Czym dokładnie różnią się filtry DPF i FAP w samochodach z silnikami diesla? Dowiedz się co o tym mówią eksperci!


Główna różnica między tymi dwoma rodzajami filtrów polega na sposobie ich regeneracji.
Filtry DPF są filtrami "suchymi", które wykorzystują do regeneracji proces samozapłonu sadzy. Proces ten zachodzi w temperaturze powyżej 600°C, która jest osiągana podczas długiej jazdy z wysokimi obrotami. Jeśli jednak kierowca często jeździ na krótkich dystansach, filtr DPF może ulec zapchaniu i konieczna będzie jego regeneracja mechaniczna lub wymiana.
Filtry FAP są filtrami "mokrymi", które wykorzystują do regeneracji dodatek do paliwa o nazwie Eolys. Eolys jest płynem zawierającym glikol etylenowy i krzemionkę. W czasie pracy silnika Eolys jest dozowany do spalin i tworzy na powierzchni filtru FAP warstwę ochronną, która obniża temperaturę zapłonu sadzy do 300°C. Dzięki temu proces regeneracji filtra FAP może zachodzić w znacznie niższych temperaturach, co jest korzystne dla silnika.
Inną różnicą między filtrami DPF i FAP jest ich skuteczność. Filtry FAP są zazwyczaj bardziej skuteczne w oczyszczaniu spalin z cząstek stałych niż filtry DPF. Skuteczność filtrów FAP wynosi do 99,7%, podczas gdy skuteczność filtrów DPF wynosi do 95%.

Filtr cząstek stałych

Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    Cena - od 390 zł netto  Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    CZAS REALIZACJI  1-2 dni robocze

  • check

    Cena - od 550 zł netto  Nowe filtry DPF FAP i katalizatory

  • check

    GWARANCJA  2 lata bez limitu kilometrów

  • check

    Stan dostępne

Image City 1 Image City 2
Samochód Nissan

Co ile dolewać płyn do FAP?

Producenci pojazdów zwykle prezentują zalecenia dotyczące dolewania płynu do FAP w przedziale 10-20 tysięcy kilometrów. Niemniej jednak, w rzeczywistości, częstotliwość uzupełniania płynu może być znacząco inna. W przypadku częstych regeneracji filtra FAP lub jazdy w trudnych warunkach konieczność dolewania płynu może występować częściej niż co 10 tysięcy kilometrów.

Czym grozi jazda bez płynu FAP?

Brak płynu FAP podczas jazdy niesie za sobą poważne konsekwencje, które mogą znacząco wpłynąć na kondycję techniczną pojazdu i jego wartość. Poniżej przedstawiam pewne potencjalne zagrożenia:

1. Uszkodzenie filtra FAP: Brak płynu FAP może spowodować nadmierne gromadzenie się sadzy w filtrze, co skutkuje jego zatkaniem i, w rezultacie, uszkodzeniem struktury.
2. Wypalanie sadzy w trybie awaryjnym: W przypadku zablokowania filtra FAP, silnik może przechodzić w tryb awaryjny, co powoduje wypalanie sadzy w znacznie wyższych temperaturach niż w trybie normalnym. To z kolei może prowadzić do uszkodzenia silnika.
3. Zwiększone zużycie paliwa: Jazda bez płynu FAP może skutkować podwyższonym zużyciem paliwa, ponieważ silnik będzie zmuszony do większego wysiłku, aby przepchnąć spaliny przez zatkany filtr.

Klucze do auta

Jak wygląda zapchany FAP?

Zapchany filtr cząstek stałych (FAP) ma charakterystyczny wygląd. Powierzchnia filtra jest pokryta warstwą sadzy, która może mieć różny kolor, od ciemnoszarego do czarnego. W niektórych przypadkach sadza może być tak gruba, że całkowicie zatyka pory filtra, uniemożliwiając przepływ spalin. Zapchany FAP można rozpoznać przykładowo po zwiększonym hałasie podczas pracy silnika, ponieważ musi pracować ciężej, aby przepchnąć spaliny przez zablokowany filtr.

Udostępnij

Co o tym myślisz?

Komentarze

Popularne wpisy