Subpage photo

Zapchany filtr DPF - 5 objawów, których nie możesz zignorować

Oceń: / Aktualna ocena: 4.00

Zapchany filtr DPF może powodować szereg objawów, które mogą być oznaką konieczności jego regeneracji lub wymiany. Do tych głównych należą:

1. Spadki mocy i osiągów silnika. Wraz z zapchaniem filtra DPF silnikowi coraz trudniej jest wydobyć się z sadzy, która zalegała w filtrze. W efekcie kierowca może odczuć spadek mocy i osiągów silnika, a także trudności z przyspieszaniem.
2. Zwiększone zużycie paliwa. Aby wypalić sadzę z DPF, silnik musi pracować w wyższych temperaturach. W efekcie czego wzrasta zużycie oleju napędowego.
3. Dym z rury wydechowej. W przypadku zapchanego filtra DPF z rury wydechowej może wydobywać się dym o czarnym lub szarym zabarwieniu.
4. Intensywny zapach spalin. Zapchany filtr DPF może powodować intensywny zapach spalin wyczuwalny również w kabinie pojazdu.
5. Ostrzeżenia w postaci kontrolki DPF. W większości pojazdów zapchany filtr DPF sygnalizowany jest odpowiednim komunikatem lub symbolem na desce rozdzielczej.

Oprócz objawów zapchanego filtr DPF wymienionych wyżej może on również powodować szarpanie silnika, niestabilne obroty, a nawet problem z jego uruchomieniem.
Jeśli zauważysz którąkolwiek z powyższych oznak, powinieneś jak najszybciej udać się do warsztatu w celu sprawdzenia stanu DPF. Niewłaściwe działanie podzespołu może prowadzić do poważnych awarii silnika, w tym nawet do jego zatarcia.

Filtr DPF w serwisie

Jakie są sposoby regeneracji filtra DPF?

Istnieją dwa podstawowe sposoby regeneracji filtra DPF:

• Regeneracja pasywna
• Regeneracja aktywna

Regeneracja pasywna to proces, który odbywa się automatycznie podczas normalnej jazdy. Podczas jazdy silnik osiąga wysokie temperatury, które powodują utlenienie sadzy w filtrze DPF. Utlenienie sadzy powoduje powstanie dwutlenku węgla i wody, które są bezpieczne dla środowiska.
Regeneracja pasywna jest najbardziej skuteczna w przypadku regularnej jazdy na długich dystansach. Jeśli samochód jest używany głównie na krótkich dystansach, może być konieczne przeprowadzanie regeneracji aktywnej.
Regeneracja aktywna to proces, który jest inicjowany przez komputer pokładowy samochodu. Podczas regeneracji aktywnej silnik pracuje w trybie zwiększonej temperatury, aby spalić sadzę w filtrze DPF. Wypalanie może trwać kilkanaście minut. W tym czasie może wystąpić zwiększone zużycie paliwa.

Metoda regeneracji filtra DPF powinna być dobierana w zależności od stopnia zabrudzenia filtra. Jeśli filtr jest nieznacznie zabrudzony, regeneracja pasywna może być wystarczająca. Jeśli filtr jest mocno zabrudzony, konieczne może być przeprowadzenie regeneracji aktywnej.
Jeśli nie jesteś pewien, która metoda regeneracji jest odpowiednia dla Twojego samochodu, skonsultuj to z mechanikiem.

Jak zapobiec zapchaniu filtra DPF?

kamerka endoskopowa

Aby zapobiec zatykaniu się filtra DPF, powinniśmy przestrzegać następujących zasad:

• Regularnie przeprowadzaj regenerację filtra DPF.
• Unikaj częstych krótkich jazd.
• Unikaj jazdy na zbyt niskich obrotach silnika.
• Regularnie staraj się wymieniać olej silnikowy, a także filtr oleju.

Stosowanie się do wymienionych powyżej zasad pomaga utrzymać filtr DPF w dobrym stanie i uniknąć sporych kosztów związanych z naprawą lub wymianą elementu na nowy.

Jakie są skutki jazdy z zapchanym filtrem DPF?

Poruszanie się autem z niesprawnym filtrem cząstek stałych może skutkować wystąpieniem awarii silnika, kosztownymi naprawami lub wymianą podzespołu oraz zanieczyszczaniem środowiska. Jazda z zapchanym filtrem DPF niesie poważne konsekwencje dla pojazdu, środowiska oraz kierowcy. Zapchany filtr DPF może doprowadzić do poważnego uszkodzenia jednostki napędowej. Ponadto podzespół nie będzie spełniał prawidłowo swojej funkcji, co spowoduje zwiększoną emisję szkodliwych spalin do środowiska. Uszkodzony filtr cząstek stałych może również stwarzać zagrożenie dla kierowcy, jak i pozostałych członków ruchu drogowego, ponieważ przy zapchanym filtrze może dojść do całkowitego unieruchomienia pojazdu. Zapchany filtr DPF wymaga natychmiastowego oczyszczania, które przywraca prawidłowe działanie podzespołu.

Komentarze

Dodaj komentarz

Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane.

Najlepszy mechanik od DPF? Blisko Ciebie!

Zbliż się do najlepszych mechaników od DPF w Polsce bez ruszania się z domu...

Czytaj więcej

Dlaczego AdBlue jest stosowane w silnikach Diesla? - wszystko co musisz wiedzieć!

AdBlue to marka handlowa roztworu mocznika w wodzie, który jest stosowany w pojazdach z silnikami diesla, aby zmniejszyć emisję tlenków azotu (NOx) do atmosfery. ...

Czytaj więcej

Czy w przypadku zapchanego DPF można zauważyć różnice w pracy silnika? - To Cię może zdziwić!

Tak, przy zapchanym DPF (filtrze cząstek stałych) można zaobserwować zmiany w pracy silnika. Kilka znaków, które mogą świadczyć o potencjalnych problemach z DPF. ...

Czytaj więcej

Jakie są możliwe problemy związane z AdBlue i jak im zaradzić? - To może Cię zaskoczyć!

Potencjalne kłopoty związane z AdBlue obejmują:1. Zamarznięcie AdBlue. Jest to wodny roztwór mocznika, który krystalizuje się przy temperaturze -11°C. Zamarznięte AdBlue może zablokować układ wtryskowy lub doprowadzić do awarii pompy...

Czytaj więcej

Dlaczego podczas wypalania DPF dymi na niebiesko? Dowiedz się, co na ten temat mówią eksperci!

Podczas procesu regeneracji filtra cząstek stałych (DPF), zwłaszcza w starszych pojazdach z silnikami wysokoprężnymi, czasami można zaobserwować dymienie na niebiesko. Więc dlaczego tak się dzieje? Sprawdź to razem z nami!...

Czytaj więcej

Sprawny DPF – Nowe „ABC" kierowcy

Aby zadbać o sprawność DPF i utrzymać go w optymalnym stanie, kierowcy powinni przestrzegać kilku kluczowych zasad, a przede wszystkim:...

Czytaj więcej

Usunięcie DPF lepsze niż czyszczenie? Portfel lżejszy o 6500 zł!

Usuwanie filtra cząstek stałych DPF to rozwiązanie dużo droższe niż czyszczenie (ok. 1500 zł), ale jednocześnie najskuteczniejsze...

Czytaj więcej

Jakie są typowe objawy niewłaściwie działającego filtra cząstek stałych? 5 rzeczy, które powinieneś wiedzieć!

Niewłaściwie działający filtr cząstek stałych (DPF) może objawiać się różnymi symptomami, które sygnalizują potencjalne problemy z jego funkcjonalnością lub regeneracją. Sprawdź razem z nami jakie!...

Czytaj więcej
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer
Wyrażam zgodę na wykorzystanie moich danych osobowych zgodnie z Polityką Prywatności w celach niezbędnych do przeprowadzenia kontaktu i realizacji wybranej usługi. Wysyłając formularz kontaktowy Klient wyraża wolę kontaktu firmy z jego osobą. Niezbędne do tego dane są wykorzystywane jednorazowo, nie są przechowywane, udostępniane, przetwarzane ani odsprzedawane jakimkolwiek podmiotom. Do momentu kontaktu administratorem danych pozostaje BSDP.