Co oznacza pomarańczowa kontrolka DPF? - To podstawa, którą musisz znać!

Pomarańczowa kontrolka DPF oznacza, że filtr cząstek stałych jest zapchany i należy go oczyścić. Filtr DPF to element układu wydechowego w silnikach Diesla, który zatrzymuje szkodliwe cząstki stałe, po to by nie zatruwały naszego środowiska. Kiedy DPF utraci swoje parametry, nie jest wydajny, a przez to następuje zwiększona emisja szkodliwych spalin i pojawiają się kłopoty między innymi z pracą silnika. Niekiedy w pojazdach załącza się kontrolka DPF, gdy podzespół rozpoczął proces samooczyszczania. Może też niektórzy nie wiedzą, jak wygląda kontrolka DPF, dlatego pokrótce ją opiszemy. Otóż wyglądem przypomina obrys filtra cząstek stałych i jest koloru pomarańczowego lub żółtego. Wewnątrz tego zarysu są zauważalne drobne kółeczka, które mają imitować zanieczyszczenia wewnątrz DPF.

Kontrolka DPF na desce rozdzielczej

Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    Cena - od 390 zł netto  Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    CZAS REALIZACJI  1-2 dni robocze

  • check

    Cena - od 550 zł netto  Nowe filtry DPF FAP i katalizatory

  • check

    GWARANCJA  2 lata bez limitu kilometrów

  • check

    Stan dostępne

Image City 1 Image City 2
Serwis regeneracji katalizatorów

Czy można jeździć z zapaloną kontrolką DPF?

Nie, nie można jeździć z zapaloną kontrolką DPF. Kontrolka ta oznacza, że filtr cząstek stałych jest zapchany i wymaga regeneracji. Bezcelowa jazda z zanieczyszczonym DPF może doprowadzić do szeregu problemów. Jeśli kontrolka DPF zapali się w Twoim samochodzie, należy jak najszybciej przeprowadzić samoregenerację podzespołu. Oto trzy sposoby wypalania filtra cząstek stałych, którymi trzeba się zainteresować, kiedy zapali się kontrolka DPF np. w Passacie B6:

• regeneracja aktywna - polega na podgrzaniu filtra do temperatury, w której sadza się wypala. Proces ten jest kontrolowany przez komputer pokładowy, który zwiększa obroty silnika i ilość podawanego paliwa. W wyniku tego temperatura spalin wzrasta do około 600 stopni Celsjusza, co powoduje wypalenie sadzy.
• regeneracja pasywna - polega na wypalaniu sadzy w trakcie normalnej pracy silnika. Jeśli samochód jest często użytkowany w trybie jazdy autostradowej, to przeprowadzenie wypalania w trasie jest doskonałym wyborem,
• regeneracja serwisowa - polega na wypaleniu sadzy w serwisie za pomocą specjalistycznego urządzenia. Wykonuje się ją, gdy zachodzą problemy podczas samodzielnego oczyszczania DPF.

Jeśli po przeprowadzonej regeneracji aktywnej lub pasywnej kontrolka DPF nie gaśnie, to niezwłocznie należy zasięgnąć porady u specjalisty w serwisie.

Ile można jeździć z kontrolką DPF?

Filtr cząstek stałych z samochodu osobowego

Właściwie zależy to od stopnia zabrudzenia filtra cząstek stałych. Jeśli filtr DPF jest maksymalnie zapchany, to można się spodziewać, że w niedługim czasie silnik zacznie pracować w trybie awaryjnym. Rada od nas – jeśli zauważysz na desce rozdzielczej pojazdu kontrolkę DPF i nie wiesz, co zrobić, to pozwól filtrowi DPF się wypalić.

Ile kosztuje wymiana filtra DPF?

Koszt wymiany filtra DPF zależy od modelu samochodu i typu filtra. W przypadku samochodów osobowych koszt wymiany podzespołu może wynosić od 1500 zł wzwyż. Jeśli zaś chodzi o wymianę DPF w pojazdach ciężarowych, to ceny są znacznie wyższe. Pamiętaj, że do kosztów wymiany filtra cząstek stałych wlicza się demontaż starego podzespołu, montaż nowego, a także jego adaptacja w sterowniku jednostki napędowej.

Udostępnij

Co o tym myślisz?

Komentarze

Popularne wpisy

11 Grudzień 2020

Auto bez DPF-a przegląd

Brak DPF a przegląd techniczny 2020 Zastanawiając się nad tym, czy brak DPF spowoduje, że okresowy przegląd techniczny pojazdu nie przebiegnie pomyślnie, ...

14 października 2020

Przyczyny zatkania DPF

Użytkownicy Diesli z zamontowanym filtrem cząstek stałych często nie zdają sobie sprawy z tego, jak różnorodne mogą być przyczyny zatkania DPF. Częste zapychanie DPF/FAP może wynikać z niewłaściwego stylu użytkowania samochodu, zaniedbań eksploatacyjnych oraz z przyczyn, które po części są niezależne od k ...