Od czego zapycha się katalizator? - Poznaj ukryte fakty!

Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    Cena - 390 zł netto  Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    CZAS REALIZACJI  1-2 dni robocze

  • check

    Cena - 550 zł netto  Nowe filtry DPF FAP i katalizatory

  • check

    GWARANCJA  2 lata bez limitu kilometrów

  • check

    Stan dostępne

Image City 1 Image City 2
Pracownia regeneracji DPF

Katalizator zanieczyszcza się najczęściej w wyniku jazdy krótkimi trasami. Przez częste poruszanie się po mieście, katalizator nie ma okazji nagrzać się do temperatury, która pozwalałaby na jego bezproblemowe oczyszczenie. Drugą przyczyną zapchanego katalizatora jest zużycie silnika. Wyeksploatowany podzespół rozpoczyna spalanie oleju lub płynu chłodniczego. Prowadzi to do powstania we wnętrzu katalizatora gęstego osadu sadzy i węgla. Osad zapycha kanały katalizatora, uniemożliwiając mu wykonywanie jego działań.

Przy jakim przebiegu zapycha się katalizator?

Dobrze eksploatowany katalizator zapycha się przy przebiegu 150 tys. – 200 tys. kilometrów. Jednak wiele katalizatorów potrzebuje regeneracji już po trasie 80 tysięcy kilometrów. Najczęstszym powodem tak wczesnej potrzeby regeneracji jest używanie samochodu głównie do odbywania krótkich dystansów. Zalecamy przynajmniej raz w miesiącu wykonać jedną dłuższą trasę, która pozwoli na oczyszczenie się katalizatora, a tym samym, przyczyni się do przedłużenia jego żywotności. Alternatywą dla tego rozwiązania jest zlecenie przeprowadzenia regeneracji specjalistycznemu warsztatowi. Jednak myślenie, że tylko zanieczyszczenie katalizatora może prowadzić do problemów z podzespołem, jest błędne. Awaria katalizatora – przyczyny:

  • Katalizator a sonda lambda – Sonda kontroluje stan spalin, jej uszkodzenie prowadzi do awarii katalizatora
  • Potraktowanie rozgrzanego katalizatora zimną wodą, na przykład poprzez wjechanie do kałuży
  • Doprowadzenie do za wysokiej temperatury katalizatora w wyniku dostarczania do silnika zbyt ubogiej mieszanki (problem z układem wtryskowym lub zapłonowym)
  • Zapchany katalizator a spalanie oleju – tworzenie się w katalizatorze osadu powstałego w wyniku spalania oleju przez zużyty silnik
  • Przedostawanie się niespalonego paliwa do katalizatora, spowodowane zbyt bogatą mieszanką paliwowo-powietrzną 

Po czym poznać, że katalizator jest zapchany?

Co wskazuje na zapchany katalizator?

Zanieczyszczony katalizator wysyła szereg sygnałów świadczących o jego stanie. Zapchany katalizator Diesla – objawy:

  • Zapalenie się kontrolki „check engine” (może wskazywać także na awarie innych podzespołów)
  • Spadek mocy silnika, którego powodem jest zmniejszenie przepustowości katalizatora wynikające z jego zanieczyszczenia
  • Pojawienie się stukania podczas uruchamiania auta, jak i przy zwiększaniu obrotów
  • Zmiana pulsującego strumienia gazów wydobywających się z układu wydechowego na równomierne lub słabe ciśnienie.

Co powoduje zapchany katalizator?

Eksploatowanie samochodu z zapchanym katalizatorem jest nie tylko niekomfortowe, ale też niebezpieczne. Mogą pojawić się problemy z właściwym działaniem silnika. Poruszanie się takim pojazdem może skutkować wzrostem zużywania się elementów układu zasilania i układu wydechowego. W przypadku wystąpienia uszkodzeń lub awarii w samochodzie ich diagnoza będzie utrudniona. Spotkają cię też trudności z pozytywnym przejściem badania technicznego.

Udostępnij

Co o tym myślisz?

Komentarze

Popularne wpisy

23 Grudzień 2020

Uszkodzony katalizator - dźwięk

Pamiętaj, że jednym z objawów uszkodzonego podzespołu może być jego dźwięk. Uszkodzony katalizator i dźwięk z tym związany nie należy do najprzyjemniejszych. W przypadku uszkodzonego kolektora wydechowego z silnika wydobywa się „świst”. ...

24 listopada 2021

Czy katalizator ma wpływ na moc silnika?

Czy katalizator ma wpływ na moc silnika? Pojazdy są teraz bardziej przystosowane do katalizatorów, które maja znajdować się w układzie wydechowym, więc w przypadku jego usunięcia może to znacząco wpłynąć na moc silnika i to negatywnie ...