W dzisiejszych czasach, kiedy normy dotyczące emisji spalin stają się coraz bardziej restrykcyjne, systemy filtrów cząstek stałych (DPF) są nieodłącznym elementem współczesnych pojazdów napędzanych silnikami wysokoprężnymi. Regeneracja DPF, choć może brzmieć skomplikowanie, jest kluczowym procesem, który zapewnia prawidłowe działanie tego systemu.
DPF pełnią istotną rolę w redukcji emisji szkodliwych cząstek stałych generowanych przez spalanie oleju napędowego. W miarę jak pojazd jest eksploatowany, cząstki te gromadzą się w filtrze, co może prowadzić do jego zatkania. W takiej sytuacji konieczna jest regeneracja, czyli proces usuwania zgromadzonych cząstek i przywracania właściwej przepustowości filtra.
Istnieją różne metody regeneracji DPF. Jedną z najczęstszych jest regeneracja pasywna, która zachodzi podczas normalnej eksploatacji pojazdu, gdy temperatura spalin jest wystarczająco wysoka, aby spalić zgromadzone cząstki. Jednak w przypadku, gdy warunki eksploatacji nie są sprzyjające, może być konieczna regeneracja aktywna, wykorzystująca systemy zasilania dodatkowym paliwem lub specjalne substancje chemiczne. Kluczową kwestią w regeneracji DPF jest jej regularność. Ignorowanie konieczności regeneracji może prowadzić do poważnych problemów, takich jak wzrost zużycia paliwa, utrata mocy silnika czy nawet uszkodzenie całego układu wydechowego. Dlatego ważne jest, aby kierowcy monitorowali stan filtra DPF i regularnie przeprowadzali regenerację zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu.
Warto również pamiętać, że nieprawidłowo przeprowadzona regeneracja DPF może być szkodliwa zarówno dla środowiska, jak i samego pojazdu. Dlatego warto korzystać z usług profesjonalnych warsztatów, które dysponują odpowiednim sprzętem i wiedzą techniczną w tym zakresie.
Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - od 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - od 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Kiedy DPF nie nadaje się do regeneracji?
DPF może nie nadawać się do regeneracji w przypadku poważnych uszkodzeń strukturalnych, takich jak pęknięcia lub korozja. Jeśli jego kondycja jest zbyt zła, może być konieczna wymiana całego filtra. Ponadto, gdy filtry są zbyt mocno zatłoczone lub zanieczyszczone wewnętrznie, regeneracja może okazać się nieskuteczna, wymagając bardziej zaawansowanych metod czyszczenia lub wymiany.
Czy po regeneracji DPF trzeba wymienić olej?
Tak, po regeneracji DPF zaleca się wymianę oleju. Podczas procesu regeneracji do oleju może dostać się niespalone paliwo, co może obniżyć jego właściwości smarne i negatywnie wpłynąć na pracę silnika.
Wymiana oleju po regeneracji DPF nie jest obowiązkowa, ale jest to działanie prewencyjne, które może uchronić silnik przed poważnymi uszkodzeniami.
Co ile km wypala się DPF 2.0 TDI?
Częstotliwość wypalania DPF 2.0 TDI zależy od kilku czynników, m.in.:
• Styl jazdy: Jazda na krótkich dystansach w mieście sprzyja częstszemu zapychaniu się filtra, a co za tym idzie, jego wypalaniu. W takich warunkach może to być konieczne nawet co 300-400 km. Jazda na dłuższych dystansach i autostradzie sprzyja naturalnemu wypalaniu się filtra, co może wydłużyć interwał do 800-1000 km.
• Stan techniczny silnika: Niesprawny silnik może powodować nadmierne wytwarzanie sadzy, co z kolei prowadzi do częstszego zapychania się DPF-a.
• Jakość paliwa: Używanie paliwa niskiej jakości może również negatywnie wpływać na żywotność DPF-a i częstotliwość jego wypalania.
Przyjmuje się, że w prawidłowo eksploatowanym samochodzie z silnikiem 2.0 TDI DPF powinien wypalać się co 500-700 km. Zbyt częste lub zbyt rzadkie wypalanie filtra może być sygnałem awarii.
Komentarze