Jakie są zalecenia dotyczące eksploatacji pojazdu z filtrem DPF? - sprawdź, jakie to proste

Aby uniknąć przedwczesnej awarii filtra cząstek stałych, poniżej wypiszemy zalecenia dotyczące eksploatacji pojazdu z filtrem DPF, do których należy się dostosować:

1. Unikaj krótkich tras - filtr cząstek stałych potrzebuje odpowiedniej temperatury do wypalania sadzy. Podczas krótkich tras temperatura spalin może być zbyt niska, co utrudnia lub uniemożliwia ten proces. Staraj się jeździć dłuższymi trasami (powyżej 20 km), aby zapewnić odpowiednie warunki do regeneracji filtra.
2. Utrzymuj odpowiednie obroty silnika - podczas jazdy autostradą lub drogą ekspresową utrzymuj obroty silnika powyżej 2000 obr./min. Wspomaga to proces wypalania sadzy.
3. Nie przeciążaj silnika - unikaj gwałtownego przyspieszania i jazdy pod dużym obciążeniem. Może to prowadzić do nadmiernego wytwarzania sadzy i zapychania filtra.
4. Używaj oleju napędowego wysokiej jakości - tankuj paliwo na sprawdzonych stacjach benzynowych. Niska jakość paliwa może negatywnie wpływać na pracę filtra DPF.
5. Regularnie sprawdzaj stan filtra DPF - w serwisie samochodowym możesz sprawdzić poziom zapełnienia filtra DPF i w razie potrzeby przeprowadzić jego regenerację.

Ponadto powinieneś pamiętać o aplikacji płynu do czyszczenia DPF dostępnego w sklepach motoryzacyjnych. Raz na jakiś czas wybierz się na dłuższą trasę w celu wypalania sadzy. Zwracaj uwagę również na kontrolkę DPF na desce rozdzielczej, ponieważ informuje ona o zapełnieniu filtra osadami.

Filtr cząstek stałych DPF

Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    Cena - od 390 zł netto  Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    CZAS REALIZACJI  1-2 dni robocze

  • check

    Cena - od 550 zł netto  Nowe filtry DPF FAP i katalizatory

  • check

    GWARANCJA  2 lata bez limitu kilometrów

  • check

    Stan dostępne

Image City 1 Image City 2
Rura wydechowa pojazdu

Co ile wypala się DPF

Teoretycznie w nowym, sprawnym samochodzie podczas mieszanej jazdy filtry DPF wymagają czyszczenia co około 600-800 km. Taki cykl wypalania wydaje się być naturalny i rzadko budzi większe zastrzeżenia. Niemniej, jeśli zauważymy stopniowy (lub gwałtowny) wzrost częstotliwości wypalania filtra cząstek stałych podczas normalnej eksploatacji, może to sugerować nadchodzące problemy. Przy zachowaniu podobnego stylu i warunków jazdy, istnieją dwa najbardziej prawdopodobne scenariusze:

• awaria samochodu,
• nadmiar nagromadzonego popiołu w filtrze DPF.

Co zrobić z filtrem cząstek stałych, który jest zapchany?

Kontrolka Check Engine na desce rozdzielczej

Istnieje kilka sposobów na przywrócenie właściwości i parametrów filtra cząstek stałych:

1. Wypalanie DPF:

• Wypalanie pasywne - najczęstszy sposób, który polega na jeździe autostradą przez około 30 minut z prędkością 60-80 km/h, aby temperatura spalin wzrosła i dopaliła sadzę w filtrze.
• Wypalanie aktywne - w niektórych modelach aut dostępne jest wymuszone wypalanie DPF za pomocą komputera diagnostycznego.
• Płyn do czyszczenia DPF - do baku można dodać specjalny płyn, który obniża temperaturę spalania sadzy i ułatwia jej wypalanie.

2. Czyszczenie filtra DPF:

• Czyszczenie hydrodynamiczne - polega na czyszczeniu filtra cząstek stałych wodą pod wysokim ciśnieniem w specjalistycznej pralce DPF.
• Czyszczenie chemiczne - do czyszczenia filtra DPF / FAP używane są specjalne preparaty chemiczne.
• Wypalanie w piecu - w serwisie DPF może zostać wymontowany i wypalony w specjalnym piecu. Ta metoda jednak nie jest korzystna dla podzespołu.

Czy można jeździć z uszkodzonym filtrem cząstek stałych?

Nie, jazda z uszkodzonym filtrem cząstek stałych (DPF) jest nieodpowiedzialna i niebezpieczna z kilku powodów:

1. Negatywny wpływ na środowisko - uszkodzony DPF nie filtruje szkodliwych cząstek stałych ze spalin, co przyczynia się do zanieczyszczenia powietrza i negatywnie wpływa na zdrowie ludzi i środowisko. Wzrasta emisja tlenków azotu (NOx) i tlenku węgla (CO), które również są szkodliwe dla zdrowia i środowiska.

2. Ryzyko uszkodzenia silnika - zapchany DPF może prowadzić do wzrostu ciśnienia spalin, co może uszkodzić turbosprężarkę, silnik i inne podzespoły.

3. Zmniejszenie mocy i komfortu jazdy – zatkany filtr DPF powoduje spadek mocy silnika i zwiększenie zużycia paliwa. Jazda z uszkodzonym DPF może powodować problemy z przyspieszaniem, dymieniem z wydechu i utratę płynności jazdy.

4. Konsekwencje prawne - poruszanie się autem z niesprawnym DPF jest niezgodna z normami emisji spalin i może skutkować mandatem karnym. W niektórych krajach może dojść do konfiskaty dowodu rejestracyjnego.

Co o tym myślisz?

Komentarze

Milena
star star star star star
Wystawiono 2 miesiące temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Dzień dobry. Czy jesteście w stanie odebrać mój katalizator do czyszczenia z Bydgoszczy? jest już zdemontowany, prosze o infrmację
Poldek
star star star star star
Wystawiono 2 miesiące temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Dzień dobry. Czy mogę uzyskać informację o najbliższym, wolnym terminie realizacji czyszczenia filtra fap w moim peugeocie 508? Pozdrawiam
Eugeniusz
star star star star star
Wystawiono 2 miesiące temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Witam. Jak mogę potwierdzić czy usterka to na pewno wina dpf? Nie ma teoretycznie żadnych objawów, czasami zaświeca się kontrolka check engine. Pozdrawiam Eugeniusz

Popularne wpisy