Dlaczego DPF się nie wypala?
1. Co może na to wpłynąć i jak sobie z tym poradzić?
Jednym z najpopularniejszych pytań dotyczących filtrów cząstek stałych dotyczy tego, dlaczego DPF się nie wypala, a przyczyna takiej sytuacji jest, można powiedzieć, prozaiczna. Kiedy procedura wypalania DPF się nie uruchamia oznaczać to może, że po prostu filtr jest tak zapchany zanieczyszczeniami, że nie ma miejsca na kolejne. Warto wiedzieć, że pierwsze objawy zapchanego DPF skutecznie wpływają na jakość prowadzenia auta i trudno je przeoczyć, dlatego nie warto z nimi czekać. W takiej sytuacji jedynym wyjściem jest demontaż podzespołu i przekazanie go do profesjonalnej pracowni zajmującej się czyszczeniem metodą wodną, zapewniającą bezpieczne przywrócenie mu fabrycznych właściwości. To prowadzi do kwestii, jaką jest próba samodzielnego wyczyszczenia podzespołu środkami nieprzeznaczonymi do tego celu. Na forach internetowych popularne są specyfiki typu Kret, gdzie szereg wymienianych przez samozwańczych mechaników zalet, przysłania rzeczywisty wpływ na kondycję filtra, który po serii zabiegów rodem z garażowego laboratorium, będzie musiał zostać wymieniony na nowy. Oczywiście takie postępowanie musi odbić się na ogólnej kondycji filtra i także może być powodem, przez który DPF się nie wypala. Innym zagadnieniem przynoszącym taki efekt jest usterka czujników w samym filtrze. Jeśli więc nie miało się w zwyczaju samodzielnego wypłukiwania zanieczyszczeń z filtra, warto naocznie sprawdzić stan czujników umieszczonych w obudowie filtra oraz ich przyłączy. Gdy okaże się, że czujniki wizualnie sprawiają wrażenie uszkodzonych, a węże zapchanych, nadtopionych, etc., należy jak najszybciej je wymienić na nowe. Poszukiwanie informacji o tym, jak wymusić wypalanie DPF warto zostawić na później, gdyż nawet próba wykonania takiego zabiegu w momencie, gdy którykolwiek czujnik DPF lub jego okolice jest uszkodzony, nie przyniesie oczekiwanych efektów.

Po czym poznać, że DPF jest zapchany – odpowiadamy
Tak więc po czym poznać, że DPF jest zapchany? Tak jak już wspominaliśmy, objawy widoczne są gołym okiem, np. pod postacią kontrolki check engine. Dodatkowo skutecznie wpływają na komfort prowadzenia pojazdu i nawet jeśli kierowca nie będzie w stanie przypisać ich konkretnej przyczynie, będzie wiedział, że coś anormalnego dzieje się z autem i na pewno nie będzie zastanawiał się nad tym, jak wypalić DPF na postoju, ponieważ i tak na takie działania będzie za późno.

Komentarze
DPF (filtr cząstek stałych) może się nie wypalać z kilku powodów. Jeden z najczęstszych to brak odpowiedniego cyklu jazdy, który pozwala na wypalanie zgromadzonych w filtrze cząstek stałych. Jeśli pojazd jest głównie użytkowany w mieście lub na krótkich dystansach, filtr może się zatkać i uniemożliwić jego skuteczne działanie. Innym powodem może być usterka w układzie wydechowym lub silniku, która uniemożliwia wypalanie sadzy z DPF.
Być może ktoś źle realizuje proces wypalania (za krótki czas, hamuje, zmienia biegi). Jest dużo poradników internetowych, jak wypalać dpf na postoju czy też na trasie. W razie problemów zawsze można oddać do serwisu na wypalanie komputerowe.
Nie spotkałem się z takim przypadkiem u siebie, żeby mój DPF nie chciał się wypalić, natomiast uważam, że właśnie, aby tego uniknąć, to koniecznie trzeba go na bieżąco regenerować :D
Jeszcze nie zdarzyło mi się, żebym nie mógł wypalić dpf-a. Pewnie gdybym miał taki problem to zgłosił bym się na serwis.
Czasem niestety zdarza się tak, że DPF się nie wypala i nic na to nie wskazuje, że do tego dojdzie. Proponuję wtedy wizytę w serwisie i czyszczenie, bo faktycznie może być to wina popiołu ;/
Niestety czyszczenie i regeneracja filtra cząstek stałych nic nie da jeżeli jest jakaś przyczyna która go nadmiernie "zapycha" w moim przypadku były to wtryski.
Wszystko jasne, dlaczego DPF sie nie wypala czasami... po prostu wnetrze filtra moze byc tak zapchane popiolem, ze juz samo wypalanie DPF jest niemozliwe.. Nie trudno sie domyslic, ze w takiej sytuacji trzeba udac sie do serwis na fachowa regeneracje filtra DPF!
Procedura wypalania DPF niestety u mnie już nie przeszła, bo mechanik próbował przez komputer. No i co? Trzeba było demontować, czyścić i jeszcze wymieć czujnik temperatury, który okazał się być przyczyną zatkania filtra, bo był uszkodzony i nieprawidłowe info się pokazywały.