Filtr cząstek stałych (DPF) to istotny element nowoczesnych silników diesla, który chroni środowisko przed emisjami szkodliwych substancji. Niestety, DPF może ulec zapchaniu, co prowadzi do spadku mocy silnika, wzrostu spalania i kosztownych napraw.
Głównymi przyczynami zapychania DPF są:
• Niespalone cząstki stałe - powstają one w wyniku niewłaściwej eksploatacji, np. krótkich tras, jazdy na niskich obrotach, używania złej jakości paliwa.
• Usterki silnika - uszkodzone wtryski, awaria turbosprężarki, problemy z EGR powodują nadmierną emisję ilości sadzy, która zapycha filtr cząstek stałych..
Jak można zapobiec zapychaniu się DPF?
• Regularnie wybieraj się w dłuższe trasy - podczas jazdy autostradą lub drogą ekspresową DPF może się prawidłowo oczyszczać.
• Tankuj właściwej jakości paliwo - unikaj stosowania oleju napędowego nieznanego pochodzenia, które może zawierać liczne zanieczyszczenia.
• Unikaj wyłącznie krótkich tras - podczas pokonywania wyłącznie niewielkich odcinków nie jesteśmy w stanie zapewnić odpowiednich warunków do samoregeneracji DPF, także jazda na niskich obrotach sprzyja zapychaniu filtra.
• Stosuj dodatki do paliwa wspomagają proces wypalania sadzy.
• Zgodnie z zaleceniami wymieniaj olej silnikowy, który wpływa na prawidłową pracę silnika.
Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - od 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - od 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Jak najszybciej wypalić sadzę z DPF?
Zalecanym, jak również najszybszym sposobem pozbycia się z DPF z zalegającej w nim sadzy jest wypalanie jej podczas jazdy dłuższą trasą. Aby przeprowadzić oczyszczania filtra, należy utrzymać przez kilkanaście minut wyższe i stałe obroty silnika na poziomie 2500-3000 obr./min.
Podwyższone obroty spowodują wzrost temperatury układu wydechowego, która jest konieczna do rozpoczęcia procesu wypalania. Należy jednak pamiętać, że podczas wypalania sadzy z DPF powstaje popiół, którego nagromadzenie także zapycha DPF, a jego usunięcie nie jest już tak proste. Czyszczenie filtra możemy przeprowadzić samodzielnie przy użyciu odpowiednich do tego preparatów chemicznych, jednak najbezpieczniejszym i zdecydowanie najskuteczniejszym sposobem jest skorzystać z profesjonalnych usług oczyszczania DPF oferowanych przez serwisy samochodowe.
Co daje wypalanie DPF?
Wypalanie filtra cząstek stałych, czyli samoregeneracja pozwala na usunięcie nagromadzonej wewnątrz komponentu sadzy, która zapycha DPF i uniemożliwia jego właściwe działanie. Procedura poprawia wydajność filtra, zwiększa moc jednostki napędowej, a przede wszystkim wydłuża żywotność filtra. Wypalanie udrażnia zapchane kanaliki przywracając prawidłową pracę podzespołu.
Pamiętaj, że DPF odgrywa istotną rolę w ochronie środowiska i wpływa na prawidłowe działanie silnika. Regularne oczyszczanie filtra cząstek stałych to inwestycja w czyste powietrze, bezproblemową jazdę, a przede wszystkim oszczędność.
Jak szybko zapycha się filtr cząstek stałych?
Prawidłowo działający filtr cząstek stałych powinien ulec zapchaniu nie wcześniej niż po pokonaniu kilkuset tysięcy kilometrów. Szybkość zapychania się podzespołu jest jednak uzależniona jest od kilku czynników jak model pojazdu, rodzaj silnika, jego stanu, jak i rodzaju i stanu samego DPF. Jak zostało wspomniane powyżej, głównym powodem zapychania się filtra jest niewłaściwa eksploatacja auta. Jeśli zapychanie występuje znacznie szybciej np. po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów, warto skonsultować to z fachowcem, ponieważ może to świadczyć o usterce. Filtr DPF jest nieodłącznym elementem pojazdu, dlatego warto regularnie kontrolować jego stan, aby uniknąć awarii.
Komentarze