Filtr FAP - mokra odmiana DPF

28 lutego 2018
   Najważniejszym współcześnie filtrem w samochodzie zasilanym silnikiem wysokoprężnym jest filtr cząstek stałych, którego zadaniem jest zatrzymywanie sadzy wewnątrz swojej konstrukcji. Jest to również najdroższy filtr, jaki znajdziemy w samochodzie. A biorąc pod uwagę zmiany w prawie drogowym w Polsce, które, uszczelnione, uniemożliwia ingerencję w fabryczny skład wyposażenia samochodu, również najmniej lubiany. Jaki jest cel stosowania filtra cząstek stałych i jakie jego odmiany możemy znaleźć w samochodach jeżdżących po naszych drogach? Czym różni się DPF od FAP? I jaki jest powód, dla którego znaleźć można wewnątrz filtra metale szlachetne? Zapraszam do lektury artykułu na temat rodzajów filtrów cząstek stałych.

 
Filtr FAP z samochodu C5 marki Citroen w maszynie przed regeneracją
Filtr FAP Citroen C5
 
 

Filtr cząstek stałych


   Sam filtr cząstek stałych, znany jest od 1980 jednak ze względu na fakt, że był (i jest) bardzo drogi, niestosowany był w samochodach. Jednak wraz z wprowadzeniem normy emisji spalin EURO IV, konieczne stało się korzystanie z podobnego rozwiązania, ponieważ emitowane przez silniki diesla spaliny są bardzo trujące i generują smog. Aby uzyskać poziom wymagany przez ekologiczne normy, konieczne było sprzęgnięcie wielu współpracujących ze sobą elementów. Stąd też w okolicy silnika znajdziemy na przykład zawór recyrkulacji spalin, który tłoczy zanieczyszczone spalinami powietrze do komory spalania. Powoduje to zmniejszenie emisji tlenków azotu, jednak znacznie zwiększa produkcję sadzy. A wychwytywanie sadzy to właśnie główne zadanie DPF-a. Zadaniem dodatkowym jest akumulowanie jej wewnątrz konstrukcji. Jednak z racji tego, że ograniczona jest pojemność filtra, niekiedy dochodzi do jego zapchania. Wtedy to konieczne jest przeprowadzenie dopalenia sadzy.

 
Filtr mokry FAP DPF w maszynie do regeneracji
Filtr FAP mokra odmiana DPF
 
 

FAP a DPF - różnica


   Filtr cząstek stałych zapchany sadzą, należy rozgrzać do odpowiedniej temperatury, tak by doszło do zapłonu sadzy wewnątrz filtra. Odbywa się to w sytuacji, gdy czujniki różnicowe ciśnienia zarejestrują zbyt dużą różnicę ciśnienia pomiędzy środowiskiem sprzed i zza filtra. Jest to jasny sygnał dla sterownika, że filtr jest zapchany. Rozpoczyna się wtedy proces dopalania sadzy – i tutaj dochodzimy do bardzo ważnego aspektu, jakim jest różnica pomiędzy DPF-em a FAP-em. Otóż filtr suchy, czyli DPF potrzebuje znacznie wyższej temperatury niż mokry filtr cząstek stałych FAP. Jest to spowodowane tym, że wynalazek francuskich inżynierów, rodem z koncernu PSA (Peugeot, Citroen), czyli filtre a particule, wykorzystuje specjalny dodatek do paliwa zwany Eolyss. Dodatkowy układ opierający się na pracy sterownika silnika dawkuje dodatek zawierający tlenek ceru (cerynę) bezpośrednio do zbiornika z paliwem. Sprawia on, że temperatura potrzebna do zainicjowania wypalania sadzy z filtra odbywa się w znacznie obniżonej temperaturze. Jakie ma to przełożenie na praktyczne zastosowanie na trasie? Otóż informację o konieczności wypalenia zbędnych złogów sadzy możemy otrzymać w zasadzie w każdym momencie, również w czasie jazdy. I tutaj trzeba wspomnieć o trybach wypalania filtra cząstek stałych, których są trzy: pasywny, aktywny i wymuszony. Pierwszy z wymienionych jest typowy dla filtrów mokrych. Z racji fakty, że temperatura potrzebna do wypalenia FAP-a to około 400 stopni, przy odpowiedniej współpracy kierowcy z samochodem, nie ma większego problemu, aby uzyskać taki pułap w czasie jazdy. Po zaświeceniu się kontrolki filtra cząstek stałych powinniśmy utrzymać prędkość nie mniejszą niż 50 km/h oraz obroty silnika w zakresie od 3 do 4 tysięcy obrotów. Pozwala to na przejście z trybu rozgrzewania do trybu wypalania sadzy. Dzięki dotryskowi paliwa, czyli dodatkowej dawce oleju napędowego podawanej do silnika przez Common Rail w suwie wydechu, kiedy nie ma szans, by doszło do jej spalenia wewnątrz silnika. Sytuacja taka nazywana jest spalaniem pozakomorowym i w każdym innym wypadku poza dopalaniem sadzy w filtrze DPF, jest niepożądana. Powoduje ona gwałtowny wzrost temperatury w niechłodzonym układzie wydechowym. Dzięki temu dochodzi do wypalania nadmiaru sadzy zgromadzonego w kanalikach filtra. Różnica między FAP a DPF jest taka, że typowym dla DPF-a jest dopalanie w trybie aktywnym, na postoju, ponieważ uzyskanie wymaganej temperatury jest trudniejsze i zajmuje więcej czasu. Dodatkowo warto wspomnieć o różnicach w czyszczeniu DPF-a, którego nie da się przepalić.

 
Filtr FAP z Peugeota Boxera na stole w pracowni przed regeneracją
Filtr FAP Peugeot Boxer
 
 

Regeneracja DPF/FAP


   Wypalanie sadzy z filtra sprawdza się do pewnego momentu jedynie ze względu na fakt, że prócz czystego węgla trafiają do DPF-a również inne zanieczyszczenia a do FAP także obniżająca temperaturę spalania ceryna. To między innymi ona odpowiedzialna jest za tworzenie się popiołów wewnątrz filtra, co sprawia, że niewielkie pory ceramicznych kanalików zapychają się i zamykają prześwit i przepływ powietrza. Wtedy to niestety nie ma innej możliwości jak wymontować filtr DPF i oddać do regeneracji. Dobrze przeprowadzona regeneracja przywraca niemal 100% sprawności filtra i jest zupełnie nieinwazyjna.
 
 
Jeśli przeczytałeś nasz artykuł, czy nie zainteresuje Cię:
- Filtr FAP citroen c5
- zapchany filtr dpf objawy
Oceń:
/ Aktualna ocena: 4.93

Komentarze

Damian 2019-01-17 15:14:32

No i w końcu ktoś jasno wytłumaczył różnicę pomiędzy FAP, a DPF. Dodatkowo mam pytanko, jaki będzie filtr w Chevrolecie Cruzie 2.0 VDCi ?

0
Elemelek 2019-01-18 15:38:29

Nie powiem, ciekawe ciekawe, już teraz wiem jak wytłumaczyć różnice między FAP a DPF :)

0
magda 2019-01-21 15:18:38

Mokra odmiana? nie słyszałam o czymś takim, dobrze wiedzieć, że coś takiego jest. Super artykuł!

11
tosz3232 2019-01-22 09:12:21

Fajnie prosto wytłumaczona różnica między DPD, a FAP, polecam przeczytać :)

0
magda 2019-01-22 11:06:01

Te mokre to tylko w PSA są?

4
Fabian 2019-01-22 13:55:33

@Damian, będzie to filtr cząstek stałych. Nie ma za co Panie kolego. B-)

3
xbialax 2019-01-22 15:16:07

Fajnie się dowiedzieć w końcu co to jest ten FAP

2
karolcia22 2019-01-23 09:36:49

Ja u siebie mam morego DPF-a. Artykuł bardzo fajny, dobrze się go czyta.

1
alojzy 2019-01-23 11:13:17

Zawsze się głowiłem, czym się różni dpf od fapa, teraz już wszystko jasne. Super artykuł.

16
sylwia 2019-01-23 11:47:30

Ciekawie opisane, jestem zachwycona Waszą wiedzą.

0
Ten 2019-01-23 13:54:33

Ten mokry to się zapycha szybciej od tego suchego, a niby taki wynalazek...

1
jurek45 2019-01-24 12:36:39

Gdzieś coś więcej o suchym DPF? Chętnie poczytam :)

2
MokreFapy 2019-01-24 13:56:58

Tak mokry filtr cząstek stałych czyli FAP jest tylko w autach od PSA

-2
Kinia 22 2019-01-24 15:15:26

Powiedzcie mi czy fap jest jakiś gorszy od dpf, bo planuje kupić cytrynkę z fapem i nie chcę żeby mi szwankowała.

-1
Radekk 2019-01-25 10:21:55

Fajny artykuł do poczytania!!

-1
To ja jestem 2019-01-25 12:10:25

Czyli tam mokrego nic nie ma tylko jest dodatek? To gdzie go podają do filtra bezpośrednio, czy do baku? Ile się tego leje? To się na szklanki kupuje czy co? Można więcej informacji?

1
fifek 2019-01-28 08:39:12

Super artykuł. Polecam poczytać zainteresowanym :)

3
Nie wiem 2019-01-28 10:30:07

Mokry filtr to dpf czy fap??

3
Sędziwój 2019-01-28 11:55:38

@MAgda tak tylko w citroenach i peugeotach, wątpię żeby ktokolwiek chciał sam z siebie skazywać się na ten nowatorski wynalazek haha

-4
karlos1 2019-01-29 08:38:51

Bardzo fajnie napisane, ja u siebie mam chyba Fap, ale fajnie poczytać i dowiedzieć się , że są jakieś różnice :D

0
Popiołek 2019-01-29 10:23:21

Tak PSA, to tylko w Citroenach i Peugeotach, i chyba w niektórych Oplach też są.

4
Kolega kolegi 2019-01-29 15:47:37

Mokry to FAP, bo to od PSA, wszystkie inne to "normalne" suche filtry

-2
domcia12 2019-01-30 08:40:15

O proszę, to jest jakaś różnica? Dobrze wiedzieć :D

-1
Radek99 2019-01-30 10:13:53

Kinia22 podobno fapy są mniej awaryjne od dpfów, w sensie, że się rzadziej zapychają.

0
GRIZLI 2019-01-31 14:21:34

Łooo matko to jakieś odmiany tych filtrów są, dla mnie dpf to dpf nie ma różnicy haha

0
Mickiewicz 2019-01-31 15:40:56

@Nie wiem Mokry to FAP. Nie ma za co :)

2
Bandzior 2019-02-01 13:16:07

W tytule masz napisane Panie "Nie wiem". Nic już nie wiedzą, wszystko trzeba wyjaśniać. Po co jest filtr cząstek stałych też pewnie nie wiesz, co?

0
Grzechu 2019-02-01 14:26:31

@Nie wiem przecież pisze jak byk w teksie, że MOKRY TO FAP!!!

0
Denis32 2019-02-01 15:40:26

Bardzo dobry artykuł, ja myślałem, że filtr to jest tylko jedne, a tu proszę :D

0
Qmpel 2019-02-04 13:43:11

FAP jest mokry a DPF jest suchy, ale to w zasadzie to samo jest jedno i drugie.

0
GiguśMiguś 2019-02-04 14:14:25

@Radek99 Serio tak jest? Ja słyszałem na odwrót, że to niby fapy się częściej zapychają.

0
leo34 2019-02-04 15:36:18

No ja miałem popioły w filtrze i niestety musiałem go oddać do regeneracji.

0
kostuś 2019-02-05 08:37:05

Fap lepszy, bo łatwiej go wypalić, z filtrem DPF już tak kolorowo nie jest.

0
mechanik 2019-02-05 10:19:25

Czy mokra odmiana czy sucha filtra to bez różnicy, obydwa się zapychają i co jakiś czas wymagają czyszczenie, różnią się tylko tym, że są stosowane w określonych markach aut, tak jak fap jest tylko w PSA montowany.

0
Waka554 2019-02-06 08:40:42

Jak już coś robić z fitlrem, to tylko regenerować. Nie opłaca się kupować nowego DPF-a.

fapik 2019-02-06 12:03:37

Fap faktycznie słyszałam, że lepszy, bo nie dość, że można go łatwiej wypalić to ogólnie podobno mniej awaryjny jest;)

adaćko 2019-02-07 15:35:56

A to bez różnicy, czy dpf czy fap, te i te się zapychają moim zdaniem

wiem-to-sie-udziele 2019-02-08 14:53:44

To się mokry filtr nazywa, bo nie wymaga on podczas regeneracji tak wysokiej temperatury jak w przypadku suchych filtrów

Uśmieszek 2019-02-11 12:20:09

A czego jeden się nazywa suchy a drugi mokry? O co w tych chodzi? :D

TILL I COLLAPSE 2019-02-11 13:21:14

A ja będę jeździł swoim "till collpase" czyli jak to się mówi u nas na Wyspach, póki się nie rozsypie dziad jeden...

JacekKosiak 2019-02-12 09:57:48

@kostuś a czy ja wiem, czy fapy się lepiej wypala, podobno nie ma żądnej różnicy...

amstafh 2019-02-12 13:36:52

ehhh, niech w końcu ktoś się przyłoży i wymyśli do samochodu choć jedną rzecz która się nie psuje.

Janusz 2019-02-12 22:20:52

Fap drogi w obsłudze...Ale łatwo się to myje

Radek99 2019-02-13 10:02:45

@GiguśMiguś kolega ma fapa i wszystko ok, a mój dpf ciągle zapchany, kilka razy już wypalałem, no ale ileż można, muszę teraz do regeneracji oddać.

pafpaf 2019-02-13 11:55:42

Fapa też można wypalać?

haftowana 2019-02-14 10:09:41

A ten fap to większy od dpf jest, czy tylko mi się wydaje?

Yrmien 2019-02-14 11:53:37

A czy suchy czy mokry, to bez różnicy, to filtr i to filr przecież

krzycher 2019-02-14 12:55:39

Jeśli mogę wtrącić uwagę.Mokry FAP posiada dodatkowy zbiorniczek pod spodem auta.Ja mam go akurat w VW Sharan który też został wyposażony w ten rodzaj filtra.Koszty tego płynu sa mega duże.Buteleczka litrowa to koszt ok 280-300 zł i ma wystarczyć na ok 30-40 tys km.Niestety u mnie było inaczej.Zalałem ok rok temu i właśnie wyswietlił sie komunikat o braku płynu.Troche dziwne bo zrobiłem ok 10 tys km.Zacząłem drążyć temat i doszedłem do takich wniosków.Pierwszym błędem był sposób tankowania auta bo raz lałem 10 l a raz 60 l tyle że dla komputera to jest to samo i dodawał do paliwa ta samą dawkę a więc maxa.Stąd też płyn sie dość szybko skończył.Właśnie znalazłem zamiennik płynu za 150 zł i sprawdzę co to jest.

do adacko 2019-02-15 09:40:39

Wszystko kiedyś kończy swoją żywotność niestety człowiek jeszcze nie odkrył perpetuum mobile ;c

Arkadiusz 2019-02-15 11:01:48

Jeśli chodzi o fapy i dpfy, to fap jest na pewno mniej awaryjny, ale niestety droższy w eksploatacji.

lyroi 2019-02-18 10:38:31

fajnie, że ktoś cały czas pracuje nad tym aby samochody były przyjazne dla natury :D

filtr fap 2019-02-18 11:56:59

@pafpaf oczywiście fapy też się wypala oraz regeneruje :)

arbuz 2019-02-19 10:05:50

@Janusz nie wiesz co piszesz...co to znaczy, że fapa się łatwo myje? A, że dpfa niby trudno?

Migut 2019-02-20 10:30:09

@adaćko dokładnie nie ma żadnej różnicy czy fap czy dpf

Bartłomiej 2019-02-21 10:31:27

@Radek99 Owszem masz rację, ale eksploatacja fitra fap jest droższa niestety, nie polecam

o. Pio 2019-02-21 11:10:29

Nawet cuda nie pomagają - jak masz filtr to musisz go regenerować bo się zniszczy i autko przestanie się przemieszczać. Znany problem

Szypki 2019-02-22 11:02:53

A w hyundaiach jakie będą filtry? Dpf czy fap?

Nie wiem 2019-02-25 10:37:13

@Bandzior nie wymądrzaj się...Akurat wiem czym jest filtr dpf, zapewne bardziej niż Ty się na tym znam.

Igor z Radymna 2019-02-26 10:23:57

@Damian w Chevrolecie to na pewno będzie filtr dpf:) nmzc pozdro

hyundai 2019-02-27 12:11:17

@Szypki wydaje mi się,że w każdym hyundaiu jest filtr dpf, no chyba, ze benzynka to gpf

znawca samochodów 2019-02-28 10:57:14

Hej Szypki! W Hyundaiu na sto procent będzie filtr dpf.

Romannek 2019-03-01 11:16:16

@krzycher O jejku, ten płyn do fapów taki drogi jest i jeszcze na dodatek wystarcza tylko 30 tys. km? To ja sprzedaję mojego citroena.

doradzam 2019-03-04 11:35:46

@Kinia 22 Filtr fap jest na pewno droższy w eksploatacji, bo trzeba regularnie dodatek do niego dolewać, a dpf nie wymaga żadnych dodatków ;)

Franek88 2019-03-05 14:31:24

@adaćko dokładnie nie ma różnicy między dpfem a fapem, jedne i drugie się zapychają po pewnym czasie :D

piki 2019-03-06 15:12:35

Nie ma co narzekać na filtry dpf, bo bez nich byśmy się truli nieczyszczonym powietrzem.

opel 2019-03-07 15:48:06

@Popiołek W Oplach są fapy? A ja mam dpfa.

wiciek32 2019-03-11 08:53:30

A które są lepsze filtry? Mokre czy suche?

gagatek 2019-03-11 14:12:05

Czy filtr fap i filtr dpf różnią tylko tym, ze stosowane są w innych autem czy czymś jeszcze?

Adi214 2019-03-12 08:45:56

@adaćko Jak się nie dba, to sie i wszystko psuje, taka prawda.

grzesio23 2019-03-12 12:19:21

ojj te dpfy, bez nich takie zanieczyszczone powietrze by było...

Edek 2019-03-13 08:38:02

@adaćko No zapychają się, jakby któryś się nie zapychał to by wszyscy tylko takie auta kupowali. Taki urok diesli.

szczery 2019-03-13 14:08:24

Nieważne czy fap czy dpf, ważne, że dzięki nim mamy czystsze powietrze :)

Olek4 2019-03-14 08:41:24

@Damian no ja w swoim mam filtr DPF.

Ignacy 2019-03-15 08:39:03

Czyli regenerować można wszystkie rodzaje fitrów, dobrze rozumiem?

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane

29 sierpnia 2018

DPF - co to jest, jak to wygląda, ile to kosztuje?

DPF – co to jest, jak to wygląda, ile to kosztuje?   DPF...

29 sierpnia 2018

Jak wygląda zapchany DPF? - Objawy

Jak wygląda zapchany DPF objawy   Jak wygląda zapchany...

29 sierpnia 2018

Ile kosztuje filtr DPF CENA?

Ile kosztuje filtr DPF? – CENA   Ile kosztuje filtr...

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer