Zapchany filtr cząstek stałych powoduje zazwyczaj szereg objawów, które sygnalizują konieczność jego regeneracji bądź wymiany. Do najczęstszych z nich należą:
Spadek mocy i osiągów silnika - wraz z zapchaniem filtra DPF pogarsza się praca jednostki napędowej. W konsekwencji kierowca odczuwa spadek mocy i osiągów, a także pojawiają się trudności z przyspieszaniem.
Większe zużycie paliwa - by wypalić sadzę z filtra DPF, silnik pracuje na wyższych obrotach, by zwiększyć temperaturę. Na skutek czego wzrasta zużycie oleju napędowego.
Dym z wydechu - w sytuacji zapchanego DPF z rury wydechowej pojazdu może wydobywać się dym w ciemnym kolorze.
Sygnalizacja w postaci zapalonej kontrolki DPF – zazwyczaj usterka filtra DPF w pojazdach sygnalizowana jest komunikatem bądź symbolem na desce rozdzielczej.
Wyczuwalny zapach spalin - niesprawny DPF może powodować intensywny zapach spalin odczuwalny w kabinie.
Poza wymienionymi powyżej objawami zapchanego DPF może pojawić się również szarpanie silnika, a niekiedy problemy z jego uruchomieniem.
W sytuacji, gdy zauważymy którykolwiek z niecodziennych objawów, warto skonsultować się z fachowcem i sprawdzić stan DPF. Niewłaściwe jego działanie może prowadzić do poważnych, jak i kosztownych konsekwencji.
Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - od 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - od 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Jakie są sposoby regeneracji DPF?
Wyróżniam dwie podstawowe metody regeneracji filtra DPF, jest to:
- Regeneracja pasywna
Regeneracja pasywna jest procesem, który zachodzi automatycznie w czasie normalnej jazdy. Silnik wówczas osiąga wysokie temperatury, które powodują utlenienie sadzy w DPF. Utlenienie powoduje powstanie dwutlenku węgla oraz wody, które są bezpieczne dla środowiska.
Pasywna regeneracja jest najbardziej skutecznym sposobem w przypadku regularnej jazdy na dłuższych trasach. Jeżeli pojazd jest użytkowany głównie na krótkich odcinkach miejskich, może być niezbędne przeprowadzanie regeneracji aktywnej.
- Regeneracja aktywna
Regeneracja aktywna to proces inicjowany przez komputer pokładowy auta. Podczas aktywnej regeneracji silnik pracuje w trybie zwiększonej temperatury, aby móc spalić sadzę z DPF. Wypalanie trwać może kilkanaście minut, a w tym czasie może wystąpić także zwiększone zużycie paliwa.
Sposób regeneracji filtra cząstek stałych powinien być dobierany w zależności od stopnia jego zabrudzenia. Jeżeli DPF jest lekko zabrudzony, regeneracja pasywna wystarcza. W przypadku, gdy filtr jest dość mocno zabrudzony, konieczna może być regeneracja aktywna.
Jeśli nie jesteśmy pewni, który sposób wypalania sadzy jest odpowiedni warto skonsultować się z mechanikiem.
Jak zapobiec zapchaniu się filtra DPF?
By uniknąć zapchania się filtra cząstek stałych, powinniśmy przestrzegać niżej wymienionych zasad:
- Regularnie przeprowadzać regenerację DPF.
- Unikać wyłącznie krótkich tras.
- Należy unikać przeciążania silnika, jazdy na zbyt niskich obrotach.
- Regularnie wymieniać olej silnikowy, jak i filtr oleju.
Stosowanie się do wyżej przestawionych zasad pomaga utrzymać filtr DPF w dobrym stanie i uniknąć sporych kosztów związanych z naprawą lub wymianą podzespołu na nowy.
Czym grozi jazda z zapchanym filtrem DPF?
Eksploatacja pojazdu z niesprawnym filtrem cząstek stałych może doprowadzić do wystąpienia awarii silnika i kosztownych napraw, a nawet konieczności wymiany podzespołu, nie wspominając o zanieczyszczaniu środowiska spalinami. Jazda z zapchanym DPF niesie za sobą poważne konsekwencje dla zarówno dla auta, środowiska, jak i samego kierowcy. Zapchany filtr DPF może spowodować poważne uszkodzenie jednostki napędowej. Ponadto filtr nie będzie spełniał właściwie swojej funkcji, co spowoduje zwiększenie emisji szkodliwych spalin. Uszkodzony filtr cząstek stałych może też stwarzać zagrożenie dla kierowcy i pozostałych użytkowników ruchu drogowego, dlatego, że przy zapchanym DPF może dojść do całkowitego unieruchomienia auta. Zapchany filtr DPF wymaga natychmiastowego wyczyszczenia, które przywróci jego prawidłowe działanie.
Komentarze