Filtr FAP - mokra odmiana DPF
28 lutego 2018
Czas przeczytania tekstu:
4 minuty
Oceń:
/ Aktualna ocena:
5
Najważniejszym współcześnie filtrem w samochodzie zasilanym silnikiem wysokoprężnym jest filtr cząstek stałych, którego zadaniem jest zatrzymywanie sadzy wewnątrz swojej konstrukcji. Jest to również najdroższy filtr, jaki znajdziemy w samochodzie. A biorąc pod uwagę zmiany w prawie drogowym w Polsce, które, uszczelnione, uniemożliwia ingerencję w fabryczny skład wyposażenia samochodu, również najmniej lubiany. Jaki jest cel stosowania filtra cząstek stałych i jakie jego odmiany możemy znaleźć w samochodach jeżdżących po naszych drogach? Czym różni się DPF od FAP? I jaki jest powód, dla którego znaleźć można wewnątrz filtra metale szlachetne? Zapraszam do lektury artykułu na temat rodzajów filtrów cząstek stałych.

1. Filtr cząstek stałych
Sam filtr cząstek stałych, znany jest od 1980 jednak ze względu na fakt, że był (i jest) bardzo drogi, niestosowany był w samochodach. Jednak wraz z wprowadzeniem normy emisji spalin EURO IV, konieczne stało się korzystanie z podobnego rozwiązania, ponieważ emitowane przez silniki diesla spaliny są bardzo trujące i generują smog. Aby uzyskać poziom wymagany przez ekologiczne normy, konieczne było sprzęgnięcie wielu współpracujących ze sobą elementów. Stąd też w okolicy silnika znajdziemy na przykład zawór recyrkulacji spalin, który tłoczy zanieczyszczone spalinami powietrze do komory spalania. Powoduje to zmniejszenie emisji tlenków azotu, jednak znacznie zwiększa produkcję sadzy. A wychwytywanie sadzy to właśnie główne zadanie DPF-a. Zadaniem dodatkowym jest akumulowanie jej wewnątrz konstrukcji. Jednak z racji tego, że ograniczona jest pojemność filtra, niekiedy dochodzi do jego zapchania. Wtedy to konieczne jest przeprowadzenie dopalenia sadzy.

2. FAP a DPF - różnica
Filtr cząstek stałych zapchany sadzą, należy rozgrzać do odpowiedniej temperatury, tak by doszło do zapłonu sadzy wewnątrz filtra. Odbywa się to w sytuacji, gdy czujniki różnicowe ciśnienia zarejestrują zbyt dużą różnicę ciśnienia pomiędzy środowiskiem sprzed i zza filtra. Jest to jasny sygnał dla sterownika, że filtr jest zapchany. Rozpoczyna się wtedy proces dopalania sadzy – i tutaj dochodzimy do bardzo ważnego aspektu, jakim jest różnica pomiędzy DPF-em a FAP-em. Otóż filtr suchy, czyli DPF potrzebuje znacznie wyższej temperatury niż mokry filtr cząstek stałych FAP. Jest to spowodowane tym, że wynalazek francuskich inżynierów, rodem z koncernu PSA (Peugeot, Citroen), czyli filtre a particule, wykorzystuje specjalny dodatek do paliwa zwany Eolyss. Dodatkowy układ opierający się na pracy sterownika silnika dawkuje dodatek zawierający tlenek ceru (cerynę) bezpośrednio do zbiornika z paliwem. Sprawia on, że temperatura potrzebna do zainicjowania wypalania sadzy z filtra odbywa się w znacznie obniżonej temperaturze. Jakie ma to przełożenie na praktyczne zastosowanie na trasie? Otóż informację o konieczności wypalenia zbędnych złogów sadzy możemy otrzymać w zasadzie w każdym momencie, również w czasie jazdy. I tutaj trzeba wspomnieć o trybach wypalania filtra cząstek stałych, których są trzy: pasywny, aktywny i wymuszony. Pierwszy z wymienionych jest typowy dla filtrów mokrych. Z racji fakty, że temperatura potrzebna do wypalenia FAP-a to około 400 stopni, przy odpowiedniej współpracy kierowcy z samochodem, nie ma większego problemu, aby uzyskać taki pułap w czasie jazdy. Po zaświeceniu się kontrolki filtra cząstek stałych powinniśmy utrzymać prędkość nie mniejszą niż 50 km/h oraz obroty silnika w zakresie od 3 do 4 tysięcy obrotów. Pozwala to na przejście z trybu rozgrzewania do trybu wypalania sadzy. Dzięki dotryskowi paliwa, czyli dodatkowej dawce oleju napędowego podawanej do silnika przez Common Rail w suwie wydechu, kiedy nie ma szans, by doszło do jej spalenia wewnątrz silnika. Sytuacja taka nazywana jest spalaniem pozakomorowym i w każdym innym wypadku poza dopalaniem sadzy w filtrze DPF, jest niepożądana. Powoduje ona gwałtowny wzrost temperatury w niechłodzonym układzie wydechowym. Dzięki temu dochodzi do wypalania nadmiaru sadzy zgromadzonego w kanalikach filtra. Różnica między FAP a DPF jest taka, że typowym dla DPF-a jest dopalanie w trybie aktywnym, na postoju, ponieważ uzyskanie wymaganej temperatury jest trudniejsze i zajmuje więcej czasu. Dodatkowo warto wspomnieć o różnicach w czyszczeniu DPF-a, którego nie da się przepalić.

Regeneracja DPF/FAP
Wypalanie sadzy z filtra sprawdza się do pewnego momentu jedynie ze względu na fakt, że prócz czystego węgla trafiają do DPF-a również inne zanieczyszczenia a do FAP także obniżająca temperaturę spalania ceryna. To między innymi ona odpowiedzialna jest za tworzenie się popiołów wewnątrz filtra, co sprawia, że niewielkie pory ceramicznych kanalików zapychają się i zamykają prześwit i przepływ powietrza. Wtedy to niestety nie ma innej możliwości jak wymontować filtr DPF i oddać do regeneracji. Dobrze przeprowadzona regeneracja przywraca niemal 100% sprawności filtra i jest zupełnie nieinwazyjna.
Jeśli przeczytałeś nasz artykuł, czy nie zainteresuje Cię:
- Filtr FAP citroen c5
- zapchany filtr dpf objawy
Dodaj komentarz

Komentarze
No i w końcu ktoś jasno wytłumaczył różnicę pomiędzy FAP, a DPF. Dodatkowo mam pytanko, jaki będzie filtr w Chevrolecie Cruzie 2.0 VDCi ?
Nie powiem, ciekawe ciekawe, już teraz wiem jak wytłumaczyć różnice między FAP a DPF :)
Mokra odmiana? nie słyszałam o czymś takim, dobrze wiedzieć, że coś takiego jest. Super artykuł!
Fajnie prosto wytłumaczona różnica między DPD, a FAP, polecam przeczytać :)
Te mokre to tylko w PSA są?
@Damian, będzie to filtr cząstek stałych. Nie ma za co Panie kolego. B-)
Fajnie się dowiedzieć w końcu co to jest ten FAP
Ja u siebie mam morego DPF-a. Artykuł bardzo fajny, dobrze się go czyta.
Zawsze się głowiłem, czym się różni dpf od fapa, teraz już wszystko jasne. Super artykuł.
Ciekawie opisane, jestem zachwycona Waszą wiedzą.
Ten mokry to się zapycha szybciej od tego suchego, a niby taki wynalazek...
Gdzieś coś więcej o suchym DPF? Chętnie poczytam :)
Tak mokry filtr cząstek stałych czyli FAP jest tylko w autach od PSA
Powiedzcie mi czy fap jest jakiś gorszy od dpf, bo planuje kupić cytrynkę z fapem i nie chcę żeby mi szwankowała.
Fajny artykuł do poczytania!!
Czyli tam mokrego nic nie ma tylko jest dodatek? To gdzie go podają do filtra bezpośrednio, czy do baku? Ile się tego leje? To się na szklanki kupuje czy co? Można więcej informacji?
Super artykuł. Polecam poczytać zainteresowanym :)
Mokry filtr to dpf czy fap??
@MAgda tak tylko w citroenach i peugeotach, wątpię żeby ktokolwiek chciał sam z siebie skazywać się na ten nowatorski wynalazek haha
Bardzo fajnie napisane, ja u siebie mam chyba Fap, ale fajnie poczytać i dowiedzieć się , że są jakieś różnice :D
Tak PSA, to tylko w Citroenach i Peugeotach, i chyba w niektórych Oplach też są.
Mokry to FAP, bo to od PSA, wszystkie inne to "normalne" suche filtry
O proszę, to jest jakaś różnica? Dobrze wiedzieć :D
Kinia22 podobno fapy są mniej awaryjne od dpfów, w sensie, że się rzadziej zapychają.
Łooo matko to jakieś odmiany tych filtrów są, dla mnie dpf to dpf nie ma różnicy haha
@Nie wiem Mokry to FAP. Nie ma za co :)
W tytule masz napisane Panie "Nie wiem". Nic już nie wiedzą, wszystko trzeba wyjaśniać. Po co jest filtr cząstek stałych też pewnie nie wiesz, co?
@Nie wiem przecież pisze jak byk w teksie, że MOKRY TO FAP!!!
Bardzo dobry artykuł, ja myślałem, że filtr to jest tylko jedne, a tu proszę :D
FAP jest mokry a DPF jest suchy, ale to w zasadzie to samo jest jedno i drugie.
@Radek99 Serio tak jest? Ja słyszałem na odwrót, że to niby fapy się częściej zapychają.
No ja miałem popioły w filtrze i niestety musiałem go oddać do regeneracji.
Fap lepszy, bo łatwiej go wypalić, z filtrem DPF już tak kolorowo nie jest.
Czy mokra odmiana czy sucha filtra to bez różnicy, obydwa się zapychają i co jakiś czas wymagają czyszczenie, różnią się tylko tym, że są stosowane w określonych markach aut, tak jak fap jest tylko w PSA montowany.
Jak już coś robić z fitlrem, to tylko regenerować. Nie opłaca się kupować nowego DPF-a.
Fap faktycznie słyszałam, że lepszy, bo nie dość, że można go łatwiej wypalić to ogólnie podobno mniej awaryjny jest;)
A to bez różnicy, czy dpf czy fap, te i te się zapychają moim zdaniem
To się mokry filtr nazywa, bo nie wymaga on podczas regeneracji tak wysokiej temperatury jak w przypadku suchych filtrów
A czego jeden się nazywa suchy a drugi mokry? O co w tych chodzi? :D
A ja będę jeździł swoim "till collpase" czyli jak to się mówi u nas na Wyspach, póki się nie rozsypie dziad jeden...
@kostuś a czy ja wiem, czy fapy się lepiej wypala, podobno nie ma żądnej różnicy...
ehhh, niech w końcu ktoś się przyłoży i wymyśli do samochodu choć jedną rzecz która się nie psuje.
Fap drogi w obsłudze...Ale łatwo się to myje
@GiguśMiguś kolega ma fapa i wszystko ok, a mój dpf ciągle zapchany, kilka razy już wypalałem, no ale ileż można, muszę teraz do regeneracji oddać.
Fapa też można wypalać?
A ten fap to większy od dpf jest, czy tylko mi się wydaje?
A czy suchy czy mokry, to bez różnicy, to filtr i to filr przecież
Jeśli mogę wtrącić uwagę.Mokry FAP posiada dodatkowy zbiorniczek pod spodem auta.Ja mam go akurat w VW Sharan który też został wyposażony w ten rodzaj filtra.Koszty tego płynu sa mega duże.Buteleczka litrowa to koszt ok 280-300 zł i ma wystarczyć na ok 30-40 tys km.Niestety u mnie było inaczej.Zalałem ok rok temu i właśnie wyswietlił sie komunikat o braku płynu.Troche dziwne bo zrobiłem ok 10 tys km.Zacząłem drążyć temat i doszedłem do takich wniosków.Pierwszym błędem był sposób tankowania auta bo raz lałem 10 l a raz 60 l tyle że dla komputera to jest to samo i dodawał do paliwa ta samą dawkę a więc maxa.Stąd też płyn sie dość szybko skończył.Właśnie znalazłem zamiennik płynu za 150 zł i sprawdzę co to jest.
Wszystko kiedyś kończy swoją żywotność niestety człowiek jeszcze nie odkrył perpetuum mobile ;c
Jeśli chodzi o fapy i dpfy, to fap jest na pewno mniej awaryjny, ale niestety droższy w eksploatacji.
fajnie, że ktoś cały czas pracuje nad tym aby samochody były przyjazne dla natury :D
@pafpaf oczywiście fapy też się wypala oraz regeneruje :)
@Janusz nie wiesz co piszesz...co to znaczy, że fapa się łatwo myje? A, że dpfa niby trudno?
@adaćko dokładnie nie ma żadnej różnicy czy fap czy dpf
@Radek99 Owszem masz rację, ale eksploatacja fitra fap jest droższa niestety, nie polecam
Nawet cuda nie pomagają - jak masz filtr to musisz go regenerować bo się zniszczy i autko przestanie się przemieszczać. Znany problem
A w hyundaiach jakie będą filtry? Dpf czy fap?
@Bandzior nie wymądrzaj się...Akurat wiem czym jest filtr dpf, zapewne bardziej niż Ty się na tym znam.
@Damian w Chevrolecie to na pewno będzie filtr dpf:) nmzc pozdro
@Szypki wydaje mi się,że w każdym hyundaiu jest filtr dpf, no chyba, ze benzynka to gpf
Hej Szypki! W Hyundaiu na sto procent będzie filtr dpf.
@krzycher O jejku, ten płyn do fapów taki drogi jest i jeszcze na dodatek wystarcza tylko 30 tys. km? To ja sprzedaję mojego citroena.
@Kinia 22 Filtr fap jest na pewno droższy w eksploatacji, bo trzeba regularnie dodatek do niego dolewać, a dpf nie wymaga żadnych dodatków ;)
@adaćko dokładnie nie ma różnicy między dpfem a fapem, jedne i drugie się zapychają po pewnym czasie :D
Nie ma co narzekać na filtry dpf, bo bez nich byśmy się truli nieczyszczonym powietrzem.
@Popiołek W Oplach są fapy? A ja mam dpfa.
A które są lepsze filtry? Mokre czy suche?
Czy filtr fap i filtr dpf różnią tylko tym, ze stosowane są w innych autem czy czymś jeszcze?
@adaćko Jak się nie dba, to sie i wszystko psuje, taka prawda.
ojj te dpfy, bez nich takie zanieczyszczone powietrze by było...
@adaćko No zapychają się, jakby któryś się nie zapychał to by wszyscy tylko takie auta kupowali. Taki urok diesli.
Nieważne czy fap czy dpf, ważne, że dzięki nim mamy czystsze powietrze :)
@Damian no ja w swoim mam filtr DPF.
Czyli regenerować można wszystkie rodzaje fitrów, dobrze rozumiem?
@Ignacy oczywiście że wszystkie rodzaje filtrów nadają się do regeneracji.
W moim kocie mam mokry filtr i nie narzekam, auto sprawuje się bez zarzutów ;D
Fajne są te fapy, mam takiego w swoim Berlingo nie psuje się, nie zapycha, auto jeździ bardzo dobrze :)
A jak wygląda sytuacja z filtrami cząstek stałych w benzyniakach? Tez trzeba je wypalać a potem w końcu regenerować? A może ich tam nie ma, choć ktoś pisał o gpf. pozdrawiam.
Najważniejsze jest to, aby ropniak nie był eksploatowany tylko w mieście, bo wówczas pewne jest, że się filtr szybko zapcha. Diesle potrzebują trasy. Wówczas jadą i jadą.
DPF i FAP to jest dokładnie to samo. Oba skróty oznaczają filtr cząstek stałych. DPF - to jest skrót angielskiej nazwy Diesel Particulate Filter. Po polsku - filtr cząstek stałych do silników diesla. FAP - skrót francuskiej nazwy tego samego urządzenia. Oznacza filtr cząstek stałych. Różnica jest taka, że francuzi ładują do swoich samochodów mokry DPF lub FAP jak kto woli.
Mam pytanie do kolegów z dziedziny moto, fap czy dpf, który z nich okaże się lepszy ?
Beatko, nieważne który, ważne aby dać możliwość jemu wypalenia się podczas jego eksploatacji.
Autor wbrew tytułowi nie wyjaśnił różnicy między FAP i DPF bo skróty odnoszą się do nazw tego samego elementu. W języku francuskim FAP - filtre à particules a w angielskim DPF - diesel particulate filter. Natomiast opisał różnice między filtrem "mokrym" i suchym.
Mialem kiedys Peugeota i mial on filtr FAP. Nie zauwazylem jakiejs wielkiej roznicy pomiedzy nim a DPF, ale na pewno musialem pamietac o dolewaniu plynu fap... Regeneracja tez byla wykonywana i nie bylo z nia zadnych problemow.