Niestety katalizator w Dieslu jest elementem, który ulega naturalnemu zużyciu. Jaka jest więc potencjalna żywotność katalizatora? Otóż przy odpowiedniej eksploatacji może on wytrzymać około 200 tysięcy kilometrów przebiegu. Aby przedłużyć jego działanie, powinno się pamiętać o tankowaniu dobrej jakości paliwa, regularnej diagnostyce podzespołów, a także regeneracji zarówno konwertera katalitycznego, jak i filtra cząstek stałych. Dodatkowo należy także dbać o poprawne działanie wtryskiwaczy oraz innych elementów pojazdu. Katalizatory mają określone zadanie – chronić środowisko przed toksycznymi gazami spalinowymi. Jeżeli jednak utraci swoje właściwości, to nie będzie się do niczego nadawał. Pamiętaj, że w większości przypadków regeneracja konwertera katalitycznego może uratować podzespół. Ceny katalizatorów zaczynają się od 2 tysięcy wzwyż, więc zakupienie nowego podzespołu może być dużym obciążeniem finansowym.
Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - od 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - od 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Jaka jest żywotność katalizatora?
Warto zdawać sobie sprawę, że katalizator, pomimo swojego istotnego znaczenia i korzyści, jest podatny na zużycie w trakcie eksploatacji. Z biegiem czasu ulega on naturalnemu zużyciu. Producenci pojazdów zazwyczaj określają jego żywotność w zakresie od 200 do 300 tysięcy kilometrów. Natomiast należy pamiętać również o fakcie, że zapchane reaktory katalityczne (o ile nie są uszkodzone mechanicznie) mogą zostać poddane regeneracji. Taka regeneracja pozwala przywrócić utracone parametry za nieduże pieniądze.
Co powoduje uszkodzenie katalizatora?
Uszkodzenie reaktora katalitycznego wynika z różnych czynników, takich jak przejazd przez zimną kałużę, co może spowodować nagłe zmiany temperatury i potencjalne skurczenie lub pęknięcie tego ważnego podzespołu, zwłaszcza gdy jest rozgrzany podczas jazdy. Dodatkowo uderzenia o krawężniki czy inne nierówności drogowe mogą przyczynić się do uszkodzeń. Należy także zwrócić uwagę na potencjalne awarie silnika, które wynikają z nieprawidłowo działającej sondy lambda. Ta sonda współpracuje z reaktorem katalitycznym, monitorując skład gazów spalinowych. W przypadku nieprawidłowości w pracy sondy, odczyty mogą być nieprecyzyjne, co przyspieszy zużycie katalizatora.
Czy da się przepalić katalizator?
Przepalenie katalizatora to praktyka, którą niektórzy kierowcy decydują się wykonać samodzielnie. Wskazuje się, że najlepszym sposobem na osiągnięcie tego celu jest przejechanie krótkiego dystansu, około 1 kilometra, na wysokich obrotach, używając tylko pierwszego biegu. Teoretycznie spaliny podczas tego procesu osiągają temperaturę nawet 700 °C, co ma pomóc w usunięciu nagromadzonego brudu w katalizatorze. Niemniej jednak eksperci motoryzacyjni podkreślają, że taka metoda jest mało skuteczna i obarczona dużym ryzykiem. Katalizator jest bowiem elementem delikatnym, który łatwo może ulec uszkodzeniu. Mimo potencjalnych zagrożeń niektórzy kierowcy decydują się na przepalanie, starając się uniknąć kosztów związanych z zakupem nowego katalizatora. Należy jednak zdawać sobie sprawę, że taka próba często prowadzi do przepalenia i trwałego uszkodzenia konwertera katalitycznego.
Komentarze