GPF - w jakich samochodach?

Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    Cena - 390zł netto  Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    CZAS REALIZACJI  1-2 dni robocze

  • check

    Cena - 550zł netto  Nowe filtry DPF FAP i katalizatory

  • check

    GWARANCJA  2 lata bez limitu kilometrów

  • check

    Stan dostępne

Image City 1 Image City 2
Firma regeneracji karalizatorów

Filtr GPF (Gasoline Particulate Filter albo inaczej Ottopartikelfilter) znalazł swoje miejsce w samochodach z silnikiem benzynowym z wtryskiem bezpośrednim, ponieważ zauważono, że produkują one więcej sadzy niż w autach z wtryskiem pośrednim. Ten rodzaj filtra nie różni się w swoim działaniu od filtra cząstek stałych DPF i FAP, oprócz tego, że tamte używa się do aut z silnikiem wysokoprężnym. Pomysł na skonstruowanie GPF wziął się po wprowadzeniu normy emisji spalin EURO 6 i 6d – temp, zatem producenci stanęli przed trudnym zadaniem, ponieważ musieli znaleźć rozwiązanie, które pomoże zniwelować zbyt dużą emisję sadzy, utrzymując przy tym niski limit emisyjności dwutlenku węgla. Dla ciekawych – tego typu filtra cząstek stałych nie mają silniki Skyactiv-G (Mazda).

Serwisowanie auta

Filtr GPF w samochodzie benzynowym — czym jest i jak działa? - GPF - od kiedy obecny w benzyniakach?

Filtr cząstek stałych GPF pracuje tak samo, jak filtr DPF / FAP, czyli spaliny są poddawane filtracji z toksycznych cząstek PM, w których znajdują się m.in. tlenki węgla, metali, węglowodory woda i resztki oleju. Po raz pierwszy pojawił się on w ramach testowych w samochodach marki Mercedes w 2014 i z racji tego, że test przebiegł pomyślnie, zdecydowano się rozpocząć masowy i obowiązkowy montaż tego filtra we wszystkich benzyniakach wyprodukowanych po 2018 roku. Aby nie było żadnych wątpliwości – posiadanie go w aucie jest konieczne, więc nie wolno się go pozbyć, bo poniesiesz prawne konsekwencje.

Obowiązkowe filtry cząstek stałych w benzyniakach od 2018 roku - GPF - cena

Zacznijmy od tego, że filtr cząstek stałych GPF nie jest tani i na pewno tańszy nie będzie, dlatego można się spodziewać, że w przypadku poważnej awarii (co raczej na ten moment nie jest przewidywane), koszt zakupu oraz robocizny również może wynieść kilka tysięcy złotych, jak w przypadku nowych filtrów DPF / FAP. GPF, o tyle jest łatwiejszy w eksploatacji, że wypala się podczas jazdy i nawet kierowca nie zdaje sobie czasami z tego sprawy.

Czy pojawią się problemy z GPF, po co istnieje i kiedy zacząć się martwić? - GPF w benzynie

GPF powstał po to, aby chronić nasze środowisko przed szkodliwymi cząstkami stałymi, które są w spalinach. Proszę nam wierzyć, że odnotowano większe zalety z posiadania tego właśnie filtra cząstek stałych, gdyż jego praca jest zdecydowanie łatwiejsza i mniej skomplikowana niż w przypadku filtrów DPF i FAP. Napisaliśmy wyżej o tym, że sadza wypala się naturalnie i często użytkownicy swoich aut, nawet nie wiedzą, kiedy to następuje. Również w tym filtrze nie jest potrzebne podanie dodatkowej dawki paliwa, która podnosi temperaturę spalin, ponieważ, gdy tylko będzie trzeba zwiększyć temperaturę spalin, to mieszanka paliwowo – powietrzna zostaje zubożana. Producenci niektórych pojazdów nawet nie wymagają od właścicieli stosowania olejów LOW SAPS. Pamiętaj, że w razie wystąpienia jakiegoś problemu, zdiagnozuj stan filtra w serwisie, bo może się zdarzyć, że przez ciągłe przerywanie wypalania sadzy (bo kierowca nawet nie wie, że GPF wszedł w tryb oczyszczania), podzespół ten może się całkowicie zniszczyć.

Filtr GPF - czym się różni od DPF? - Jakie samochody benzynowe nie mają filtra cząstek stałych?

GPF-ów może nie być w autach wyprodukowanych przed 2018 rokiem. Jeśli chodzi o różnice między DPF a GPF, to są one najbardziej zauważalne w samooczyszczaniu, czyli wypalaniu.

Przede wszystkim benzyniaki nie potrzebują tak często się regenerować, bo spaliny same w sobie mają wysoką temperaturę, a dodatkowo sama procedura trwa szybciej i nie są wymagane jakieś specjalne kroki, które należy wykonać. Bądź pewny, że eksploatacja DPF jest o wiele trudniejsza niż GPF.

Filtr GPF w samochodzie

Udostępnij

Co o tym myślisz?

Komentarze

Bartek
star star star star star
Wystawiono Rok temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Filtry cząstek stałych (DPF) stosowane są głównie w silnikach diesla, aby zredukować emisję cząstek stałych z wydechu. GPF (Gasoline Particulate Filter) - filtr cząstek stałych stosowane są w silnikach benzynowych i jest to jego odpowiednik w silnikach benzynowych. GPF jest stosowany w nowszych modelach samochodów benzynowych produkowanych od około roku 2018. Zwiększenie emisji cząstek stałych z silników benzynowych było powodowane przez coraz bardziej restrykcyjne normy emisji spalin. GPF pochłania cząstki stałe, zanim zostaną one wydalone z wydechu, tym samym zwiększając czystość spalin. GPF jest bardziej skomplikowanym elementem niż filtr DPF, związane jest to z tym, że pracuje w wyższych temperaturach i ciśnieniach, a także jest bardziej narażony na uszkodzenia.
Jurgol-67
star star star star star
Wystawiono 2 lata temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Ja mam benzyniaka i jestem zadowolony z niego. O działaniu filtra Gpf nie wiedziałem, więc świetnie, że ktoś tutaj o tym pisze.
machatronik
star star star star star
Wystawiono 2 lata temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Oczywiście, że GPF tylko w benzyniakach :D Sam użytkuję i nie wymienię na nic innego :)
Zocha_23
star star star star star
Wystawiono 2 lata temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Bardzo fajny artykuł o GPF. Co prawda nie mam benzyny, ale warto było poczytać coś innego:D

Popularne wpisy

27 Grudzień 2021

Jak zabezpieczyć DPF przed kradzieżą?

Filtr cząstek stałych DPF może być zabezpieczony następującymi metodami: parkuj pojazd w dobrze oświetlonych miejscach, monitorowanych, ale dobrym sposobem będzie też zostawianie auta blisko płotów, krawężników, ponieważ ...

29 października 2020

Filtr cząstek stałych Opel cena|Porównanie 16

1. To 16 część z serii wpisów dotyczących filtra cząstek stałych w samochodach marki Opel, jego cena oraz porównanie. Pochodzący z Niemiec producent samochodów osobowych i dostawczych szczególnie popularnych w Polsce, swoje początki ma w konstruowaniu maszyn do szycia oraz rowerów. Zadawanie pytań takich ...