Mokry FAP i suchy DPF, różnice w budowie i regeneracja filtra cząstek stałych

11 stycznia 2018

Układ redukcji emisji spalin – co to jest?


   Z powodu konieczności zastosowania dodatkowych elementów w układzie wydechowym i w silniku, na stałe we współczesnych dieslach zagościły takie cuda współczesnej techniki jak filtry DPF oraz katalityczne układy redukcji spalin. Czym są i jakie mają zadanie? Jak zbudowane są filtry DPF i układy SCR? Co oznaczają akronimy, pod którymi kryją się czyściciele diesli? Oraz czemu w samochodzie ma służyć obecność mocznika i FAP oraz DPF różnice w wykorzystanych technologiach? Zapraszamy do lektury artykułu.

Układ katalitycznej redukcji spalin


SCR to układ, którego zadaniem jest minimalizowanie ilości wydostających się do atmosfery tlenków azotu NOx. Pod wpływem wysokiej temperatury i w nadmiarze tlenu dochodzi do łączenia się tlenu z azotem, w wyniku czego powstają szkodliwe związki azotu na różnych stopniach utlenienia. Właśnie one i ich obecność są jednym z podstawowych powodów, dla których wiele aut nie wróci już na polskie drogi. Unormowane według dyrektywy EURO IV dopuszczalne ilości emitowanych przez samochód tlenków azotu obniżono do poziomu, w którym wiadomo, że nie będą niebezpieczne jak do tej pory. Jedna osiągnięcie takiego pułapu okazało się nie tylko problematyczne, ale również wymagało sporej pomysłowości od inżynierów motoryzacyjnych koncernów całego świata. Sposobem na wyeliminowanie nadmiaru tlenków azotu stały się po pierwsze układ EGR – czyli instalowany w turbosprężarkach zawór recyrkulacji spalin – dzięki czemu ilość tlenu w komorze spalania spada, a co za tym idzie, bardziej powinowaty do tlenu węgiel, spalając się, nie pozwala na powstawanie trujących tlenków azotu. Jednak niska skuteczność rozwiązania, które pozwalało na osiąganie właściwych pułapów na poziomie norm EURO III i starszych, nie dawały możliwości uzyskania podobnie akceptowalnych wyników w przypadku normy EURO IV i wyżej. Dlatego swoje miejsce w samochodzie z silnikiem diesla znalazł układ SCR, czyli Selective Catalyst Reduction. Działa on równie skutecznie co prosto. W strumień spalin wstrzykiwany jest mocznik w wodnym roztworze (32,5%) w odpowiednio dobranej dawce. To wystarcza, żeby bogate w tlenki azotu spaliny opuściły układ wydechowy jako tlenek azotu i para wodna.

Mokry i suchy, FAP czy DPF, czyli co lepsze?


Oprócz chemicznej katalitycznej redukcji emisji spalin, która pozwala na zminimalizowanie emisji tlenków azotu, diesle borykają się jeszcze z problemem cząstek stałych. Zadaniem zmniejszenia ilości stałych cząstek wydostających się z wydechu naszego diesla zajmuje się filtr cząstek stałych zwany, zależnie od instalującego go koncernu DPF-emGPF-em albo FAP-emDPF-ami zazwyczaj nazywa się filtry cząstek stałych, które pracują na "sucho" czyli bez dodatkowych chemicznych domieszek i substancji katalizujących. W takim przypadku wkład filtra DPF jest zbudowany z porowatych materiałów ceramicznych i metalowych, niewielkich perforacji, których zadaniem jest wyłapywanie sadzy, tlenku węgla i niecałkowicie spalonych węglowodorów z oleju napędowego. W przypadku mokrych filtrów cząstek stałych – jak w przypadku silników z oznaczeniem HDi, czyli pochodzących z koncernu PSA, filtr FAPFAP to akronim oznaczający z francuskiego filtre a particule, jednak różni się on od swojego "suchego odpowiednika" wykorzystaniem oprócz standardowego węglika krzemu również ceryny – w specjalnym preparacie, który wtryskiwany jest w niewielkich ilościach do paliwa, sprawia, że gromadzące się w FAP-ie cząstki stałe potrzebują temperatury niższej niż 450 stopni do rozpoczęcia procesu automatycznego oczyszczania filtra (system pasywnej regeneracji). W przypadku suchych filtrów taka temperatura musi przekroczyć 550 stopni (a najlepiej 600).

Regeneracja filtrów cząstek stałych.


  Dla wszystkich użytkowników samochodów wyposażonych w filtry cząstek stałych również tych nowoczesnych, z możliwością samooczyszczania, mamy złe wieści. Zapchany DPF, również po przeprowadzeniu oczyszczania za pomocą dodatkowej dawki wtrysku determinowany przez decyzje podejmowane przez sterownik silnika, w końcu zapcha się definitywnie. Wypalanie zanieczyszczeń znajdujących się w filtrze nie pozwoli usunąć ich w 100% i zawsze pozostaje niewielka ilość popiołu, która w przypadku przebycia deklarowanych przez producenta 80-180 tysięcy kilometrów, finalnie zatka filtr. Jedynym rozwiązaniem wtedy wydaje się wymiana wkładu filtra, jednak koszt takiej wymiany sięgać może nawet kilku tysięcy złotych, warto więc zdecydować się na wizytę w zakładzie, który wymotuje DPF i poprzez czyszczenie w odpowiedniej profesjonalnej maszynie przywróci sprawność naszemu filtrowi cząstek stałych. Warto w tym miejscu nadmienić, że niewłaściwa praca silnika we współpracy z DPF-em, może prowadzić do szybszego zapychania się filtra, nawet jeśli wcześniej podjęta została decyzja, by wypalić DPF bądź wymienić! Cena regeneracji DPF-a, zazwyczaj nie przekracza kilkuset złotych.

 

Jeśli znalazłeś nasz artykuł, czy nie szukałeś również:
- Kontrolka DPF VW
- wypalanie DPF na postoju

Oceń:
/ Aktualna ocena: 4.63

Komentarze

Karol 2019-01-16 15:05:03

Siemanko!

Mam Peugeota 307 1.6 HDi, to tam będzie suchy czy mokry DPF?

-1
Filtry DPF FAP 2019-01-16 15:30:33

Witamy Panie Karolu.
Dziękujemy uprzejmie za komentarz.
Mamy przyjemność odpowiedzieć Panu, że w samochodach marki Peugeot najprawdopodobniej znajdzie Pan w układzie wydechowym filtr FAP, czyli mokry filtr cząstek stałych - jest on autorskim wynalazkiem grupy PSA czyli Citroena i Peugeota.
Pozdrawiamy!

1
Hubert 2019-01-16 15:32:59

Odnoszcząc się do ostatniego akapitu, to czy taka regeneracja jest droga?

-3
Nitromac 2019-01-21 15:34:41

świetnie, teraz wiem! A zawsze myślałem, że to tylko różna nazwa!:D

-1
mirek22 2019-01-22 09:00:50

Ja u siebie mam suchego DPF-a i jak do tej pory sprawuje się bez zarzutów, a artykuł bardzo fajny.

1
znafca 2019-01-22 13:37:12

W HDi tylko mokre fapy, to ich autorski wynalazek i pchają to wszędzie gdzie się da, a potem się okazuje że nie można uzupełnić tego eloysa ich albo jeszcze inny numer, Panie a idź Pan, nie ma to jak star dobry suchy DPF

-1
Black&Beige 2019-01-22 15:23:13

Świetny artykuł, dobrze w końcu się dowiedzieć jak to działa

0
grzes1 2019-01-23 09:45:05

Ja to chyba w swoim chevrolecie mam suchy, ale ręki nie dam sobie uciąć. Przy okazji artykuł bardzo fajny!

-2
anekcza5 2019-01-24 12:42:56

Kurcze fajny artykuł, ja to myślałam że DPF jest jeden, a tu niespodzianka :D

0
Smerf Mądrala 2019-01-24 13:47:59

Nic je nie rózni, tylko dodatek do paliwa, pozdrawiam wszystkie smerfetki

0
Rokita 2019-01-25 12:23:35

Fajny artykuł dużo można się dowiedzieć, ale możecie jakieś zdjęcia jeszcze wstawić, ja to facet jestem lubię sobie popatrzeć hehe

1
Duma 2019-01-28 11:45:48

@Hubert No masz cennik na górze nie? Koło 5 stów za osobówkę i pewnie ze 3 razy tyle za ciężarowy, może więcej. Poszukaj sobie na stronie na górze.

0
bozencia2 2019-01-29 08:50:25

Jak dla mnie mokry Fap lepszy, ale jak się mylę to się kłócić nie będę! :D

1
@hubert 2019-01-29 15:38:13

nie, taka regeneracja nie jest droga i dostępna z każdego miejsca w Polsce, nawet ode mnie z Wilkołaz odebrali.

3
Gremlinek 2019-01-30 08:48:52

Bardzo ciekawy fragment na temat normy emisji spalin. Pozdrawiam! :)

2
Boże Ratuj 2019-01-31 14:00:20

Ja też wolę FAPa bo się sam regeneruje w czasie jazdy, starczy tylko dobrze dać mu w gaz na autostradzie

-1
doradcadiesla 2019-01-31 15:52:55

@bozencia2 lepszy czy nie lepszy. To zależy jak dbasz o auto, to i filtr chodzi jak trzeba! :)

-1
Basement Disco 2019-02-01 13:28:17

Ja tam wole suche bo dłużej wytrzymują. Nie zapaćkają się tym dziadostwem co się dotryskuje do zbiornika paliwa w mokrych fapach

-5
Kosmo34 2019-02-01 15:49:21

Ten cały układ SCR to chyba dobra rzecz, co nie? :)

1
Madelline 2019-02-04 13:52:22

Jak na miasto to tylko ten mokry bo to się samo dopala nawet nie trzeba nic robić. Zapycha się trochę szybciej, ale to nie ma znaczenia wobec świętego spokoju.

3
gien345 2019-02-04 15:42:40

To co w końcu lepsze, mory czy suchy DPF, bo dalej nie rozumiem?

2
Pacuś 2019-02-05 08:46:27

Suche, mokre, jeżu ile tego jest. Ja to dopiero się dowiedziałem, że mam coś takiego jak filtr. :)

-2
CHAN-Dlash 2019-02-05 14:16:31

Kto poleci dobre auto bez dpf fap i scr do sprowadzenia z niemiec albo francji?

-1
Miron56 2019-02-06 08:48:22

Dzięki wam dowiedziałem się, że jest jakiś podział tych filtrów. Wielkie dzięki!

0
PYTANIE ZA 100 2019-02-11 13:32:01

A czy można mieć w samochodzie jednocześnie oba? Mokry i suchy filtr cząstek stałych?

0
do pytanie za 100 2019-02-12 13:26:32

Nie, nie da się, no tak niestety już jest :'(

ciekawa 2019-02-13 11:22:12

A istnieje suchy fap?

Hilia 2019-02-14 09:50:43

Mokry fap będzie w Toyocie Hillux?

Valerii 2019-02-15 09:48:56

Różnice niby nie wielkie, a jaką robotę robią :D

Wojenka 2019-02-18 10:46:06

To w końcu gdzie te fapy montują?

NowyNick 2019-02-21 11:01:10

Czy tu czy tu w końcu trzeba oddać do regeneracji i nic nie poradzisz

Ambroży245 2019-03-11 09:02:57

Z suchym filtrem DPF chyba mniej zachodu, bo do mokrych filtrów to trzeba lać te dodatki, zgadza się? :)

Michał 2019-03-12 08:53:11

Ja tam mam u siebie DPF i nie narzekam, wszystko działa jak trzeba, może to kwestia indywidualna auta co?

Janusz 2019-03-13 08:46:55

No czy mokry czy suchy filtr to i tak się może zapchać, dlatego warto dbać o autko.

Mirke5457 2019-03-14 08:48:16

A czy mokry DPF i suchy to się myje tak samo?

Leszek 2019-03-15 08:45:30

Nie ma co się spierać czy lepszy DPF czy FAP, każdy prędzej czy później się zespuje.

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane

29 sierpnia 2018

DPF - co to jest, jak to wygląda, ile to kosztuje?

DPF – co to jest, jak to wygląda, ile to kosztuje?   DPF...

29 sierpnia 2018

Jak wygląda zapchany DPF? - Objawy

Jak wygląda zapchany DPF objawy   Jak wygląda zapchany...

29 sierpnia 2018

Ile kosztuje filtr DPF CENA?

Ile kosztuje filtr DPF? – CENA   Ile kosztuje filtr...

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer