Filtry cząstek stałych DPF i FAP to elementy systemu wydechowego, które mają na celu zmniejszenie emisji szkodliwych cząstek stałych, głównie sadzy do atmosfery. Są one montowane w samochodach z silnikami Diesla, które spalając paliwo, wytwarzają duże ilości sadzy. Jaka jest ich zasada działania? Spaliny przepływają przez filtr DPF oraz FAP, w których cząsteczki sadzy są zatrzymywane w jego wnętrzu. Po pewnym czasie podzespół się zapycha i konieczna jest jego regeneracja. W przeciwnym razie bardzo szybko zostanie uszkodzony i będzie się nadawał jedynie do wymiany. Jeżeli za niepokojące objawy odpowiada filtr cząstek stałych, można je w łatwy sposób usunąć – należy wykonać specjalistyczną regenerację DPF / FAP metodą hydrodynamiczną. Ten sposób oczyszczania filtra jest uznawany za najlepszy, dlatego jest najczęściej praktykowany.
Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - od 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - od 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
DPF i FAP – to samo?
W pewnym sensie filtry cząstek stałych DPF i FAP są takie same, jednak jest między nimi mała różnica. Otóż mokry filtr FAP pracuje z dodatkowym płynem katalitycznym, który zmniejsza temperaturę samozapłonu sadzy. Sucha odmiana filtra potrzebuje bardzo wysokiej temperatury do wypalania osadów. Uważa się, że bardziej skomplikowany jest właśnie DPF, gdyż będzie można go skutecznie wypalić poza miastem. Warto również wiedzieć, że FAP montowany jest w pojazdach należących do koncernu PSA i jest on rzadziej spotykany. Pamiętaj również, że zarówno filtr cząstek stałych DPF, jak i FAP należy regenerować w celu przywrócenia ich parametrów.
Co to jest DPF i jak działa?
DPF to filtr cząstek stałych, który jest elementem systemu redukcji emisji spalin w pojazdach z silnikami wysokoprężnymi. Jego zadaniem jest usuwanie szkodliwych cząstek PM, a także innych trujących związków chemicznych, odpowiadających za smog i zanieczyszczenia powietrza. Filtr cząstek stałych oficjalnie został wprowadzony w 2006 roku w celu spełnienia europejskiej normy Euro IV, która wymusiła ograniczenie dopuszczalnej emisji spalin. DPF działa poprzez zatrzymanie i zneutralizowanie cząstek stałych, co pozwala na znaczne zredukowanie zanieczyszczeń, wydostających się do środowiska. Działanie filtra DPF jest nadzorowane przez kilka niezależnych czujników, takich jak czujniki ciśnień i temperatury spalin.
Przy jakiej temperaturze wypala się FAP?
Filtr cząstek stałych FAP wypala się w temperaturze wynoszącej około 400 stopni Celsjusza. Jest to duża różnica w porównaniu do suchego filtra DPF, który oczyszcza się w temperaturze około 650 stopni C. FAP zaś można bez problemu wypalić w mieście, natomiast posiadanie w aucie DPF to uniemożliwia. Każdy kierowca, który dokonał zakupu auta z filtrem DPF, musi pamiętać o dłuższej przejażdżce poza miastem, aby podzespół miał odpowiednie warunki do wypalenia. W przeciwnym razie istnieje ryzyko uszkodzenia tego elementu wraz z innymi.
Komentarze