Subpage photo

Czujnik DPF

Oceń: / Aktualna ocena: 4.75

Czujnik DPF – ile tego typu czujników standardowo znajduje się w filtrze cząstek stałych? Czy źle przeprowadzona adaptacja czujnika ciśnienia DPF może wpływać na funkcjonowanie filtra i czy powinniśmy się martwić, gdy czujnik różnicy ciśnień pokazuje 0? Równie istotna jest kwestia dotycząca tego, czy można jeździć z uszkodzonym czujnikiem temperatury spalin. Na te oraz inne, związane z czujnikami filtrów cząstek stałych pytania, postanowiliśmy odpowiedzieć w naszym artykule. O ile większość właścicieli nowszych Diesli wie, jak wygląda kontrolka filtra cząstek stałych, o tyle wiedza na temat tego, jak rozpoznać uszkodzony czujnik ciśnienia spalin lub temperatury spalin, nie jest aż tak rozpowszechniona.

 

Czujniki w filtrze cząstek stałych
Czujnik DPF

 


1. Kiedy konieczna jest wymiana czujnika różnicy ciśnień?

Jeśli chodzi o czujnik różnicy ciśnień, zasada działania będzie nieco różnić się w zależności od tego, jaki dokładnie czujnik zamontowany jest w poszczególnym filtrze cząstek stałych. Czujnik różnicy ciśnień jest określany także jako czujnik ciśnienia spalin. Do czego służy to niewielkie urządzenie zamontowane w pobliżu filtra cząstek stałych? W filtrach DPF i FAP różnica ciśnień może być mierzona przed i za filtrem, do czynienia mamy także z pojedynczymi czujnikami montowanymi jedynie przed filtrem DPF/FAP. To, jakie czujnik różnicy ciśnień DPF wartości wykazuje, jest wysyłane do komputera pojazdu, który sygnalizuje je po wystąpieniu zaburzeń normatywnych wartości parametrów. Co interesujące, wartości ciśnienia w filtrze są przetwarzane na impulsy elektryczne. Jeżeli napięcie czujnika różnicy ciśnienia jest na tyle nieprawidłowe, że aktywowana zostaje kontrolka DPF, sprawą trzeba się zająć jak najszybciej. Uszkodzenie opisywanego czujnika filtra cząstek stałych może stać się przyczyną całkowitego zniszczenia DPF/FAP. Obciążony awarią lub uszkodzeniem mechanicznym czujnik nie ma możliwości odczytania i przekazania informacji na temat ciśnienia spalin. W rezultacie filtr cząstek stałych nie może się regenerować, przez co bardzo szybko wzrasta jego poziom zapchania. Nie zalecamy praktyk dotyczących tego, jak oszukać czujnik DPF odpowiedzialny za odczyt różnicy ciśnień. Może się to okazać zgubne nie tylko dla samego filtra, jak i dla jednostki napędowej nadmiernie obciążonej jego wadliwym funkcjonowaniem. W przypadku zdiagnozowania nieprawidłowości czujnika ciśnienia spalin zalecamy jego wymianę – pozwala to na uniknięcie kosztów regeneracji lub wymiany filtra cząstek stałych.

 

Co powoduje uszkodzony czujnik różnicy ciśnień?
Kiedy konieczna jest wymiana czujnika różnicy ciśnień?

 


2. DPF: Za co odpowiada czujnik temperatury spalin?

Czujnik temperatury spalin to także bardzo istotny czujnik DPF. Kontrolka filtra cząstek stałych może zostać aktywowana w obliczu uszkodzenia tego elementu, który pokrótce scharakteryzujemy w niniejszej części artykułu. Za co może odpowiadać uszkodzony czujnik temperatury spalin? Objawy awarii tego czujnika to przede wszystkim brak możliwości przeprowadzenia aktywnej regeneracji DPF. Montowany zazwyczaj przed i za filtrem DPF czujnik temperatury spalin wskazuje na ich temperaturę w procesie regeneracji. Jeśli monitorowanie tych parametrów zostanie w jakikolwiek sposób zaburzone, niemalże natychmiastowo przekłada się to na narastanie problemów z funkcjonowaniem filtra. Co w obliczu awarii czujnika spalin może spotkać filtr cząstek stałych? Objawy zapchania filtra powodują konieczność przeprowadzenia demontażu, regeneracji lub zakupu nowego DPF/FAP. Najczęściej występujące w czujnikach temperatury spalin uszkodzenia dotyczą styków wewnętrznych bądź przewodów łączących czujnik z modułem elektroniki.


Usterki czujników DPF

Uszkodzone czujniki filtrów cząstek stałych DPF/FAP mogą przysporzyć nam licznych problemów nie tylko z samym filtrem, ale także z jednostką napędową. Działający nieprawidłowo czujnik temperatury spalin lub czujnik różnicy ciśnień filtra często sprawia, że konieczna do przeprowadzenia jest regeneracja filtra DPF. Opinie o czyszczeniu i regeneracji DPF/FAP prezentujemy w naszych pozostałych artykułach. Zwracamy uwagę na to, że prawidłowa różnica ciśnień DPF oraz właściwie działający czujnik temperatury spalin pozwalają zachować żywotność filtra cząstek stałych.

 

Możliwe usterki czujników w filtrze cząstek stałych
Usterki czujników DPF

Komentarze

Adam 2023-01-23 14:34:10

Czujnik DPF jest elementem układu kontroli silnika, który służy do monitorowania stanu filtra cząstek stałych (DPF) w układzie wydechowym. Czujnik DPF jest zazwyczaj zamontowany w układzie wydechowym, blisko filtra DPF.

Czujnik DPF ma za zadanie mierzyć ciśnienie w układzie wydechowym, a także ilość zanieczyszczeń, które zostały zatrzymane przez filtr DPF. Informacje te są wysyłane do ECU pojazdu, gdzie są analizowane i porównywane z danymi z innych czujników.

Jeśli komputer pokładowy wykryje, że filtr DPF jest zatkany lub że ilość zanieczyszczeń przekracza normy, to generuje komunikat o błędzie i może zasygnalizować konieczność regeneracji filtra.

Czujnik DPF jest ważnym elementem układu kontroli emisji spalin i jego uszkodzenie lub nieprawidłowe działanie może prowadzić do problemów z emisją spalin, spadkiem mocy silnika oraz wzrostem zużycia paliwa.

Kryspin 2021-08-11 12:16:00

Czujnik dpf w mojej insigni uszkodził się i przez to musiałem udrożnić filtr cząstek stałych w serwisie, ponieważ się zapchał. Trzeba uważać...

Rafik345 2020-11-20 11:09:35

miałem uszkodzony czujnik różnicy ciśnień dpf ford no i właśnie przez to doszło u mnie do zatkania filtra, musiałem demontować i czyścić, nic fajnego.

Dodaj komentarz

Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane.

Jak wyczyścić filtr DPF bez demontażu?- Czy to dobry pomysł?

Filtr DPF możemy wyczyścić bez jego wcześniejszego demontażu, samodzielnie, w warunkach domowych za pomocą odpowiednich preparatów takich jak: Liqui Moly, K2 DPF Cleaner, Forch Zmywacz DPF itp....

Czytaj więcej

Ile trwa regeneracja katalizatora?- sprawdź!

Profesjonalna regeneracja katalizatora w serwisie samochodowym niezależnie od wybranej metody, zazwyczaj zajmuje jeden dzień roboczy....

Czytaj więcej

Co robi katalizator w samochodzie?- sprawdźmy!

Katalizator w samochodzie redukuje poziom szkodliwych składników spalin emitowanych przez pojazd do środowiska....

Czytaj więcej

Po jakim przebiegu należy wymienić katalizator?- warto wiedzieć!

Producenci szacowany przebieg, po którym należy wymienić katalizator określają na 80-100 tysięcy kilometrów....

Czytaj więcej

Jak wygląda proces czyszczenia DPF?- sprawdźmy to!

Profesjonalny proces czyszczenia filtra zazwyczaj rozpoczyna się standardową procedurą, jaką jest wykonanie oględzin i ocena stanu technicznego, natomiast dalszy proces czyszczenia filtra DPF uzależniony jest od metody, jaką będzie ono wykonywane. ...

Czytaj więcej

Co powoduje zapychanie filtra DPF?- sprawdźmy to!

Zapchanie filtra DPF powoduje głównie zbyt duże nagromadzenie się w jego przestrzeni popiołu, który powstaje podczas procesu spalania sadzy. ...

Czytaj więcej

Jakie są objawy zapchanego katalizatora?- na co uważać?

Objawami zapchanego katalizatora są najczęściej: • problem z rozruchem silnika, • brak mocy, • nierównomierne obroty, • zwolnione wchodzenie na wysokie obroty, • wzrost spalania. ...

Czytaj więcej

Jak długo działa katalizator?- sprawdź!

Katalizator przy odpowiednim jego użytkowaniu oraz przestrzeganiu zaleceń jak zapewniają producenci, jest w stanie wytrzymać od 200 do nawet 300 tysięcy kilometrów. ...

Czytaj więcej
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer
Wyrażam zgodę na wykorzystanie moich danych osobowych zgodnie z Polityką Prywatności w celach niezbędnych do przeprowadzenia kontaktu i realizacji wybranej usługi. Wysyłając formularz kontaktowy Klient wyraża wolę kontaktu firmy z jego osobą. Niezbędne do tego dane są wykorzystywane jednorazowo, nie są przechowywane, udostępniane, przetwarzane ani odsprzedawane jakimkolwiek podmiotom. Do momentu kontaktu administratorem danych pozostaje BSDP.