Filtr FAP - mokra odmiana DPF

28 lutego 2018
   Najważniejszym współcześnie filtrem w samochodzie zasilanym silnikiem wysokoprężnym jest filtr cząstek stałych, którego zadaniem jest zatrzymywanie sadzy wewnątrz swojej konstrukcji. Jest to również najdroższy filtr, jaki znajdziemy w samochodzie. A biorąc pod uwagę zmiany w prawie drogowym w Polsce, które, uszczelnione, uniemożliwia ingerencję w fabryczny skład wyposażenia samochodu, również najmniej lubiany. Jaki jest cel stosowania filtra cząstek stałych i jakie jego odmiany możemy znaleźć w samochodach jeżdżących po naszych drogach? Czym różni się DPF od FAP? I jaki jest powód, dla którego znaleźć można wewnątrz filtra metale szlachetne? Zapraszam do lektury artykułu na temat rodzajów filtrów cząstek stałych.

 
Filtr FAP z samochodu C5 marki Citroen w maszynie przed regeneracją
Filtr FAP Citroen C5
 
 

Filtr cząstek stałych


   Sam filtr cząstek stałych, znany jest od 1980 jednak ze względu na fakt, że był (i jest) bardzo drogi, niestosowany był w samochodach. Jednak wraz z wprowadzeniem normy emisji spalin EURO IV, konieczne stało się korzystanie z podobnego rozwiązania, ponieważ emitowane przez silniki diesla spaliny są bardzo trujące i generują smog. Aby uzyskać poziom wymagany przez ekologiczne normy, konieczne było sprzęgnięcie wielu współpracujących ze sobą elementów. Stąd też w okolicy silnika znajdziemy na przykład zawór recyrkulacji spalin, który tłoczy zanieczyszczone spalinami powietrze do komory spalania. Powoduje to zmniejszenie emisji tlenków azotu, jednak znacznie zwiększa produkcję sadzy. A wychwytywanie sadzy to właśnie główne zadanie DPF-a. Zadaniem dodatkowym jest akumulowanie jej wewnątrz konstrukcji. Jednak z racji tego, że ograniczona jest pojemność filtra, niekiedy dochodzi do jego zapchania. Wtedy to konieczne jest przeprowadzenie dopalenia sadzy.

 
Filtr mokry FAP DPF w maszynie do regeneracji
Filtr FAP mokra odmiana DPF
 
 

FAP a DPF - różnica


   Filtr cząstek stałych zapchany sadzą, należy rozgrzać do odpowiedniej temperatury, tak by doszło do zapłonu sadzy wewnątrz filtra. Odbywa się to w sytuacji, gdy czujniki różnicowe ciśnienia zarejestrują zbyt dużą różnicę ciśnienia pomiędzy środowiskiem sprzed i zza filtra. Jest to jasny sygnał dla sterownika, że filtr jest zapchany. Rozpoczyna się wtedy proces dopalania sadzy – i tutaj dochodzimy do bardzo ważnego aspektu, jakim jest różnica pomiędzy DPF-em a FAP-em. Otóż filtr suchy, czyli DPF potrzebuje znacznie wyższej temperatury niż mokry filtr cząstek stałych FAP. Jest to spowodowane tym, że wynalazek francuskich inżynierów, rodem z koncernu PSA (Peugeot, Citroen), czyli filtre a particule, wykorzystuje specjalny dodatek do paliwa zwany Eolyss. Dodatkowy układ opierający się na pracy sterownika silnika dawkuje dodatek zawierający tlenek ceru (cerynę) bezpośrednio do zbiornika z paliwem. Sprawia on, że temperatura potrzebna do zainicjowania wypalania sadzy z filtra odbywa się w znacznie obniżonej temperaturze. Jakie ma to przełożenie na praktyczne zastosowanie na trasie? Otóż informację o konieczności wypalenia zbędnych złogów sadzy możemy otrzymać w zasadzie w każdym momencie, również w czasie jazdy. I tutaj trzeba wspomnieć o trybach wypalania filtra cząstek stałych, których są trzy: pasywny, aktywny i wymuszony. Pierwszy z wymienionych jest typowy dla filtrów mokrych. Z racji fakty, że temperatura potrzebna do wypalenia FAP-a to około 400 stopni, przy odpowiedniej współpracy kierowcy z samochodem, nie ma większego problemu, aby uzyskać taki pułap w czasie jazdy. Po zaświeceniu się kontrolki filtra cząstek stałych powinniśmy utrzymać prędkość nie mniejszą niż 50 km/h oraz obroty silnika w zakresie od 3 do 4 tysięcy obrotów. Pozwala to na przejście z trybu rozgrzewania do trybu wypalania sadzy. Dzięki dotryskowi paliwa, czyli dodatkowej dawce oleju napędowego podawanej do silnika przez Common Rail w suwie wydechu, kiedy nie ma szans, by doszło do jej spalenia wewnątrz silnika. Sytuacja taka nazywana jest spalaniem pozakomorowym i w każdym innym wypadku poza dopalaniem sadzy w filtrze DPF, jest niepożądana. Powoduje ona gwałtowny wzrost temperatury w niechłodzonym układzie wydechowym. Dzięki temu dochodzi do wypalania nadmiaru sadzy zgromadzonego w kanalikach filtra. Różnica między FAP a DPF jest taka, że typowym dla DPF-a jest dopalanie w trybie aktywnym, na postoju, ponieważ uzyskanie wymaganej temperatury jest trudniejsze i zajmuje więcej czasu. Dodatkowo warto wspomnieć o różnicach w czyszczeniu DPF-a, którego nie da się przepalić.

 
Filtr FAP z Peugeota Boxera na stole w pracowni przed regeneracją
Filtr FAP Peugeot Boxer
 
 

Regeneracja DPF/FAP


   Wypalanie sadzy z filtra sprawdza się do pewnego momentu jedynie ze względu na fakt, że prócz czystego węgla trafiają do DPF-a również inne zanieczyszczenia a do FAP także obniżająca temperaturę spalania ceryna. To między innymi ona odpowiedzialna jest za tworzenie się popiołów wewnątrz filtra, co sprawia, że niewielkie pory ceramicznych kanalików zapychają się i zamykają prześwit i przepływ powietrza. Wtedy to niestety nie ma innej możliwości jak wymontować filtr DPF i oddać do regeneracji. Dobrze przeprowadzona regeneracja przywraca niemal 100% sprawności filtra i jest zupełnie nieinwazyjna.
 
 
Jeśli przeczytałeś nasz artykuł, czy nie zainteresuje Cię:
- Filtr FAP citroen c5
- zapchany filtr dpf objawy
Oceń:
/ Aktualna ocena: 4.88

Komentarze

Damian 2019-01-17 15:14:32

No i w końcu ktoś jasno wytłumaczył różnicę pomiędzy FAP, a DPF. Dodatkowo mam pytanko, jaki będzie filtr w Chevrolecie Cruzie 2.0 VDCi ?

Elemelek 2019-01-18 15:38:29

Nie powiem, ciekawe ciekawe, już teraz wiem jak wytłumaczyć różnice między FAP a DPF :)

sylwia 2019-01-23 11:47:30

Ciekawie opisane, jestem zachwycona Waszą wiedzą.

Radekk 2019-01-25 10:21:55

Fajny artykuł do poczytania!!

karolcia22 2019-01-23 09:36:49

Ja u siebie mam morego DPF-a. Artykuł bardzo fajny, dobrze się go czyta.

alojzy 2019-01-23 11:13:17

Zawsze się głowiłem, czym się różni dpf od fapa, teraz już wszystko jasne. Super artykuł.

tosz3232 2019-01-22 09:12:21

Fajnie prosto wytłumaczona różnica między DPD, a FAP, polecam przeczytać :)

fifek 2019-01-28 08:39:12

Super artykuł. Polecam poczytać zainteresowanym :)

Ten 2019-01-23 13:54:33

Ten mokry to się zapycha szybciej od tego suchego, a niby taki wynalazek...

Nie wiem 2019-01-28 10:30:07

Mokry filtr to dpf czy fap??

jurek45 2019-01-24 12:36:39

Gdzieś coś więcej o suchym DPF? Chętnie poczytam :)

Fabian 2019-01-22 13:55:33

@Damian, będzie to filtr cząstek stałych. Nie ma za co Panie kolego. B-)

xbialax 2019-01-22 15:16:07

Fajnie się dowiedzieć w końcu co to jest ten FAP

Kinia 22 2019-01-24 15:15:26

Powiedzcie mi czy fap jest jakiś gorszy od dpf, bo planuje kupić cytrynkę z fapem i nie chcę żeby mi szwankowała.

leo34 2019-02-04 15:36:18

No ja miałem popioły w filtrze i niestety musiałem go oddać do regeneracji.

karlos1 2019-01-29 08:38:51

Bardzo fajnie napisane, ja u siebie mam chyba Fap, ale fajnie poczytać i dowiedzieć się , że są jakieś różnice :D

Popiołek 2019-01-29 10:23:21

Tak PSA, to tylko w Citroenach i Peugeotach, i chyba w niektórych Oplach też są.

Mickiewicz 2019-01-31 15:40:56

@Nie wiem Mokry to FAP. Nie ma za co :)

Bandzior 2019-02-01 13:16:07

W tytule masz napisane Panie "Nie wiem". Nic już nie wiedzą, wszystko trzeba wyjaśniać. Po co jest filtr cząstek stałych też pewnie nie wiesz, co?

magda 2019-01-21 15:18:38

Mokra odmiana? nie słyszałam o czymś takim, dobrze wiedzieć, że coś takiego jest. Super artykuł!

To ja jestem 2019-01-25 12:10:25

Czyli tam mokrego nic nie ma tylko jest dodatek? To gdzie go podają do filtra bezpośrednio, czy do baku? Ile się tego leje? To się na szklanki kupuje czy co? Można więcej informacji?

domcia12 2019-01-30 08:40:15

O proszę, to jest jakaś różnica? Dobrze wiedzieć :D

Radek99 2019-01-30 10:13:53

Kinia22 podobno fapy są mniej awaryjne od dpfów, w sensie, że się rzadziej zapychają.

Qmpel 2019-02-04 13:43:11

FAP jest mokry a DPF jest suchy, ale to w zasadzie to samo jest jedno i drugie.

GRIZLI 2019-01-31 14:21:34

Łooo matko to jakieś odmiany tych filtrów są, dla mnie dpf to dpf nie ma różnicy haha

Kolega kolegi 2019-01-29 15:47:37

Mokry to FAP, bo to od PSA, wszystkie inne to "normalne" suche filtry

Sędziwój 2019-01-28 11:55:38

@MAgda tak tylko w citroenach i peugeotach, wątpię żeby ktokolwiek chciał sam z siebie skazywać się na ten nowatorski wynalazek haha

magda 2019-01-22 11:06:01

Te mokre to tylko w PSA są?

MokreFapy 2019-01-24 13:56:58

Tak mokry filtr cząstek stałych czyli FAP jest tylko w autach od PSA

wiem-to-sie-udziele 2019-02-08 14:53:44

To się mokry filtr nazywa, bo nie wymaga on podczas regeneracji tak wysokiej temperatury jak w przypadku suchych filtrów

pafpaf 2019-02-13 11:55:42

Fapa też można wypalać?

Uśmieszek 2019-02-11 12:20:09

A czego jeden się nazywa suchy a drugi mokry? O co w tych chodzi? :D

haftowana 2019-02-14 10:09:41

A ten fap to większy od dpf jest, czy tylko mi się wydaje?

kostuś 2019-02-05 08:37:05

Fap lepszy, bo łatwiej go wypalić, z filtrem DPF już tak kolorowo nie jest.

Yrmien 2019-02-14 11:53:37

A czy suchy czy mokry, to bez różnicy, to filtr i to filr przecież

mechanik 2019-02-05 10:19:25

Czy mokra odmiana czy sucha filtra to bez różnicy, obydwa się zapychają i co jakiś czas wymagają czyszczenie, różnią się tylko tym, że są stosowane w określonych markach aut, tak jak fap jest tylko w PSA montowany.

TILL I COLLAPSE 2019-02-11 13:21:14

A ja będę jeździł swoim "till collpase" czyli jak to się mówi u nas na Wyspach, póki się nie rozsypie dziad jeden...

Grzechu 2019-02-01 14:26:31

@Nie wiem przecież pisze jak byk w teksie, że MOKRY TO FAP!!!

krzycher 2019-02-14 12:55:39

Jeśli mogę wtrącić uwagę.Mokry FAP posiada dodatkowy zbiorniczek pod spodem auta.Ja mam go akurat w VW Sharan który też został wyposażony w ten rodzaj filtra.Koszty tego płynu sa mega duże.Buteleczka litrowa to koszt ok 280-300 zł i ma wystarczyć na ok 30-40 tys km.Niestety u mnie było inaczej.Zalałem ok rok temu i właśnie wyswietlił sie komunikat o braku płynu.Troche dziwne bo zrobiłem ok 10 tys km.Zacząłem drążyć temat i doszedłem do takich wniosków.Pierwszym błędem był sposób tankowania auta bo raz lałem 10 l a raz 60 l tyle że dla komputera to jest to samo i dodawał do paliwa ta samą dawkę a więc maxa.Stąd też płyn sie dość szybko skończył.Właśnie znalazłem zamiennik płynu za 150 zł i sprawdzę co to jest.

do adacko 2019-02-15 09:40:39

Wszystko kiedyś kończy swoją żywotność niestety człowiek jeszcze nie odkrył perpetuum mobile ;c

JacekKosiak 2019-02-12 09:57:48

@kostuś a czy ja wiem, czy fapy się lepiej wypala, podobno nie ma żądnej różnicy...

Arkadiusz 2019-02-15 11:01:48

Jeśli chodzi o fapy i dpfy, to fap jest na pewno mniej awaryjny, ale niestety droższy w eksploatacji.

Denis32 2019-02-01 15:40:26

Bardzo dobry artykuł, ja myślałem, że filtr to jest tylko jedne, a tu proszę :D

Waka554 2019-02-06 08:40:42

Jak już coś robić z fitlrem, to tylko regenerować. Nie opłaca się kupować nowego DPF-a.

amstafh 2019-02-12 13:36:52

ehhh, niech w końcu ktoś się przyłoży i wymyśli do samochodu choć jedną rzecz która się nie psuje.

fapik 2019-02-06 12:03:37

Fap faktycznie słyszałam, że lepszy, bo nie dość, że można go łatwiej wypalić to ogólnie podobno mniej awaryjny jest;)

Janusz 2019-02-12 22:20:52

Fap drogi w obsłudze...Ale łatwo się to myje

GiguśMiguś 2019-02-04 14:14:25

@Radek99 Serio tak jest? Ja słyszałem na odwrót, że to niby fapy się częściej zapychają.

Radek99 2019-02-13 10:02:45

@GiguśMiguś kolega ma fapa i wszystko ok, a mój dpf ciągle zapchany, kilka razy już wypalałem, no ale ileż można, muszę teraz do regeneracji oddać.

adaćko 2019-02-07 15:35:56

A to bez różnicy, czy dpf czy fap, te i te się zapychają moim zdaniem

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane

29 sierpnia 2018

DPF - co to jest, jak to wygląda, ile to kosztuje?

DPF – co to jest, jak to wygląda, ile to kosztuje?   DPF...

29 sierpnia 2018

Jak wygląda zapchany DPF? - Objawy

Jak wygląda zapchany DPF objawy   Jak wygląda zapchany...

29 sierpnia 2018

Ile kosztuje filtr DPF CENA?

Ile kosztuje filtr DPF? – CENA   Ile kosztuje filtr...

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer