Katalizatory samochodowe zawierają metale szlachetne, takie jak platyna i pallad, ponieważ dzięki nim zachodzą w podzespole reakcje chemiczne. Platyna, pallad i rod w konwerterach katalitycznych są związkami, które przyspieszają przemianę szkodliwych gazów, takich jak tlenki azotu, tlenki węgla i węglowodory, na mniej szkodliwe substancje, takie jak dwutlenek węgla, azot i woda. Z racji tego, że mają swoje miejsce w obudowie reaktora katalitycznego, należy zadbać o prawidłową eksploatację auta oraz o dobre czyszczenie. Ponadto katalizatory samochodowe są poddawane recyklingowi, aby odzyskać z nich metale szlachetne, co stanowi źródło surowców dla przemysłu metali szlachetnych i zapewnia zrównoważony recykling. Pamiętaj, że konwertery katalityczne są od wielu lat obowiązkowymi elementami układów wydechowych pojazdów i nie wolno się ich pozbywać.
Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - od 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - od 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Jak odzyskać metale szlachetne z katalizatora?
Jak odzyskać platynę z katalizatora? Do tego celu najczęściej stosuje się pompę magneto-hydrodynamiczną. Proces ten polega na umieszczeniu metalowych elementów w dedykowanym kanale, w którym są one wprawiane w ruch. Platyna wypłukuje się z katalizatora, dzięki powstaniu strumienia ciekłego metalu. Odzyskiwanie metali szlachetnych ma bardzo duży sens dla ekologii oraz dla finansów właściciela pojazdu. Często sprzedaż reaktora katalitycznego na skupie pozwala pokryć część kosztów nowego podzespołu, co jest bardzo korzystne dla kierowcy.
Czy usuwanie katalizatora jest legalne?
Usuwanie katalizatora z samochodu jest nielegalne w Polsce. Kierowcy, którzy zdecydują się na usunięcie reaktora katalitycznego, poniosą konsekwencje w postaci mandatu, utraty homologacji pojazdu oraz problemów z uzyskaniem pozytywnego badania technicznego. Katalizator jest obowiązkową częścią układu wydechowego pojazdu od 1995 roku; oznacza to więc, że nie można ingerować w ten element. Pamiętaj też o tym, że wyjazd za granicę, do miejsca, w którym również przestrzega się przepisów dotyczących norm emisji spalin, może się źle dla Ciebie skończyć. Wysokość mandatu będzie kilkukrotnie wyższa.
Czy na złomie przyjmują auto bez katalizatora?
Jak najbardziej złomowanie auta bez katalizatora jest możliwe. Ogólnie rzecz biorąc, stacja demontażu pojazdów nie ma prawa odrzucić przyjęcia samochodu, który nie jest używany i z pewnością nie uczestniczy już w ruchu drogowym w Polsce. Niemniej jednak istnieje warunek, że pojazd przeznaczony do złomowania musi posiadać co najmniej 90% swojej pierwotnej masy. Jeśli samochód jest pozbawiony silnika lub innych podzespołów, co uniemożliwia spełnienie tego kryterium, również istnieje możliwość poddania go procesowi złomowania. Warto jednak pamiętać, że w takim przypadku złomowisko może nałożyć dodatkową opłatę za każdy brakujący kilogram masy pojazdu.
Komentarze