokiem na kasę ekologów. I przez nie nie ma pompowtryskiwaczy

Maciej 2019-01-17 15:06:32

Uważam, że wprowadzenie normy emisji spalin i nowych rozwiązań w silnikach diesla jest jak najbardziej trafne, warto dbać o środowisko!

kryspinek5 2019-02-04 15:37:04

Ja tam się cieszę, że takie normy są wprowadzane! Musimy sami zadać o swoje środowisko.

karolciatolcia 2019-01-29 08:40:03

Krzysztor, popieram cię, też jestem za normami! :)

Dekster 2019-01-18 15:40:05

Cieszę się, że ktoś w końcu pomyślał o środowisku! :D Czy może ktoś wie czy będą jeszcze nowsze normy emisji spalin?

Krzysztof 2019-01-25 10:19:45

Bardzo dobrze, niech będzie ta norma, po co truć środowisko?

Owoc Cisu 2019-02-01 13:17:37

@Gienek to jest wykorzystujący mocz specjalny katalizator wiążący w sobie trujące tlenki azotu, które jak nie zostaną zneutralizowane tworzą Ci w płucach kwas. Dobre nie?

Leof 2019-02-05 08:37:34

gdyby nie te normy, to już dawno byśmy się podusili tymi spalinami.

magda 2019-01-21 15:16:29

Ależ Wy macie wiedzę, dzięki Waszym artykułom wszystko jasne.

obroncasiwata 2019-01-23 09:37:28

Dobrze, że obowiązują te normy emisji spalin. dbajmy o nasze środowisko!

Genowef 2019-01-25 12:12:12

Euro 4 to pikuś, Euro 5 skończyło historię Honkerów, Euro 6 skończyło historię czasów bez SCR, czyżby Euro 7 miało skończyć historię diesla? Miejmy nadzieję, że nie - denoxtronic ratuj!

SALUT 2019-01-29 15:46:58

Diesle górą! okaże się że jeszcze tylko na dieslach będziemy jeździć jak się skończy benzyna!

Szymciu 2019-01-23 11:11:55

Dobre określenie tej normy, faktycznie jest rygorystyczna.

normatonorma 2019-01-30 08:40:48

Tak jest, rygor musi być! Nie może być samowolki dla producnetów diesli!

ola22 2019-01-22 09:11:07

Dobrze, że wprowadzono normy emisji spalin, uważam że należy dbać o świat, w któym żyjemy!

Gienek 2019-01-30 10:12:10

a co to jest SCR??

gigi3 2019-01-28 08:40:27

Bardzo dobrze, że ktoś wprowadza normy. Dbajmy o środowisko, a tym którzy się burzą polecam przerzucić się na rower :)

Diegos 2019-02-01 15:41:04

Bardzo dobrze, że wprowadzją normy, tak to by była samowolka w produkcji diesli.

Leszek 2019-01-23 13:50:53

A ja to nie lubie tego euro 4, jakim prawem ktoś mi broni wjechać moim autem do jakiegokolwiek miasta.

wera 2019-01-22 11:05:19

Są jakieś kary za nieprzestrzeganie tej normy?

Maciek 2019-02-04 14:11:54

Tak trzymać, niech będzie ta norma Euro, po co, na co komu truć powietrze????

monika 2019-01-22 11:47:41

Dobry artykuł.

kladzia22 2019-01-24 12:37:23

Cieszę się, że wprowadzją tego typu normy, musimy dbać o swoje środowisko! Polecma przeczytać :)

@TADCIO 2019-01-31 14:07:46

Karzą a nie każą, bo nie kazali zregenerować dpf tylko będą karać usuwanie DPF. Nie ma za co przyjacielu.

Forehead 2019-01-28 11:54:24

@Dekster Były są i będą - tak się pieniądze zarabia, więc nie odpuszczą aż nie będziemy jeździć samochodem na rowerze.

Kuba 2019-01-22 13:54:34

Filtry powinny być opcjonalne a nie obowiązkowe!

Tadcio23 2019-01-24 15:12:47

Dobrze, że ktoś wprowadził to euro, dzięki temu mamy świeższe powietrze, a tych co wycinają dfy niech każą srogo.

Rokiczanka 2019-01-22 15:16:50

Może ktoś wie jakie normy będą teraz, albo czy wgl myślą coś jeszcze z tym zrobić?

GienekzOlsztyna 2019-02-05 10:17:54

skoro filtry dpf są obowiązkowe top tego się trzymajmy i nie usuwajmy ich.

Grześ 2019-01-28 10:29:35

Genofew, oby się to tak nie skończyło!!! Diesle górą!!!

GrzechuzŁodzi 2019-02-08 14:52:40

Serio jakaś norma emijsi spalin jest>? Od kiedy to weszło?

europa 2019-02-13 11:54:38

dobrze, że się wzięli za te spaliny, bo to się powoli masakra zaczęła robić w większych miastach :)

agitek 2019-02-11 12:18:39

@Leof dobrze mówisz, bez cudownych dpfów tak by było z pewnością...

ktosiowo 2019-02-14 10:08:57

Ktoś wie od kiedy wejdzie nowa norma emisji spalin?

Cześko 2019-02-14 11:52:41

@Era Idea Plus dokładnie! Ciekawe co teraz wymyślą...

Era Idea Plus 2019-02-11 13:22:37

Jak zobaczyłem to EURO 4, przeszło 10 alt temu, to się za głowę załapałem. A potem 5, a jeszcze potem 6. Czekamy na 7. Co oni teraz wymyślą...

maciej 2019-02-12 09:56:11

@Kuba opcjonalne filtry, to znaczy jakie??

wciekly 2019-02-15 09:42:11

Smog i tak będzie, te normy są tylko po to żeby kupować droższe auta i więcej kasy w nie pchać, aby podatki dla państwa były wyższe, bo koryto wciąż u nich za małe.

mateusek 2019-02-15 11:00:47

I co jak się z czają, że nie mam dpfa, zabiorą mi dowód i nie oddadzą dopóki nie zamontuje tego dpfa, czy jak to będzie?

Roger 2019-02-06 08:41:37

@Maciek Dokładnie, normy muszą być! Filtry muszą być, aby powietrze mogło być czyste!

Naksiężyc 2019-02-12 13:35:51

Nie no nie ma rady, trzeba się pakować i lecieć na księżyc, tam nikt nie będzie ścigać za byle bzdurę :D

zenekedek 2019-02-06 12:01:50

@Tadcio23 świetnie powiedziane powinny być jeszcze gorsze te kary za trucie czystego powietrza...

Arturek 2019-02-13 10:00:53

@Gucek a to tylko za granicą takie kary wysokie, u nas chyba nie ma mandatów, tylko przeglądu nie podbijają...

Adam Dąbek 2019-02-07 15:35:20

Norma emisji spalin to dobre rozwiązanie, w mieście i tak jest zanieczyszczone środowisko, więc to pomoże na pewno...

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane

29 sierpnia 2018

DPF - co to jest, jak to wygląda, ile to kosztuje?

DPF – co to jest, jak to wygląda, ile to kosztuje?   DPF...

29 sierpnia 2018

Jak wygląda zapchany DPF? - Objawy

Jak wygląda zapchany DPF objawy   Jak wygląda zapchany...

29 sierpnia 2018

Ile kosztuje filtr DPF CENA?

Ile kosztuje filtr DPF? – CENA   Ile kosztuje filtr...

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer