Subpage photo

Filtr cząstek stałych – czyszczenie DPF / FAP

Aleksandra Cubera
Czas przeczytania tekstu: 4 minuty
E-mail Skopiuj link
Oceń:
/ Aktualna ocena: 4.87

Nowy podzespół, jakim jest filtr cząstek stałych, którego czyszczenie DPF / FAP jest obowiązkiem wszystkich posiadaczy samochodów z silnikami wysokoprężnymi, okazał się bardzo problematyczny wśród kierowców. Dlaczego regeneracja filtrów jest tak istotna? Otóż działaniem tego podzespołu jest wyłapywanie i jednocześnie dopalanie szkodliwych dla otoczenia i ludzkiego zdrowia cząstek PM i aby to było możliwe, musi być co jakiś czas oczyszczany z zalegających w nim osadów. Zdarzają się jednak przypadki, że niektórzy nie rozumieją, w jakim celu ten filtr powstał i próbują się go wszelkimi sposobami pozbyć z układu wydechowego. Jest pewne, ale…, ponieważ usuwanie DPF/FAP w formie wycięcia lub wyłączenia programowego nie jest dobrze odbierane, ponieważ jest niezgodne z prawem, dlatego nie rób tego.

Czy samodzielne czyszczenie filtra cząstek stałych DPF / FAP przyniesie takie same rezultaty jak wykonanie go przez prawdziwych specjalistów? To pytanie jest bardzo dobre, ponieważ nie będziemy ukrywać, że zwykły laik, który nie ma większego pojęcia o prawdziwej regeneracji podzespołu, wykona ją poprawnie i w 100% skutecznie! Taka jest niestety prawda. Owszem, możesz kupić specjalistyczny środek do czyszczenia DPF, który faktycznie jest do tego celu przeznaczony i spróbować według instrukcji obsługi go zaaplikować i samemu stwierdzić, jakie to przyniosło skutki. Taki sposób będzie dobry, ale tylko na krótki czas, dlatego pamiętaj, że za jakiś czas pełna diagnostyka i przeprowadzenie właściwej regeneracji Twojego DPF lub FAP będzie musiała nastąpić.

Ty, jako właściciel auta z dieslem musisz pilnować i bacznie obserwować sygnały, jakie będzie wysyłać Twój pojazd. Jeśli tylko odczujesz, że coś jest nie tak albo na przykład pojawi się na desce rozdzielczej auta kontrolka wypalania DPF, to nie zwlekaj z samooczyszczeniem podzespołu! Teraz takie kontrolki są wbudowane w nowszych samochodach, więc jest to duże ułatwienie dla kierowców, którzy nie potrafią sami zweryfikować potrzeby oczyszczenia się DPF. Niestety, ale warto też wspomnieć, że nie wszystkie pojazdy taką kontrolkę mają, jednak nic straconego, ponieważ sam możesz zmontować taką diodę, najlepiej na lusterku samochodu.
W przypadku, gdy zostanie usunięta sadza z wnętrza DPF, a mimo to nadal ta kontrolka nie znika, to znaczy, że czas udać się do ASO. Na pewno nie możesz kontynuować jazdy na zapchanym DPF-ie, aby nie zaszkodzić sobie, elementom samochodu oraz innym kierowcom na drogach.

Powróćmy jeszcze na chwilę do bardzo ważnej kwestii, której dokładnie nie omówiliśmy, a chodzi tu o regeneracje filtra DPF/FAP w autoryzowanym serwisie. Metodę, jaką praktykuje się u nas, jest to mycie hydrodynamiczne filtra w certyfikowanej maszynie do czyszczenia DPF. Czym ten rodzaj oczyszczania wyróżnia się spośród pozostałych? Otóż mycie wodne pod ciśnieniem jest bardzo ekologiczne i środowisko na tym nie cierpi, a dodatkowo pozwala ono w całości usunąć wszelkie zanieczyszczenia (popiół łącznie z sadzą), jakie zdążyły się w filtrze nagromadzić podczas eksploatacji pojazdu. Wniosek jest następujący – za niewielką cenę otrzymujesz prawie nowy podzespół z odzyskanymi parametrami, co pomaga nie tylko w pracy samego filtra cząstek stałych, ale również silnika i turbosprężarki. Dodatkowo otrzymujesz gwarancję, że usługa została wykonana na najwyższym poziomie, a od razu po wyjeździe z salonu odczuwasz różnice w komforcie jazdy.

 

Filtr cząstek stałych – czyszczenie DPF/FAP
Filtr cząstek stałych – czyszczenie DPF/FAP

 


Jak wymusić wypalanie filtra cząstek stałych DPF w moim samochodzie?

Zacznijmy może od tego, że wypalanie sadzy z filtra cząstek stałych DPF wcale nie należy do najtrudniejszej czynności, jednak nie wszyscy wiedzą albo może nie tyle nie wiedza, co nie zdają sobie sprawy, że wymaga ten proces przestrzegania kilku istotnych zasad, które przedstawimy poniżej.

Po pierwsze, zastanów się, jaki rodzaj wypalania wybierzesz: czy będzie to wypalanie w trasie, czy może jednak na postoju.
Po drugie, jeśli zdecydowałeś się na pierwszy rodzaj samooczyszczania filtra cząstek stałych, powinieneś wyjechać na drogę szybkiego ruchu, porządnie przyspieszyć i zwiększyć obroty do 3500 na minutę. To pozwoli silnikowi się dobrze rozgrzać i sadza zostanie wypalona.
Wybierając wypalanie postojowe, musisz liczyć się z tym, że nie możesz zaparkować pojazdu gdziekolwiek, tylko z dala od ludzi, aby nie wdychali oni spalin, które będą się wydobywać z rury układu wydechowego. Kiedy znalazłeś odpowiednie miejsce dla swojego pojazdu, Twoim zadaniem będzie podnieść obroty i czekać aż ECU poda nową dawkę paliwa, która podniesie temperaturę spalin. Po upłynięciu dobrych kilkunastu minutach proces oczyszczania powinien zakończyć się pomyślnie.

Pamiętaj, że procedura wypalania DPF nie jest trudna, wystarczy odrobina chęci, zaangażowania i cierpliwości, a po wszystkim znów możesz cieszyć się spokojną jazdą. Oczywiście nie zapomnij też o wykonaniu raz na jakiś czas regeneracji tego podzespołu w serwisie bardziej inwazyjną metodą! Do przeprowadzenia czyszczenia filtra DPF i FAP powinna przekonać Cię także cena nowej części, gdyby została ona uszkodzona, a taki koszt wymiany i montażu może wynieść nawet kilka tysięcy złotych. Zatem umów się od czasu do czasu na oczyszczanie filtra cząstek stałych.

 

Jak wymusić wypalanie filtra cząstek stałych DPF w moim samochodzie?
Jak wymusić wypalanie filtra cząstek stałych DPF w moim samochodzie?

Komentarze

Michał 2021-08-25 08:20:40

Czyszczenie DPF bez demontazu nie jest na pewno tak skuteczne, jak regeneracja w serwisie i mycie hydrodynamiczne filtra w maszynie. Super artykuł!

Remik 2021-09-03 12:40:27

Jak tylko zapaliła mi się kontrola check engine to bez wątpliwości przyczynę ulokowałem właśnie w zapchanym DPF-ie. Szybka wizyta w serwisie, gdzie efektywnie została wyczyszczona moja sztuka, miła obsługa i fachowe doradztwo zadowoliło mnie, jako KLIENTA.

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane

24 września 2021

Zastąpienie katalizatora

Katalizator spełnia swoją określoną funkcję i nie jest możliwe...

23 września 2021

Ile trwa wymiana katalizatora?

Nie możemy podać konkretnego czasu wymiany katalizatora, ponieważ...

22 września 2021

Czy brak katalizatora to wada ukryta?

Sam w sobie brak katalizatora nie jest wadą ukrytą. Dopiero...

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer